Jump to content

Fra 30 06 til et mindre enn 6,5


raloe

Recommended Posts

Stigaen i 30 06 ble definitivt parkert når en fant ut hvorfor den var umulig å få til. Fullstendig vanvittig hva Stiga gjorde for å kunne lage en rifle i 30 06, hva de gjorde for å få en lengre 30 06 til å mate i et 6,5x55 kammer.

Godset som ble dreiet bort var egentlig sikkerhetsmarginen til 6,5x55, samtidig som de øket til 30 06.

 

M96 mekanismen er velfungerende, kompakt og polert og magasinet tradisjonelt mauser.

Kanskje kan jeg bygge om til et mindre kaliber med det som er igjen av gods på nedre låsebakke, den som sluttstykket låser mot nede.

Kalibervalget i mine tanker er .223rem, 243win, men aller eller mest interessant er 6xc.

Tenker på mating og sluttstykke, om dette er gjennomførbart.

Noen som kan si litt om dette, om mulig eller bare å glemme?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det som slår meg er å bygge den om til 6,5x55 og holde den ladet til kragtrykk. Eller 7x57 moderat(har det i en krag selv) Eller lage en 8x57 moderat i den.(8x57is ladet for krag)

 

243 win har høyere trykk enn 30.06 så det er en dårlig ide.

 

223 har feil sluttstykke bunn. det blir mye arbeid og penger på noe som ratt aldri kommer til å virke 100%

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som ikke virker på Stigaen da? Den jeg hadde gikk godt, matet fint og var i det hele tatt et vellykket gevær. Jeg solgte det da hevarmen gjorde at en kikkert ikke kunne monteres lavt, samtidig som stokken var utfomet med tanke på åpne sikter. Det var ikke du som kjøpte den da, med en Bushnell 4x32?

Link to comment
Share on other sites

Bukken: forum.Robsoft.nu, Stiga Vapen. Der er mye info om modifiseringen av skrotede Husqvarna kasser og riflens prestasjoner. Du er nok en av de heldige hvor det holdt akkurat med gods, nok til en akseptabel presisjon. Det var ikke tilfelle med denne. Var Politiet som solgte denne for noen som hadde vært på jakt. På denne var pålimt, i sprengte aluringer, en Tasco 2,5x32, så det var nok ikke din.

Dette vart den berømmelige historien om kjøpet av katten i sekken. Men Husqvarna låskassen er ok, om svekket

 

Raudnakke: 7x57 er et ok alternativ. Ikke dum den, kjenner den fra en tidligere Brno kombi. Men så har jeg ladeutstyr for 6,5 da.

Kanskje skal jeg likevel utvide med 7x57, så slipper jeg forveksling av 6,5 enten av meg selv eller andre i fam.

Vet du om denne går rett i eller må det modifiseres på sluttstykket?

Slenger på spm om må ha nytt våpenløyve for løp el om børsemaker sender melding om endring.

Link to comment
Share on other sites

@ trådstarter, jeg er ikke så kjapp så jeg skjønner ikke helt problemet. Var det sånn at du fikk ræva samlinger, og mistenker at det har blitt tatt ut så mye bak nedre låseklakk for å få magasinet langt nok, 375 HH i Mauser-opplegget, at hele kassen svikter under skuddløsning? Eller var det et annet problem?

 

Edit: 7x57 har samme støtbunn som 30-06, de forandret bare på det de syntes de måtte, amerikanerne, da de kopierte sjutoognittien i hine hårde. Svenskemauseren er derimot dimensjonert for 6,5x55 som har littegrann større støtbunn, men forskjellen er så liten at det betyr ikke noe i pjaksis.

Link to comment
Share on other sites

Bukken: Ja, det er slik du beskriver.

 

Takker for svar, om enn noe forskjellige på løsninger. Bruke videre i kaliber med moderat trykk er noen, plombere å selge et annet.

De siste, - - hiv skiten!

 

Om litt bittert, det siste er det aller sikreste og sannsynligvis det mest riktige.

Link to comment
Share on other sites

Dersom manglende gods bak nedre låseklakk gjør at kassen svikter og det er nok til at alt av presisjon går fløyten i 30-06, vil jeg anta at overgang til lettere kaliber ikke vil være nok til å redusere svikten til et nivå du blir fornøyd med. Det går an å prøve, et svenskemauserløp koster ikke all verden på loppemarked. Skinnemontasje vil avstive litt på mauserkasser. Men så spørs det hvor mye ressurser du vil legge i å få akkurat denne rifla bra. Det blir surt å bruke masse tid og penger for å finne ut at låskassen var kasserbar fra før. Ut fra det du beskriver, anbefaler jeg å kassere jernet.

 

Apropos mauserbygging, når folk har brukt masse penger på en Mauser, får de den til å ligne ganske mye på en Winchester M70, bare dyrere, tyngre og mer skranglete. Ikke vanskelig å velge, egentlig. Likevel var det siste geværet jeg anskaffet en Mauser, mens det forrige var en Winchester. Man må ha litt forskjell på liv og lære, ellers blir det meningsløst lite dobbeltmoral.

Link to comment
Share on other sites

Tolvsju: Det samme sa børsemakeren og. Med 123 grs går den greitt. Da er det verre med 150 grs, da merker du at noe skjer om ikke akkurat helt hinsides. 185 grs jaktammo er bare å glemme, blir i hytt og pine.

Om det blir et videre liv, så blir det med 110 og 123 grs, som ren predator børse.

Litt greitt med en som ikke er så nøye med.

Er litt forbannet å bare kassere etter alt som er forsøkt, så den kan komme til å ende slik, med merking om begrensning.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med Stiga var ikke at de montered 30.06 piber på m96 låsekasser. 30.06 påvirker ikke mere end en 6,5x55

Problemet var at de fjernede vældigt meget af det matriale som giver modhold til den underste lukkeknast.

Derfor har man reduceret den reelle styrke på mekanismen med op mod 40%

 

Det pussige med mausermekanismerne generelt, er at den agtværdige Paul Mauser faktisk ikke kunne regne :winke1:

Han formåede at konstruere sine rifler så sluttstykket havde klart forskel i styrken på låseknasterne.

Den underste udelte havde ca 60% af den samlede styrke, den øverste ca 40%

På låsekassen var det precist omvendt. Her havde modholdet for den øverste ca 60% af den samlede styrke, og det underste modhold ca 40% af styrken.

Når man så fjerner materiale fra det underste modhold, som når man forlænger magasinet fremad, så fjerner man let over halvdelen af den styrke der ligger i det underste modhold.

Nu er resultatet at den lukkeknast som har 60% af den totale sluttstykkebæreevne, bare har et modhold som har 20% af den oprindelige totale låsekassestyrke.

 

Der er efter min personlige opfattelse, efter at jeg har bygget omkring 14.000 m96 om til jagtrifler, ikke problematisk rent styrkemæssigt at anvende M96 til patroner med normalt tryk. Jeg har leveret en serie på ca 400 stk ompibet til 308win til en kunde i Tyskland. Alle blev trykskudt vd det tyske prøveanstalt, efter CIP normen, og ingen blev kaseret. (308win, er vel den patron med standard hylsterbund dimention, som er CIP normeret til det højeste tryk)

Problemet opstår først når trykket bliver så højt, at hylsterbunden flyder, og giver lækasje. Det gør den klart tidligere på rifler med Mauser type udtrækker, end på rifler, hvor sluttstykket omslutter hele patronbunden.

Hvis der opstår hylsterbundslækasje, øges trykfladen for gastrykket, mod sluttstykket til ca det 3 dobbelte, og så har man problemet.

 

Gennem tiden, har jeg udført en række mekaniske belastningstest på en række låsekasser, og m96 skiller sig ikke væsentligt ud fra flertallet af mekanismer. Jeg har for testens skyld faktisk monteret en 460Weatherby pibe på en m96. Her klarede mekanismen så højt tryk at hylsterhovedet på de gamle 460 patroner voksede 0,5mm. Der kunne ikke måles sætning efter testen.

 

En lille pussig information. Norma anvendte i mange år m96 mekanismer til deres testskydnings piber. Både de piber hvor man testede precicion af deres ammo. Men også de piber hvor man udførte trykmålinger, både standard og overtryksladninger.

Link to comment
Share on other sites

Hei ignorant, interessant hvor det forklares at trykket for kaliberet 30 06 ikke er den egentlige årsak, men godset som måtte ofres, for å få plass til en større patron som 30 06.

Hele svaret var interesann lesning.

Hva tenker du om bruk av en m96 med nedfreset og redusert mothold for sluttstykke, for bruk til patroner med redusert ladning på t.d. Krag nivå. Krag nivå er som jeg har forstått likt med amerikansk .264 nivå. Om du har tanker om kulevekter og kruttyper til en slik bruk, er jeg takknemlig.

Link to comment
Share on other sites

Hei ignorant, interessant hvor det forklares at trykket for kaliberet 30 06 ikke er den egentlige årsak, men godset som måtte ofres, for å få plass til en større patron som 30 06.

Hele svaret var interesann lesning.

Hva tenker du om bruk av en m96 med nedfreset og redusert mothold for sluttstykke, for bruk til patroner med redusert ladning på t.d. Krag nivå. Krag nivå er som jeg har forstått likt med amerikansk .264 nivå. Om du har tanker om kulevekter og kruttyper til en slik bruk, er jeg takknemlig.

 

Jeg mener personligt at det er spildt at gøre noget med en gammel Stiga, da ødelæggelsen er så fundamental, og prisen for en m96 i fuld brugbar stand, er så lav, at det burde udelukke forsøg på at ændre kaliber eller andet.

Find hellere en m96 med original pibe i 6,5x55, og læg den over i skæftet fra Stigaen, herefter sender du stigalåsekassen til omsmelting. Piben i kal 30.06 kan sagtens anvendet på noget andet

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

STIGA, - et navn på en 30-06 rifle til ergrelse og kostnadsmessig fortvilelse i forsøk på forsøk på å få den til.

Hadde vært bedre om skiten var bltt stjålet. Den ble slaktet, pipe og låskassedeler er solgt til kammermedlemmer.

Nå sitter jeg med en diplom (kvittering) fra politiet for vettug innlevering av låskasse eller det som var igjen etter at Stiga hadde fått modifisert den fra 6,5x55 til 30-06, så de var fornøyd.

Bare så synd, - det skulle vært gjort for over 20 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...