Jump to content

Våpensøknad - 4 våpen


Major

Recommended Posts

Et konkret spørsmål:

 

Ved første våpensøknad for håndvåpen har jeg tenkt å søke om følgende 4 våpen i samme omgang:

 

.22 pistol

9 mm pistol

357 MAG rev.

.44 MAG rev.

 

Alle forutsetninger for øvrig er i orden.........

Noen som vet om dette vil kunne godkjennes av våpenkontoret?

Link to comment
Share on other sites

Men vær obs på at kjøp av 9mm og (muligens også revolver som skyter .38/.357) vil kunne blokkere for kjøp av egnet grovpistol. Med forbehold om aktivitet, såklart: Dersom du skyter minst 10 stevner i året i grovpistol, grovfelt og hurtig grov vil du kunne kjøpe f.eks. en .32 som reservevåpen.

 

Sjøl ville jeg ha kjøpt grovpistol først, og deretter militærpistol ved neste korsvei. Men du må så klart søke ut fra egne interesser og preferanser.

Link to comment
Share on other sites

Supert - takk for hjelpen!

 

Har sett for meg flg. kjøp over noe tid når evt. søknad er godkjent.

Skal selvfølgelig prøve det meste jeg kan få til før innkjøp. Ikke sikkert listen holder vann når jeg har prøvd på banen :-)

 

.22 Ruger "klubbpistol" (men på fredag fant jeg ut at grep kanskje er feil for meg - (fikk prøve en S/W)

9 mm Beretta 92 A1 (evt. SIG 226, men ingen butikk har denne i Oslo området)

.357 S/W model 686 Plus - 6" (7'er tønne er kanskje dumt eller ikke iht regler?)

.44 S/W Model 29 - 6 1/2"

 

Synspunkter mottas med takk :-)

Link to comment
Share on other sites

...vil kunne blokkere for kjøp av egnet grovpistol.

 

Han kjøper 4 våpen, så uten aktivitet "i det hele tatt" så fyller han kvoten sin - slik at det i praksis blokkerer for kjøp av andre håndvåpen generelt.

 

Men dersom han har normal aktivitet så blokkerer det ikke for "egnet" grovpistol, da egnet våpen har ergonomisk grep og 1000 gram avtrekk - som igjen ikke er lovlig i militærpistol. Men dersom han vil kjøpe seg en annen "militærpistol" til grov så kan det bli spørsmål. Igjen er det bare spørsmål om god nok dokumentasjon av det man skal ha, og dokumentasjon på at man deltar på nok arrangementer til å inneha mer enn 4 våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, men det betyr bare en ekstra runde med klage i tilfelle.

Fagkomiteen har et skriv du kan be om, der de forklarer med en del eksempler forskjellene på de ulike scenarioene en kan komme til å møte.

 

Skrivet konkluderer med at man skal kunne eie 21 våpen (inkl reserve) innenfor NSF uten spørsmål - dersom man dokumenterer godt nok, og dersom man dokumenterer 10 starter i alle program.

Link to comment
Share on other sites

Hei, trådstarter her. Litt tynn informasjon fra min side.

 

I første omgang vil jeg vudere meg selv som "Rekreasjonsskytteren" i henhold til rundskrivet. Er dessuten nærmere 50 år

og har kommet inn i miljøet via venner slik at det sosiale også er viktig. Har derfor ingen planer om å skaffe meg eller planlegge flere våpen enn det som er nevnte i trådstarten og godkjent innenfor mitt aktivitetsnivå. Utfra andre hobbies og interesser vet jeg at jeg

har ganske "utstyrsdilla" - det være seg tråsykkel eller fotoapparat. Jeg er derfor opptatt av kvalitet, design, estetikk osv men

har ikke våpendilla som sådan. Kanskje derfor S&W model 29 er et ønske.

Første pri. er imidlertid å ha egnede våpen for programmene - så får estetikk og design komme andre rekke selv om det er viktig

 

Hvis jeg har forstått det riktig er; kal.22 - 9mm pistol - .357 magnum revolver - .44 magnum revolver, innenfor rundskrivets beskrivelse og kan godkjennes. At 9 mm kan brukes i innenfor andre programmer er helt greit for meg da jeg ikke har planer om videre utvidelse.

 

Målet med første søknad er derfor å ha 4 våpen hvor jeg kan delta på "mest mulig" - hvis det går an å si det slik.

 

Beklager hvis jeg er helt på jordet.

 

PS. Rådet fra Lefty blir da fulgt fra min side - da blir det 6 skudd. - takk til deg! Der forhindret du meg i å gjøre noe dumt.

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som en bra portefølje.

 

Selv søkte jeg slik, i februar i år:

 

Først en .22 LR, siden vår klubb krever at det er første våpen man kjøper (Pardini SP New). Så to mnd etterpå søkte jeg etter .357/.38 (S&W 686) til revolver/mag1, .45 ACP til militær (Colt 1911 Gold cup), og .32 ACP til spesialpistol (Walther PP) som nå er solgt igjen.

 

Fikk raskt masse aktivitet, og har kjøpt reserve i militær (9mm Pardini GT45) da fabrikkladningene i .45 ACP blir litt kraftige, spesielt på programmet hurtig militær.

 

Etter dette har jeg kjøpt Ruger Super Redhawk i .44 magnum til Magnumfelt 2, en modifisert S&W 14-3 til spesialrevolver, modifisert Hämmerli X-esse til spesialpistol. Har også godkjent søknad i nevnte grovpistolprogram, skal etter hvert ha meg en Pardini HP32.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut det der.

 

Kunne kanskje vurdere en Smith mod. 41 eller en Walther GSP Expert til finprogrammene. Fordelen med fin, er at den pistolen kan du nesten dra med deg overalt og trene eller konkurrere med. Det kan du selvfølgelig gjøre med en Buckmark eller Ruger også. En i klubben har en mod 41 med anatomisk grep. Sexy sak. Så kan man skru på originalgrepet når det er felt og to hender som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da takker jeg så mye for nyttig informasjon!

Har imidlertid et lite spørmål til slutt;

 

Jeg har allerede en salongrifle og er medlem av et skytterlag som er tilnyttet DFS.

I tillegg har jeg altså blitt medlem av pistolklubb.

 

Teller denne salongrifla med i begrensningen på 4 våpen som "rekreasjonsskytter".

Slik at jeg kun kan søke om 3 håndvåpen - evt. avhende salongrifla for deretter å søke om

4 håndvåpen ?

 

Eller blir rifla holdt "utenfor opptellingen".

Link to comment
Share on other sites

Et vanskelig våpenkontor vil kunne innvende at trådstarters militærpistol er godkjent til grovpistolprogrammene selv om både du og jeg vet at den ikke er velegnet. Om dette gjelder hans lokale våpenkontor er det nok bare en måte å finne ut på.

Det er sant at ett vanskelig våpenkontor kan skape seg ved søknad om Grovvåpen senere, men forutsatt at han da går for en .32 skal dette ikke være ett problem.

 

Forskriften er klinkende klar på at man ikke har anledning til å nekte erverv p.g.a. andre våpen som lovlig kan brukes, om våpenspesifikasjonene ikke er identisk i programmene (Mil har 1360g og Grov har 1000g avtrekksvekt). I Rundskrivet fra POD er dette faktisk snudd helt på hodet (er vist noen som leser bibelen som fanden der), men prosederer man på riktig paragraf, gir de seg. :wink:

Mag1 og Revolverfelt har derimot like våpenspesifikaskjoner, så der må man erverve 38spc til revolverfelt først, før man erverver Mag 1 våpen om man ønsker å ha separate våpen til klassene (Noe som kan være fornuftig om man skyter mye).

 

Alt handler om å redgjøre for slike ting kort og lettfattlig i vedlegg til våpensøknad, samt tenke litt fremmover. Men dette trenger man ikke tenke på med de første 4 våpna.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei, TS her igjen

 

Er i ferd med å søke første gang på håndvåpen etter endt sikkerhetskurs.

Som nevnt i første innlegg vil jeg søke om 4 våpen på en gang i førstegangssøknad.

 

dvs .22 - 9 mm - 357 mag. - 44 mag. Klubben har program dvs. militær - magnum 1 og 2.

 

Nå hvisker noen meg øret at jeg aldri vil få godkjent så mange våpen som førstegangssøker. Stemmer dette ?

Jeg trodde det var 4 våpen som gjaldt (rekreasjonsskytter)

Link to comment
Share on other sites

ja, det trodde jeg også, men når det kommer til praksis sier medlemmer i klubben til meg

at våpenkontoret trolig vil avslå siden jeg bare har sikkerhetskurs uten stevnedeltagelse.

Dessuten vil det ihvertfall lyse rødt lys når jeg søker magnum 44.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, du må ha vart aktiv i din klubb i seks måneder, tatt eventuellt kurs hvis klubben din krever det. Er klubben tilknyttet Norges Skytterforbund skal det ihht lover og regelverk ikke vare noe problem med en 44magnum.

Hvordan skal du ellers kunne skyte magnumfelt 2?

 

Søk. Får du avslag overklager du og da får du rett.

Link to comment
Share on other sites

Et vanskelig våpenkontor vil kunne innvende at trådstarters militærpistol er godkjent til grovpistolprogrammene selv om både du og jeg vet at den ikke er velegnet. Om dette gjelder hans lokale våpenkontor er det nok bare en måte å finne ut på.

Det er sant at ett vanskelig våpenkontor kan skape seg ved søknad om Grovvåpen senere, men forutsatt at han da går for en .32 skal dette ikke være ett problem.

 

Forskriften er klinkende klar på at man ikke har anledning til å nekte erverv p.g.a. andre våpen som lovlig kan brukes, om våpenspesifikasjonene ikke er identisk i programmene (Mil har 1360g og Grov har 1000g avtrekksvekt). I Rundskrivet fra POD er dette faktisk snudd helt på hodet (er vist noen som leser bibelen som fanden der), men prosederer man på riktig paragraf, gir de seg. :wink:

Mag1 og Revolverfelt har derimot like våpenspesifikaskjoner, så der må man erverve 38spc til revolverfelt først, før man erverver Mag 1 våpen om man ønsker å ha separate våpen til klassene (Noe som kan være fornuftig om man skyter mye).

 

Alt handler om å redgjøre for slike ting kort og lettfattlig i vedlegg til våpensøknad, samt tenke litt fremmover. Men dette trenger man ikke tenke på med de første 4 våpna.

 

 

Bra du lister oppskriftene, slik at myndighetene får anledning til å stramme inn. :D

Link to comment
Share on other sites

Gode svar til trådstarter. Jeg hiver inn mitt eget lille spørsmål. Er det noe i veien for å søke Mag 2 før man søker Mag 1? Vil onkel blå rynke på nesen om jeg trapper opp med en slik søknad?

 

Min søknad vil se omtrent slik ut:

 

.22 topp (våpendel, ikke våpen?) - Kadettsett til STI.

.45 ELLER .40 SW - STI Apeiro om lommeboka henger med i svingene.

.44 Magnum (Mag 2) - Desert Eagle.

 

Jeg vil helst forholde meg til 2 håndvåpen med det første, uten å blokkere noe for fremtiden da det etterhvert skal kjøpes en rifle til jaktfelt. Jeg vil ha et skikkelig kvalitetsvåpen å bli god på mens for Mag 2 klassen så er det ærlig talt morrofaktoren som teller mest.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forstår deg riktig så ønsker det å holde antall håndvåpen nede for å være sikker på å få innvilget ei rifle til jaktfelt senere?

Disse tingene griper overhodet ikke inn i hverandre. Antall håndvåpen er helt irrelevant i forhold til å kjøpe rifle til jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

Gode svar til trådstarter. Jeg hiver inn mitt eget lille spørsmål. Er det noe i veien for å søke Mag 2 før man søker Mag 1? Vil onkel blå rynke på nesen om jeg trapper opp med en slik søknad?

 

De kan rynke så mye de vil, men det har de ingen hjemmel for å nekte.

 

Jeg vil helst forholde meg til 2 håndvåpen med det første, uten å blokkere noe for fremtiden da det etterhvert skal kjøpes en rifle til jaktfelt.

 

Ingen sammenheng, ingen våpen som kan brukes i begge klasser.

 

 

Diverse våpenkontorer forsøker seg imidertid stadig med irrelevante påstander, da er det anke til POD.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg er også temmelig ny i dette gamet. Og lurer litt på hvilke våpen jeg skal søke om.

Jeg ønsker både 9mm og .45 pistol, men alt etter hvem jeg snakker med, så mener de at jeg bør søke .45 før 9mm og ikke motsatt. Dersom det er riktig, går det avv å søke på begge to isammen med .22 ??

Link to comment
Share on other sites

Du vil nok få spørsmål og sannsynligvis avslag på .45 hvis du også søker etter 9 mm ja, selv om du spesifiserer forskjellig bruksområde.

 

Men det er jo bare å være litt aktiv så kan du jo søke om reservevåpen. Hvis du har 10 starter (5 av dem må være i approbert konkurranse) så får du reservevåpen. Noen stevner med hurtig militær (7M) og noen med militærfelt (1M) så går det i løpet av en kort sesong.

Link to comment
Share on other sites

+ at de 10 startene er i samme program som en søker reservevåpen til. Reservevåpen er forøvrig noe dritt i programmer det er vanskelig å få nok aktivitet i. Samt at det utløser seriøse krav til trenings mengde. Skal man ha reservevåpen bør man tenke over hvilken aktivitet man ser for seg i årene fremover.

Link to comment
Share on other sites

Ikke samme program, men samme bruksområde. Derfor kan man kombinere 1M og 7M.

 

Godt mulig det kommer noe mer krav om dokumentering av aktivitet for å beholde ekstravåpenet, men i praksis skjer ikke dette i dag. Når man har fått ekstravåpen så er det ingen som spør om du bruker det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tenkte å dra opp denne for å fortelle om hva jeg opplevde med Drammen Våpenkontor.

 

Drammen er ettersigelig svært greie å ha med å gjøre. Kort behandlingstid og en saksbehandler som bruker sunn fornuft. Dessverre "bestemmer" også disse utover hva de had lov til. Jeg søkte nylig på .22, 9mm, .40sw og .44 mag. Jeg ble oppringt i forrige uke der saksbehandler sa at "de praktiserte" å kun innvilge 3 våpen på førstegangssøkere derav én måtte være .22. Siden jeg allerede hadde en avtale på en 9mm og en .44 mag, så var jeg nødt til å legge .40 i bero. Saksbehandler fortalte at søknaden var godkjent og at jeg kunne få denne tilsendt "over sommeren" ved bevis på aktivitet. I mitt tilfelle hadde jeg tenkt til å kjøpe .40 ved et senere tidspunkt så det plager meg ikke nevneverdig, men planen var å kjøpe en pistol jeg kan sette et .22-kit på, så det satte muligens et par kjepper i hjulene hvis kontoret ser at jeg ikke har kjøpt .22 ved det tidpunkt jeg ber om å få .40 søknaden tilsendt? .22 kommer først når jeg har funnet en god matchpistol.

 

Uansett, dette har vel egentlig ikke kontoret lov til?

Link to comment
Share on other sites

Niks, rundskrivet fra pod sier inntil 4 våpen for Rekreasjonsskyttere. Og nevner ingenting om antallet og kaliber man kan søke ervervet fra første stund. (Utover at det ikke kan være større enn 4).

 

En klage på en slik avgjørelse har gode muligheter for å gå gjennom hos pod. (Selv om de nok kan finne på å bruke 9mm til å nekte deg 40s&W til Militær). Men uansett vil en klage til pod ta mye tid, tid det ikke er sikkert du vil ofre på å krangle med våpenkontoret ditt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei Vingemutter. Jeg fikk nettopp telefon fra frk. Blå at det var litt i overkant at jeg hadde søkt på 3 håndvåpen samtidig på førstegangs håndvåpensøknad (rekreasjonsskytter). En 22 pistol, en 9mm pistol og en 357 revolver. Har dette berømte rundskrivet ditt et nummer som jeg kan gjengi til frk blå?

Link to comment
Share on other sites

Hei Vingemutter. Jeg fikk nettopp telefon fra frk. Blå at det var litt i overkant at jeg hadde søkt på 3 håndvåpen samtidig på førstegangs håndvåpensøknad (rekreasjonsskytter). En 22 pistol, en 9mm pistol og en 357 revolver. Har dette berømte rundskrivet ditt et nummer som jeg kan gjengi til frk blå?

Henvis til Rundskriv 2009/009 Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker punkt 3.5.1.2.2 (Side 23 og 24). Tabell for Rekreasjonsskytter.

 

Punktet gjelder fra det punkt man er ferdig med 6 måneders prøvetid, oppmøter og om nødvendig kurs (Slikt funker absolutt best om du har ett stevne, luft inkludert under beltet).

 

OBS! Har man 4 stevner i løpet av siste år samt trener 2-3 ganger i måneden etter Nybegynner fasen er ferdig, er man Mosjonsskytter, og tak for antall våpen er borte. Alt blir da behovsstyrt.

Link to comment
Share on other sites

Et vanskelig våpenkontor vil kunne innvende at trådstarters militærpistol er godkjent til grovpistolprogrammene selv om både du og jeg vet at den ikke er velegnet. Om dette gjelder hans lokale våpenkontor er det nok bare en måte å finne ut på.

Det er sant at ett vanskelig våpenkontor kan skape seg ved søknad om Grovvåpen senere, men forutsatt at han da går for en .32 skal dette ikke være ett problem.

 

Forskriften er klinkende klar på at man ikke har anledning til å nekte erverv p.g.a. andre våpen som lovlig kan brukes, om våpenspesifikasjonene ikke er identisk i programmene (Mil har 1360g og Grov har 1000g avtrekksvekt). I Rundskrivet fra POD er dette faktisk snudd helt på hodet (er vist noen som leser bibelen som fanden der), men prosederer man på riktig paragraf, gir de seg. :wink:

Mag1 og Revolverfelt har derimot like våpenspesifikaskjoner, så der må man erverve 38spc til revolverfelt først, før man erverver Mag 1 våpen om man ønsker å ha separate våpen til klassene (Noe som kan være fornuftig om man skyter mye).

 

Alt handler om å redgjøre for slike ting kort og lettfattlig i vedlegg til våpensøknad, samt tenke litt fremmover. Men dette trenger man ikke tenke på med de første 4 våpna.

 

 

Bra du lister oppskriftene, slik at myndighetene får anledning til å stramme inn. :D

Antar dette var ment ironisk, men seriøst. Hvor dårlige og lite opplyste tror du de som tross alt har skrevet makkverket av en forskrift er?

 

For øvrig er dette ett av de viktigste punktene vi må passe på ikke endres til det verre, da det er dette punktet alene som til daglig regulerer vårt behov for håndvåpen til sportsskyting. Vit at det punktet har alle parter en inngående kjennskap til, og henvisninger til korrekt bruk er ikke ett problem. Våpenkontorenes trenering og feil bruk av forskrifter er det som er problemet.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Hei Vingemutter. Jeg fikk nettopp telefon fra frk. Blå at det var litt i overkant at jeg hadde søkt på 3 håndvåpen samtidig på førstegangs håndvåpensøknad (rekreasjonsskytter). En 22 pistol, en 9mm pistol og en 357 revolver. Har dette berømte rundskrivet ditt et nummer som jeg kan gjengi til frk blå?

 

 

Er tydeligvis forskjeller fra distrikt til distrikt, jeg sendte for et par mnd. siden 3 våpen søknader på 22lr fin, 9mm grov og 357m magnum1 og fikk godkjent uten problemer på ganske kort tid.

 

jeg har hørt folk snakke om at det kan være dumt levere 4 søknader med en gang, skal ikke si noe sikkert men er ikke sikkert jeg hadde fått godkjent på min nr 4 som ser ut til og bli 44m...

jeg har hvertfall valgt og vente med nr 4 siden jeg begynte skyte siste mai, har ikke dårlig tid og har ikke nok på konto heller også må man ha noe og se frem til, ikke ta alt med en gang, men søknaden ligger her :)

 

en jeg kjenner måtte oppgi noen "ekstra" opplysninger i form av et eget skjema i tillegg som ikke jeg behøvde (han søkte på 2 pistoler).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...