Jump to content

Dugg i gammel Swarovski


sarv

Recommended Posts

Jeg har en Swarovski Habicht 1,5-6x42 som er produsert i 1994. Etter flere dager med regn i elgjakta oppdaget jeg at jeg har fått dugg inne i siktet. Det er fortsatt mulig å bruke det, men motlysegenskapene er vel så og si fraværende. Det jeg lurer på er om noen vet ca pris på å få ordnet dette?

Link to comment
Share on other sites

Sendte dem en mail her om dagen. Fikk svar at det ikke var noe problem å fikse, men de sa ingenting om eventuell pris. Så tenkte jeg skulle høre om noen her har vært borti lignende. Er jo litt begrensa hva jeg vil koste på en såpass gammel kikkert. Jeg får vel ta en telefon å høre.

Link to comment
Share on other sites

Etter hva som er blitt sagt om dette i tidligere tråder skulle det forbause meg om du får regning på dette. Swarovski har god service på linje med de andre europeiske kikkert produsentene. Syns ikke 1994 er å betegne som en så gammel kikkert :? Har hørt om folk som har fått fixet eldre kikkerter en det... gratis eller nesten.

Link to comment
Share on other sites

Dette høres jo lovende ut! Da blir det vel en tur på posten i morgen tenker jeg.

 

HUSK 1 ting før du pakker og sender... Skriv retur adresse :wink:

Det er ufattelig mange som glemmer å skrive hvem de er når de sender ifra seg ting&tang :shock:

Veldig greit for Swaro (og andre) å vite hvem som har sendt pakken.

Link to comment
Share on other sites

Viss eg ikkje hugsar heilt feil så hadde Swarovski 40 års garanti i 1994 . I alle fall var det det på¨ein håndkikkert eg kjøpte i 1990 og eg trur det gjaldt også i 1994. Eg kjøpte ein 3-9x36 i 1994 som bror min overtok, der låste forstørringa seg for eit par-tre år sidan slik at den ikkje lot seg justere, Mulig at han hadde dratt til ringane for hardt utan at eg er sikker på årsaken. Han fekk att kikkerten heilt i orden med blankpolerte linser uten at det kosta han noko.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så overbevist om at det er at produktet skal holde livet ut, de garanterer. Skader dekkes i hvert fall ikke

 

Jeg tok fram vilkårene fra en Zeiss jeg har, da de fortsatt hadde 30års garanti.

 

De første fem årene dekker de kostnadene med reparasjon og deler hvis det var feil på tilvirkning eller materialer på siktet fra det var nytt. De neste 25år dekker de bare kostnaden til delene, ikke arbeidet. De dekker ikke feil som oppstår pga feil bruk.

 

Garantien dekker altså bare at siktet forlot fabrikken feilfritt, og at man har 30 år på å oppdage disse feilene. De garanterer ikke at siktet skal vare i 30 år.

 

Men det virker som om folk flest oppfatter at det er det siste som gjelder. I tillegg virker det som om fabrikkene prøver å la folk leve i den troen ved å fikse mye mer gratis, enn det som står i garantivilkårene.

 

Disse reparasjonene er da ren good-will, og ingen rettighet kunden har.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Henger meg på denne tråden.

Jeg har ett gammelt Swarovski 3-12x56 Nova som jeg bruker til gluggjakt.

Når jeg ligger i bua pleier jeg og stikke børsa ut gjennom glugga, dytte tett rundt børsa og kikkerten med skumgummi og lite på varsleren.

En morgen i forrige uke så jeg at det var blitt dugg på innsiden av fremste linsa. Dette forsvant når siktet ble varmt.

Tror dere det har noen hensikt og sende inn siktet, eller er det for tøff bruk med +20 i ene enden og -15 i den andre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte en PV-2 direkte til Østerrike for et par år siden.

 

De fikset siktet uten spørsmål på kort tid. Jeg hadde ingen papirer eller kvitteringer, men det spurte de heller ikke om. Siktet var kjøpt brukt på Ebay.

 

Den gang var Schou importør, men de ba meg aldri om å ta det via norsk importør.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk telefon fra Swarovski Norge i dag... De hadde fått hentelapp men postkontoret hadde ingen pakke til de når de kom for å hente den dagen etter...

 

Leverte skriftlig etterspørsel på sendingen i dag så det blir spennende å se om de finner den igjen...

 

Hvis de mot formodning ikke skulle finne den igjen sa damen på kontoret at forsendelsen var forsikret for 10000,-

 

Noen her med erfaring med forsendelser som posten har rotet bort, og hvordan erstatningen ble?

(Jeg ønsker å spesifisere at jeg ikke ønsker å sverte Posten Norge da min sak ikke er avsluttet enda)

 

 

Sent from my iPad Air using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I dag fikk jeg mitt 1,5x20 tilbake. ( Ikke 1,25x20 som jeg tidligere skrev...)

 

Den er demontert renset, tettet og nitrogenfyllt. Retikkelet er skarpt og fint og det samme er siktebildet.

Linsene gir fortsatt et gulskjær mot hvit bakgrunn, men ikke på langt nær så mye som før.

 

Jeg er iallfall strålende fornøyd!! Operasjonen kostet meg kun frakt til Swarovski Oslo.

 

Jeg ble litt forundret da kikkerten kom i en pakke fra Kahles....

Når jeg åpnet den, lå kikkerten i en Kahles kikkert pappeske med Kahles brosjyre.

Delivery note i pakken med beskrivelse over hva som ble gjort kom også fra Kahles.

Avsender på pakken var også Kahles Gesellschaft.

 

Har ikke Swarovski sitt eget system når det gjelder reklamasjoner?

 

 

 

Sent from my iPad Air using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...