Jump to content

Hjelp..må få børsa klar til jaktstart..


Raudnakke

Recommended Posts

Jaja.. Jaktstart på villreinjakta nærmer seg med stormskritt, og jeg er klar som et egg.

 

Det store spørsmålet er om børsa er det?

 

Her om dagen fiska jeg sjøle fjellbørsa; Kimber'n ut av skapet.

Da kom erkjennelsen...Alle store planer jeg hadde for den i vinter, klekka ut gjennom mange timer i fjellduken i fjor, var tydeligvis blitt glemt.. og det er snaue tre uker igjen til jaktstart. :forvirra:

 

Planen med denne børsa var å la den forfalle litt eksteriørmessig, og så bruke den til en renoveringstråd.. og forfalt..det har den..

 

Denne børsa handla jeg meg for noen år sia, fordi jeg ønska meg ei lettere børse i et mildere kaliber enn den Rem700Mountain i 30-06/.280Rem jeg hadde til det bruket før.

 

Bevares..jeg har nok andre børser som er innsatsklare, men det er liksom Kimber'n jeg trives med når det blir mye gåing i ulendt terreng. Jeg skyter bedre med litt tyngre børser, men når sekken er full av partert Rudolf teller hvert gram..for ikke å snakke om hekto.

 

Ergo må jeg se hva jeg kan få til på den korte tiden det er til jakta starter.

 

Jeg antar at jeg her deler skjebne med hundrevis av andre norske jegerer, så jeg nestemte meg for å dokumentere denne hurtigklargjøringa i denne tråden. Kanskje kan andre ha nytte av å se hvordan jeg løser dette.

 

Vi starter med noen bilder:

 

normal_RRF001.JPG

 

Børsa er en Kimber M84 i 7-08. Blånert i en rett valnøttstokk av American Black Walnut.

Denne valnøttvarianten er litt grovporet, og de fleste amerikanske produsenter porefyller som regel denne med en Sanding Sealer før de oljer og pakker for salg.

 

Teknikken er kjapp og kosnadseffektiv den, men gjør det tilnærmet umulig å få olje inn i porene. Resultatet er da at en kun får overflatehinne, og når denne slites blir treverket fort utvasket i vær og vind.

 

Noen bilder av denne utvaskinga:

 

normal_RRF002.JPG

 

normal_RRF003.JPG

 

normal_RRF004.JPG

 

normal_RRF005.JPG

 

Det siste bildet viser at det ikke er så ille ved nettskjæreinga. Grunnen til dette er at jeg friska opp denne når jeg fikk børsa og børsta inn olje skikkelig der.

 

Resten av børsa har fått noen runder før og under jakta med min egen stokkolje og det er nok derfor den ikke er verre enn den er.

 

Stålet har fått noen rundert med våpenolje innimellom, men jeg oppdaga fort at blåneringa til Leupold ikke er mye å skryte av.. Jeg hadde tenkt å ta denne børsa grundig i vinter, Duracoate disse detaljene osv. men akk.. Vegen ned til GammelEiriks tun er visst brolagt med gode forsetter.. :roll:

 

Vi får ta et overblikk over stålet:

 

normal_RRF006.JPG

 

normal_RRF007.JPG

 

normal_RRF008.JPG

 

Rustanløp både her og der..

 

Der pipa er skjult i stokken ser det dog brukbart ut:

 

normal_RRF009.JPG

 

..og inni sluttstykket har konserveringa også fungert.. ingen rust:

 

normal_RRF010.JPG

 

Jeg har altså ikke allverdens tid på meg til å få dette brukbart.. man skal jo også skyte inn og opp før man kan dra, så jeg setter ei uke for å få skikk på dette.

 

Trur dere jeg klarer det? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Syntstokk ja..Det hender jeg observeres med en sånn, men det er skjeldent... :wink:

 

Hva klarer man egentlig å få til på en dag?

 

Etter forrige posting var jo børsa demontert, så det var i grunnen bare å sette i gang.

Treverket er jo det som kommer til å ta lengst tid så jeg startet der.

 

Min foretrukne metode for å fjerne gammel finish er sikling. Metoden er velegnet når man ønsker å ta lite, og en nyttig bieffekt i dag er at den hjalp til å dra sanding sealeren ut av porene.. Både følelsen og lyden under sikling minnet om sikling av lakkert stokk.

 

normal_RRF011.JPG

 

En halvtimes arbeid og alle gammel finish var borte:

 

normal_RRF012.JPG

 

normal_RRF013.JPG

 

Noen runder med 240-korning og overflaten er nogenlunde jevn igjen:

 

normal_RRF014.JPG

 

normal_RRF015.JPG

 

Det ser ut som om Kimber har beiset litt, siden stokken nå er blitt merkbart lysere..

 

Jeg droppa derfor å reise busta med vann og tok det med spritbeis i stedet...Lys Eik fra Liberon, mener jeg å huske.

Her glømte jeg å ta bilder, men dere har vel sett meg beise en stokk før. Beisen var tørr på ti minutter og jeg slipte lett av busta med 320-korning.

 

Porene er nå åpne, så det er på tide å sjenke treverket en dose raudolje:

 

normal_RRF016.JPG

 

Nettskjæringa er skåret opp tidligere, så også her ble det kjørt på med raudolje..godt børstet inn:

 

normal_RRF017.JPG

 

Nå blir det oljemassasje hver morgen fremover, og jeg har fått frigjort tid til å ta meg av stålet..

 

Stay tuned

Link to comment
Share on other sites

Beauty is skin deep...

 

Hadde egentlig ikke tenkt å olje inn mer før i morgen, men nå har stokken trukket inn to påføringer og jeg har nettopp lagt på en tredje..

Det er helt tydelig at fabrikkens oljebehandling ikke var særlig dyp

 

Olja begynner dog å få frem et flott spill i veden:

 

normal_RRF018.JPG

Link to comment
Share on other sites

Neida..Begynte etter første post i tråden i dag formiddag, og siste bildet ble tatt for 15minutter siden..

 

Dette er ikke en Best-Gun finish jeg lager, men en Hunters-Grade bruksfinish som skal beskytte børsa under reinsjakta..

 

Det hjelper vel dog litt på at jeg har litt erfaring og remedier jeg liker og vet virker når jeg jobber da.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

I dag skulle jeg på banen med Hollako og skyte litt.. Segentlig skulle jeg skutt med 7x64'en, men ymse omstendigheter gjorde at jeg ikke fikk ladd opp ammo til den. Kimber'n derimot har jeg en del ammo til og siden stokken hadde tørka greit skrudde jeg den likegodt i hop så jeg hadde noe å skyte med.

 

Et bilde Hollako tok:

 

normal_RRF021.JPG

 

Får vel skru den fra hverandre igjen og olje videre.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Litt pinlig at "hurtigprosjektet" ditt blir finare ein langtidsprosjektet mitt!:P Men er mitt første så det blir vel bedre med tida:)

 

Egentlig hører denne kommentaren hjemme i woodstocktråden, men skitt au; Hemmeligheten er grunnarbeidet..

 

Med et skikkelig grunnarbeide kan du selv velge hvilket finishnivå du vil fortsette til..

 

Slurver du med grunnarbeidet, kan du gjøre hva du vil; Det vil uansett aldri bli helt bra.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Litt tid siden siste oppdatering nå, men børsa ble skrudd sammen på tirsdag og skutt opp med samme kveld..

 

Et par bilder:

 

normal_RRF028.JPG

 

normal_RRF029.JPG

 

Finishen er nå værbestandig, men porene er ikke fylt. Jeg kommer nok til å gni inn noen dråper til frem mot jakta samt ha oljeflaska med meg i sekken på jakt slik at jeg kan olje over når det passer seg sånn..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er reinsjakta i gang, og jeg er nettopp kommet ned fra fjellet etter 3 dager med ugunstig vind, vekslende vær og ingen rein..

 

Det store spørsmålet er jo; Hvordan holdt denne hurtigbehandlinga? I går gløtta sola frem og jeg fikk tatt noen bilder:

 

normal_RRF030.JPG

 

Vi ser på bildet at selv etter 3 dager med regnbyger trenger vannet ikke inn i skjeftet..Det simpelthen perler av overflata..

 

Finishen er fremdeles bra og se på etter 3 dager i fjellet:

 

normal_RRF031.JPG

 

Jeg glemte selvsagt flaska med stokkolje hjemme, men i motsetning til kaffen jeg glemte å putte i sekken ser det ikke ut til at det gjorde stort :wink:

 

Konklusjon; Olja virker sjøl etter bare ei ukes hurtigbehandling før jaktstart..

Link to comment
Share on other sites

Ettersom vinden i reinsterrenget fremdeles er ugunstig og jeg og børsa er hjemme i lavlandet en tur, bestemte jeg meg for å gå litt videre..

 

Med den hurtigbehandlinga denne fikk tørka stokken som forventa litt ujevnt.. med småknudrete overflate som resultat.

 

I går slipte jeg derfor lett over hele stasen med tørt 600papir og lot den stå over natten. I dag gned jeg inn olje igjen..

 

Nå begynner det å se litt fint ut:

 

normal_RRF032.JPG

 

normal_RRF033.JPG

 

Bildene er tatt med blits, og i virkeligheten er fargen mere dyp røbrun samt at spillet i treet er mere markert..

Det beste av alt er at jeg faktisk kan dra på jakt med den i morra..hvis bare vinden kunne snu.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg en tur nede fra fjellet igjen pga. drittværsmelding og ugunstige vindretninger..

 

Når børsa hadde tørka ei natts tid, mattet jeg over den med stålull og masserte inn et nytt lag olje.. Nå begynner spillet i treverket å komme skikkelig frem:

 

normal_RRF034.JPG

 

Børsa har fått noen hakk og skrammer oppe i steinurene, men disse venter jeg med å ta meg av til etter jakta..det kommer sikkert noen flere før 1. oktober.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Været er fremdeles ugunstig i reinsfjellet, så jeg går hjemme om dagen og maler litt. I dag fant jeg ut at jeg skulle dra over børsa med 600papir for å få vekk olja som hadde tørka på overflata og få inn litt mer i fibrene. Her noen kjappe bilder etter dåden og oljing:

 

normal_RRF035.JPG

 

normal_RRF036.JPG

 

normal_RRF037.JPG

 

På bildene fremtrer fargen som lysere enn den er i virkeligheten, men dette skyldes lyssettingen jeg har brukt for å få frem spillet i treverket..

 

Litt av hensikten med denne tråden er å vise at det faktisk går an å gjøre noe med børsa sjøl om den er i aktiv bruk under jakta, og at det faktisk kan bli rett så bra... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk et spørsmål på PM etter siste posting om hvor lenge det bør gå etter oljing før børsa kan brukes...

 

Jeg antar at svaret kan være interessant for flere, så jeg poster likegodt svaret på det spørsmålet her.

 

Denne stokken er i det jeg kaller "Cellemetningsfasen". Dette betyr grovt at jeg ikke har tenkt å bygge noen overflate på finishen på en stund, men konsentrerer meg om å få stokken vannavvisende og værstabil. Porene står derfor åpne, dvs ikke porefylt. Jeg tar derfor uten bekymring børsa med på bane eller jakt så snart påføringa har trukket inn, normalt etter ca. 4-6 timer..

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe lyspunkt i værmeldinga i dag heller, så jeg matta lett med stålull og olja inn igjen i dag..

 

I dag tenkte jeg at jeg skulle vise en annen side av prosessen:

 

normal_RRF038.JPG

 

normal_RRF039.JPG

 

På disse bildene har en relativt fyldig påføring nesten trukket inn..vi ser faktisk noen flekker som er tørre. Jeg har her brukt en virkelig brutal lyssetting og blitz for å få frem detaljene.

 

Det vi nå ser er at alle nyansene i treverket kommer frem..selv om overflaten er matt. Dette forteller meg at celleveggene i treet begynner å bli mettet og dekket av olje. I mer moderat innelys vil stokken se slik ut:

 

normal_RRF040.JPG

 

normal_RRF041.JPG

 

Det som er viktig fremover nå er å ikke legge på for mye olje hver gang; påføringene bør få tid til å herde..

Når oljen i cellene er tilstrekkelig herdet, er det på tide å tenke porefylling og polering av overflata. Frem til da putter jeg oljeflaska i sekken og tar heller et tak når jeg sitter på utkikksposter i fjellheimen..

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer på er om du fyller treet akkurat til det er metta og polerer/pusser i selve treoverflata, eller om du bygger et lite skikt oppå der igjen før du tar siste finish?

 

Børsa mi var bittelitt klissete da jeg starta jakta 10.august og den hadde da stått i 8 uker til herding. Finishen er nå veldig slitt enkelte plasser etter mye bruk i regnvær. Har jeg påført for mye olje i utgangspunktet og evt vært for rask til å påføre nye lag?

 

Vurderer å finne fram stålulla her igjen.. det er din olje jeg bruker btw. Har lest alle trådene ang dette, men ikke sikker på om jeg har tolka framgangsmåte riktig da resultatet ble som det ble.

Link to comment
Share on other sites

Ute igjen i helga i det håpløse vestaværet..

 

Sjøl om sekken ikke var tung på nedtur, funka turen i det minste som test på værbestandighet på hurtigfinishen:

 

normal_RRF042.jpg

 

Bildet er tatt i et grått surt vær med mobilen, men en ser tydelig at dråpene preller av over det hele. Får vel en runde eller to til før neste gang den skal ut og.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ei uke nå siden jeg kom ned fra fjellet.. Vinden har vært ugunstig for jaktområdet mitt, og vil vel fortsette med det en stund om en skal tro langtidsvarselet..

 

Jeg plukka børsa ut av skapet, og kikka over den..

 

Overflaten er somforventet blitt litt knudrete, og tildels ligger et oljelag utenpå stokken. Dette er tilsiktet fordi dette var ment å være en hurtigklargjøreing, men ikke noe utgangspunkt for senere porefylling.

 

Jeg tok derfor og slipte overflata lett med rikelige mengder tørt 400papir. I denne operasjonen oppdager en fort om treverket inneholder tilstrekkelig herdet olje; Blir det blankt av pussinga så glør treverket det..

 

normal_RRF043.JPG

 

normal_RRF044.JPG

 

 

Etter litt finpolering med stålull er det på med mer raudolje.. Dette er fasen hvor en 3-4 dråper rekker til hele stokken:

 

normal_RRF045.JPG

 

normal_RRF046.JPG

 

normal_RRF047.JPG

 

Dette er wet-look bilder av stokken i nysmurt tilstand, så ting er vel litt mindre glossy over natta. Jeg vil okkesom ikke ha en helt blank overflate før jakta er over. En annen interessant ting er at hakket jeg fikk første turen ser ut til å komme markant opp av oljinga..

Link to comment
Share on other sites

Værmeldinga gir ikke grunn for å dra til fjells i dag heller, så jeg matta lett ned med stålull og smørte inn et tynt lag..

Sola gløtta såvidt inn vinduet og ga meg en mulighet til å fotografere hvordan strukturen begynner å bli mer markant:

 

normal_RRF048.JPG

 

normal_RRF049.JPG

 

Ser ikke helt galt ut i skyggen heller:

 

normal_RRF050.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ja..Da har vi vært til fjells igjen..

 

Denne gangen ble børsa utsatt for den mest brutale holdbarhetstesten et oljet treskjefte kan bli utsatt for under jakt:

 

Vadetesten..

 

Kort fortalt la jeg en rute fredag ettermiddag for å se gjennom en fjellrygg etter dyr og planla sånn at jeg ville ende ved bua omtrent når mørket kom sigende.. Det jeg glemte å ta høyde for var at nedbøren i det siste hadde fått bekker og elver til å svulme betraktelig, og når jeg skulle krysse ei lita elv ved innoset til et vann var dette klin spett umulig uten båt.

 

Etterå ha trakka flere kilometer oppover elva på leiting etter farbare vadesteder kom mørket ubønnhørlig sigende, og jeg innså at hvis jeg skulle unngå ei natt i duken måtte det drastiske tiltak til. En snau kilometer lengre oppe kom jeg til en liten høl der brekket virket nogenlunde rolig uten beinhard strøm og småhvirvler indikerte at vannet ikke ville være ekstremt dypt over steinene langs hele brekket.

 

Jeg var opplasta med proviant for 3-4dager, og var rimelig topptung og sliten etter oppstigninga. Mørkt var det også blitt, så for å unngår bodyrafting med storsekk trengte jeg både noe å lodde vanndybda med for hvert steg samt å støtte meg til på ferden over elva.. Over tregrensa finner en jo ikke stort av egna lengde, så her var det bare å ta patronene ut av børsa og la det stå til..

 

Elva var 10-12 meter bred, vannet rakk meg til midt på låra og kryssinga tok 4-5minutter.. Børsa var i vann opp til okularet på siktet mesteparten av den tiden..

 

Turen tilbake til bua med pannelykt hopper jeg elegant over, men fremme på bua hang jeg børsa på veggen, fikk meg en god dram og tørre klær.

 

De påfølgende dagene jakta jeg i oppi kuling og litt regnbyger, og endte hjemme sent i gårkveld.

 

I dag dro jeg børsa ut av futteralet for å se hvordan dette hadde påvirket den..

 

Her noen bilder, der børsa bare er pakka ut og fotografert:

 

normal_RRF053.JPG

 

normal_RRF054.JPG

 

normal_RRF055.JPG

 

Overflaten er like glatt, og finishen har fremdeles glans.. Bør vel vaske litt søle av kolbekappa da..

Trur jeg lar børsa tørke en dag eller to for å se om noe skjer, men personlig tviler jeg på det.

Link to comment
Share on other sites

Da har børsa stått luftig noen dager etter helgas vadetest og jakting, så jeg la på en ny runde raudolje.. Nå syns jeg spillet virkelig begynner å komme frem:

 

normal_RRF056.JPG

 

normal_RRF057.JPG

 

normal_RRF058.JPG

 

Bildene er tatt med både blitz og litt sollys,og dette er gjort for å få frem overflaten.. I dagslys er børsa mer mørkebrun av farge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...