Jump to content

Kurant 2-7x kikkertsikte


Mikkel

Recommended Posts

Går med planer om ny kikkert til min nyinnkjøpte Ruger i .358 Win. Har funnet ut at en liten kikkert med 2-7 ganger forstørrelse skulle passe bruksområdet for denne rifla best.

 

På grunn av et alt for snaut våpenbudsjett må jeg holde meg i de lavere prisklasser.

 

De jeg ser på som mest aktuelle er Leopold VX-1 2-7x33

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=372

 

og Vortex Diamondback 2-7x35

 

http://www.jaktfall.no/produkt/vortex-o ... dc-reticle

 

Hva mener kammerfolket om disse, og er det noen med andre forslag på aktuelle kikkertsikter i denne størrelsen og prisklassen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fandt et lettere brugt VXR 2-7x33 sikte til 4100kr som næppe kommer af min S&L igjen. Handy, flot og klar optik med en god garanti fra en serviceminded producent.

 

Øyeavstand på ca 10cm passer osse fint til 9.3x62 pibens tilbøjeligheder :winke1:

 

VXR2_7x33.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har sansen for Leupold, mekanisk meget sterk og helt grei optikk. Mye kikkert for pengene. Lang øyeavstand som passer god til rekylsterke børser. Oppgraderte i vinter kikkerten på min 375H&H fra Leupold VX1 1-4x19 til Leupold European 2-7x33 med tysk #4. Er overraskende god optik på den nye, på høyde med de langt dyere merkene. Kjøpte den brukt for 1.500,- og pent behandlet. Angrer ikke et sekund :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis trådstarter kan strekke seg til en VX2 istedet for VX1, vil jeg anbefale det. Jeg mener bestemt å huske at da jeg sammenlignet VX1 og VX2 var det vesentlig større forskjell i optisk kvalitet enn prisforskjellen skulle tilsi.

 

Er forøvrig godt fornøyd med min VX-II 2-7x33 :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja, har en på 22LR. OK optisk, kan nok virke litt billig mekanisk, men jeg har ikke opplevd noe problem med det. Dette er sikter produsert i Filippinene. Ikke USA. Rimelig på linje med VX-I tenker jeg. Selv om jeg nok hadde holdt en knapp på VX-I mekanisk.

 

Har du vurdert FX-II 2,5x20 Ultralight? Større øyeavstand.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...