Jump to content

Dårligere presisjon etter 700 skudd. Pusset ihjel?


Vendetta

Recommended Posts

Opplever med min Remington 700 at presisjonen begynner å bli dårligere. Har alltid vært ekstremt nazi på pussingen. Pusser i to timer hver gang etter jeg har skutt. Selv om jeg bare har skutt 5 skudd. Med oljer og pussestokk i løp og på mekanismer. Jeg kan vel ikke ha pusset løpet så mye at det har blitt slitt? (Kan aldri tro, men vi får spørre likevel..)

Har sjekket alt av skruer på stokk og kikkert, kikkerten selv er sjekket, pipa er frittliggende, prøvd med/uten to-fot og annen ammunisjon er også prøvd. Presisjonen er dårligere enn før.

 

Hvor mange skudd skal man skyte før presisjonen avtar? Og hvor mye presisjon er det å hente på å kappe løpet og montere demper? Har et 66 cm løp.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke umulig at slik pussing sliter løp, men hvor mye er uvisst. hva slags type oljer / løsemidler bruker du? Bruker du feks. mantelfjerner med slipemiddel? Eller lar solventene stå i pipa lenge? Delbar pussestang eller bronsebørste? Uansett er det totalt unødvendig med den slags puss. Som regel kjører jeg gjennom en fuktig oljefille og lar den stå skitten med olje til neste gang, hvor jeg pusser den ren. Mantelfjerning etter et par hundre skudd.

Link to comment
Share on other sites

Bare så vi er på samme side i boka her. Hvilken presisjon oppnår du? Er helt klart at det går an å pusse ihjel noe, særlig hvis man gjør det gærnt og bruker brutale pussemidler men det virker kanskje litt sært at du har klart det. 2 timer hver gang er veldig mye pussing bare for å fyre av noen skudd. Hva er du redd for?

Link to comment
Share on other sites

Syntes det er gøy å pusse våpenet mitt :)

Bruker det mye til sjøfugljakt og er derfor livredd for rust. Derfor er jeg veldig streng på puss. Med vind og bølger hver dag blir det sjøsprøyt under transport. Sjøvann på hansker og klær gjør det uunngåelig å ikke overføre spor av sjøvann på rifla. Lar jeg være å pusse så kommer det rust. Garantert. Men jeg kan kanskje begrense løpspussen. Bruker Ballistol etter hver jakttur på alle flater og mekanisme. Bruker delbar pussestang med bronsebørste og papir vekslevis i front fuktet med Remington løpsolje/kruttfjerner. Usikker på navn.. Solvent og Hoppes Bore Foam brukes, men ikke like hyppig. Kanskje hvert 70-100. skudd.

 

I felt bruker jeg Boresnake straks etter endt skyting/jakt. Kan pussestang skade løpet innvendig?

Link to comment
Share on other sites

Står ingen ting om kaliber her. Br og 6PPC så sier de 800skudd før bytte av pipe. Finnes mange andre kalibre som også sliter mye på løp. Har hatt 6,5x47lapua løp som har gått fra 12mm til 20mm pressisjon på 1500 skudd. Hva er dårligre pressisjon? Fra 12mm til 15mm på 700 skudd er vel ikke unormalt.

Link to comment
Share on other sites

Helt utrolig at børsa er blitt upresis etter kun 700 skudd. Spørs om du ikke har pusset den ihjel ja. Hvilket kaliber er det??

 

Rådet om å dra gjennom med oljeklut for så å la den stå bør du ikke høre på. Vanlig våpenolje har ett alt for lavt TBN-nummer til at dette er tilrådelig.

Ved å tilføre olje i løpet kan du risikere utvikling av svovelsyre. Da er det mye bedre å bare trekke gjennom med en tørr klut.

 

Ofte gjør jeg bare det, trekker gjennom med en-tre tørr(e) klut(er), dette fjerner en god del skitt, og det tar vekk evt fukt.

 

Puss alltid fra kammeret, det er viktig for å beholde kroningen.

 

Løsning for deg må være å gå til en god børsemaker, få han til å sjekke alt, sannsynligvis vil han kappe for å krone på nytt. Tviler på at det er utbrent løp atter kun 700 skudd, og det er nok kun kroningen du har skadd, det lar seg reparere....

 

Også kan du redusere pussingen litt.. Del den heller opp i to, puss godt... Så setter du inn løpet med olje innvendig, la den stå til dagen etter, så puss igjen. Ikke at det gjør så mye for levetiden, men om en syns det er morro å pusse så!!!! alternativt, kjøp deg ett gammelt løp å pusse på....

 

Min 30-06 har gått nært på 10.000 skudd og presisjonen er nesten som før, men jeg ser jo at løpet er brent, så derfor er nytt på vei, eller kanskje ikke, etter å ha skutt med det nye 300 WM-løpet er jeg litt usikker på behovet for 30-06, kanskje det heller blir 6,5-55?

Link to comment
Share on other sites

Rådet om å dra gjennom med oljeklut for så å la den stå bør du ikke høre på. Vanlig våpenolje har ett alt for lavt TBN-nummer til at dette er tilrådelig.

Ved å tilføre olje i løpet kan du risikere utvikling av svovelsyre. Da er det mye bedre å bare trekke gjennom med en tørr klut.

 

Kunne du forklart dette nærmere? Mener du virkelig at hvis du oljer våpenet ditt og lar det stå, så vil det bli utviklet syre?

Etter det jeg har forstått er TBN (N står for nummer :wink: ) et tall på syrenøytraliserende evne. Virker som det er snakk om en spesifikasjon for anlegg i drift (forbrenningsmotorer etc)...

Link to comment
Share on other sites

Kunne du forklart dette nærmere? Mener du virkelig at hvis du oljer våpenet ditt og lar det stå, så vil det bli utviklet syre?

Etter det jeg har forstått er TBN (N står for nummer :wink: ) et tall på syrenøytraliserende evne. Virker som det er snakk om en spesifikasjon for anlegg i drift (forbrenningsmotorer etc)...

 

Stemmer det, TBN= Total Base Number (det vil si HVOR basisk oljen er)

 

Og du har helt rett i at dette er mer kjent for oss som driver med større maskineri (grande motori) enn for de som driver med "piccolo motori" (dvs små motorer).

 

Men effekten er den samme. Kruttslammet i rifleløpet ditt inneholder en viss mengde svovel, mer eller mindre etter hva slags krutt som er brukt. Men dette vil sammen med olje utvikle svovelsyre. Derfor er det meget viktig at våpen som skal lagres en stund er tørrpusset.

 

Hvis du begynner å få syretæringer ser du det ved at du får svarte (evt mørk blå) partier (skjolder). Alvorligheten av denne slags tæringer er på linje med gravrust.

 

Som en kuorisitet kan jeg nevne at hvis en skipsmotor går på fuel som inneholder 3.5% svovel bør en kjøre med en cylinderolje som har TBN=70 og bruke ca 0,6 gram cyl oil per kW

Per i dag er det mer normalt med svovelinnhold på 1,75 til 2,5 % og da kjøres det med TBN= 40 og bruke ca 0,6 gram cyl oil per kW.

 

Så ideelt sett kan du pusse rent, så sette in børsa med cylinderoil, da får du ikke syre tæringer.

 

Men alt dette blir nok litt sært for folk flest, så jeg vil absolutt anbefale tørrpuss...

Link to comment
Share on other sites

Men kjære mann, fyren har jo ei rifle. Ikke en skipsmotor, og han fyrer (håper jeg) med krutt og ikke med tungolje. Ei heller med svartkrutt, hvordan skal det kunne dannes svovelsyre uten svovel?

Moderne røyksvakt krutt inneholder såvidt jeg vet ikke svovel, noe som gjør denne bekymringen totalt irrelevant. Og forklarer hvordan jeg på over 30 år med å sette vekk våpen innsauset med olje ikke har sett rust...

Svartkruttgutta pusser ut syrerester med vann, om jeg har forstått rett?

 

Nå blir det aldri dumt å pusse løpet rent før en oljer det da, og enkelte mantelfjernere kan og forårsake rust om de ikke blir fjernet, Dvs. løpet blir tørrpusset og oljet.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som M67 sier så kan jeg ikke se hvordan dette skal være relevant i denne sammenhengen. Våpenoljen hindrer jo tilgang til oksygen og vann. Blir dessuten ganske lett å rengjøre når man drar gjennom rett etter skyting med en saftig fille.

Jeg har bare gode erfaringer med denne typen behandling, og slik gjorde vi det i forsvaret også.

Link to comment
Share on other sites

Men kjære mann, fyren har jo ei rifle. Ikke en skipsmotor, og han fyrer (håper jeg) med krutt og ikke med tungolje. Ei heller med svartkrutt, hvordan skal det kunne dannes svovelsyre uten svovel?

Moderne røyksvakt krutt inneholder såvidt jeg vet ikke svovel, noe som gjør denne bekymringen totalt irrelevant. Og forklarer hvordan jeg på over 30 år med å sette vekk våpen innsauset med olje ikke har sett rust...

Svartkruttgutta pusser ut syrerester med vann, om jeg har forstått rett?

 

Nå blir det aldri dumt å pusse løpet rent før en oljer det da, og enkelte mantelfjernere kan og forårsake rust om de ikke blir fjernet, Dvs. løpet blir tørrpusset og oljet.

 

K

 

 

Jeg sier ikke at det er store mengder svovel i krutt, men det finnes spor... Tar du inn mantelfjerner, så er jo det syre !!! Syren trenger heller ikke å kreere rust, de kreerer syretæringer, noe som ser helt anerledes ut. Du må scope røret ditt for å se dette

 

Og, skyter en 50-60 skudd i året gjør det jo ingenting hva en gjør, børsa vil holde ett par livslengder uansett... Ja, om en ikke pusser den i hjel da. hehe

 

Enhver gjør selvsagt hva en vil med røret sitt, og det sies at tro flytter fjell..

 

Selv stoler jeg på egen viten, og svogeren min som jobbet som børsemaker i forsvaret i ca 10 år.

Link to comment
Share on other sites

Samme metode som Poacher med fler bruker. Rett etter skyting og helst mens pipa fortsatt er varm kjøres en lapp eller helst en messingbørste innsauset med olje gjennom pipa. Brukes børste gjentas dette en del ganger. Har ofte lagret børsene slik for så å pusse skikkelig dagen før jeg skal på banen. Etter 20 år med denne prosedyre stoler jeg på at det fungerer. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at det er store mengder svovel i krutt, men det finnes spor... Tar du inn mantelfjerner, så er jo det syre !!! Syren trenger heller ikke å kreere rust, de kreerer syretæringer, noe som ser helt anerledes ut. .

Er ikke de fleste mantelfjernere basiske da? Feks. amoniakkbasert. Kom gjerne med noen eksempler på sure mantelfjernere :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Samme metode som Poacher med fler bruker. Rett etter skyting og helst mens pipa fortsatt er varm kjøres en lapp eller helst en messingbørste innsauset med olje gjennom pipa. Brukes børste gjentas dette en del ganger. Har ofte lagret børsene slik for så å pusse skikkelig dagen før jeg skal på banen. Etter 20 år med denne prosedyre stoler jeg på at det fungerer. :)

 

 

Er vel her en burde sette +1

Link to comment
Share on other sites

Ingen mantelfjernere er syre. De moderne amin-baserte er vel sgs nøytrale, og gammeldags ammoniakk/ ammonium-baserte er sterkt basiske.

 

I hovedsak er kombi-midlene såper, det er det som tar karbon best uten å være organisk løsemiddel - og det er jo fy-fy.

Kobber- delen er organiske forbindelser og kompleksbindere som er kobber- spesifikke, så få som klarer å ødelegge løpene med disse så tror jeg ikke de forårsaker rust.

 

Til trådstarter, så lurer jeg på om du har kontroll på karbon- oppbygging i løpet? Hvor mye har du pusset med brønsebørste?

Og om kroning og tiltrekningsmomenter er på stell? Og om friflukten har endret seg? Selv om det siste er mest akademisk når en snakker 10-30mm samlinger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar og tips så langt!

Kikket gjennom løpet i godt lys i dag og det viser seg at jeg har en ganske stygg ripe ikke langt unna munningen. Er sikkert på at dette er grunnen til at den ikke går like bra lengre. Skal ta den med til børsemaker for å høre hva jeg skal gjøre. Antagelig blir det å kappe løpet for å montere demper.

 

Er også ganske sikker på at det er pussestokken min som har gjort dette. Når jeg setter de fire leddene den består av sammen, så oppstår det "kanter" i leddene. Altså ikke en jevn overgang fra ledd til ledd. Dette er da nødt til å være årsaken?

Link to comment
Share on other sites

Bruker delbar pussestang med bronsebørste og papir vekslevis i front fuktet med Remington løpsolje/kruttfjerner. Usikker på navn.. Solvent og Hoppes Bore Foam brukes, men ikke like hyppig. Kanskje hvert 70-100. skudd.

Delbar pussestang kan være no svineri pga skjøtene. Pusser du forfra i tillegg?

 

 

I felt bruker jeg Boresnake straks etter endt skyting/jakt. Kan pussestang skade løpet innvendig?

Boresnake kan og være no svineri mot løpet.

Link to comment
Share on other sites

[OT]

TBN er på godt norsk oljens evne til å holde på sure (svovel)forbindelser. Olje med lavt TBN tall danner ikke mer sure forbindelser enn olje med høyt TBN tall men den holder dårligere på sure forbindelser. På moderne dieselmotorer med veldig lang service intervall skal man bruke motorolje med høyt TBN tall fordi de har bedre evne til å holde på og isolere sure forbindelser fra resten av metallet i motoren før oljen blir sur. Det er mao ikke tull når bilverkstedet skal ha deg til å kjøpe veldig dyr 5w-30 olje(som ofte har veldig høyt TBN verdi) hvis du skal følge serviceintervalene. Skifter du olje mye oftere er det strengt tatt ingen behov for superduper lang interval motorolje.

Overfører man dette til det tråden handler litt om, kan man mao godt la hvilken som helst olje ligge i løpet så lenge det ikke er svovel der fra før av. "Dårlig" olje danner ikke mer svovel. Det er for øvrig mange syrer som er totalt harmløs på stål. Jeg bruker daglig fosforsyre til å fjerne rust fra stål. Avfallstoffet er fosfat og når rusten er borte slutter fosforsyren å jobbe.

Link to comment
Share on other sites

Det er for øvrig mange syrer som er totalt harmløs på stål. Jeg bruker daglig fosforsyre til å fjerne rust fra stål. Avfallstoffet er fosfat og når rusten er borte slutter fosforsyren å jobbe.

 

Faktisk ikke, ren fosforsyre vil angripe stål. Den produserer riktignok tungtløslige fosfater som begrenser tæringen, men det vil gå med noe metall likevel. Det finnes dog inhiberte syrer som ikke skal ta metall, men det er likevel ikke noe jeg ville brukt i et løp om jeg hadde noe valg.

Link to comment
Share on other sites

TS har altså pusset rifla i TO timer med en slarkete delt pussestokk etter hver minste skyting? Det er jo rein skjær mishandling! :twisted: Få deg en hel pussestokk av god kvalitet, pluss noen børster, jags, lapper etc. Pussestokkinnfører bør du også ha. Samt en god nitrosolvent, sterk kobberløser ++.

Link to comment
Share on other sites

Det er for øvrig mange syrer som er totalt harmløs på stål. Jeg bruker daglig fosforsyre til å fjerne rust fra stål. Avfallstoffet er fosfat og når rusten er borte slutter fosforsyren å jobbe.

 

Faktisk ikke, ren fosforsyre vil angripe stål. Den produserer riktignok tungtløslige fosfater som begrenser tæringen, men det vil gå med noe metall likevel. Det finnes dog inhiberte syrer som ikke skal ta metall, men det er likevel ikke noe jeg ville brukt i et løp om jeg hadde noe valg.

Ren fosforsyre er i fastform og gjør vel strengt tatt ikke mye av seg. Vi får levert fosforsyren i dunk og den er blandet ut 60% og så langt har jeg ikke klart å påvirke stål med det. Andre metaller derimot skaper masse action. Rust fra cromstål var også upåvirket av fosforsyren.

Link to comment
Share on other sites

Vi får levert fosforsyren i dunk og den er blandet ut 60% og så langt har jeg ikke klart å påvirke stål med det.

Og du er sikker på at dette er ren fosforsyre og ikke tilsatt inhibitorer (feks B-Fix)? Kjemien her er nemlig ganske enkel, syrer vil angripe metaller med lavere spenningspotensiale enn hydrogen i større eller mindre grad. Fosforsyre kan riktignok danne tungløselige salter som forhindrer videre tæring (passivering), men disse dannes jo på bekostning av metallene. For normale konstruksjoner spiller dette ingen rolle, men det er ikke til å unngå at man får en påvirkning av overflaten som kan være uheldig for et løp.

Link to comment
Share on other sites

Delbar pussestang kan være no svineri pga skjøtene.

 

Boresnake kan og være no svineri mot løpet.

 

Skal man la være å pusse løp da?

 

Pusser ikke mot kammeret nei. Alltid fra kammeret og ut mot munning.

 

Vet ikke om du lever med tvangstanker, men det å aldri og pusse kontra 2 timer pussing uansett så er jeg rimelig sikker på at du vil finne en mellomting.

Link to comment
Share on other sites

Vi får levert fosforsyren i dunk og den er blandet ut 60% og så langt har jeg ikke klart å påvirke stål med det.

Og du er sikker på at dette er ren fosforsyre og ikke tilsatt inhibitorer (feks B-Fix)? Kjemien her er nemlig ganske enkel, syrer vil angripe metaller med lavere spenningspotensiale enn hydrogen i større eller mindre grad. Fosforsyre kan riktignok danne tungløselige salter som forhindrer videre tæring (passivering), men disse dannes jo på bekostning av metallene. For normale konstruksjoner spiller dette ingen rolle, men det er ikke til å unngå at man får en påvirkning av overflaten som kan være uheldig for et løp.

Ser jaggu ut som du har helt rett, skulle neste tro du har skikkelig greie på dette :oops:

Fra databladet til guffa vi bruker:

Contains an inhibitor to reduce the attack of the metal surface and to prevent the formation

of hydrogen.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Har sett flere remington børser i 22-250 som går dårlig etter 800-1000 skudd. Kvaliteten påløpene var så dårlig at det var utrolig at dem samlet så bra i starten, Deler av bommene manglet/eller det hadde falt ut stykker av dem). For mye pussing kan også være skadelig, spesiellt om en drar fille/børse inn over munningen. Karbonrester o.l kan gi en slipende effekt og dermed avrunde kroningen. Å kappe seg ned til et bedre parti er sikkert lurt men bruk borescope for å avgjøre hvor du vil ha munningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...