Jump to content

min første salong skal velges!


Fersking86

Recommended Posts

Noen som har noen synspunkter vedrørende denne salongen og tilbehøret??

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/sa ... lr-1060518" target="_blank

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/tilbehoer ... re-1059569" target="_blank

 

lønner det seg å velge denne: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/ki ... 40-1074132" target="_blank

 

fremfor denne : http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/ki ... 32-1074131" target="_blank

 

er det enkelt å få montert lyddemper på denne, eller er det ikke mulig??

Link to comment
Share on other sites

det var rart att de ikke fungerte men men, det er vertfall snakk om en Marlin Marlin 925R synth. 22LR med A-TEC CMM-4 Rimfire lyddemper dersom det lar seg montere på denne salongen? Og en billig kikkert PHOXX Kikkertsikte 3-9x40, vil den gjøre jobben?? Og eg går utifra att det er en fordel att den har variable forstørrelser istedet for fast "zoom", eller blir det dårlig kvalitet på forstørringen på ett så rimelig sikte??

 

som dere ser så er det billig salong, billig demper, billig sikte, men vil eg få en god og bra nok første gangs salong ved å sitte sammen denne pakken, budsjettet er ikke så mye å skryte av så å komme med andre modeller som koster flesk er ikke nødvendig!

 

vet att det ligger mange tråder om valg av salong rifle, men da kan man sitte å lese seg i hel og dessuten såg eg ikke noen som inneholdt disse tre komponentene i farten.....

 

takker for svar...

Link to comment
Share on other sites

Sikter monteres , når du kjøper våpenet.

De er gjenget for demper, den kan skrues direkte på-

Men et våpen til den prisen er og blir et biligtvåpen. Med de feil og mangler en billig utførelse har.

Kan i mange henseende sammenlignes med de biligee TOZ våpnene som var på markede for noen år siden.

 

Pressisjonen er OK. Har klart flere femskudds samlinger i et krone stykke på 50m.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte den selv, sørg for å gå i butikken og prøv den mot skulderen. Jeg har inntrykk av at salongrifler generelt har "rekruttskjefter", og det er uansett tilfelle for 925. Om den er for kort kan det spare deg en del frustrasjon å gå for en mer kjent børse (cz eller 10/22, til dømes) der du har større sjanse for å finne et erstatningsskjefte som er langt nok.

 

Og prøv bolten en gang eller to, jeg synes den er i korteste laget.

 

Det er veldig lett å kjøpe billig, men jeg er ennå ikke sikker på om jeg kjøpte riktig selv...

Link to comment
Share on other sites

Ren teknisk er det den delen som går bak og frem når du tar ladegrep på en boltrifle (mauser-typen).

Fra bolten stikker det ut en hevarm som du tar tak i og løfter og drar bak og frem for å ta ladegrep. Jeg synes at denne er i minste laget på min 925, men jeg vurderer å sette på noe annet. Om resten av børsa er slik du vil ha den, er det ikke noen stor sak om du likevel skal ha den inn for å sette på demper.

 

Edit: Om du er usikker på tekniske beskrivelser, finnes det ikke dumme spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

var på xxl idag å holdt litt på marlinen.. der anbefalte de faktisk en annen salong som sku vere bedre til jakt og trening... de anbefalte Zastava Zastava salongrifle CZ 99. Kal. 22LR.

 

ka tror dere..?

 

Kan alltids kjøpe brukt, men eg har alltid vert litt ivrige etter ting som er ubrukt :S

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med anbefalingen av brno/cz.Første salongen min var en 452,hadde den i ca 8 år før min bror overtok den.Den er still going strong etter 22 år og maaaange tusen skudd.Selv brukte jeg mest de åpne siktene(kikkertsiktet den kom med røk pga fall) og det fungerte utmerket.Av ammo spiser den det meste,men liker IKKE cci stinger,disse sprer for mye til at jeg vil bruke dem til jakt.

Ulempen er størrelsen kontra div ruger,anschutz,henry,remington osv.Noe som gjør den litt knotete å dra på i tillegg til hagle og ryggsekk etter fjellrypa f.eks,men det går :) .

Som skrevet over,gå i noen butikker å kjenn på forskjellige børser,finn en DU liker(det er det viktigste) og be om pakkepris fra noen forhandlere,for å få bedre pris.Evt bruktbørse av samme type.

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

17 HMR og 22 WMR (eller magnum om du vil...) er begge basert på samme hylse, bortsett fra at 17HMR har innsvingt hals i toppen for å matche den mindre kula. Og begge er randtente. Tror ærlig talt ikke det gjør veldig stor forskjell om du kjøper 22 wmr eller 17 hmr.

Kaliber må oppgis i søknad som nevnt over, men hvis du er usikker på hva du skal velge akkurat nå...send inn søknad på alle (3 søknader)..det koster det samme uansett om du søker på 1 eller 3.

På den lokale sjappa koster 50 stk CCI 17HMR, 170,- (vekslepenger)

 

..og hadde jeg vært deg, kjøpe heller en av disse en 22 LR :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv CZ 455 TH i .17HMR og .22LR, men jeg har ingen betenkeligheter om at Sako Quad ikke vil gjøre samme jobben. Begge er kvalitetsmerker, selv om Sako Quad er tanken dyrere. Om jeg skulle valgt på nytt, ville jeg kanskje vurdert Sako Quad Synthetic pga at den er 200-400g lettere enn CZs 455'er og er sånnsett et lettere våpen å "slenge i sekken".

Link to comment
Share on other sites

@Johannes veldig vanlig misforståelse.

Hvilke typer jaktvåpen er ikke regulert ved alder (så lenge man er gammel nok til å eie jaktvåpen.)

Men man er ikke gammel nok til å jakte alene på rådyr med hagle eller rifle som 16-åring da det er alder som regulerer dette, ikke våpentype.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Kjøpte en Zastava CZ .22lr på XXL. Demperen kjøpte jeg billig av en kamerat som driver butikk. Kikkertsiktet var noe jeg fant i kassa med gammelt airsoftutstyr.

 

Samler på en 50øring på 30-50m.

 

Minuset er utdrageren, hylsene blir ikke alltid dratt ut, spesielt hvis man ikke har avfyrt skuddet i kammeret og vil ha det ut igjen.

 

Leverte den inn til XXL for testing/finne problemet. Da testa han med tre typer ammunisjon og ingen feil. Eller det kan være den måtte skytes nok med.

Da kan det hende at den ikke liker Winchester subsonicen min og er sær på ammo.

Skal hente den i dag igjen og får nok testa i løpet av helga.

 

Foruten dette, er jeg meget fornøyd til den prisen. Lett, presis, ferdig gjenget :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har en Brno2, arvegods som ihvertfall er 45 år gammel (mener jeg og huske.). Den fungerer helt perfekt og har noen sinsyke samlinger. Så og kjøpe en slik en til de lave prisene det er på dem brukte i dag burde være helt ok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...