Jump to content

Barn og bly


SittingDuck

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Har spist sjølskutt hjortekjøtt siden 2000, har frem til i år hatt tilgode å finne bly i maten. Vet jo at det nok har forekommet fragmenter av bly uten at jeg har funnet det. Brukte de første årene ammo som ikke var loddet. Men poenget mitt er at dette var frem til i år. Under inntak av en bedre ytrefilet av kalv sist helg fant Adrian på snart 6 år et blyflak på ca 2 mm i diameter. Han hadde puttet et kjøttstykke i munnen og reagerte på noe med tyggemotstand. Fisket det ut og skylte av, trodde først det var en liten beinsplint. Men neida, ganske riktig: Bly. Angrer på at jeg ikke veide funnet, men må ha vært under grammet, så da har jeg ikke vekt som ville gitt nøyaktig måling likevel.

Denne kalven var skutt litt høyt i det såkalte maskinrommet. Hadde splintret noen ribbein og ser at noen splintrer har sneiet såvidt oppom ryggraden på vei ut. Skutt med Nosler Accubond 165 grains kule, 30-06. Denne kulen har jeg hatt gjennomskyting på alle tre dyra jeg har skutt i år(kalv, kolle og bukk), så jeg kan ikke si noe om restvekt og sopping. Regner med at det kan ha blitt avsatt litt bly iom at det har vært splintrer som har touchet innom ryggraden og der ligger jo ytrefileten/entrecoten tett inntil.

Link to comment
Share on other sites

Men hva regnes som for høye verdier ut fra kroppsvekt, mengde pr. uke/mnd/år?

Har forstått at det ikke er bra, at forskere er litt på tynn is mtp mengde, men hva er sånn ca tall som brukes?

Jada vet jeg kan google, men dette er jo en tråd om bly i mat så fyr løs.

Link to comment
Share on other sites

Klipp og lim fra artikkelen:

 

I Efsa:s riskvärdering etablerades tre referenspunkter (RP) för blyexponering

(EFSA, 2010).

1. Referenspunkt för utvecklingseffekter - blodblyhalt på 12 μg/L

motsvarande ett blyintag via mat på 0,5 μg/kg kroppsvikt/dag. Denna

exponering har associerats till en sänkning av IQ med en enhet på

populationsnivå (4 till 10-åriga barn). Förutom att denna RP gäller för

barn anses den även vara tillämpbar på spädbarn och foster.

 

2. Referenspunkt för kronisk njursjukdom hos vuxna - blodblyhalt på 15

μg/L motsvarande ett blyintag via mat på 0,63 μg/kg kroppsvikt/dag.

 

3. Referenspunkt för effekter på systoliskt blodtryck hos vuxna - blodblyhalt

på 36 μg/L motsvarande ett blyintag via mat på 1,5 μg/kg kroppsvikt/dag.

 

Marginalen mellan de blodblyhalter som uppmätts hos gravida kvinnor och barn

och de nivåer där mätbara effekter på gruppnivå kan börja uppträda är relativt

liten. Efsa konstaterar i sin senaste riskvärdering av bly att exponeringen av

gravida kvinnor (foster) och barn i Europa ligger på en nivå som är nära eller över

det hälsobaserade referensvärde på 0,5 μg bly/kg kroppsvikt/dag. Det är därför

viktigt att blyexponeringen fortsätter att sjunka, både i livsmedel och i miljön.

 

 

UNdersökningen i sverige

Femtiofyra älgfärsprover har samlats in, fyrtioåtta från jägares privata frysar i

olika delar av landet, och sex inköpta i butik. Resultaten visade på en stor

spridning, med blyhalter under detektionsgränsen (0,02 mg/kg) upp till 31 mg/kg.

I 33 procent av proverna (18/54) översteg blyhalten gränsvärdet för bly i kött, 0,1

mg/kg. 54 procent proven (29 av 54) hade en mätbar halt av bly, dvs. mer än 0,02

mg/kg.

 

 

Og Sir, legg merke til punkt 1, dette med senking av IQ.

Du bør kanskje revurdere både innlegget ditt og blystøpingen din....

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet denne tråden spesielt for å øke bevisstheten til de som skyter mye hjortevillt, og som igjen bringer kjøtt på tallerkenen til barn og gravide.

 

Jeg såpekoker ikke fram noe blyforbud, selv om jeg velger å bruke TSX på elgjakt.

 

Fant et innlegg av Jegermeistern i en annen "blytråd" hvor han sier at han skjærer tynne skiver av kjøttet rundt skuddsåret, skyller dette i vann og finner ofte små blyfragmenter i dette kjøttet.

 

Hvor mange skjærer dette kjøttet i passe stor biter og slenger det rett i kværna?

Tipper det er disse kjøttdeigbitene som tipper vektskåla med bly over i farenivået. Kanskje ikke for Sir, og andre voksne menn.

Men for barn, som spiser store porsjoner i forhold til kroppsvekt.

 

Å sette på skylapper og fortelle seg selv at dette ikke er farlig, er nok det dummeste vi kan gjøre.

Link to comment
Share on other sites

@stec: Tror ikke det vil virke å "velge å ikke tro på" at bly er giftig :wink:

Bly er giftig, særlig for unger. Dessuten er det rimelig lett å redusere risikoen fra viltkjøtt: ungå blyammo og/eller vær svært nøye med å hive tvilsomme kjøttstykker i søppla. Husk at ikke alt som er potensielt negativt eller farlig ved jakt og skyting er jug fra kaffelatte drikkende veggiser...

 

Også er det sikkert noen som har en bestefar som åt ælij 4 ganger i uka og likevel på 93år... Tror man det er ett godt argument bør man lære seg noe grunnleggende om statistikk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forteller ikke mine kjøttkunder at bly er farlig. Gjør dere? Men så lager jeg ikke hakk av skuddhølet heller. Det er nok mye farligere å være gravid enn å spise æljbiff.. Det var den statistikken.. Jeg eropptatt av signalet jeg sender ut. Folk flest tror på det som blir sagt, og den dagen jeg bytter Woodleigh med Barnes, så sier jeg inndirekte at jeg er redd bly. Hva tenker "kassadama/mannen" når alle kommer å spør etter blyfrie riflekuler? Hva tenker en dust ansatt hos fylkesmannen?

Link to comment
Share on other sites

Svensk

Referenspunkt för utvecklingseffekter - blodblyhalt på 12 μg/L

motsvarande ett blyintag via mat på 0,5 μg/kg kroppsvikt/dag

 

Amerikansk

The Centers for Disease Control and Prevention (CDC) states that a BLL of 5 μg/dL or above is a cause for concern. However, lead can impair development even at BLLs below 5 μg/dL

 

Merk forskjellige enheter her, omregnet: Svensk 12μg/L, Kansk. 50μg/L. men alle vet at de ER dummere der borte...

 

Denne dukker opp flere steder om man leser litt.

and there is no known safe exposure level

 

"Blyforgiftning" har man ved merkbare symptomer:

In adults, symptoms can occur at levels above 400 μg/L, but are more likely to occur only above 500–600 μg/L.[14] Symptoms begin to appear in children generally at around 600 μg/L

 

Ta utgangspunkt i det svenske anslaget for inntak som gir det aktuelle nivået, 0,5 μg/kg kroppsvikt/dag - det er en verdi man ikke skal over, eller nærme seg engang.

Barn 20kg - 10μg/dag

Voksen 80kg - 40 μg/dag

 

40 mikrogram, altså 1gram / 25 dager, eller for barnet, 1 gram/ 100 dager. en alminnelig 4.5mm luftgeværkule veier omlag et halvt gram, så en tåler altså greit 1 luftgeværkule /14 dager? I tillegg vil metallisk bly ikke fullstendig absorberes ved inntak i mat. Jern hindrer også absobsjon.

Dette avsnittet er jo ren visvas, som påpekt av mS. Sånn går det når en sover. Det påpeker imidlertid hvor giftig bly egentlig er. Tallene mine må jo multipliseres med enda 1000....

 

Nå vet jeg at bly ikke er til å spøke med (ikke i det hele tatt som sett over), og vi skyttere skal være oppmerksom på vårt blyinntak gjennom innendøsskyting, hjemmelading (støv fra tennhetter..) og generell håndtering av blykuler (pistolskyttere), men bly som blybiter i mat bekymrer meg lite.

De nevnte amerikanere har også flere undersøkelser på dette, og de konkluderer begge veier. Trolig alt etter hvem som bestilte undersøkelsen...

 

Gjør så godt en kan med å få vekk prosjektilrester, når en lager mat/ skjærer rått kjøtt så ser en da blod der fragmenter har tatt turen. Jeg ligger iallefall ikke våken over dette, oppvokst i tåka av tetraetylbly fra bensin, og radioaktivt nedfall fra noen hundre prøvesprengninger som jeg er...

 

Forøvrig bruker jeg av og til blyfrie jaktkuler, men da pga. de overlegne egenskapene disse har i viltet mhp. kontrollert ekspansjon og inntrengning. Og presisjon.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Känner att jag måste kommetera det sista svaret av M67.

 

Ta utgangspunkt i det svenske anslaget for inntak som gir det aktuelle nivået, 0,5 μg/kg kroppsvikt/dag - det er en verdi man ikke skal over, eller nærme seg engang.

Barn 20kg - 10μg/dag.

 

Den svenska rekommendationen (slv.se) "I vilt som skjutits med blykulammunition kan det vara förhöjda halter bly i köttet runt sårkanalen. Detta kött används ofta till färs, grytbitar eller skav. Barn under sju år och kvinnor som är eller planerar att bli gravida bör undvika att äta sådant kött oftare än någon gång per år. Övriga bör inte äta sådant kött oftare än en gång per vecka. "

 

Du tar en exempelvikt på ca 20kg vilket motsvarar en genomsnittlig ålder på ca 6år (vekststudien bergen). Barn från 7 år och uppåt kan äta detta typ av kött oftare än små barn. Jag tycker därför det är dumt att använda ett så pass stort barn som exempel när rekommendationen framförallt gäller små barn som inte bara får bly från mat utan från miljøpåverkan.

 

Detta är klippt direkt från slv. riskvärdering av bly i mat

"Enligt Efsa’s bedömning ligger det svenska medelintaget av bly via mat (från

basdieten) på 0,44-0,80 ug/kg kroppsvikt/dag. Efsa bedömer att högkonsumeter av

viltkött utgör en grupp som har ett högre blyintag. Här antas att en individ på 60

kilo äter 200 gram viltkött i veckan (förutom annan mat) med en blyhalt på 3,15

mg/kg. Detta ger ett extra blytillskott på 1,47 ug/kg kroppsvikt/dag. Efsa bedömer

det som osannolikt att en högkonsument av vilt även är en högkonsument med

avseende på basdieten. Konsekvensen för en högkonsument av vilt bör således

kunna beskrivas genom att addera medelintaget (0,44-0,80) med det extra tillskottet

från vilt (1.47). Efsa’s referenspunkter för blyintag, på 0,5-1,5 ug/ kg/dag

(se nedan), överskrids alltså för en högkonsument av viltkött, enligt antagandena

ovan (1,91-2,27 ug/kg kroppsvikt/dag). För ett barn kan möjligen situationen bli

värre eftersom de i regel har ett högre intag per kilo kroppsvikt."

 

och här kommer referenserna:

EFSA, 2010a. EFSA panel on contaminants in the food chain (CONTAM); scientific opinion

on lead in food. EFSA J. 8(4), 1570.

EFSA, 2010b. Management of left-censored data in dietary exposure assessment of chemical

substances. EFSA J. 8(3), 1557.

Link to comment
Share on other sites

Svensk

[...]Barn 20kg - 10μg/dag

Voksen 80kg - 40 μg/dag

 

40 mikrogram, altså 1gram / 25 dager, eller for barnet, 1 gram/ 100 dager. en alminnelig 4.5mm luftgeværkule veier omlag et halvt gram, så en tåler altså greit 1 luftgeværkule /14 dager?[...]

1[µg]=1*10^-6[g] :winke1:

 

Så det blir en luftgeværkule pr. 38 år, forutsatt at du løser opp og absorberer hele.

Link to comment
Share on other sites

För ett barn kan möjligen situationen bli

värre eftersom de i regel har ett högre intag per kilo kroppsvikt."

Det forutsetter at du faktisk FÅR barnet til å spise viltkjøtt... ellers har du rett, min framstilling er svært forenklet, og jeg ser jo (som du påpeker) bort fra andre kilder.

Jeg forutsetter faktisk også at man har en viss oppmerksomhet på hvor man tar kjøtt, og hvordan en behandler det, rettet mot å redusere blyinntaket - noe jeg mener man bør.

 

Så det blir en luftgeværkule pr. 38 år, forutsatt at du løser opp og absorberer hele.

I stand corrected, :oops: Syntes det hørtes mye ut. Milli-mikro - gjenta 1 000 000 ganger... osv.

 

På en annen note - mhp. bly og blyforgiftning. Siden bly er så giftig, og det er dyrt å drive med produksjon som tilfredsstiller vestlige utslippskrav, så er all blyframstilling i USA nedlagt, og i EU er det såvidt jeg vet en tysk produsent igjen. Der er noen på Balkan, i Russland, og resten i Kina og uland. Produksjonen der foregår etter det vi vil kalle hårreisende HMS-standarder, og MIN bekymring fram og tilbake i blysaken, være seg hagl eller kuler - ligger først og fremst hos barna i områdene rundt bly og tungmetallsmelterene i disse områdene. Noe må man ha dårlig samvittighet for...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det forutsetter at du faktisk FÅR barnet til å spise viltkjøtt... ellers har du rett, min framstilling er svært forenklet, og jeg ser jo (som du påpeker) bort fra andre kilder.

Jeg forutsetter faktisk også at man har en viss oppmerksomhet på hvor man tar kjøtt, og hvordan en behandler det, rettet mot å redusere blyinntaket - noe jeg mener man bør.

 

Ja vi har nu en 11 månaders som kastar sig över älgfilen och har gjort sedan vi börjat introducera mat :) Och det är ju just det artiklen i starten handlar om att lyfta kunskapsnivån något och göra föräldrar medvetna om bly i kött, vilket kött som är tryggt och vilket man kanske bör vänta med tills barnet blir äldre.

 

Jag vill ju servera min unge av det viltkött som pappan kommer hem med och då är det viktigt med lite kunskap om "tryggare" styckningsdelar och så klart ammunitionsval (men det står nån annan i familjen för). Detta handlar alltså inte om att göra folk flest rädda för viltkött och bli veganer eller ännu värre köpa oxfile från brasilien.

 

Bly finns i annat än blyhagel, i luft, mark och vatten, basvaror som fisk, kött, spannmålsprodukter, rotfrukter och mejerivaror (låga halter), Skaldjur, lever från vilt och en del svamp kan däremot innehålla förhöjda halter.

Link to comment
Share on other sites

Vilket kött innehåller väldigt lite eller inget bly?

 

Ät kött från vilt skjutet med blyfri ammunition

 

Ät kött som suttit långt från sårkanalen om du kan välja. Grytkött och färs kan man få från de flesta slaktdelar.

 

Om de två ovanstående punkterna inte är möjliga alternativ välg i första hand helt kött och styckningsdelar som stek, filé, och liknande.

Link to comment
Share on other sites

Så da burde jeg opplyse kjøper om hvor elgen er skutt, med hvor mange skudd og hva slags kule? Og hvilken stykningsdel de "trygt" kan gi til barna sine? Er ikke folk redd bly fra før, så blir det i allefall ikke noe bedre etter denne informasjonsflyten.

Link to comment
Share on other sites

Fakta er bra, men jeg tror det mangler noe.

 

Hva er verst?

 

1. Svelger en luftgeværkule hel.

 

2. Maler opp en luftgeværkule og svelger støvet.

 

Jeg vil tro at 2. er verst i og med at man da har større overflate på samme vekt bly.

Større overflate skulle jo tilsi at kroppen absorberer mere bly før det resterende kommer ut i bakenden.

Link to comment
Share on other sites

Vokste det ikkje opp barn før i tiden? Før folk begynte å ble helt hysterisk på alt.

Vil tro at alt det andre dritet som vi kaster i oss hele året er farligere en om vi skulle svelge en bitt bly.

Bare et eks, snop,brus,chips, og alt den sunne sprøytet frukten som vi hiver i oss. Så tviler på alt vi tar noe skade, uansett ka forskere sier. Og dette er da min mening, godt mulig eg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Her er et eldre innlegg av en anonym bruker i en pistolskyting-blytråd, sånn bare for å gjenta alvorlighetsgraden av blyforgiftning:

 

Leadpoison:

Jeg er aktiv på forumet under et annet nick, men har anonymisert meg her pga dette innleggets private karakter.

 

Da jeg var på mitt mest aktive som pistolskytter for ca 20 år siden, skjøt jeg innendørs en kveld pr. uke over år, samt utendørsskyting. Jeg målte 5,5 og på samme tid fikk vi et barn som har en alvorlig utviklingsforstyrrelse / betydelige lærevansker. Etter alt jeg har lest om emnet er det mest sannsynlig en sammenheng, selv om ingen "autoriteter" har ønsket å konkludere (sikkert mest av hensyn til meg).

 

Ikke ta lett på dette.

 

Bruk bare prosjektiler innendørs som ikke har base med eksponert bly - mange "helmantel" kuler har åpen base. Selv tennhetter avgir luftbåren bly. Sky baneanlegg som ikke har tilstrekkelig ventilasjon (er ikke mange som fungerer godt nok). Røyking, spising og drikking øker opptaket. Kutt ut kulestøping. Bruk gummihansker ved håndtering av blykuler, og vær nøye med å vaske hender.

Link to comment
Share on other sites

Så da burde jeg opplyse kjøper om hvor elgen er skutt, med hvor mange skudd og hva slags kule? Og hvilken stykningsdel de "trygt" kan gi til barna sine? Er ikke folk redd bly fra før, så blir det i allefall ikke noe bedre etter denne informasjonsflyten.

 

Nej det tycker jag inte. Precis som fiskhandlare inte behöver upplysa sina kunder som dioxiner och tungmetaller i rovfisk så ska inte någon som sälger viltkött behöva upplysa alla kunder om att det minsann kan vara bly i köttet. Det vore som sagt att bita sig själv i foten.

 

Fisk är sunt och viltkött är oxå sunt.. svolværpastei är inte sunt och inte blyfragemnt i köttet heller.

 

Så återigen så är inte tanken med inlägget att kasta skit på de som sälger viltkött, det är däremot väldigt bra om du som sälger kött kan detta och därmed upplysa de kunder som faktiskt frågar om detta med bly i kött. Med stora undersökningar som pågår i både sverige och norge så tror jag vi kommer få tydligare och klarare rekommendationer på inntag av viltkött för olika grupper och jägare kommer få fler frågor om detta.

Link to comment
Share on other sites

Så for å følge logikken din Xeray så kan vi altså ta et lite plutoniumsbad hver morgen, siden vi er omgitt med så mye annen dritt i hverdagen?

 

 

Tja, men nå var det altså bly i maten det var snakk om, ikke et plutoniumsbad hver morgen.

 

Ok, ser at utsagnet mitt var laaaangt unna all logikk. Skal endre det:

 

Så for å følge logikken din Xeray så kan vi altså velge å skylle ned lakrisseigemannen til lørdagsbarne-TV med en liten blyshot, siden vi allerede har fått i oss ufattelige mengder med E- stoffer og annen dritt.

Link to comment
Share on other sites

Vokste det ikkje opp barn før i tiden?

 

Høyere barnedødelighet og lavere gjennomsnittsalder. Så hva var poenget ditt igjen?

 

Folk får så store skylapper av "kampen for blyhagl mm" mantraet at de velger å ignorere fakta, det er trist.

 

Og @stec:

Viltkjøtt er flott, men det er viktigere med gode rutiner for å skjære bort rundt skuddsåret, enn å tjene noen små ekstra kroner på mer kjøtt.

Alternativt gå for homogent om man ønsker å utnytte så mye kjøtt som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...