Jump to content

Hvordan bli god i stående skyting?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Det er bare å ærkjenne at jeg har for det aller, ALLER meste skutt liggende eller noe sittende.

 

Har nå kjøpt inn salong, og litt av tanken er mengdetrening stående.

 

Men hva skal man primært huske på når man står å skyter? Sliter logisk nok med at våpenet svinger for mye horisontalt.

Link to comment
Share on other sites

Hei, Første du må tenke på er å stå støtt, albu på hoftekam, og være tøff på avtrekker

dvs, å tøre å trekke av når du er der du skal være på blinken, for all del IKKE vent

med å terkke av, for da er det gjerne for sent, venter du for lenge begynner børsa å danse på ny

Link to comment
Share on other sites

jeg tok samme utgangspunkt som @felvis@ albue på hoftekam. trekke av når jeg er på blinken. sørge for at rekylen går i skuldra. med det inne satt jeg en kveld å så på skiskytterne. så hvordan de la kroppen rundt børsa på stående. prøvde det og holder meg enda til den stilen

og horisontalt måtte jeg trene med å skyve frem høyre skulder slik at den gir støtte. bare huske på at rekylen går i skuldra.

 

edit: glemte noe

Link to comment
Share on other sites

Følgende funket for meg: skyting er en mental øvelse. Det handler om konsentrasjon og avslapning samtidig som man må være på hugget. Finn en behagelig stilling hvor du står støtt med begge beina solid i bakken. Tenk så på leggmusklene. Stå slik at du ikke bruker dem i det hele tatt. Deretter gjør du det samme med lårene før du fortsetter med setemusklene og ryggen. Når du er sikker på at du står så avslappet at du KUN nruker de aller nødvendigste musklene for å holde opp våpenet kan du begynne å sikte. Ikke stå for lenge før dy skyter, og konsentrer deg om å trekke kontrollert av. Hvis du begynner å stramme muskler må du gå gjennom det mentalt på nytt før du sikter og skyter. Skyter du ti skudd hver dag med full konsentrasjon gjennom vinteren kan jeg love deg gode resultater til våren! Men det betinger at de ti skuddene skytes med full fokus hver gang! Lykke til:-)

Link to comment
Share on other sites

jeg trener stående på 50 og 100 meter med jaktriflene (mest 50 meter) Jeg trener kun til det jeg kaller praktisk jaktskyting. dvs relativt raske skudd med kontrollerte avtrekk. Jeg har skutt en del pistol, og bruker egentlig samme teknikk på den stående rifle skytinga som jeg bruker på felt pistol. Det betyr; raske skudd, kontrollerte avtrekk, du behøver ikke holde i senter og så presse og presse på avtrekkeren. Med litt trening så samler du på en snusask på 50 meter selv om du skyter fort. For praktisk jakt så holder dette for meg. Jeg skyter på samme måte når jeg trener med salongrifle. Det er meget god trening å skyte med 22, men husk å trene med jaktbørsa også, mer rekyl har en tendens til å forsterke alle feil en gjør :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mye av grunnlaget for å få skikk på stående skytingen er å stå riktig !

Når du stiller deg opp på skytebanen så still deg på en slik måte at du ikke må bruke krefter på å komme inn i blinken sideveis

 

Dvs: still deg opp lukk øynene og legg an børsa når du da åpner øynene skal du være inne på skiva når du står i nøytral stilling.

selv skyter jeg med lang arm og viktig her er å løfte albuene opp (begge ! ) dette låser en del av armbevegelsen din

horisontalt.

 

jeg mener dette blir mere stødig en en dfs stilling med armen i hofta så lenge du ikke bruker reim som ekstra støtte

Link to comment
Share on other sites

Hoftestøtte fungerer ikke for meg (føler ikke at jeg har lange nok armer...). For meg er det mye mentalt: jeg tenker at blinken skal tas kjapt og bestemt: litt agressiv/foroverbøyd kroppsholdning, løfter børsa opp, presser mot skulderen, sikter inn og trekker av med det samme jeg har funnet blinken. Jeg greiere å nemlig å holde relativt stabilt mot blinken ca ett sekund, så som flere er inne på - venting og finjustering blir bare tull. Trener på 100 m med 308 og ca 25 m med salong (solongen blir dog litt for lett å holde for at det skal bli realistisk).

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... jeg skyter altså som ei ræv på stående så ta ikke dette som sannheten, men slik har jeg blitt lært å skyte stående

 

DFS-med albuen på hofta.

- Begge beina solid plantet og like mye vekt på begge

- Minst mulig muskelbruk, prøve å slappe av

- naturlig siktepunkt så gjennomsnittet av vinglingen er midt i blinken

- skuldrene lave, og høyre albu ned

- hold "i midten" og klem til det smeller.

- alternativt (øk trykket når sikter går mot senter, ikke øk når det går vekk fra senter)

- alternativt (stå slik at blinken er på en av ytterkantene i vinglingen)

- ikke hold lenge, ta ned om du ikke får av skuddet innen 5-8 sek

 

Frihånd

- samme alt, bare holde rifla uten å støtte på albu

- få albu under rifla

- evt. løfte høyre albu om det hjelper (jeg gjør det, og det hjelper)

 

Siden jeg skyter såpass røtent, så er dette enten helt feil eller jeg trener for lite. Men, jeg har fått det forklart av toppskyttere, så helt galt kan det ikke være.

Jeg tror IKKE at noen som er virkelig gode, trekker av bevisst når de er i senter. Dette er å invitere til "napp", jeg tror også at de som skyter dårligere med høy forstørrelse beviser dette.

 

Ettersom metodene som beskrives i denne tråden er såpass forskjellig, skulle jeg like å vite hva folk skyter (ikke hvor mye, jeg kan også pøse ut ammo) på stående. Hva er en typisk 5skuddsserie på DFS ringskive? 45? 49? Selv klarer jeg vel kanskje å lure inn 45 på en god dag, men 42™ er mer typisk. Med Sauer og albuen i sida.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mange gode tips over her, og gode innspill fra flere konkurransegrener med forskjellige behov/teknikker. Jeg slenger på et par til med utgangspunkt i jaktfelt, altså lang arm uten rem. Dette er innspill rundt hva som fungerer for meg, men det finnes ingen entydig fasit.

- Som flere har poengtert over, finn en posisjon der du står mest mulig avslappet og peker naturlig mot senter av skiven.

- Prøv litt frem og tilbake med fotstilling, mange - meg inkludert - opplever å stå stødigere hvis føttene vinkles innover, altså hælene lenger fra hverandre enn stortærne.

- Få med deg en medhjelper, løft riflen og sikt mot senter av skiven, lukk øynene, la medhjelperen dytte lett i siden på riflen, åpne øynene igjen. Ved en god stilling skal du da være tilbake i senter av skiven.

- Plasser fremre hånd langt frem på forskjeftet, gjerne så langt at du legger pekefingeren rundt forenden. Trekk våpenet inn i skulderen med fremre hånd.

- Pusteteknikk, det vanligste er å puste dypt et par ganger, ta et dypt drag og slipppe litt ut igjen for så å holde pusten og avgi skuddet. Da vil du sannsynligvis se at våpenet svinger seg inn mot senter, går inn i en periode med lite bevegelse for så å begynne å svinge utover igjen. Tren på å avgi skuddet innenfor den rolige perioden.

- Kjøp klikkpatroner og tren avtrekk. Heng gjerne en laserpeker under løpet og få noen til å følge med på lyspunktet når du trener, da får du gode tilbakemeldinger på om du napper.

- Begrens lengden på treningsøktene, du blir ikke bedre av å skyte 100 skudd på en økt hvis ytelsene dine begynner å avta etter 10. Gå heller oftere på banen eller tørrtren hjemme.

Link to comment
Share on other sites

M67 har gode tips ! (tyder på at du må trene mer, M67....)

Mang andre gode tips også.

 

Mine "arbeidsoppgaver" ved stående på kort arm (DFS).

Beina adspredt med litt over en fot`s bredde (din egen fot, ikke måleenheten..).

90 grader på skiva.

Len bakover når gevær løftes, monteres i skuldra med gevær ca. 45 grader på skiva.

Holder bakoverlent og vrir skuldre og overkropp til geværet peker på skiva.

Senker ned i stilling.

Går igjennom stillingen mentalt, sørger for avslapning i muskler.

Begynne å sikte, bør være i nærheten av blinken ved korrekt stilling og avslapning (hvis ikke, må stillingen korrigeres).

Gå inn ovenfra, senk for hver pust. Når blinken er i kornet, hold pusten halvveis ut og begynn avtrekk.

Forvent at det står stille, og gjennomfør ett raskt men godt og kontrollert avtrekk (for all del, ikke napp!).

Om det ikke står stille (vanligvis er det bevegelse...), forsøker jeg å presse på vei inn og ikke på vei ut.

Husk ettersikting, følg kula til skiva før man tar ladegrep eller går ut av stilling.

 

M67 spurte etter resultater. Som regel ligger jeg mellom 42 og 45 poeng på 200 meter.

(men jeg har faktisk en gang (tro det eller ei..) skutt 50poeng på 200 meter, og på LS 2010-Elverum skjøt jeg 48 med en 8,9.).

På 15m innendørs vil jeg si at snittet kanskje ligger på 45-47.

 

Men dersom det gjelder stående med lang arm, blir det litt annerledes.

Her står jeg nok mer vendt mot skiva. Men jeg lener meg litt bakover også her, for bedre balanse i stillingen. Stillingen bør være i balanse så man bruker færrest mulige muskler. Helst bør man bare bruke nødvendige muskler i venstre arm for å holde børsa oppe. Armene har jeg i naturlig vinkel. Jeg pleier å gå ovenfra og ned på blinken, og forsøke å holde. Her må man trene seg til å ta avtrekk med bevegelse i geværet, særlig om man bruker høy forstørrelse på kikkerten. Det er her enda mer viktig å ta ett relativt raskt avtrekk, så man ikke blir sliten i armen ( men igjen, for all del ikke napp! ).

 

Jeg er ingen instruktør, og ovenstående må bare sees på som min personlige mening.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror IKKE at noen som er virkelig gode, trekker av bevisst når de er i senter. Dette er å invitere til "napp", jeg tror også at de som skyter dårligere med høy forstørrelse beviser dette.

Vel, eg veit at eit par av Norges aller beste skyttarar gjer nettopp det... Men det er karar med eit ammoforbruk som langt overgår dei fleste som har tid til å skrive på Kammeret :wink:

 

Eit særs viktig punkt når det gjeld ståande skyting med kort arm (DFS, match, skiskyting etc): pass på at hofta står "rett over hælane"! Vridning skal skje i overkroppen, ikkje i bein/hofte! Så snart du vrir i hofta forsvinn stabiliteten sidevegs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter som med pistol. Når man skyter finpistol programmet lærer man avtrekkskontroll. Og for meg er det viktigst. Ingen klarer å holde krysset støtt i tieren. Det gjelder å trekke av når krysset kommer innom tieren. Og da er det avtrekkskontroll som er viktigst.Og klarer jeg ikke å avgi skudd innen 5 sekunder, senker jeg rifla og prøver på nytt. Som andre her skrevet her, gjelder der vel igrunn å nappe av skuddet. Men jeg begynner på avtrekket før jeg har siktebildet. Dette er selvfølgelig noe som bare er trygt på bane, på jakt må det bli noe annereledes. Men på jakt er skuddet godt nok når dyret ramler. Det er ikke nødvendig med innertier. For det nytter ikke med klem avtrekk når man skyter stående. Det er fint for liggende med anlegg når man vil ha penest mulig samling. Og som andre har sagt , trening trening trening...

Link to comment
Share on other sites

Da må jeg si tusen takk for gode tips! :D

 

Jeg har heldigvis kjøpt med meg noen hundre skudd før jeg dro på ferie hit jeg er, så er klart for mengdetrening :) Skal smekke opp noen blinker i dag og sette igang!

 

Kommer nok tilbake med noen spørsmål skal dere se :roll:

Link to comment
Share on other sites

Her er mange gode tips å lese..

Men det går dessverre ikke å lese seg til å bli god å skyte stående.. Men mange mange timer med trening skal til.. Og selv da er det ikke alle som blir god å skyte stående. Når du har noen hundre timer med trening på stående så begynner du å holde så rolig at det er avtrekket som avgjør om det blir tier.. gå til trykkpunkt og press på når det er rundt.

Lykke til med treningen.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Var på kurs med Jocke Smålenning i fjord og teknikken han bruker er å gå inn nedenfra og opp mot senter sakte på innpust og trekke av i rett øyeblikk. Hvis du trekker pusten inn når du står og sikter vil børsepipa gå opp "av seg selv". Tar litt tid og bli vant til men det virker.

 

Jeg skyter 5-15 skudd stående på reinen på 100 m nesten en gang i uka på sommeren. Alle innenfor eller en slenger utenfor ca. annenhver gang. (Resten av pakka, 35-45 skudd går som regel med på løpende elg og det er vel god trening det og vil jeg tro :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

Innretting (stilling som gjør det mulig å peke på målet i (mest mulig) avspent stilling)

avspenning

siktebilde

avtrekk

 

Dette er min generelle huskeliste for rifleskyting og funker stort til alt så langt. Dersom du vil bli ekstremt god må innrettingsbiten overtrenes til det er automatisert, ifølge noe gammel russisk forsking ligger det på ca på 3000 - 5000 repitisjoner :mrgreen:

 

avspenning slipp alt av spenning (som ikke holder våpen/stilling riktig)

siktebilde - sikt der du vil treffe

avtrekk - press rolig av til det smeller

 

Worrims bare gjør det oppskrift.

Link to comment
Share on other sites

Eit særs viktig punkt når det gjeld ståande skyting med kort arm (DFS, match, skiskyting etc): pass på at hofta står "rett over hælane"! Vridning skal skje i overkroppen, ikkje i bein/hofte! Så snart du vrir i hofta forsvinn stabiliteten sidevegs.

 

Tja det står slik i mange læreverker, linje gjennom anklene og hoftene skal peke på blinken, det er vel det optimale men det funker bare ikke for alle. Når jeg har "korekt" stilling peker da til venstre for skiva så hø fot må bak ve slik at jeg kan peke avlappet på blinken. Personlig har jeg da litt tvist i bena, hofta peker på blinken og vridning i overkroppen. Jeg har også tærne lett sammen for da stopper de siste bevelgelsene i våpnet, men alt dette er individuelt.

 

Det er også endel som står vendt mor skiva også i dfs skyting med helt oppreist stilling (ingen vridning) og det funker også. Et siste alternativ er jo den gamle ett bens stillingen, den funker også dersom du trener nok på det (det er fortsatt noen av skisyterne som gjør dete, men jeg anbefaler det egentlig ikke) :D

 

Når jeg skyter på lang arm står jeg ca 45 grader mot sikteretning lett bakoverbøyd. Hø arm høy albue og trekker hardt hardt hardt slik at våpnet holdes av hø arm og ve bare brukes til å styre den siste biten. god bøy i ve albue. Løfter litt forbi, slipper ned til der jeg vil treffe og presser rolig av.

Link to comment
Share on other sites

Eit særs viktig punkt når det gjeld ståande skyting med kort arm (DFS, match, skiskyting etc): pass på at hofta står "rett over hælane"! Vridning skal skje i overkroppen, ikkje i bein/hofte! Så snart du vrir i hofta forsvinn stabiliteten sidevegs.

 

Tja det står slik i mange læreverker, linje gjennom anklene og hoftene skal peke på blinken, det er vel det optimale men det funker bare ikke for alle.

Da har du misforstått meg! Om linja gjennom anklar og hofter peikar på, til venstre for eller til høgre for skiva er veldig individuelt. Derimot har eg til gode å sjå skyttarar som ikkje skyt betre når "hoftelinja" og "ankellinja" peikar mot same punkt. Unntak finst nok, men dei er få...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært skiskytter og slik lærte hvertfall vi det:

du stiller deg opp å ser 90 grader bort fra blinken. Føttene skal stå ca i skulder bredde men dette er individuelt. Så legger du albuen på hoften og skyter hoften frem mot et sted til høyre for blinken eller mot blinken, også dette individuelt. du må bare se hva som passer best for deg.. så legger du børsa på tommel og langefinger, de færreste har så lange hender at de kan holde ordentlig i børsa men har du det så gjør du jo selvfølgelig det. skiskytter børsene har jo en egen støtte for dette som gjør det mye enklere.

så puster du et par ganger og lar kroppen roe seg, så finner du blinken puster en gang inn og halveis ut igjenn så lar du børsa gli inn nede fra venstre eller høyre, oven eller neden fra funker også men det er vistnokk nede fra venstre som faller kroppen mest naturlig. men børsa skal i hvertfall gli inn mot blinken det nytter ikke holde rett på. Fordi børsa vandrer alltid litt, og da er det bedre å la den vandre dit du vill isteden for å prøve å tvinge den til å være i mitten.

Så øker du trykket på avtrekkeren sakte slik at når børsa når senter på blinken går skuddet av. dette krever trening men du trenger ikke bruke skudd på bare å tørrtrene hjemme i stua.

 

Når alt kommer til alt er det egentlig bare mengdetrening som nytter, du blir ikke noen bedre skytter av å lese teori men du kan jo bli ledet på riktig spor. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er riktig som foregåend skrev om mengdetrening. Men det som er viktig med mengdetrening er at det gjøres riktig, ellers må du starte på nytt på et eller annet tidspunkt. Start å skyte på et så stort område som du "vingler", for da er det lettere å ta avtrekk uten å nappe og møte med skuldra. Etter hvert så kan du minske størrelsen på sikteområdet. Det går riktignok an å skyte ganske bra med å "klippe"skuddet når du har lett avtrekk. Men når du begynner å bli rekylredd, så vil mange automatisk "møte "rekylen med skuldra. Dette skjer ubevist og bør ikke automatiseres. Dette ser man tydelig når noen får et klikk.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode tips til deg her, og personlig mener jeg Dagl sitt bidrag er det du bør følge.

Men, du bør trene mye for å bli god. Husk, i en Jaktsituasjon skal første skuddet være dødelig, ikke nr. 2 eller 3 og

for å få dette til må det mye trening til.

Selv trener jeg 20% liggende, 30% kne/sittende og 50% stående, altså mest på det jeg er dårligst på.

På siste trening fikk jeg endelig 15 av 15 inn på reinfiguren stående på 100m.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...