Jump to content

Sauer 202 - Får ikke på sikring etter børsemaker besøk!


Erikr

Recommended Posts

  • Replies 183
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om landrø som importør straffer de som har kjøpt sauer ett annet sted enn hos dem ved å bruke lang tid på å behandle en klagesak, så er vel det god nok grunn til å holde seg unna produkter som landrø er importør for. Som importør bør man behandle alle saker likt og ikke prioritere de som har handlet hos landrø.

Link to comment
Share on other sites

Erikr skriver på side 1 i tråden etter at rifla har vært hos Landrø AS for ny kapp, gjenging kroning:

 

Oppdatering:

 

Presisjonen derimot - er nok samme greia bortimot. muligens lit bedre.

 

Prøvde følgende i benkanlegg på 100 m:

 

fabrikk: lapua mega 185 grn - ca 40 mm spredning.

 

Norma jaktmatch 150 grn - ca 50 mm.

 

Hjemmeladet barnes ttsx 168 grn - omtrent hull i hull, ikke målt samling.

 

Slik jeg leser dine tidligere innlegg er dette målt noe uortodokst som diameteren på sirkelen skuddene sitter inne i...?

 

Hva mener du er galt med dette iht en reklamasjon?

 

Hvorfor evnet ikke din lokale forhandler,som du i tilegg hevder er børsemaker raskt og effektivt å prøve våpenet, ordne den eventuelle reklamasjonen?

 

- en diskusjon / krangling mellom din lokale våpenforhandler og Landrø AS om dette evt er/var en reklamasjon skal ikke din lokale våpenbutikk la gå ut over kunden..

 

- leser man tråden fra starten dreier dette seg om ett nytt våpen kjøpt hos en lokal forhandler og bygget om til å kunne ta demper hos lokal forhandler... Når du bruker våpenet beskriver du delvis samlinger opp til 200 mm... Dette er da så graverende at din lokale våpenforetning der både våpenet er kjøpt og bygd om straks burde kunne teste dette å gi deg nytt løp...

 

En tvist mellom din levrandør og Landrø AS som importør om det var feil på løpet eller med jobbet skal du som kunde ikke bli belemret med...

 

Videre stiller keg meg undrene også til at din lokale forhandler/våpensmed ikke hadde tid eller kunnskap om enkelt rette feilen med sikringen som du starter tråden med...

 

Er vedkommende som gjorde den første gjenge jobben autorisert børsmaker? Eller en lokal "traktormekaniker" med gjengesnitt ... :mrgreen:

 

Sauer kan selvsagt som alle andre ha løp som ikke gir BR presisjon...Men det er ikke nødvendigvis feil eller mangler for det...

 

Videre er det åpenbart at presisjonen på 200mm etter første gjengejobb hos lokal traktorbørsemaker til som du skriver "barnes ttsx 168 grn - omtrent hull i hull" etter utbedring mere enn beviser at det ved første gjengejobb til etter utbedring hos Landrø AS er en enorm forbedring..

 

Og for meg viser også av det du selv skriver at løpet hadde akseptabel presisjon...og ikke en presisjon som utløser rett til bytte etter forbrukerkjøpsloven :wink:

 

Videre er det bra at lokal forhandler har gitt deg nytt løp og du er fornøyd :mrgreen: Det burde de gjort fra starten. Dine klager skulle gått på din lokale våpenforetning og den som utførte jobben lokalt.

Link to comment
Share on other sites

Du, SauerHansen, jeg trodde folk som var bransjetilknyttet skulle erklære dette i signatur? For meg virker det ut som at du har en direkte sykelig trang til å forsvare Sauer i hver eneste tråd hvor de kritiseres..

 

 

Igjen bommer du KAPITALT!!!

 

Jobber i IT bransjen, har aldrig jobbet i og kommer heller aldrig til å jobbe i våpenbransjen!

 

Skyter heller ikke noe særlig med sauer da jeg er en hengiven Blaser Fantast.

 

Dersom du hadde lest/kunnet lese hadde du sett at jeg ikke har beskyttet sauer på noen som helst måte ei heller snakket om at de på noen måte er bedre en andre eller uten feil.

 

Les igjennom tråden og kommenter på nytt når du har forstått sammenhengen i diskusjonen!

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Ja! :roll:

 

Har nå lest igjennom svarene mine på nytt og kan konstatere at du ikke har evnen til å forstå en diskusjon og hva poenget med den er.

 

Eller er du bare er TROLL???

 

 

Sauerhansen

 

Troll og troll ja.. slutt med disse fantastiske hersketeknikkene dine. Alt du skriver er at du stiller deg KOMPLETT uforståelig til at Landrø eller Sauer kan gjøre en feil.

Link to comment
Share on other sites

Masse svada....

 

Er det virkelig så trangt mellom ørene at du ikke klarer å lese deg til hendelsesforløpet her? Kverulant har du vist deg å være i de fleste poster du skriver her men i denne tråden har du tatt det til et nytt nivå.

 

Er du en nær venn av Landrø kanskje siden du virker villig til å gå over lik for å forsvare de?

 

Er regelrett flau på dine vegne! :oops:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke problemet med å akseptere at Sauer kan levere et dårlig løp? Klart de kan.

 

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk

 

Har jo ingenting med denne saken å gjøre :roll:

NATURLIGVIS kan de gjøre det! (Og gjør det)

 

Sauerhansen

Men hvorfor er dette blitt slik en big deal da? Masse teorier og beskyldninger alle veier, og så høres det ut som komplett umulighet at løpet rett og slett var skrap fra dag en, enkelt og greit.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke problemet med å akseptere at Sauer kan levere et dårlig løp? Klart de kan.

Helt enig, klart det kan komme dårlige løp fra Sauer.

De fleste vil vel akseptere det, problemet er bare at Landrø ikke aksepterer det...

 

Og så har Landrø / Sauer sine fanatiske hjelpere som beskytter dem mer enn naturvernere beskytter ulven..

Grevling1 kverulerer for få dyttet skylden over på TS. Både for behandlingen av saken, og den dårlige presisjonen. Sistnevnte mener jeg grenser til fornærmelser ovenfor TS og er i beste fall ufint slik det er framlagt.

SauerHansen mener at Landrø har sin fulle rett i å ikke ta i våpen fra forhandler før alle lokale kunder er behjulpet... En framstilling som er svært bekymringsverdig, og dersom den er sann, MÅ medføre at ingen forhandlere vil kunne selge Sauer på lang sikt. Ihvertfall vil ingen kunder kjøpe av noen annen av Landrø, av frykt for at børsa skal ryke i, eller like før en jaktsesong / skytesesong. Helt hårreisende, dersom det er tilfelle.

 

For meg er dette enkelt. TS har fått ett våpen med dårlig løp. Det viser seg da ett nytt løp gjorde endring.

Lokal forhandler har pushet Landrø under påhør av TS, men Landrø har latt saken (og våpenet) ligge. Det er nok korrekt at man skal forholde seg til sin egen forhandler, noe TS også har gjort. Men denne kommer ikke lenger, all den tid Landrø trenerer og utsetter. Noe vi ser fra SauerHansen`s framstilling, er bevisst.

At noen opplever meget god service hos Landrø og en del opplever det motsatte, viser at Landrø behandler kunder etter trynefaktor-prinsippet. Noe som i seg selv er bekymringsfullt.

 

Til TS, veldig bra at det ordnet seg.

Til dere som fortsat mener TS og lokal forhandler har all skyld, mens Landrø er den uskyldshvite forsvarsløse lammet i historen; tenk om igjen og se realitetene i øynene. Nytt løp ga akseptabel presisjon, altså var det løpet som var feil hele tiden! Lokal forhandler kunne neppe ersatte det selv, og måtte vente på Landrø som har nok med å betjene sine egne kunder til å ofre tid på andre forhandleres kunder. Se selv hvor feil dette blir.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Poenget er vel at importørens/produsentens garanti ikke gjelder etter det er gjort endringer på varen av tredjepart.

Som i dette tilfellet da lokal forhandler har gjenget opp løpet. Det er derfor lokal forhandler som skulle erstattet løpet, ikke importør.

Det er i alle fall sånn jeg tolker forbrukerkjøpsloven.

Link to comment
Share on other sites

Det var jo ikke gjengingen som var problemet, det var LØPET!

 

A) Ut fra det TS skriver vet vi IKKE det.

 

Videre er det over IKKE relevant for tråden.

 

B) TS har kjøpt ett våpen lokalt hos en våpenforhandler.

 

Slik forbrukerkjøpsloven fungerer er det da her hos den lokale forhandleren reklamasjonen behandles mot TS.

 

C) Videre er våpenet ombygd hos lokal forhandler noe som er vesentig for reklamasjonssaken.

Fjernet hentydning til kompetanse hos den som utførte ombyggingen. BRM

 

Leser man hva TS selv skriver vil jeg hevde med tyngde at det objektivt sett ikke er en feil eller mangel som skulle utløse nytt løp i denne saken.

 

TS henger gjentatte ganger ut en part som ikke er endel av denne reklamasjonsbehandlingen mot TS.

 

TS bør lære seg ting i forbrukerkjøpsloven.

omskrevet nedsettende komentar om TS. BRM

Link to comment
Share on other sites

Nok en gang bommer du fatalt grevlingen1. Du kan kverrulere til du blir grønn og blå, men var hele tiden løpet. Det nye løpet var også gjenget av denne traktormekanikeren du er så frekk og kaller han . Han har fagbrev og jobber spm børsemaker etter det jeg vet. Synes det er meget uhøflig av deg å opptre på denne måten. Det får man til å huske hvirfor man i utg.pkt sluttet å frekventere kammeret.no.

 

Om det er sånn at løp gjenget av andre enn produsent eller importør mister garrantien - ja da er der nok mange våpeneiere rundt i det ganske land som fortviler. De fleste løp er nok ikke gjenget av importør, selv om nange sikkert er.

 

Her må der isåfall en oppvask til. Vi kan da ikke ha det slik!

Link to comment
Share on other sites

Ser absolutt poenget. Men siden såpass mange i norge har kappede og gjengede løp, så tror jeg ikke så mange av disse er klar over at garrantien forsvinner. Her må der opplyses tydelig fra forhandler at all gjenging skjer på eget ansvar og at garranti forsvinner.

 

Da kan man begynne å bli veldig pirkete og fisefine. Jeg mener at kapping og gjenging utført av fagmann ikke ødelegger løpets presisjon. Det har aldri skjedd hos andre som jeg har hørt om.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har forstått har importør vært i kontakt med selger, der denne også har trenert saken ovenfor selger. I såfall detter vel eksemplet med chipping noe skjevt ut, og det har vel ikke stått på selger for å løse dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Uovernstemmelser mellom forhandler og importør skal alldri implementere kunden, Forhandler skal om denne ser at det er legitimt, erstatte den varen som ikke holder mål til kunden, slik at denne er fornøyd.

Så får forhandler krangle med importør om kompensasjon dem imellom, kunden som 3dje part skal ikke innvolveres i dette.

Det samme gjelder andre forbrukskjøp også.

Link to comment
Share on other sites

Men uansett hvordan dette vries og vrenges på av hobbyjurister og kverulanter så er det to parter som har ansvar.

Eirikr har kjøpt en rifle gjenget for lyddemper av en forhandler. Når denne ikke er tilfredsstillende returneres den til forhandler som har et ansvar. Her slutter Eirikr sine plikter, han har reklamert på korrekt måte og på korrekt sted. Forhandler mener i likhet med Eirikr at det er løpet som er feilkilden og retunerer dette til importør som har ansvar ovenfor leverandør. Leverandør har purret på dette ovenfor importør, og må sies å ha oppfylt sitt ansvar.

En importør som lar slike reklamasjoner ligge i månedsvis før de sendes tilbake uten at feilen er funnet eller rettet oppfyller ikke sitt ansvar som importør.

Mer komplisert er det ikke nødvendig å gjøre dette, og det er all grunn til kritikken mot importøren.

Det nytter ikke å velte ansvar over på kunden, kunden har mottatt en vare som ikke er i orden, det skal forhandler med bistand av importør ordne.

Link to comment
Share on other sites

Virker på meg til å være et godt punktum. Jeg har vært ute for en identisk sak med et annet merke. Her ordnet både selger, og importør opp på rekordtid.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det avhenger jo da av om importør har noe som helst ansvar etter at forhandleren har gjenget opp løpet. Hvis ikke hviler alt ansvar på forhandler og importør kan bare stikke henda i lommene og vente på at forhandler bestiller nytt løp.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vært morro å vite hvem forhandleren er, slik at man få bekreftet at denne virkelig er en fagmann, og ikke en traktormekaniker som det er hevdet her.

Det har vel en viktig betydning for fagmann eller ikke fagmann.

Det er mange bygdesmeder som har en dreibenk eller et gjengesnitt, baufil også om de må kappe...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har spurt trådstarter om det samme, men han overser spørsmålet!

Får meg til å mistenke at trådstarter ikke legger alle fakta på bordet, eller at det er usannheter ute å går!

 

Ser på kartet at Åseral er en liten plass ca 6 mil nord for Mandal. Ikke alt for langt fra Kristiansand eller Arendal!

Link to comment
Share on other sites

H

Du har fortsatt ikke skjønt det

Hvem som ikke har skjønt poenget kan diskuteres.

En gjengejobb er en standardjobb som det må forventes at et løp skal tåle, det er ikke tukle. Når det helt åpenbart er en feil med løpet så har importør et ansvar.

Men du har ikke forstått det vesentlige i denne saken. En importør som ikke svarer på henvendelser når de får et løp i retur fra forhandler og først etter flere måneder gir tilbakemelding fortjener kritikk. Det at importøren gjenger om og testskyter før retur viser at de påtar seg et ansvar.

Når dette tar flere måneder med unnskyldninger så er kritikken berettiget.

Du har heller ikke svart på om du vil kjøpe produkter importert av firma som ikke tar ansvar for sine produkter. Slikt har med kundebehandling og respekt for kundene å gjøre, og handler ikke om ansvar iht kjøpsloven.

De som er interessert i juss kan utvide sin horisont og lese produktansvarsloven med tilhørende forskrifter og se hvilke plikter en importør har.

 

og ikke en traktormekaniker

Dersom importøren bruker en traktormekaniker som forhandler så har importøren allt ansvar for produktet. Det bør være rimelig enkelt å forstå at kun en godkjent våpenforhandler kan være ansvarlig.

 

Jeg synes nå det er påfallende mange som prøver å ta importøren i forsvar og velte ansvar over på forhandler og kunde, hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Per-S

Lurer også på om du ikke har skjønt det.

Det er vel opp til produsent å avgjøre om en gjengejobb er å tukle med produktet!

At du ikke synes at det er av betydning er vel ganske uvesentlig!

 

Vi får ikke vite hvem forhandler er, hvordan kan vi da vite at denne er seriøs? Er det mulig at forhandleren er korken i flaska, ikke en gang sikkert at han / de har betalt fakturaen sin til importør!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nå det er påfallende mange som prøver å ta importøren i forsvar og velte ansvar over på forhandler og kunde, hvorfor?

 

- Fordi dette er forhandlerens ansvar.

 

Når det gjelder kunde dvs trådstarter er han i sin fulle rett å reklamere på varen...og det er der han kjøpte våpenet (lokal forhandler)...

 

Leser man videre i det TS skriver har våpenet også kommet tilbake fra reklamasjonsbehandling med testskive og funnet i orden.

 

TS bør snarest for å beholde ett snev av troverdighet:

 

- opplyse hvilken butikk våpenet ble kjøpt...

 

- opplyse om hvilken "børsemaker" som stod for ombyggingen...

 

- dokumentere med testskive fra Landrø AS etter utbedringen.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig veldig mange av oss som gjennom erfaring har grunnlag for å hevde at Landrø er en bedrift med god service, både som importør og forhandler.

 

Jeg betviler egentlig ikke at pipa i utgangspunktet kanskje var dårlig!

 

Det er muffens at TS ikke kan oppgi hvem som er forhandler!

Er det forde TS vet at forhandler ikke har gjort alt etter boken, og at TS er redd for å komme i misskreditt hos denne forhandleren som TS åpenbart er på godfot med?

Link to comment
Share on other sites

Fra det ene til det andre, gjenging/kapping av løp og bortfall av garanti (ikke reklamasjon).

 

Om gjenging/kapping av løp av andre enn fabrikk/importør medfører bortfall av garanti, må de i Norge i så fall skrives med store bokstaver vedlagt manual og garantisertifikat.

Dette da gjenging/kapping må påregnes her til lands.

 

Samtidig må det være klart at den som utfører slike jobber blir den som overtar garantiansvaret.

 

I tillegg plikter alle parter å opplyse kjøper om dette.

 

Gjenging/kapping kan faktisk påvirke ett løps presisjon, også brukt uten demper, dette grunnet mulige spenninger i materialet.

T.d. er gjenging og spesielt kapping av Anscutz salongrifle løp en risikosport grunnet konisk boring eller hva de l

kaller det.

Det samme kan vistnok sies om Schultz&Larsen som også operer med trangere borring ved munning enn i starten av løpet for øket presisjon og mindre "fouling". (Min schultz pipe har ikke skjønt dette, den går godt og fouler ekstremt lite til tross for heftig kapping av importør).

Muligheten for å treffe på ett område i pipa som er rommere enn ellers eller ett sted der boringen ikke er konsentrisk nok er jo også alltid tilstede med tap av presisjon som følge.

 

Det er klart at en dyktig børsemaker kan motvirke mye av dette med å slugge pipa først, for å unngå de verste stedene.

 

Så det er klart at fabrikk garanti på løpet er borte når man får gjort dette selv.

Kan vi leve med dette?

 

Importørene må på banen med klare uttalelser om hva som gjelder, så vi får mulighet til å sile bort de våpen der garantien forsvinner når vi skal handle dempet våpen.

Link to comment
Share on other sites

@vingemutteren

 

a) Du bruker ordet garanti....

 

- hvilke rifleleverandører gir garanti på presisjon? Og i tilfelle hvilken presisjon og med hvilken ammunisjon?

 

b) Garanti er en ytelse som går lengere enn de ufravikelige krav som følger av forbrukerkjøpsloven.

 

c) Ombygging ala kappe,krone, gjenge er åpenbart en så stor endring at en eventuell leverandørgaranti ikke vil gjelde hvis ikke dette er avtalt i garantien. Og utført på den/de steder produsenten velger.

 

- hva gjelder reklamasjon etter en slik jobb må den etter dagens regelverk stilles mot den som har utført jobben....

 

Trolig vil de store leverandørene på sikt levere ferdige piper gjenget for demper.

Link to comment
Share on other sites

Dette tar jo helt av! Det er klart at det er kritikkverdig at Landrø lar en sak ligge uansett grunn og er til slutt sakens kjerne. Om det ene eller det andre har blitt gjort sånn eller sånn, kan de i det minste gi beskjed om at "dette tar jævla lang tid fordi sånn og sånn", gi et estimat når de tror de har fått sjekket saken e.l. Pipa var dårlig - enkelt og greit, traktormekanikere, elendige skyttere eller ubrukelig forhandler er uvesentlig det er jo bevist(ja jeg er faktisk såpass godtroende at jeg veldig å tro TS når han skriver at nå er alt i orden etter pipebytte) at børsa går som den skal.

Merkelig hvor mange stygge beskyldninger det er i denne tråden fra enkelte også. Ikke fått jaktet i år eller?

Link to comment
Share on other sites

Dette tar jo helt av! Det er klart at det er kritikkverdig at Landrø lar en sak ligge uansett grunn og er til slutt sakens kjerne.

 

Nei...og det er her du misforstår forbrukerkjøpsloven fullstendig :wink:

 

Det er i TS sak den LOKALE våpenforhandleren (der våpenet er kjøpt og ombyggd) som ovenfor TS skulle løst saken.

 

Videre har TS ifølge det han skriver hatt "lånevåpen" mens reklamasjonen ble vurdert... også her må man si at TS ikke har noen grunn til å klage og sutre.. :mrgreen:

 

Videre har TS fått ny pipe uten at dette var påkrevet iht en reklamasjon...

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke sann grevlingen1 !!

 

Nei jeg ønsker så absolutt ikke å oppgi hvem forhandler er. Jeg er alt annet enn misfornøyd med de. De har stått på for meg. Da det nye løpet kom brukte børsemakeren av sin egen fritid for å teste løpet. Dette fordi det var 2 dager før elgjakta startet og det hastet for min del. Tommel opp for service ut av det jeg forventet! Dette er en butikk jeg frekventerer nesten ukentlig. Om det er uproft av forhandler å klage på at importør somler, tja. Men det var det som skjedde. I tillegg til at man ikke ble trodd på at løpet var kleint. Ved flere anledninger var jeg i butikken når de ringte for å høre. Evigheter i telefonkø.... Når man er en liten forhandler så skjønner jeg at man ikke kan bruke hele dagen.

 

Mange hårsåre som tydeligvis har trykket landrø tett til sitt bryst ;)

 

Ble veldig mye oppstyr av dette. Men tipper landrø har super service nå fremover ;) og ja jeg kjenner flere som er godt fornøyd med de og med sauer. Jeg har som sagt sikkert bare vært uheldig.

 

Har vært inne og ryddet litt i innlegget. fjernet noen utsagn om andre. BRM

Link to comment
Share on other sites

Dette tar jo helt av! Det er klart at det er kritikkverdig at Landrø lar en sak ligge uansett grunn og er til slutt sakens kjerne.

 

Nei...og det er her du misforstår forbrukerkjøpsloven fullstendig :wink:

 

Det er i TS sak den LOKALE våpenforhandleren (der våpenet er kjøpt og ombyggd) som ovenfor TS skulle løst saken.

 

Videre har TS ifølge det han skriver hatt "lånevåpen" mens reklamasjonen ble vurdert... også her må man si at TS ikke har noen grunn til å klage og sutre.. :mrgreen:

 

Videre har TS fått ny pipe uten at dette var påkrevet iht en reklamasjon...

Forbrukerkjøpsloven? Hva har det med saken å gjøre? Når en profersjonell aktør mottar noe i kraft av å være en importør fra en av sine forhandlere og bare drøyer saken fordi de synes saken er brysomt, så er det klandreverdig samme f*** om det står noe annet i en eller annen lov eller ikke. En forhandler kan bare gjøre så mye, neste skritt er å la neste "mann" på rangstigen avgjøre dens videre skjebene.

Det du sier er at den lokale butikken skal bare erstatte pipen(som ingen egentlig kan si er feilkilden, det kan jo være låskassen også) etter litt prøveskyting og få erstattet pipen fra Landrø en senere anledning? Når har noen andre forhandlere gjort det på denne måten da? Det er vel helt vanlig av en forhandler å kontakte importør og evt sende inn komplett våpen for testing?

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg ønsker så absolutt ikke å oppgi hvem forhandler er. Jeg er alt annet enn misfornøyd med de. De har stått på for meg.

 

:wink: Hvis du er fornøyd med din lokale forhandler burde du virkelig rose han med navn her på Kammeret :wink:

 

:wink: En slik flink forhandler som han du beskriver :wink: ...Godt å bli minnet på hvorfor jeg kjøper våpen i Danmark/Tyskland...

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...