Jump to content

Hvilke bytteedyr tar hønsehauk.


springfield 30.06

Recommended Posts

Jeg fikk en hønsehauk av en annen bruker her på Kammeret. Nå har jeg endelig fått levert den hos en som skal stoppe den ut for meg. På veien til utstopperen sa fikk jeg øye på et ekorn som akkurat var blitt kjørt på. Har sett mange de siste dagene egentlig. Siden jeg skulle til stopperen iallefall så tok jeg det med. Taksidermisten anbefalte ikke å legge noe penger i ekornet siden det hadde sommerpels. Men så kom vi frem til at han skulle preparere ekornet som et bytte sammen med hønsehauken.

 

Nåhh. Så kom jeg til å spekulere litt i etterkant. Jeg ser for meg at hønsehauken tar mest annen fugl. Sikkert, hvis sjansen byr seg, så tar de ekorn. Men er det et vanlig byttedyr for hønsehauken? Det kan ikke være lett for en fugl å fange ekorn tipper jeg. Er det noen som vet noe om dette?

 

Vigg :?:

Link to comment
Share on other sites

Ja, til og med lokkeduene mine.... :lol:
Det har jeg også opplevd et par ganger. Den ene gangen ble hauken fullstendig forvirret. Den ble bare sittene på lokkedua, og syntes sikkert det var rart at ingen av de andre lokkeduene fløy. Vi ble sittende å stirre inn i øya på hverandre, og den fløy ikke før jeg reiste meg opp. Da tok den av gårde med plastdua, men slapp den etter ca 50m. Da jeg gikk for å hente lokkedua, gikk den nesten til angrep, etter at jeg hadde plukket den opp.

 

Det riktgste hadde vel vært å putte ei utstoppa orrhøne mellom klørne.

Link to comment
Share on other sites

Men er det et vanlig byttedyr for hønsehauken? Det kan ikke være lett for en fugl å fange ekorn tipper jeg. Er det noen som vet noe om dette?
Selv om ekkornet ikke er det vanligste byttedyret for hønsehauken, syntes jeg fint du kan preparere disse sammen, som jeger og bytte. Hønsehauken er en ekspert til å jage innimellom tette grener. Og den kan gjerne jage til fots, fremfor flygende i luften, dersom busskasset blir for tett for vingeslag.
Link to comment
Share on other sites

Det er ingen predator i norsk fauna som beskatter hønsefuglene våre mer enn hønsehauken.

 

Den er også en spesialist på hare, og tar mer hare pr individ enn feks rødreven, som er sett på som værstingen.

 

Ellers tar den som nevnt det meste den kommer over som er i riktig størelse

 

Hønsehauken er en av vår faunas desidert mest effektive jegere.

Link to comment
Share on other sites

Under Duejakt i går slo en Hønsehauk ned på en av skallduene mine.Den kom bakfra lokkeduene,glidene i lav fart ca 1 meter over bakken.Dette så jeg i øyekroken og var sikker på det var duer som kom inn for landing.men fy for ett sirkus det ble når Hauken klasket inn i plastikkdua :shock: Holdt på å skyte i rein støkkjegerrefleks..

 

Så rimelig fortumlet ut Hauken der den satt blandt lokkeduene og prøvde å skjønne hva som hadde gått galt.

Link to comment
Share on other sites

Hønsehauken har værtfall kost seg veldig i hønsegården vår...

 

For mange år siden hadde hønsegården vår også besøk av den, men det skjedde aldri mer. Den ble drept av den hissige hanen vi hadde (Husker ikke riktig hvilken hane det var, men den het enten "Gamle Satan" eller "Unge satan").

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...