Jump to content

Sauer 200str


Guest bassistwis

Recommended Posts

Guest bassistwis

Etter å ha siklet etter egen rigg for langhold/posteringsjakt en stund, fikk jeg endelig dette i hus. Valg og kombinasjon av komponenter til rifla kan diskuteres, men personlig er jeg meget fornøyd. Jeg er fra før av et aktivt DFS medlem og liker Saueren meget godt, dette både utseendemessig samt med tanke på ytelse/presisjon. Fikk tidligere i år tak i min første personlige konkurransesauer, men fant fort ut at jeg ikke kunne kombinere dette med kikkertmontasje++ for å oppnå den type grunnlag jeg var ute etter med tanke på hva den skulle brukes til. Dermed ble enda en bestilt, med 74cm pipe i kaliber 6,5x55. Da jeg mottok rifla hadde jeg allerede basen liggende, importert fra svenske LRD. Hadde egentlig lyst på tiltet base fra US Optics, men ble ikke noe av.

 

normal_CIMG1423.JPG

 

Brukte lang tid på å lete etter passende optikk og montasje. Ville selvfølgelig ha tiltet kikkert ettersom jeg har lyst til å prøve meg på lengre hold. Gjerne ut til 1000m hvis mulig. Fikk etter noe sparing bestilt en SUB PMII 5-25x56 med P4L retikkel, falt med en gang i smak. Men hadde fremdeles ingen montasje. Etter noe leting på nettet fikk jeg skrevet etter en Era Tac montasje fra tyske Recknagel. Med denne fikk jeg mine 20MOA, og eventuell shimsing var dermed ute av bildet. Kikkerten kom høyt, men som forventet. Håper ikke jeg får noen problemer med det under skyting, har iallefall ingenting å si på utseendet etter min mening. Vil muligens tilpasse kinnstøtten litt mer etter hvert.

 

Etter en runde med DuraCoat ble også skjeftet noe mer passende.

 

normal_IMG_2048_-_Copy.JPG

normal_IMG_2049.JPG

normal_IMG_2054.JPG

 

Planen nå er å få tak i en passende lyddemper samt en stødig tofot. Driver enda å leser meg fram til det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spuhr feste hadde passet perfekt til det oppsettet der med 56mm lysåpning. Da hadde den kommet noen mm over pipa. Jeg regner med at du må løfte hodet mye nå for å få siktebildet sentrert selv om du løfter kinnstøtten så høyt som det lar seg gjøre uten å sperre bolten inne. Tror faktisk du vil få problemer med å komme høyt nok selv med GRS stokk.

Link to comment
Share on other sites

Veldig kult! Du Duret den svart? Skulle gjerne sett hvordan den ble fra siden.

 

Hvis du synes kikkerten blir for høy går det ann å erstatte skruene til kinnstøtten med lengre skruer/fore med noe lurt under støtten og få den høyere. Dette vet du antagelig.

Link to comment
Share on other sites

Guest bassistwis

Kikkerten ser høyere ut på bildene enn i virkeligheten. Men ja, sliter med å sentrere siktebildet selv med kinnstøtten stående i høyest mulige stilling. Som følger av dette bruker jeg nå et provisorisk mellomlegg som jeg fjerner etter skyting. Vil muligens lage en ny kinnstøtte selv, ettersom stødig hodestilling er såpass viktig.

 

Har ikke rifla tilgjengelig på en stund nå pga. jobb, så får ikke tatt noen spontanbilder. Men har et bilde liggende som viser siden noe bedre enn de andre.

 

normal_SAM_0046.JPG

 

DuraCoatet den svart fordi jeg så for meg en stilren, tøff finish således. Virker som at Coaten sitter godt.

Link to comment
Share on other sites

rå rigg

Det er jo det som er litt kult. Folk bygger og mekker og står i - Ragnar Hansen casher inn både her og der. Og så har vi her en rå rigg - som er ren hyllevare. En 200STR, som er så KISS som man kan få det. Det er langholdsskyting made easy!

For det er en rå rigg, med eller uten svartmaling. Løp og kjøp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nettopp en Sauer 200 STR. Magne Landrø fiksa hele biffen.. 17000 med GRS skjefte. Original skjeftet og diopter lot jeg være å kjøpe.

 

 

image-2.jpg

 

 

image-1.jpg

 

6040 gram som den står nå. En Spuhr ISMS kommer på døra tirsdag eller onsdag. Da ligger denne og venter..

 

image_zps84bc54bc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Litt off-topic...

 

Noen som vet hvor langt ut man kommer med diopter siktet med forskjellige høyder på forsiktet?

Med den laveste utgaven(tror den leveres med kompleterings settet) kan det by på problemer å komme lavt nok på 100m.

Må vel sjekke selv hvor mange knepp som er tilgjengelig når børsa er innskutt med 6,5x55 løpet igjenn

Link to comment
Share on other sites

3 prikker er vel standard høyde tror jeg..

Er et som er tiltenkt 22lr skyting for å kunne ha diopter lavere..Brukes dette med 6,5x55 mangler det "noen"(ikke testa selv) knepp på å komme ned til 100m. kommer kansje noe lenger ut med dette.

 

Så lenge gongene er store nok så man ser dem greit uten optikk og det brukes lite nok hullkorn kan det jo være mulig å treffe noe også.

 

Hvordan blir man mottat på et evt langholdstreff om man stiller med fult dfs utstyr og skyter hull i luften rundt gongene da? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Så lenge gongene er store nok så man ser dem greit uten optikk og det brukes lite nok hullkorn kan det jo være mulig å treffe noe også.

 

Hvordan blir man mottat på et evt langholdstreff om man stiller med fult dfs utstyr og skyter hull i luften rundt gongene da

Hos oss er du iallefall hjertelig velkommen.

Tipper de fleste vil bli synlig imponert, det er ofte nokså lite som skal til, og langholdsskyttere har så mye utstyr at de har stor sans for sportsånd og folk som prøver med enkle midler.

Jeg har hatt med DFS-kittet et par ganger, og det fungerer rimelig bra. Ulempen er først og fremst at en ikke ser sine egne treff, eller bom, så en spotter er en stor fordel - eller et must.

Neste begrensning er å se blinkene. Det er nok bedre å sette opp ei litt stor svart pappskive.

Platene er oftest malt hvit eller gul og de fargene gjør en følsom for lysets innfallsretning mer enn svart, du flytter sideveis med skyer og og sol. På på korte hold, som 300m er de ofte rust-svart-matte og vanskelige å se. Jeg kan ikke se de små platene våre gjennom diopteret, så da er jo det løpet kjørt - uansett hvor nymalt de er. De minste jeg kan se er 20x20cm på 600m - men de er så små at å sentrere dem i dioptret er et rent lykketreff. 40x40platene ser jeg på 1025m, men har ikke kommet på å skyte på dem ennå, 30x40en på 980 ser jeg greit om det er lyst, men ikke gjennom diopter eller godt nok til å sikte på med åpne sikter.

På B14 er det ikke alltid en ser den svære 70x70 plata uten kikkert. Hvit plate i snøen... Den lyseblå 500m skiva kan du glemme å klare å sikte på uten optikk.

 

Jeg har vært på DFS-feltstevne der de hadde hengt "tønna" på våre 500m skivestativer, Den er stor og svart og går an å sikte på. Det var langt bedre skyting (små samlinger og mye bra sentrerte samlinger, uten prøveskudd) på det feltstevnet, enn på SBSK sine treninger, i snitt. Mest fordi konkurrerende DFSere rett og slett er mye bedre skyttere enn de fleste tacticoole langholdsskyttere.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Ja tønna 40 x 50cm går fint å skyte på med diopter. Når de står med snø eller er på stativ med mye hvitt rundt.. på 500m+-

ikke uvanlig med 6/5 6/4 treff..

 

Men står de på mark uten snø og stativ uten hvitt rundt da er det for vanskelig med diopter.

 

For tre år siden på LS så mener eg å huske at de hadde satt blinker ut på 600m også..

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

For tre år siden på LS så mener eg å huske at de hadde satt blinker ut på 600m også..

 

 

Var et hold med B100 på Everum i 2010, endte opp med 2treff helt i siden på figuren men midt på i høyden pga en idiotisk feilvurdering av vind. 4-5 knepp til siden så vile jeg vær midt i men sånn er feltskyting

 

 

 

Hos oss er du iallefall hjertelig velkommen.

 

Bare synd det er så langt unna, men om jeg skal til den kanten av landet en gang ville det vær gøy å stikke innom dere engang.

Tror nok vi som driver med dfs felt kan lære et og annet av dere som driver mye med langhold. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært på DFS-feltstevne der de hadde hengt "tønna" på våre 500m skivestativer, Den er stor og svart og går an å sikte på. Det var langt bedre skyting (små samlinger og mye bra sentrerte samlinger, uten prøveskudd) på det feltstevnet, enn på SBSK sine treninger, i snitt. Mest fordi konkurrerende DFSere rett og slett er mye bedre skyttere enn de fleste tacticoole langholdsskyttere.

Veldig off topic, men jeg klarer ikke å dy meg:

Du er sikker på at du ikke blir kjeppjaget ut av dette forum med den uttalelsen? :lol::lol:

For ordens skyld; jeg er DFS-skytter...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

rå rigg

Det er jo det som er litt kult. Folk bygger og mekker og står i - Ragnar Hansen casher inn både her og der. Og så har vi her en rå rigg - som er ren hyllevare. En 200STR, som er så KISS som man kan få det. Det er langholdsskyting made easy!

For det er en rå rigg, med eller uten svartmaling. Løp og kjøp.

 

K

 

+1 !

Link to comment
Share on other sites

Guest bassistwis

Valget vedrørende demper falt på Hausken Whisper, med 362mm bakkammer.

 

normal_SAM_0097.JPG

 

Førsteinntrykket er bra. Den er meget stor, men ettersom målet er effektiv demping har dette ingen betydning.

Gjenstår å gjenge pipa med M 16x1 i front snarest da jeg venter på å få testet den.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo det som er litt kult. Folk bygger og mekker og står i - Ragnar Hansen casher inn både her og der. Og så har vi her en rå rigg - som er ren hyllevare. En 200STR, som er så KISS som man kan få det. Det er langholdsskyting made easy!

For det er en rå rigg, med eller uten svartmaling. Løp og kjøp.

 

K

Hehe. har sagt det samme på internettforum i snart 10 år jeg ;)

I tillegg har jeg sagt at 6,5X55 er en totalt undervurdert patron rent ballistisk. Du skal egentlig ha en patron som er ganske dyr i drift for å utkonkurrere den på feks 600-1000m.

 

men en 200str i 6,5x55 må vel være "norges kjedeligste kombinasjon", så derfor gikk det årevis før folk fikk øya opp for potensialet ;)

Link to comment
Share on other sites

Ser på prislisten at det finnes tre lengder, bak cm målet står det henholdsvis 19 eller 21, hva står det tallet for?

Og hva er kompletteringssett?

19 og 21 er diameter i millimeter i enden av løpet. 67 cm er altså lettare enn 70 og 74. Kompletteringssett kompletterar ombyggingssettet i 22LR. Har du ein 6,5-Sauer med ombyggingssett i 22LR kan du kjøpe kompletteringssett og vips har du to børser :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest bassistwis

Kneppet noen bilder av børsa etter siste oppgradering. Har ikke veid den enda, men den virker tung. Håper på lite rekyl under skyting.

Tofot er nå på veg, vil etter montering av denne konsentrere meg om lading og ammunisjon. Ser for øyeblikket etter en passende ladning for lengre hold.

 

normal_SAM_0105.JPG

normal_SAM_0106.JPG

Link to comment
Share on other sites

Inspireret af denne og flere andre tråde om STR'n, så blev det min tur til at få riffelverdenens svar på Mazda 323 - måske ikke ophidsende for alle men virker hver gang :winke1::lol:

 

Denne dame checkede ud fra Eckernförde i 1989 iht garantibeviset, men har stået i skabet de sidste 15 år hos tidligere ejer.

 

100% org. stand i Kaliber 7.62 Nato og 22LR. Picatinny rail bestilt. Bliver spændende at få testet den store pibe, som angiveligt har gået 4-5000 skud.

 

2012-11-18111102.jpg

2012-11-18110457.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest bassistwis

Har nå fått prøvd ut demperen en del. Det skal sies at jeg på forhånd var meget spent på hvor mye jeg ville kunne skyte med den før den ble farlig varm. Det skulle vise seg at 6,5x55 i denne demperen ikke var noe problem. Den blir ikke særlig varm selv etter jevn skyting over lengre tid. Den demper også både lydtrykk og rekyl meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...