Jump to content

avlyst rypejakt


fabarm lion hunter

Recommended Posts

ser at trysil fellesforening nå har fredet rypa i alle sine områder og satt en dagskvote på 2 skogsfugl pr.jeger.

i stedet tilbyr de trening a fuglehund i alle områder mot løsing a treningskort.

dette ser jeg på som en liten provokasjon at de kan kreve at man skal løse treningskort da man allerede har kjøpt jaktkort til 1000kr for en uke..

hva mener folket her inne?

kan jeg kreve pengene tilbake eller redusert pris på jaktkortet siden jeg ikke får den varen jeg har betalt for?

Link to comment
Share on other sites

Å frede rypa er det eneste riktige syns jeg, burde vel vært gjort nasjonalt også. Men så kommer økonomien inn i bilde, tenk alle de stedene som selger jaktkort,leier bort husrom og matbutikker osv som øker omsettning pga jegere. Sånn jeg ser det så har man ikke råd å frede rypa. Løse jaktkort på et vilt man ikke får lov til å jakte er vel nærmest svindel, å kreve treningskort i tillegg til jaktkortet(som man ikke får bruke) må vel være feil...........

Link to comment
Share on other sites

jeg og synes igrunn at det er bra at de faktisk tar tak å prøver å få opp bestanden av rype,men ringvirkningene ved totalfredning er store..

får riktignok jakte skogsfugl,men er ikke det som er grunnen til at jeg drar til fjells første uka. er rypa jeg vil jakte på.

å i tillegg kreve treningskort syns jeg er drøyt.

http://trysil-fellesforening.no/

Link to comment
Share on other sites

Treningskort? Sålenge det ikke er båndtvang kan man vel gå tur med bikja i fjellet?

Går du tur med en puddel går det sikkert bra. Går du tur med en løs jakthund regnes det som trening, og det krever grunneiers tillatelse/ treningskort.

 

da må vel i så fall grunneier kunne "bevise" at man har reist dit for og "trene" hund.

Og gå med hund løs i fjellet utenfor båndtvangen tviler jeg på at noen kan nekte deg.

Er man på hytta si og skal opp på fjellet med fiskestanga, og bikkja er løs er det vel ikke mye man får gjort med det.

Når det er sagt. Er "treningskort" bare en latterlig greie for at dem skal tjene penger. Og hører ingen steds hjemme spør du meg.

 

Dersom en klubb/lag eller forening organiserer en tur er det noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

man bør få refundert noe, men kanskje ikke alt fordi det blir jo endel administrasjon bare i det å avlyse jakta. kanskje burde man få tilbake halvparten.

 

Når det gjelder trening av hund i fjellet, er det mange steder faktisk båndtvang til 15. oktober (feks ringebu) og da har man kun lov til å slippe bikkja under jaktutførelsen.

Link to comment
Share on other sites

Frede !!!

 

Hva hjelper det når de lokale jakter som de selv har lyst da ? De skyter jo Ulv og Bjørn oppi der også. Mye der oppe tilhører jo Statsskog. Hører om de som legger ut Elgkadaver som åte også..... Det har jeg selv sett. Viltkamera på elgen var det også der...

 

Den fredinga minner mest på noe man gjør for å få mer sjøl. Samme som grunneiere ofte gjør.

 

Først seg sjøl, så seg sjøl. Og det lille som er igjen.... Tar jaggu det sjøl også.....

Link to comment
Share on other sites

Joda. Men sleipt gjort å frede. Det er jo grunneier selv som drar fordel av det. Ikke jegere som kjøper jakt. Det vil på papiret virke veldig flott og fint, men realiteten er en annen. Når enkelte jakter hele året, som en del gjør i Trysil for eksempel. Langt oppi skogen..............

 

Men når grunneier er Statsskog da? Var det ikke i Trysil de fant en slik peilesender på bunnen av et tjern tru ? Dyret fant de ikke. Merkelig...

 

Det jeg vil frem til er at det ikke løser så mye å frede noe som helst, enkelte steder, når det ikke finnes noe kontroll på hva som felles.

 

Hjelper jo ikke at det er grunneier som i enkelte tilfeller skal kontrollere slikt, når det er grunneier som "glemmer" lovverket selv.

 

"Min skau. Mitt vilt" "Skyter eller fanger hva jeg vil"

 

At det ikke skjer er bare for dumt å fornekte.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan var ståa i forrige fugljaktsesong? Folk bruker tusenvis på jaktkort, vel vitende om en elendig bestand.

Jeg forstår frustrasjonen ved at jakta blir stengt/avlyst. Men kom ikke å si at det kom som en stoor overraskelse. Det klages på bag limit, var det ikke bag limit også ifjor? Da var vel folk vel vitende om at det var også slik året før?

Link to comment
Share on other sites

Egentlig burde all rypejakt over hele landet vært vært stoppet i en 4-5 års periode. Alle som absolutt vil jakte kunne da heller konsentrere seg om å jakte på hovedfienden til rypa........nemlig REV og andre rovfugler. Slik som man turer fram i dag, vil det ikke vær noe som heter rypejakt til våre barn når dem vokser opp.

Er helt sikker på at ingen ville sultet i hjel om dem ikke hadde fått noen stakkarslige kroner fra "slips" jegerne.

Link to comment
Share on other sites

snakket med en idag som har jaktet rype i en mannsalder.

Han sa at under krigen, da "ingen" hadde våpen, ble det naturligvis ikke jaktet. tilnærmet ikke jaktet iallefall.

5 år med krig og "rypefredning" førte ikke til flere ryper den gangen ifølge han.

 

Det vil jo si at det heller ikke ble jaktet rev etc i samme periode heller da.

 

Eidfjord fjellstyre har i år fredning for 4. året på rad, her er takseringsresultatene:

ryper/km2:

2006: 7

2007:8

2008:4

2009:3

2010:4

2011:7

2012:2

 

Det blir iallefall ikke færre ryper av å frede den, men det er vel også endel som tyder på at det ikke nødvendigvis medfører stor suksess.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I en del områder skal det etter sigende ha vært svært dårlig i årene etter 1945, spesielt på skogsfugl. Flere mente at den voldsomme nedgangen i bestanden kom av at det i flere år etter hverandre var fuktig og kaldt vær under og etter klekkeperioden. De kunne jo da ikke skylde på jakta slik vi kan i dag...

Link to comment
Share on other sites

Egentlig burde all rypejakt over hele landet vært vært stoppet i en 4-5 års periode. Alle som absolutt vil jakte kunne da heller konsentrere seg om å jakte på hovedfienden til rypa........nemlig REV og andre rovfugler. Slik som man turer fram i dag, vil det ikke vær noe som heter rypejakt til våre barn når dem vokser opp.

Er helt sikker på at ingen ville sultet i hjel om dem ikke hadde fått noen stakkarslige kroner fra "slips" jegerne.

Basert på hvilket grunnlag, og hvordan mener du at 5 års fredning av rypa ville slå ut? Under ditt innlegg har du et eksempel på hvor "godt" en slik ordning har fungert i et område. Suksess?? Jeg bor rett ved to områder der det samme har vært forsøkt, i begge områdene er det pr idag akkurat like lite/mye som på alle de andre områdene som ligger rett ved disse to områdene. Det ser ut til å ha absolutt null betydning..
Link to comment
Share on other sites

Egentlig burde all rypejakt over hele landet vært vært stoppet i en 4-5 års periode. Alle som absolutt vil jakte kunne da heller konsentrere seg om å jakte på hovedfienden til rypa........nemlig REV og andre rovfugler.

 

I mitt lokale grunneierlag ble all skogsfugl fredet i 1995 tror jeg det var. Nå er revejakta det som selger småviltkort her, i tillegg til litt gås og duejakt. Det har overhode ikke blitt mer skogsfugl etter fredninga, kanskje stikk motsatt. Noen år finnes det litt fugl, men stort sett er det sjelden vare.

 

Eneste årsaken til at vi ikke åpner for skogsfugljakt igjen er at vi ligger nært by og byggefelt, og ville blitt en yndet treningsarena for de som bare vil trene hunden litt på ettermiddager, og de få orrfuglene som finnes oppi her ville raskt blitt et lett bytte. Pr i dag gleder vi oss bare de få gangene vi får se et par orrhaner som sitter i bjørketoppene, og de sjeldne gangene vi får oppleve en tiur som braker ut under granskjegget. For de finnes...

Link to comment
Share on other sites

Egentlig burde all rypejakt over hele landet vært vært stoppet i en 4-5 års periode. Alle som absolutt vil jakte kunne da heller konsentrere seg om å jakte på hovedfienden til rypa........nemlig REV og andre rovfugler. Slik som man turer fram i dag, vil det ikke vær noe som heter rypejakt til våre barn når dem vokser opp.

Er helt sikker på at ingen ville sultet i hjel om dem ikke hadde fått noen stakkarslige kroner fra "slips" jegerne.

 

Tja sier nå jeg da jeg slett ikke er sikker på om det fungerer så bra egentlig.

 

I endel av " mine " områder har rypebestanden vært taksert med fuglehunder siden 97/98 tror jeg det var. Samtidig er det jaktet veldig hardt på predatorer , spesielt rev , i de samme områdene. Det har ikke vært yngling av rev i disse områdene siden 80 tallet. Alikevel er rypebestanden mer eller mindre den samme i disse områdene som for resten av kommunen og nærliggende kommuner forøvrig.

 

Virker som om naturen er mer komplex enn man først skulle tro....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...