Jump to content

Gåsejakt ved kysten: Quo vadis?


Sako 30-06

Recommended Posts

Da var årets gåsejakt over, og det var jaggu raskt unnagjort. Etter ett og et halvt døgn pakka vi sekken og dro sørover igjen. Vi hadde hatt én (1) skikkelig skuddsjans på to mann, da datt det ei gås. Og vi var ikke de eneste som pakka sekken tidlig.

 

De siste ti-femten årene har jeg jakta gås på Helgelandskysten, og for meg står gåsejakta urimelig høyt i kurs, sånn objektivt sett. Det er mye slags jakt som egentlig bør stå høyere på favorittlista, men det er så rart med det når man har vært med på slikt siden man var guttunge. En ting man etterhvert har lært seg å leve med er den årvisse kanonaden fra overheite jegere som brenner av på alt innafor 75 meter og på den måten stresser gåsa unødvendig slik at de trekker ut i havgapet etter noen få dager. Man har også blitt vant til en og annen "skadegåsjeger" som starter to dager før alle andre og dermed sørger for at gåsa allerede har begynt å bli stresset om morran den tiende. Imidlertid tror jeg at jeg vil få problemer med å venne meg til at det knapt finnes gås i nabolaget allerede før den tiende, siden lokale (eller regionale) helter allerede har plaffa løs i rundt regnet fjorten dager. Jeg var inne på Fylkesmannens nettsider og lette etter info om tidlig oppstart av gåsjakta og fant at i Nordland tillates jakt på innmark fra den femte i Herøy og Vega kommuner. Men jeg fant ikke noe om at dette var tillatt i de andre Nordlandskommunene. Jeg skal ikke påstå at det er slik, men det er meget nærliggende å anta at enkelte i distrikts-Norge er -- skal vi si en smule dyslektiske? -- når det gjelder ymse bestemmelser fra sentrale myndigheter.

 

For all del, jeg er ikke mer bykar enn at jeg godt forstår bønder som ser sine små "ækrer" beita ned, trampa ned og dritt ned av horder av gås. Men hva er best i det lange løp? Lokal skremsel pga. ulovlig jakt, eller effektiv jakt med mange jegere og mer omfattende avskyting? I fjor var jeg en tur ute med båt i indre Oslofjord og så -- til min store forbløffelse -- store flokker av grågås en halvtimes kjøring fra Aker Brygge. Det var nokså uvant for en som tidligere kun var vant til å se grågåsa på Trøndelags- og Nordlandskysten. Man kan altså anta -- og det mener jeg at DN også har påstått -- at gåsebestanden har tatt seg dramatisk opp de seinere årene. Hvorfor? Det blir færre og færre bønder i dsitriktene, med påfølgende færre åkrer der gåsa kan beite. Havørnbestanden har bortimot eksplodert, oteren har tatt seg opp og jeg har ikke hørt at det skal være særlig mindre mink heller (bortsett fra noen steder i Brønnøy-traktene, ifølge rykter her på forumet ;)). Så mindre predasjon tror jeg ikke det er. Kan det være en feilslått avskytingspolitikk? Hvis nå den gåsa er en plage for bøndene, noe jeg nok tror den er, burde man ikke se på hvordan man skal øke avskytingen sånn generelt?

 

Det er godt mulig at jeg er sur og grinete på grunn av dårlig jakt, men jeg lurer fælt på hva som blir konsekvensene på lang sikt av at enkelte innleder jakta i god til før jaktstart og på den måten sørger for at gåsa er stresset og vanskelig å komme til skudd på allerede før jakta starter. Sånn reint bortsett fra at jeg har begynt å fundere på å gi eff i hele gåsjakta, la være å legge igjen penger i et lite helgelandsk lokalsamfunn og heller skaffe meg bukkejakt ltt nærmere hjemme den tiende august neste år, da. Det siste vil være synd for meg, siden jeg setter utrolig stor pris på å ligge i lyngheiene eller krabbe på knærne i bergskorter og myr for å komme til skudd på en viltart som byr på utfordrende jakt. Men hva skjer med gåsebestanden hvis tilreisende jegere gir eff i å komme for å jakte mens lokalbefolkningen nøyer seg med å skremme gåsa vekk fra sin egen åker? Blir framtidas gåsejakt kun avskyting av trekkende gås på dertil egnete mellomlandingsplasser?

 

EDIT: Presisert avstemningsspørsmålet

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For all del, jeg er ikke mer bykar enn at jeg godt forstår bønder som ser sine små "ækrer" beita ned, trampa ned og dritt ned av horder av gås. Men hva er best i det lange løp? Lokal skremsel pga. ulovlig jakt, eller effektiv jakt med mange jegere og mer omfattende avskyting?

 

Fra den enkelte bondes ståsted? At gåsa pakker seg bort fra enga hans snarest mulig. På lang sikt vil derimot en bestandsnedgang være det beste, men for den enkelte grunneier er det betydelig enklere å få gåsa bort fra sin åkerlapp, enn å bidra til en generell bestandsnedgang.

 

Så mindre predasjon tror jeg ikke det er. Kan det være en feilslått avskytingspolitikk? Hvis nå den gåsa er en plage for bøndene, noe jeg nok tror den er, burde man ikke se på hvordan man skal øke avskytingen sånn generelt?

 

Kan bare snakke for kortnebbgås på innherred, men her er det i allefall satt mange hjul i sving som forhåpentligvis ruller av seg sjøl rundt 20 september.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke avstemningen din. Her oppe i nord starter ikke gåsejakta før 21.august. Akkurat nå ligger det ca 60 gjess og dupper på havet rett utenfor vinduet mitt. Trekkene har startet. Når den 21. kommer er trekkene kommet så langt at det er mye mindre gås. Tendensene har vært at trekkene starter tidligere og tidligere. Hva er egentlig begrunnelsen for at jakta starter så sent her oppe?

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg at det flott at jakta blir tilpasset trekket på høsten. Gåsetrekket har jeg blitt fortalt starter tildligere for hvert år som går.

 

Dessuten trenger du ikke dra til Helgeland for å jakte gås, Storfosna og Kråkvåg er bare to eksempler på lett og nære gåsejakt, 2-2,5 time fra Trondheim. Her har noen kompiser av meg skutt 12-15 gjess, og de jaktet 5-7 august.

 

Jeg var der på bukkejakt søndag og mandag, og vi så flere store flokker som det kunne jaktes på.

 

Et annet eksempel på at jakta bør tilpasses lokale begrensninger/muligheter er hjortejakta her ute ved kysten. Vi får jakte hjort fram til 23 desember. Perfekt for oss med lite snø og sent trekk de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg at det flott at jakta blir tilpasset trekket på høsten

Personlig har jeg heller ingen problemer med at den lovlige jakta blir tilpasset trekket på høsten (ettersommeren). Det jeg har litt vanskeligere for å svelge er den -- i mine øyne -- usolidariske "jakta" som bedrives opptil to uker før lovlig jakttid og som ødelegger mulighetene for lovlydige jegere. Det skal da ikke være slik at man må være nødt til å bedrive tjuvjakt for å få skuddsjans og noe å putte i fryseren?

 

Forøvrig har jeg den 10.8, ved flere anledninger, skutt gås som har vært såpass småvokst at jeg har vært sterkt i tvil om de ville overlevd trekket. Så det er ikke brått sikkert at enda tidligere jaktstart vil være av det gode, selv om jeg jo veit at hvis det slår om til nordatrekk ser vi plogene på full fart sørover, neste stopp Smøla eller noe slikt

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har litt vanskeligere for å svelge er den -- i mine øyne -- usolidariske "jakta" som bedrives opptil to uker før lovlig jakttid og som ødelegger mulighetene for lovlydige jegere. Det skal da ikke være slik at man må være nødt til å bedrive tjuvjakt for å få skuddsjans og noe å putte i fryseren?

 

 

Dette bifalles på det sterkeste. All jakt som utøves utenfor lovens grenser burde vært slått hardt ned på.

Opinionen og jaktmotstanderne er flinke til å plukke opp ulovligheter, og slik jeg ser det går derfor ulovlig jakt ut over alle jegere, også meg. Er stygt redd for at vi er siste generasjon som beholder jakta så fri som idag, og er derfor prisipielt imot alt som fremskynder denne prosessen.

Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg heller ingen problemer med at den lovlige jakta blir tilpasset trekket på høsten (ettersommeren). Det jeg har litt vanskeligere for å svelge er den -- i mine øyne -- usolidariske "jakta" som bedrives opptil to uker før lovlig jakttid og som ødelegger mulighetene for lovlydige jegere.

 

Når starta jakta der oppe da. Her starter den LOVLIGE jakta lenge før den 10.08.

 

Utklipp fra Ørland Kommune sine hjemmesider følger:

 

jaktsesongen har startet i Bjugn og Ørland

Jakt på grågås startet 26. juli, og i perioden fram til 9. august kan det jaktes mellom kl 0400 og 1100.

 

Fra 10. august åpnes også jakt på kanadagås og stripegås, og da kan alle tre artene jaktes hele døgnet. Jaktsesongen varer til 23. desember.

Link to comment
Share on other sites

Når starta jakta der oppe da

Ifølge alle opplysninger jeg har klart å finne: Den 10. august. Som sagt i førsteinnlegget:

Jeg var inne på Fylkesmannens nettsider og lette etter info om tidlig oppstart av gåsjakta og fant at i Nordland tillates jakt på innmark fra den femte i Herøy og Vega kommuner. Men jeg fant ikke noe om at dette var tillatt i de andre Nordlandskommunene

Det var heller ingen av de lokale heltene (inklusive oppsynet i kommunen da feriefolk ringte dem for å rapportere om smelling rundt forbi) som påsto at den lovlige jakta hadde startet før den tiende.

 

Ja, jeg unner innbyggere i distriktet både litt rimeligere jaktkort, bedre tilgang på jakt og bedre kjennskap til jakta. Men jeg unner dem ikke å tjuvjakte...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke avstemningen din. Her oppe i nord starter ikke gåsejakta før 21.august. Akkurat nå ligger det ca 60 gjess og dupper på havet rett utenfor vinduet mitt. Trekkene har startet. Når den 21. kommer er trekkene kommet så langt at det er mye mindre gås. Tendensene har vært at trekkene starter tidligere og tidligere. Hva er egentlig begrunnelsen for at jakta starter så sent her oppe?

 

 

Skulle gjerne også likt å sett en god begrunnelse på den sene jaktstarten her oppe. Følgene av den er jo i grunnen bare at bønder lenger sør i landet får større beiteskader på områdene sine ettersom gåsebestanden vokser. Her er jo nesten for tomt å regne når jaktstarten går, sammenlignet med ukene før.(og også tidligere år)

Link to comment
Share on other sites

i mine øyne er den største ulovligheten den myndigheten har vedtatt!...nemlig jaktstart 21.08 i nord!når du snakker om begrenset jaktmuligheter etter at tjuvjegere har vært der,må jeg jo bare si at:du får nå i allefall se gåsa,men her er den dratt når man endelig har lov å begynne å jakte....1 gås har dere skutt....for å si det slik,det er 5 år siden jeg skaut 1 gås,og jeg er godt over middels jaktinteressert,og har mange timer ved fjæra,for kansje å være så heldig å få en etternøler av trekket!

Link to comment
Share on other sites

Beklager, jeg tenkte ikke på at det er ulike datoer for jaktstart. Har endret/presisert avstemningsspørsmålet.

 

 

Da synes jeg at du kan begynne på nytt med avstemninga di, for nå ligger jeg blant de som har svart: Ja klart at det er greit å jakte før lovlig jaktstart. Noe jeg mener er helt forkastelig (altså ulovlig jakt).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er pessimist. Kyst-JAKTA på grågås er snart et tilbakelagt kapittel, og man blir stående igjen med bestandsregulering på magre gjess på innmark i juli og tidlig i august.

 

Da er det like greit å jakte grågås på kornåker i Trøndelag og på Østlandet i september, sjøl om det ikke er kystjakt det heller.

 

Jeg tror at stadig tidligere lovlig jaktstart fortsatt bidrar til tidligere gåsetrekk, sjøl om gåsejakta er i mer ordnede former enn før. Det gjelder spesielt områder med mest lokal gås. Det er alltid noen som starter jakta "noen" dager før lovlig jaktstart, og de som gjør det,er sikkert ikke veldig opptatt av andre lover og regler, heller. Lovlig jakt blir også fort for intensiv for gåsa, til tross for døgnfredning og fredningsområder. Det hjelper ikke å flytte jakttida, når gåsa bare tilpasser seg til dette.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde også 20 gjess som beitet på et jorde, men de ble vel unødvendig stresset og stakk ja :roll:

Visste ikke at dette gikk an før jeg leste om det i etterkant. De hadde vært i området lenge, men har tydelig vis reist for godt nå.

Visste heller ikke at gjess var så vanskelige å snike seg inn på :shock:

Link to comment
Share on other sites

Visste heller ikke at gjess var så vanskelige å snike seg inn på :shock:

Det er nettopp det som gjør kystjakta på gås så spennende. Jeg har ikke prøvd reinsdyrjakt, men jeg har faktisk en formening om at det ikke kan være helt ulikt å smyge på en reinsflokk i fjellet og å smyge på et gåsekull på ei øy i havgapet. Det eneste kystjakta har til felles med slakting av trekkende gåseflokker over bulvan på et innmarksjorde er arten man jakter på 8)

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Hvis nå den gåsa er en plage for bøndene, noe jeg nok tror den er, burde man ikke se på hvordan man skal øke avskytingen sånn generelt?

 

For rundt 15år siden jaktet jeg gås på sunmørskysten med varierende resultat. (ofte for dårlig kamuflert). Jeg traff på en hyggelig lokalkjent gåsejeger som lærte meg noen tips og triks. Han kom også inn på spørsmålet rundt manglende avskyting. Hans teori var at jakta ofte bare ble basert på skremming av gås som en en følge av dårlig planlegging og utførelse av jakta. Store uttak fikk en helst om en hadde et godt organisert/plassert jaktlag og jaktet med lokkefugl og ikke minst - at ingen starter før fastsatt dato (skadegås eller ikke). En slik velorganisert "overumpling" ville helt klart gitt gevinster - men vil forbli en utopi.

 

Dagens situasjon med gjennomsnitts gåsejegeren som skremmer langt mer en han/hun skyter og skadegsås plaffing i god tid før jaktstart, med medfølgede tidlig masseflukt, vil nok forbli realtieten i uoverskuelig fremtid.

Link to comment
Share on other sites

Sako, påstandene dine om at det er tjuvstart på jakta som gjør at gåsa starter trekket for tidlig stemmer ikke. Jeg har bodd ute i øyene i sommer og har sett hvordan gåsa gjør seg klar til trekket hver dag. Jeg har også svært god oversikt over store områder nord for Vega og kan forsikre deg om at det foregår minimalt med tjuvstart på jakta der. Gåsa var klar for trekk i slutten av juli og startet for fullt den første august. Femte august var femti prosent av gåsa reist. Tiende var godt over åtti prosent reist. Det var definitivt ikke jakt som startet trekket i år. Slik jeg leser innlegget ditt oppfatter jeg deg som svært skuffet over at jakta gikk til helvete og at du trenger noe å skylde på. Det kan godt hende jeg misforstår deg her. Hvis ikke bør du finne andre årsaker, for dine påstander her stemmer ikke. Den viktigste faktoren for å holde fuglene tilbake er etter min erfaring været. Det vi trenger for å holde gåsa på plass er sterk sørvest og regn så de får rikelig med motvind sørover. I år var det godt nordavindsdrev, og da trenger man ikke være særlig synsk for å kunne forutsi at gåsa forsvinner tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har liten anledning til å jakte Gås :( . Men har rikelig med anledning til å studere trekkene til gåsa.

De første flokkene passerte Tysnes/Stord den 26 juli.

Toppen av aktivitet var rundt de første dagene av August. Når vi kom til helgen før jaktstart var det lite Gås å se.

Det jeg har oversikt over lokale flokker dro i månedskifte Juli/August, og de var ikke utsatt for jakt eller jag.

Men jeg registrerer og at Gåsa ankommer tidligere nå enn den gjorde or 20 år siden.

Link to comment
Share on other sites

andre dag av gåsjakta,alle gåsflokkene er dratt langt til havs.såg 4 fugler,men dem dro da de såg bilen....

men 2 grågås er ikke så verst her,så jeg avslutter gåsjakta nå,og begynner med andejakta i morgentilig i stedet:roll: ...såg en flokk på ca 200 stokkender i går :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Sako, påstandene dine om at det er tjuvstart på jakta som gjør at gåsa starter trekket for tidlig stemmer ikke.

 

[...]

 

Slik jeg leser innlegget ditt oppfatter jeg deg som svært skuffet over at jakta gikk til helvete og at du trenger noe å skylde på. Det kan godt hende jeg misforstår deg her.

Jeg skal ikke utelukke at endel av irritasjonen skyldes dårlig jaktutbytte, og det skrev jeg allerede i førsteinnlegget. Men som jeg skrev: Jeg fikk ei gås. Jeg er ikke bedre vant enn at hvis jeg får ei gås eller to er jeg brukbart fornøyd med utbyttet, det var mangelen på fugl og mangelen på jaktsituasjoner som var det sureste. Jeg tror ikke jeg hadde skyldt på for tidlig jaktstart hvis jeg ikke hadde hørt fra flere hold -- både fra feriefolk og fastboende -- at det hadde begynt å smelle allerede i månedsskiftet juli/august, noe som ikke ga seg før Noen™ ringte oppsynet (som i parentes bemerket visstnok ikke sa noe om lovlig skadegåsavskyting da de ble kontaktet). Det var en telefonsamtale med en av feriefolket ei uke før jaktstart som fikk meg til å sjekke på Fylkesmannens nettsider om lovlig jaktstart før den tiende, for vedkommende kunne fortelle om skyting allerede da.

 

Jeg tror ikke jeg påsto at for tidlig jakt framskyndet trekket (altså trekket sørover), men heller at gåsa allerede var stresset og hadde trukket ut på holmene før den ordinære jakta startet. Og jeg mener at det er et kjent fenomen fra "normal" jakt at gåsa forlater områdene der den jaktes på og trekker seg ut i havgapet der det ikke smeller så mye rundt ørene på den, gjerne før trekket sørover starter. At du ikke har observert for tidlig jaktstart i de områdene du har oppholdt deg, behøver jo ikke å bety at det er slik langs hele kysten ;)

 

Det vi trenger for å holde gåsa på plass er sterk sørvest og regn så de får rikelig med motvind sørover. I år var det godt nordavindsdrev, og da trenger man ikke være særlig synsk for å kunne forutsi at gåsa forsvinner tidlig.

Tiltredes!

 

Jeg har jakta gås i såpass mange år og har mange nok ganger sett gåseflokkene hive seg på vinden og sette nebbet sørover i stor høyde og god fart til at jeg mener å ha en rimelig god peiling på forskjellen mellom sørvestvær og nordatrekk. Det er ikke ett år at jeg ikke begynner å ganne for sørvest og ruskevær allerede ei lita uke ut i august.

 

*ber en stille bønn om sørvest og litt ruskevær neste år, til en avveksling*

Link to comment
Share on other sites

Forvalterne av gåsa som jaktbar art, iallefall noen steder som f.eks Smøla, greier ikke helt å bestemme seg om dette er et skadedyr, eller vilt/jaktressurs.

 

Det gis fellingsløyver for skadegås over en lav sko, og målsettingen skal være (eller var) å desimere bestanden.

 

Men det eneste effektive tiltaket for å redusere en bestand på, altså jakt, pålegges restriksjoner i så sterk grad, at jakt ikke er effektivt lengre.

 

Her kan nevnes;

Tidlig jaktstart 26/7, men bare på innmark, og bare fra 04.00-10.00, og 16.00-22.00.

Fra 5/8 kan man jakte i utmark, men fremdeles med de samme tidsbestemmelser.

Fra 10/8 kan man i tillegg jakte på holmene, men med samme tidsbestemmelser.

Først fra 21/7 kan man jakte fritt hele døgnet, men da er jo gåsa dratt sin kos.

 

Dette forbauser forvalterne hvert år.... :roll:

 

Gåsa er ingen dum fugl. Tvert imot. Så snart den skytes på, endrer den karakter, beiteområder, og trekkruter, og gåda fremskynder sitt trekk, og vips - den er ikke lengre jaktbar for det store flertall av jegre.

 

Dette medfører at jegerne blir sittende på innmark, og betrakte gåsa på avstand i utmark, samt å registrere at gåsa samles, og trekker av gårde ved første anledning.

 

Dette har vært historien i mange år på rad, og gåsebestanden øker år for år, og representerer bare et større og større problem for grunneiere. Det er synd at gås snart bare blir fremstilt som et skadedyr.

 

Det later til at det er viktigere at forskningen som f.eks Follestad, skal ha gåsa som et objekt for å definere nye årlige problemstillinger, for å ha et levebrød, fremfor at gåsebestanden desimeres, slik målsettingen har vært i mange år nå, men det ser ut for at alle har glemt.

 

Istedet for en åpen jakt, døgnet rundt fra dag 1, har man nå fått et forvatnings-regime som sitter å knoter med sitt, definerer datoer, klokkeslett, holmer & skjær, innmark & utmark, og klør seg i hodet over at man ikke greier å felle mere gås.

 

Akkja.

Link to comment
Share on other sites

En liten ting til er at det ikke nødvendigvis er gås det skytes på fordi om det smeller......

 

Jeg skyter ganske ofte med forskjelling fyrverkeri når jeg er ute i øyene, men selvfølgelig ikke på arter som det ikke er jakttid på. Likevel VET jeg at oppsynsmenn, turister og mange andre nesten alltid konkluderer med at det foregår ulovlig jakt når de hører skudd på denne tiden av året. At det finnes flere jaktbare arter i samme tidsrom kjenner folk flest ikke til fordi de egentlig ikke har interresse for jakt.....

Link to comment
Share on other sites

En liten ting til er at det ikke nødvendigvis er gås det skytes på fordi om det smeller......

 

Jeg skyter ganske ofte med forskjelling fyrverkeri når jeg er ute i øyene, men selvfølgelig ikke på arter som det ikke er jakttid på. Likevel VET jeg at oppsynsmenn, turister og mange andre nesten alltid konkluderer med at det foregår ulovlig jakt når de hører skudd på denne tiden av året. At det finnes flere jaktbare arter i samme tidsrom kjenner folk flest ikke til fordi de egentlig ikke har interresse for jakt.....

 

He , he joda kjenner meg igjen der. Ofte folk lurer på hva jeg jakter på når de treffer meg med hagle på sensommeren , når jeg svarer mink så får pipa en annen låt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...