Jump to content

Sauer 202 - Får ikke på sikring etter børsemaker besøk!


Erikr

Recommended Posts

Et fagbrev i seg selv er vel ingen garanti for vel utført jobb?

 

Eks

-Jeg har fått fra Jakt og Friluft pipe med lyddemper som ikke passer på gjengene.

-Annet løp fra samme forretning med særs grove grader på gjengepartiet

-Løp fra Ragnar Hansen som var inne til fluting og kom tilbake med så skarpe kanter at jeg skar meg på flutesporene.

 

Tror disse har fagbrev....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 183
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg lurer på en ting jeg, har denne børsemakeren fagbrev?

Ikke alle som skrur børser har det.

Skader ikke med nevnet på han.

 

Ja. Har selv hatt flere våpen gjenget hos han. Folk som gjør dårlige jobber og yter klein service holder jeg meh unna. Har mange andre butikker å velge i her i området. Men uansett så kan alle gjøre feil. Vi har bla opplevd skeiv gjenging et par andre steder(andre børsemakere). Dette ble derimot kjapt ryddet opp i uten ekstrakostnad.

 

Mitt soleklare førstevalg!

 

Igjen, denne butikken har ytt mer enn jeg forventet. Jeg nevner ikke navn som nevnt ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel opp til produsent å avgjøre om en gjengejobb er å tukle med produktet!At du ikke synes at det er av betydning er vel ganske uvesentlig!

Her viser du at det ikke bare er denne saken du ikke forstår.

 

Når importøren tar i mot løpet og prøver å gjenge det på nytt har importøren tatt det ansvaret han har. Det er da klinkende klart kritikkverdig å bruke flere måneder på dette, det hjelper ikke å skylde på landsskytterstevnet eller feil månefase.

 

Når det gjelder forbrukerrettigheter så er det de forventninger vi med rimelighet kan ha til produktet som teller, og jeg sammen med de fleste brukere på kammeret forventer at et løp fra en seriøs produsent skal kunne gjenges for lyddemper. Dersom det ikke kan gjøres, og produsenten ikke har opplyst om dette, vil det være en mangel ved produktet. Det er et importøransvar.

 

For øvrig er det en åpenbar feiltolking av lovverk at importøren ikke har ansvar. Garantien for at produktet er tilfredsstillende er et produsentansvar. Dersom produsenten ikke er i Norge er det importøren som har påtatt seg produsentens ansvar. Det innebærer blant annet garantiansvar for produktet, tilgjengelighet av reservedeler, teknisk støtte osv. Den enkelte forhandler har et ansvar ovenfor kunden, men ved produktfeil er det importør som på produsentens vegne skal ivareta garantiansvar.

Eksempler på dette er f. eks en nylig tråd om Zeiss, der flere skriver om rask oppfølging fra importørens side ved uregelmessigheter. Et annet eksempel er en lyddemperprodusent som hadde en serie bakstykker med feil. Her ble det produsert nye bakstykker som ble sendt til importør, som så sendte til forhandler som sendte til kunde. Her tok både produsent og importør det ansvar de har uten diskusjon.

 

I det tilfellet vi diskuterer har importør tatt hånd om løpet, begynt arbeidet, men brukt flere måneder uten at resultatet ble slik som kunden forventet. Det er viktig huske på at dersom en importør driver reklame der kunde gis forventninger om god presisjon, så må produktet oppfylle kundens forventninger.

I dette tilfellet brukte importøren uforholdsmessig lang tid, og kunden fikk nytt løp først etter flere runder. Defekt løp er en garantisak som er importørs ansvar, og både respons og tidsforbruk gir grunn for kritikk.

 

Dersom denne importøren hører hjemme blant de hellige kyr som ikke kan forulempes, så bør det endres.

Link to comment
Share on other sites

Mye rør vil jeg si.

 

Kjøpsloven krever en årsakssammenheng mellom "dårlig presisjon" og "gjengejobb/lyddemper" for at en mister rett til reklamasjon. Det er forøvrig selger som skal påvise årsakssammenheng dersom han nekter reklamasjon. Så at løpet er gjenget/lyddemper innebærer ikke at kjøper har mistet sin rett til å få utbedret presisjonsproblem så fremt ikke selger kan påvise årssakssammenheng.

 

Garanti er en annen sak, men dekningen skal være bedre enn kjøpsloven for å kunne påberope seg å gi garanti.

Link to comment
Share on other sites

Merk at jeg skrev om garanti, ikke reklamasjon som denne tråden egentlig handler om. :wink:

 

P.s. I dag forventer vi i de fleste kalibre minimnum presisjon i 1.5 til 1 MOA området på 100m (5-3cm) med ett rimelig bredt utvalg av skapelig amo av en rifle, det eller bedre får vi i dag i gode billigrifler som Howa, Weatherby og Tika T3. Da er ikke forventningene mindre til en av "super" børsene fra (Sauer, Schultz, Blaser, Sako, og Steyr).

 

Min Schultz "Vicky", har også ett annet kallenavn. "Laseren" med 22-250 løpet på, tror de fleste skjønner den.

Link to comment
Share on other sites

Nå er tråden sett gjennom og ryddet i. De verste tilfellene av hersketeknikker , personangrep og andre ting som OVERHODE ikke har noe her på kammeret å gjøre er fjernet eller moderert. Jeg vil ikke utlevere nick eller navn på hvem som har gjort hva her men fra nå av holder dere en rolig profil her på dette temaet. Ta ballen, ikke mannen. Om det blir mer usakligheter her blir vedkommende sendt i garderoben for en tid. ..

Så fra nå er det slutt på pisken fra min side, oppfør dere og vi har alle det bedre. BRM

Link to comment
Share on other sites

Ta ballen, ikke mannen.

BRM

 

BRM henviser til ett godt prinsipp i en diskusjon...dog ser vi på denne tråden kan det for meg se ut som om TS har løftet opp ballen , puttet ballen under genseren og vil ikke fortelle hvor den er :wink:

 

Problemstillingen i tråden objektivt er:

 

TS kjøpte en rifle lokalt...

TS bygde om rifla ( lyddemper) lokalt...

 

- TS prøver våpenet med ulike typer ammunisjon og er IKKE fornøyd...bEn type ammunisjon får TS til å gå hull i hull...

 

TS reklamerer lokalt på dette...

 

Så kommer det som blir kontroveriselt i tråden:

 

- Er løpet problemet? Er gjengejobben mv problemet? Er ammunisjonen/ skyteferdighetene problemet?

 

A) Lokal forhandler løser ikke saken men skyver sitt ansvar videre til importør.

 

- TS får lånevåpen i mellomtiden...

 

B) Importør får våpenet de vurderer dette og mener årsak skyldes feil/mangler på jobben som er gjort lokalt og ikke feil eller mangel på løpet...

 

- Våpenet blir reparert etter ordinær kø, da man mener at dette er en utbedring på en feil en lokal børsemaker har gjort...

- Våpenet blir da av importør kappet, kronet og gjenget på nytt...

- Våpenet blir testskutt og testskiver blir lagt med. Lapua Mega 31mm/ Lapua scenar 23 mm tre skudd 100 meter.

 

C) TS får våpenet og er med sin ammunisjon / skyting ikke fornøyd og reklamerer på nytt.

- TS får nytt løp av lokal forhandler.

 

 

Leser man tråden etter slik våre forbrukerettigheter er etter loven:

 

- Importør er ikke å klandre og har gjort mere enn det som kan forventes etter forbrukerkjøpsloven...

 

- Lokal forhandler har gitt nytt løp til TS som en service ut over forbrukerkjøpsloven...

 

 

De store ubesvarte spørsmål i denne tråden og som gjør at man må rette en anklagende pekefinger mot TS er:

 

- Er vedkommende som bygde om våpenet lokalt børsemaker etter loven?

- Hvorfor klage og anklage en importør feil ?

- Hvem er den lokale forhandleren?

 

Det som videre BURDE være av interesse er prinsippet om:

 

- Hva /hvem er ansvarlig for reklamasjon på presisjon når våpenet er kappet/gjenget/kronet?

- Hva er krav til presisjon før det er reklamasjon på ett jaktvåpen? ...Jeg vil her tro at ved en tvistesak vil man komme til ca 50mm tre skudd hundre meter med vanlig kommeriell ammunisjon for ett kaliber som 300 win mag...

- Etter hva jeg vet er det bare noen få merker som leverer sine våpen med presisjonsgaranti... Jeg tok en ringerunde til to av disse importørene og også her vil presisjonsgarantien bortfalle ved "gjengejobb" hos tredjepart uten avtale...

 

Tråden TS har startet kunne vært av stor interesse hvis TS tar ballen ut av genseren og gir oss muligheter til å spille ball :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødvendig sitering av innlegget over. Kjell Olav

 

Importør er selvsagt en part mot lokal våpenforhandler dersom og hvis lokal våpenforhandler har kjøpt våpenet der. Dette er da en sak mellom to næringsdrivende og følger egne avtaler, hvis ingen egne avtaler etter kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven.

 

Det over er TS ikke en part i.

Link to comment
Share on other sites

Forstår jeg deg riktig Høggern så har du kjøpt en vare hos en næringsdrivende som ikke vil vurdere din reklamasjonssak og sender deg som kunde videre til importør?...

 

- Hvis ja så er dette feil.

 

Selvsagt vil OFTE en lokal forhandler støtte seg til importør eller også få vurdert en reklamasjon hos en importør....

 

Du som kunde skal da ikke lide for dette ut over de frister som settes etter forbrukerkjøpsloven...

 

Ett utlånsvåpen som TS fikk er en god løsning når en vurdering eller utbedring tar tid.

 

 

MEN en reklamasjonsvurdering er ikke det samme som om du som kunde alltid har eller får rett...

 

I denne tråden er vel ett eksempel på at kunden har større forventninger til presisjon enn det man faktisk (lovmessig) kan kreve...

 

Videre da en lokal forhandler som yter nytt løp ut over det som kan forventes.

 

Denne tråden er vanskelig å være konkret på når vi ikke får alle opplysninger fra TS.

Link to comment
Share on other sites

- Våpenet blir testskutt og testskiver blir lagt med. Lapua Mega 31mm/ Lapua scenar 23 mm tre skudd 100 meter.

 

Hvor har du disse tallene fra? Har TS oppgitt dem? Det har gått meg hus forbi, men tråden begynner å bli lang og tildels uoversiktlig.

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du disse tallene fra? Har TS oppgitt dem? Det har gått meg hus forbi, men tråden begynner å bli lang og tildels uoversiktlig.

 

Viser vel hvorfor grevlingen har gått så ekstremt høyt ut i denne saken og kommet med mindre flatterende beskrivelser av både TS og børsemaker.

 

@grevlingen, hvorfor ikke innrømme at du har tilknytning til Landrø, ant. ikke jobb siden du er innen politiet men hva er din kobling til Landrø??

Link to comment
Share on other sites

Enkelte her kaller leverandøren en traktormekaniker uten å ha et grunnlag for det, det vel nok grunn til å holde denne skjult/lite relevant. Våpenet hadde i følge ts ikke en egenpresisjon man har grunn til å forvente selv etter å ha blitt gjenget av importør. Her har importøren ikke handlet som man bør forvente.

Link to comment
Share on other sites

Her har importøren ikke handlet som man bør forvente.

 

 

Tungt for det???

 

Forhandler har ikke handlet som man bør forvente!!!!

 

De skal omlevere et defekt løp til sluttbruker, så skal de kreve erstatning/nytt løp av importør noe de naturligvis er nødt til å erstatte ovenfor forhandler.

Men dette er jo ikke noe sluttbruker skal belemres/heftes med.

 

Hvorfor blir ikke tråden stengt?

 

:roll::roll:

 

Samhandel

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi ser bort fra all diskusjonen innimellom her så vil jeg hevde at problemet trådstarter nevnte ikke er noe unikt

 

En kompis av meg slo til på et godt tilbud fra en større forhandler (det var Jaktdepotet i Drammen om noen lurer) om en pakkeløsning med en brukt Savage i .223 med kikkertsikte, lyddemper og våpenkoffert.

Våpenet ankom i pappeske med kikkertsikte og lyddemper, men våpenkofferten lot vente på seg.

Etter noen purringer kom den da likevel, så da ble alt nesten bra. :)

 

Det neste problemet for kjøperen var noe han nevnte for meg under et besøk her, han mente at det skulle være en trepunkts sikring på våpenet, men importøren (det var også Jaktdepotet i Drammen) hevdet at dette ikke var tilfelle med eldre våpen som hans da han ringte for å spørre.

Spørsmålet han da stilte var hvorfor det var angitt tre punkter for sikringen på våpenet, dette var noe hverken forhandler eller importør (begge var Jaktdepotet i Drammen) kunne gi noe svar på.

 

Som den traktormekanikeren jeg er ble jeg litt interessert, så jeg skrudde våpenet ut av stokken og konstaterte at sikringen var trepunkts så lenge den ikke satt i stokken, deretter flyttet jeg mekanismen litt fremover i stokken og strammet skruene på nytt, fremdeles var det en fungerende trepunkts sikring.

 

Til tross for dette hevdet fortsatt både importør og forhandler (fortsatt Jaktdepotet i Drammen) at våpenet skulle være sånn, så enden på visen ble at vi ordnet problemet med et stykke kobberrør og en fil, uten å bry hverken importør eller forhandler (om noen skulle være i tvil, les litt lenger opp) og resultatet var at 223'n gikk som en drøm og plutselig hadde en trepunktssikring :!:

 

Moralen i historien her; Ikke ta alt for god fisk, og ikke undervurder traktormekanikere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Enkelte her kaller leverandøren en traktormekaniker uten å ha et grunnlag for det, det vel nok grunn til å holde denne skjult/lite relevant.

 

Det tok flere uker før det ble nevnt. Traktormek.

Om Grevlingen har snakket med testskytteren vites ikke. Ei heller hvilken link han har til Landrø. Men hvis de opplysningene stemmer er ikke presisjonen så ille som TS gir utrykk for.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ts snakker sant, hvilket jeg tror, var egenpresisjonen langt dårligere en man har rett til å forvente. Helt til han fikk ny pipe. Ellers har det blitt en rotete tråd, og jeg har ikke mer å tilføye i denne.

Link to comment
Share on other sites

Det tok flere uker før det ble nevnt. Traktormek.

Nå er tråden opprinnelig fra sep.2012, TS kom med oppdatering 23. okt. i år og grevlingen ymtet om traktormekaniker 25. okt., så det var ikke så lenge etter oppdatering. Jeg er rimelig sikker på at grevlingen har opplysninger fra Landrø siden han har engasjert seg så enormt i denne saken.

 

Men nå har jo han for vane å vite fakta i de fleste saker etter kun å ha lest en side av saken her på Kammeret, kanskje noe som ligger latent hos de fleste politijurister? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Enkelte her kaller leverandøren en traktormekaniker uten å ha et grunnlag for det, det vel nok grunn til å holde denne skjult/lite relevant.

 

Det tok flere uker før det ble nevnt. Traktormek.

Om Grevlingen har snakket med testskytteren vites ikke. Ei heller hvilken link han har til Landrø. Men hvis de opplysningene stemmer er ikke presisjonen så ille som TS gir utrykk for.

 

Nei folkens. Her gidder jeg ikke med å diskutere lengre...blir jo latterliggjort og totalt feilaktig fremstilt av enkelte her. Bruker heller tiden andre ting da.....

 

Om det er slik at grevlingen1 jobber i politiet, så har iallefall jeg mistet all respekt for politiet.

 

Grevlingen har ikke inside info. Da hadde han visst hvem forhandler var, han hadde heller ikke kalt børsemaker for traktormekaniker. Grevlingen1 bare synser. Han vet ingenting om denne saken utover hva jeg har opplyst om her. Det er også sannheten.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...