Jump to content

Er det håp? Gis bort!


Lynvingen

Recommended Posts

Jeg ville spurt eieren om hvorfor hunden skal omplasseres først og fremst.

 

Bikkja i seg selv kan nok bli både det ene og det andre; det har svært mye med deg som eier å gjøre. Instinktene på jakt ligger vel greit hos dachsen vel? Spør etter hva slags linjer hunden er etter; drev, hi?

Link to comment
Share on other sites

Har det egentlig så mye med eier å gjøre om en dachs kan bli en bra drevhund? Trodde det var omtrent 90% genetisk betinget med innkalling og kontakt som vel det eneste eier har noe å si på... hvis bikkja har et rotete søk og ikke er spesiellt interessert av rådyr hjelper det vel lite om du er aldri så kyndig...

 

Når det gjelder jaktlyst er vel dachsen en av norges mest populære hunder med de konsekvenser det har for avl... og jeg tror ikke linjene for jakt hos kanin og dvergdachs er noe bedre enn hos normaldachsen for å si det forsiktig..

Link to comment
Share on other sites

Nei om den blir en god jakthund på drev vet jeg ikke for den slags jakt har jeg ikke peiling på ;) Men jeg mener eieren kan ha stor betydning i form av hva han legger til rette for at hunden skal kunne utvikle seg bedre på. Nytter ikke å sitte i stua og tro at hunden blir en god jakthund - man er nødt for å legge ned tid og vettuge aktiviteter :)

Link to comment
Share on other sites

Still, you cant polish a turd :mrgreen:

Jovisst, det gjorde Mythbusters, så det så 8)

Beklager OT, men noen ganger må man bare.

 

Når det gjelder hunden, så ser jeg ikke problemet.

Har den ikke et slektstre belemret med feil og innavl, så burde det være et godt grunnlag.

Ikke minst er den gratis (jo jeg vet det vil koste uansett).

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært morro og se om noen Kammerfolk tok utfordringen her inne og laget en tråd om det.. En Dachs har jo ett "mere" ekstremt" jaktinstinkt enn andre raser..

For og bli en god jakt hund handler det om trening og tillit til sin eier og så klart bra jakt instinkt, og ikke minst en trygg hund er en bedre jakt hund en en som er nervøs og var.

Men siden denne karen kunn er 5mnd er det "større sjanser" for og skape god tillit og jakt hund ut av denne rakkeren..

Link to comment
Share on other sites

Ja det blir ikke meg iallfall! :mrgreen: En liten dachs vil ha store problemer med framdriften og i verste fall være i direkte livsfare der jeg bruker å være på rådyrjakt, så takke meg til noe med bein som jumper over myrhøl, gresstuer, lyng, diker og grøfter! :D Men i åkerlandskap og fast skogbunn vil denne tassen kanskje kunne bli til noe, dersom linjene er riktig.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke saa mye peiling paa hund, men i mitt jaktlag har vi brukt Dachs paa elgjakt. Gaar med den i baand og lukter opp elg og stoekker de ut mot poster. Det har fungert fint for oss, eneste problemet er at etter en to-tre dager saa trenger den en ordentlig hviledag. Ivrig som bare tusan! Men naar det er slutt paa krefter saa maa det mye godlukt til for at det skal bli fart paa de smaa beina. (Vi jakter elg i hoeyfjellet, saa enklere aa gaa enn i tjukk skog/myr, etc.)

 

Ogsaa er de enkle aa ha med aa gjoere ellers, synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ja fremkommerligheten er en utfordring iblandt ( selv om det finnes dachs med lengre bein i noen linjer),

men de er gode jakthunder og jakta er tross alt bare et par uker av årets 365 dager. Utenom sesong er dachsen den klart mest sjarmerende og største personligheten av de ulike jaktrasene spør du meg. Rett og slett en kostelig livskompanion :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte på hvis dette var en kanin- eller dvergdachs først og fremst, en normalstor strihår har jo forbausende brukbar framkommelighet (stahet = framkommelighet). Selv om den også kanskje må velge å gå imellom de halvmeterhøye gresstuene på myrene framfor å jumpe over.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte på hvis dette var en kanin- eller dvergdachs først og fremst, en normalstor strihår har jo forbausende brukbar framkommelighet (stahet = framkommelighet). Selv om den også kanskje må velge å gå imellom de halvmeterhøye gresstuene på myrene framfor å jumpe over.

 

En godt trent en flyter som en oter over heiene Jens :mrgreen:

Men du tar opp et viktig poeng som vi jegere også har ansvaret for mht. avl. Ofte synes jeg dachser med relativt kort rygg(dårlig kraftoverføring) og dypt bryst ( setter seg oftere fast) går helt til topps på utstillinger - mens de mer ranglete og langbeinte dachsene blir avspist med dårlige plasseringer til tross for flott jakt-anatomi og symmetriske kropper!

Link to comment
Share on other sites

@ Quote: Dere har en ettersøkshund som heldigvis ikke er testet ut på blodspor? :shock: Offentlig godkjente ettersøkshunder må trenes på blod og skal gå opp til blodsporprøve, i tillegg til fersksporprøve. :wink:

Selvsagt skal en jakthund kunne markere hjort, slipper du bikkja så skal losen gå, hvis det er en jaktdachs. :D

 

Det som er synd med dachsene generelt er at de aller fleste brukes som sofadyr og aldri ser skogen. Derfor er det aldri noen garanti for at et dyr som i annonsen her jager, dersom det er generasjoner med sofaslitere bak den. Det er en uting at jakthundraser blir populære selskapshunder! Også beagle er plaget av dette tragiske fenomenet.

 

Uansett hvor godt emne man har, så er det TIMER I SKOGEN som avgjør om det blir jakthund utav det.

Link to comment
Share on other sites

Har en mistanke om at det blir for mye prat og for lite handling, så når noen eventuelt får vurdert det ferdig har nok bikkja forlengst fått ny eier.

 

Ville ikke blitt overrasket om du fikk rett gitt :lol:

 

 

 

17_103998393_xl.jpg

 

Er det hull i dyret? Er den oppblåsbar?

 

Heldigvis har SWMBO nedlagt totalforbud mot dachs så jeg slipper å finne ut mer om denne :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...