Jump to content

Heve kjøp på jaktkort?


jamez

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg og en kompis har kjøpt jaktkort for 5 dager hos Kvikne Fjellstyre. 900kr så er jo ikke et helt ubetydelig beløp.

Kvikne har i år hatt elendige rypetakseringer - med resultat at de fleste områdene der har blitt stengt.

se f.eks. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.8287963 og http://www.retten.no/lokale_nyheter/article6196962.ece og http://www.tynset.kommune.no/15714.Fredning-av-rypa-i-sesongen-2012-Y-tjonnan.html .

 

På Kvikne Fjellstyre har de i stedet for å stenge satt baglimit på 1 fugl per person per dag. For min del er 1=0 - bare latterlig. Om det står så dårlig til vil jeg heller at det som er igen av stamfugl får leve.

Etter en telefon sier de at refusjon er uaktuelt og sammenligner med at man også må kjøpe fiskekort selv om man ikke får fisk. (men da har man iallefall prøvd tenker jeg)

 

Jeg har sjekket litt med angrettsloven og der blir det litt skjønn og tolkning på hvorvidt dette er en enkelstående tjeneste slik at unntaksbestemmelsen kan komme til anvendelse.

Lov 21. desember 2000 nr. 105 om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrl.) kommer til anvendelse ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted, jf. § 1 første ledd. Det følger imidlertid av angrl. § 19 første ledd bokstav b at ved annet fjernsalg enn telefonsalg gjelder angreretten ikke for enkeltstående tjenester dersom selgeren ved avtaleinngåelsen forplikter seg til å levere tjenesten på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom.

 

Og hvorvidt baglimit på 1 fugl kan sees som å være en tilstrekkelig stor mangel i leveranse til at kjøpet kan heves kan jo også diskuteres. Det er jo tross alt på forhånd opplyst at "Dagskvoter/bag-limit dersom bestandstaksering tilsier at det er nødvendig."

 

Er det bare å se pengene tapt og konkludere med at dette var sjofelt av Kvikne Fjellstyre - eller er det noe annen rettigheter vi har som forbrukere som kan tilsi at dette er urimelig?

Er begrenset hvor mye oppstyr jeg gidder å bry med for 900kr, selv om det jo er prinsippet som gjelder...

 

...det som er sikkert er at jeg ikke gidder å ta meg fri fra jobb for å gå til fjells for å skyte en rype per dag!

Da skal heller fuglene få leve og jeg jobbe så jeg tjener igjen pengene for kortet!

Link to comment
Share on other sites

Tipper du taper diskusjonene på denne:

"Dagskvoter/bag-limit dersom bestandstaksering tilsier at det er nødvendig."

 

Men må jo si at jeg sliter med å skjønne at man kan ha samvittighet til å ta 900,- for jaktkort når man kun får skyte en rype om dagen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har null erfaring med dette. Tenker instinktivt at et jaktkort er en kjøpt rettighet til å jakte, og ingen garanti for utbytte.

 

Synes at 900 kroner er litt stivt for 5 ryper hvis det er kjøttvekten og ikke totalopplevelsen som teller. Samtidig har fjellstyret utgifter til oppsyn, arealavgifter som må møtes for å kunne drive området o.l. Forstår derfor hvorfor de ikke avlyser men heller innfører en slik begrensning. Ref: http://fjellstyre.kvikneutmarksrad.no/w ... r-2011.pdf" target="_blank

 

 

Du får dra ut og jakte på rev, mår og kråkefugl istedenfor slik at rypa får bedre kår neste år :)

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men:

Du får dra ut og jakte på rev, mår og kråkefugl istedenfor slik at rypa får bedre kår neste år :)

Dette syntes jeg var et veldig godt råd. Reis dit, jakt predatorer for harde livet og hjelp rypene til et lettere liv neste år. Håper så mange rypejegere som mulig gjør dette i år, og forsåvidt hvert år.

Link to comment
Share on other sites

Det står vel at dem kan innføre bag-limit? Å kreve pengene tilbake får at det blir får lave kvoter blir vel kanskje litt teit? Dere er jo ikke garantert mer en 1 om dagen, selv om det ikke er kvoter?;)

...er jo ikke garantert fugl om det er uten bag-limit heller, særlig ikke om bestanden er så tynn.

Men motivasjonen for å gå er svært amputert med baglimit på 1 fugl...

 

Helt enig i at de heller burde begrense antall kort i større grad. Om så jeg kunne endret kortet til 2dagers kort for helga med baglimit 5 fugl på de to dagene til sammen så hadde det vært mer motiverende det.

 

Synes at 900 kroner er litt stivt for 5 ryper hvis det er kjøttvekten og ikke totalopplevelsen som teller. Samtidig har fjellstyret utgifter til oppsyn, arealavgifter som må møtes for å kunne drive området o.l. Forstår derfor hvorfor de ikke avlyser men heller innfører en slik begrensning. Ref: http://fjellstyre.kvikneutmarksrad.no/w ... r-2011.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Du får dra ut og jakte på rev, mår og kråkefugl istedenfor slik at rypa får bedre kår neste år :)

 

Kjøttvekten er ikke det som teller. Både jeg og kompisen har i snitt de siste 4-5årene hatt ensifra antall ryper på samvittigheten i løpet av sesongen. Turen og totalopplevelsen teller helt klart mest ellers hadde jeg kjøpt skotske ryper i frysedisken. Men, klart noen dager er bedre enn andre pga vær og da er det litt kjedelig om det plutselig er en fin dag og man skyter en rype like etter man har gått fra bilen. Er totalopplevelsen like bra da? (når valget enten er å gå en tur og vinke og si hei til det man ellers måtte se av rype, eller snu og dra hjem igjen?)

 

Kvikne har jo gode skuddpremier på predatorer - det er jo fin ekstra motivasjon selv om det burde være motivasjon nok i seg selv med at rypa kan få bedre kår. Kompisen driver og forbereder en foringsplass på hytta på Kvikne for å prøve å lure reven til vinteren, og planen er at vi skal ta en runde eller to og prøve å få tatt litt kråke også!

 

Er dette informasjonen du baserte deg på da du kjøpte kort? Isåfall, så hadde jeg forlangt å få tilbake pengene mine. Forutsetningen for avtalen har forandret seg, noe som tilsier at du ikke får den varen du utgangspunktet kjøpte.

 

Det var vel den informasjonen som forelå FØR vi sendte søknaden.

 

ETTER at vi hadde vunnet trekninga og betalt fikk vi dette i posten sammen med selve kortet:

kviknestre.jpg

Link to comment
Share on other sites

småvilt ja.

da er det mye annet vilt å jakte på.

også er jeg veldig enig med noen over her, som oppfordrer til predator jakt.

da gir du rypene en bedre mulighet neste år.

etter min mening er det en uskreven regel. skal man jakte ryper så bør en ta sin del av prdator jakt også.

så kan du jo skyte noen duer og ha til middag, smaker så å si det samme.

 

men her burde rypene vært fredet i år.

Link to comment
Share on other sites

Det står vel at dem kan innføre bag-limit? Å kreve pengene tilbake får at det blir får lave kvoter blir vel kanskje litt teit? Dere er jo ikke garantert mer en 1 om dagen, selv om det ikke er kvoter?;)

 

Så hvis man kjøper rådyrkort på et jaktområde, og rett før jakta får man beskjed om at området er delt, man får bare jakte på en tredel av området og en får kun skyte kje - er det fortsatt greit?

 

Dette handler jo ikke om det er rett å innføre bag-limit, begrense jegere osv, det handler om det er greit å annonsere en vare og ta betalt for denne, og levere en annen. Litt som om jeg skulle sende en gammel utskutt Savage istedet for en ny Sauer 202... Det er jo ei rifle, og det var ei rifle du bestilte.

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Litt løsningsorientert her bare ;)

 

Om det er trekning på jaktkortene så er det vell trolig personer som ikke har fått tildelt ønskede kort?

 

Hør med korttilbyder om det er greit at dere videreselger kortene deres. Kanskje korttilbyder også vet om noen som ønsker kort nå i ettertid.

Tror nemlig dialog er en god løsning når loven står på feil side ;)

 

Og selvom dere selger kortene til f.eks 1/2 pris av hva dere gav, så er det jo uansett penger spart istedenfor å la de ligge ubrukt.

Link to comment
Share on other sites

Både jeg og kompisen har ringt Kristin og prøvd høflig og finne en løsning, uten hell . Tror kanskje ikke det blir så lett å få noen av de andre på trekningslisten til å si ja heller nå når bag-limit og taksering er klar.

 

Men for all del, om noen her vil kjøpe "jaktkort" på Kvikne 20.-24. sept er det bare å ta kontakt ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt fly forbanna hvis jeg har vært dere...uansett ta en titt her. Slik som jeg ser det så er dette en mangel på varen.

 

Hva er en mangel?

Når du kjøper noe, inngår du en avtale med selger. Den består av alt han har lovet gjennom for eksempel annonsering, på kvitteringen og i andre dokumenter.

 

I dette tilfellet er det annonseringen som er feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Da har jeg vært og prøvd ut jakten i år. Jeg og fattern fikk tildeling på samme område i fjor. I fjor ble det dessverre bare sånn at vi droppet jakta. Kanskje kunne noen flere ryper overleve... Virker ikke som det ble slik.

 

Sitter her med mange flotte turer i fjellet i høst, og formen har ikke vært bedre på lenge. Men ryper var det lite av. Kunn en og annen skremt kylling. Bikkja fungerte derimot utmerket til tross for at rypa måtte nærmest plukkes opp fra trykkingen og kastes opp i lufta. Vi lurte ofte på hvorfor den trykket så mye og alle dagene i flere typer vær og temperaturer. Vi hadde hele tiden observert Korp, Fjellvåk, Ørn, Kråke mm som kretset over huet på oss til tider. Når vi kom hjem og telte opp var det overraskende at vi totalt sett så mere rovfugl der oppe enn ryper. Så heller nesten ikke noe småfugl heller. Det er tross alt turene som teller, men etter 4 dager er jeg fremdeles oppgitt over at det går å selge jaktkort i noe som for meg er et dødt terreng. Neste år bytter jeg ut prinsippene om å holde meg til nærområdene og jakte lokalt. Da blir det langtur nordnorge/sverige. Det vil trolig bli dyrere men sikkert verdt det.

 

Noen som har en enkel oppskrift på hvor og hvorledes mann finner et OK rypeterreng der jeg kan fylle sekken byttelitt? Bor i Trondheim..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...