Jump to content

Chipmerking av hund, diverse spørsmål


Woff

Recommended Posts

Har nå bestilt chipmerking av min nye valp. Har lest at chipen har en tendens til å vandre rundt. Er dette vanlig?

Finnes det mange forskjellige standarder på chip'ene?

Vurderer å kjøpe en chip-leser (tror jeg er litt duppedittgal..).

Noen av dere som har denne og hva er eventuelt erfaringene med den?

Dekker den alle aktuelle standarder?

vfeavb.jpg

 

Her er et bilde av kommende chipeier:

2q0rspe.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei. Den kan vandre ganske mykje ja. Då eg var i Tyskland sist fant dommaren igjen chippen rett over overarmen på hunden. Dei gjekk ei stund før dei fant den.

Når det gjeld standarar, er det hvertfall ein eigen europeisk standard på chippar.

Link to comment
Share on other sites

At chipen vandrer er ikke uvanalig. Ene hannen her har chipen i brystet. Men det gjør jo ingen verdens ting.

Dersom atte-hvis chippen skulle flytte seg til et sted den ikke kan være går det jo an å snitte den ut og sette en ny...

 

Chipleser har jeg ingen erfaringer om, annet enn at jeg til dags dato aldri har hatt bruk for den.

Vet NKK også har lesere til ålreit pris.

Link to comment
Share on other sites

Har flyttet seg på en av mine firbeinte også. Dyrlegen sa at det var vanlig og ikke farlig. Når det sjekkes om en løshund har chip, SKAL hele hunden scannes sa hun.

 

Lurte lenge på om jeg skulle kjøpe en scanner selv, men stilte meg til slutt et spørsmål...... Kommer jeg noen gang til å bruke det? Det er nok gøy i eksakt 10 minutter... Hehe. Ble derfor ikke scanner på meg

 

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke så vanlig å eie en chipleser sjøl, så det beste er vel om trådstarter googler littegranne, eller forhører seg med fagperson.

 

Chipskanner brukes blant annet på jaktprøver (vanligvis første gang en hund stiller på jaktprøve, har jeg inntrykk av), og skal man stille på jaktprøve i Sverige så er man faktisk pliktig å ha med seg scanner sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke noe tema lenger om valpen skal chippes.

De må være chippet for å kunne registreres i NKK,og skal de registreres så må vel dette være gjort føre de er 3 måneder.

Hele kullet registreres på oppdretter,og med et gratis eierskifte frem til 6 måneder.

Står ikke eiers navn på stamtavlene lenger,får et separat eier bevis,nytt fra i år.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange råd og tips!

Helt klart at det medfører en smerte å få en nål stukket gjennom huden, men i forhold til tatovering er dette nok bagateller ja. Jeg hadde neppe hatt mye i mot å få (hos oss mennesker heter det et implantat..) lagt inn en rf-id kapsel under huden med egen kode.. Tøft i forbindelse med adgangskontroll og identifisering da! Tenk deg å kaste nøkkelkortet du må drasse rundt med.. Kun sette armen borti leseren. Kanskje du kunne fått registrert deg opp mot Autopass-systemet også.. Bare vifte med armen når du passerer bompengeringen! :roll: (Ble litt spøk her nå da..)

Alvorlig talt vet jeg om folk som har satt inn en sånn kapsel!

Å få dette sporbart er nok adskillig verre da en gps-mottaker krever strøm.. Ikke lett å plugge hunden til ladekontakt hver kveld.. :lol: (Men teknologien ER der! Nok av dere som bruker Garmin sporingshalsbånd.)

 

Til dere som har hunder registrert i NKK: Hvor fort går dette? Selgeren jeg kjøpte hund av har ikke sendt inn papirene til NKK enda, h*n vil selge alle valpene først...

Hva skjer når NKK får kontrakten? Hvilken info sender de ut? (Stamtavle?)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

:roll: Prøver å få redusert valpens biting. Har fått anbefaling om å bruke en liten sprayflaske for å poengtere at jeg ikke er enig med bitingen. Noen sier at jeg skal bruke rent vann, andre sier at det skal blandes inn sitron..

Tips? Eventuelt blandingsforhold hvis sitronløsning anbefales?

 

Et annet problem er gledes-skvettting.. Hver gang valpen møter noen kjente eller vennlige folk kommer det noen dråper.. Kan jo ikke akkurat kjefte på hunden ELLER skryte.. Er det noe som fungerer eller er det bare å vente til hun vokser det av seg?

Link to comment
Share on other sites

Hver gang valpen møter noen kjente eller vennlige folk kommer det noen dråper.. Kan jo ikke akkurat kjefte på hunden ELLER skryte.. Er det noe som fungerer eller er det bare å vente til hun vokser det av seg?

 

Erfaringsmessig, så kommer dette fordi folk ikke klarer å begrense seg i hilsingen. Men det kommer litt an på hvor høyt driftet hunden er, i tillegg.

Er den veldig energisk, har jeg valgt å ikke la noen hilse inne ihvertfall. Evt. sette den i bur når folk kommer. Vente litt, til folk har roet seg. Så, ta på bånd og komme seg kjapt ut, for å få lettet så mye på trykket, som mulig

 

Møter folk hunden rolig, blir det somregel mindre skvetting.

;)

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er å merke med øretatovering istedenfor chip. Chipen har ingen fordeler.

 

Fordelen med chip i forhold til øremerking er flere faktisk:

 

- Chip kan settes mens hunden er våken. Ingen plager for hunden etter dyrlegebesøket.

- Chipen sitter på en mindre utsatt plass i forhold til skader ved ulykker. Øremerking blir fort vanskelig å lese når øret har fått hard medfart.

- Når årene går blir ofte øremerkingen mer utydelig å lese. Chipen er konstant.

 

Den eneste fordelen med øremerking slik jeg ser det, er at den kan leses med egne øyne.

 

Ved ett tilfelle kom vi over en påkjørt katt som vi tok med til dyrlegen. Eieren ble ikke funnet til tross for øremerking. Dyrlegen sa at øremerkingen var såpass fersk (noen få dager), at det ikke var grodd skikkelig enda, og dermed umulig å lese. Hun fortalte også at hun til tider fikk inn dyr som var øremerket men som var for hardt skadet eller for gammelt til at det var leslig. Hun mente på at øremerking i dag er undøvendig siden chipping er mye mer sikkert.

Jeg spurte også dyrlegene vi bruker på egne dyr om dette med øremerking, og de sier seg enig i at chip er en tryggere merking. Som den ene dyrlegen sa så bør øremerking kun være et supliment til chipping.

Link to comment
Share on other sites

På et dyrlegekontor med avleserutstyr er det selvfølgelig lettest å lese av en chip.

 

Hva om du finner en død hund langt inne på fjellet ?

Jeg ville sjekke hundens ører for eventuell tatovering.

Jeg ville IKKE funnet fram kniven og gravd etter en eventuell chip.

Om hunden er tatovert, finnes det derfor muligheter for at jeg kunne gitt eier beskjed.

Link to comment
Share on other sites

Både chip-nr. og øremerking krever at man får kontakt med Dyreidentitet,veterinær eller enkelte politistasjoner.

Hjelper lite å stå på fjellet med nummeret på øretattoon heller.

Er jo ikke telefonnummeret som er tatooert der :lol:

Selv om jeg har opplevd at noen har trodd det også!

 

Det finnes chipper som slutter å virke og tattoos som blir nesten uleselige med årene. (spesielt på mindre hunder med små ører)

Så hva som er best er vel ingen tvil.

Begge deler om man reiser mye utenlands!

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk Angie sin chip. Jeg har selvsagt testet at den fungerer med min nye leser (den jeg postet bilde av øverst her).

Hunden merket ikke engang at den fikk satt inn chipen da det var en godbit som var adskillig mer fristende!

Vetrinæren skrev "Fin Valp!" i vaksinasjonsattesten.. :D

Link to comment
Share on other sites

@ Woff

Har maken chipleser som du har kjøpt. Er vel brukt ca 3 år, mener jeg å huske. Har aldri stelt til problemer for meg. Greit å ha for å sende rett papir med rett valp når 7-8 godt som identiske gråhundvalper er chippa noen dager før levering. Mange i distriktet som veit jeg har, så bikkjer som blir plukka opp i nærheten havner ofte på gårdsplassen her for identifisering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...