Jump to content

Planlegging av første våpenanskaffelse


Stomperud

Recommended Posts

Hei

 

Jeg skal snart anskaffe meg håndvåpen for første gang. Tenkte jeg kunne dobbeltsjekke om tankene rundt valgene er noenlunde på stell, eller om jeg er helt på viddene

 

Planen er å søke om kjøpetillatelse på lista under når jeg har 6 måneders fartstid:

Browning Buckmark 22 kal

CZ SP-01 Shadow 9mm

S&W 686-6 .357 Magnum (kan også skyte .38)

 

Tankene bak valgene er som følger:

* Kjøpe nytt. Greit å kunne lene seg på en butikk med god service når man er fersk i gamet

* Buckmarken vil duge for meg en god stund til. Trenger å få inn mer rutine og evner før det er noe poeng å i investere 20K+ kr for en skikkerlig 22 kal pang

* Jeg forstår det sånn at både Shadowen og S&W 686 er gode, pålitelige og robuste våpen samtidig som det er mye våpen for penga?

* Viser det seg at jeg blir bitt av basillen og vil oppgradere, eller går lei, er alle tre våpnene greie å få solgt videre? Da med uten alt for stort tap?

* Det å kunne skyte med totalt fire kalibre og tre våpentyper vil gjøre meg i stand til å finne ut av hva jeg virkelig liker best samt ha litt variasjon i hverdagen! :)

Link to comment
Share on other sites

En av de mer gjennomtenkte førstekjøp jeg har sett..

Alle er gode våpen, alle kan fylle en feltløype hvis skytteren gjør jobben, alle er lette å selge hvis du har lyst på noe mer avansert.

 

Regner med at du har testet dem og funnet ut at det er våpen du trives med? Personlig skyter jeg bedre med 1911er enn med CZer , for andre er det motsatt.

 

Hvis du trives med dem, kjør på.

Link to comment
Share on other sites

høres fornuftig og gjennomtenkt ut ja. eneste jeg har å utsette på Buckmarken er at på de jeg har vært borti, liker den ikke cci standard på kalde dager +14 grader og nedover.. Grunnen er at magasinet er er så trangt at når det blir kjølig ute og stålet i magasinet trekker seg litt sammen vil ikke patronfrembringer løfte opp neste skudd. og jeg tørker bestandig av patronene før jeg lader slik at kulefett/talg ikke bygger seg opp. dette skjer på helt nypussede magasin og. løsningen er såre enkel.. du spør skyteleder( om du ikke skyter alene) om du kan ha magasinet i lomma under anvisning. sålenge magasinet holder temperatur er det ikke et problem.

nå vet jeg ikke om Browning sine nye våpen har det samme problemet. jeg har vært borti 4 stk som skyteleder og alle fikk forkiling av patroner på vår og høstkvelder. når jeg ga dem tips om hva årsaken var, ble problemet borte.

nå kan det være at du bruker et annet merke ammo som kanskje har litt kortere patron. da kan du se bort fra problemstillingen.

Link to comment
Share on other sites

Før du handler noe som helst, burde du faktisk holde i våpenet/samme type våpen og se om vinkelen på grepet passer til deg.

Når du holder våpenet på strak arm så skal følelsen av grepsvinkelen virke normalt for deg.

 

For noen passer 1911-vinkelen, noen Glock-vinkelen, noen CZ-vinkelen etc etc etc. Så gå og prøv! :mrgreen:

 

Personlig passer 1911-vinkelen meg best.

Link to comment
Share on other sites

Det resultere vel også i at du ikke blir god i noen av dem.

Både og.

 

Eksempel:

Skytter skyter rimelig godt med 22lr match våpen (i dette tilfellet en Hammerli SP 20). Skytter har trent intensivt med tilsvarende matchvåpen hele vinteren, og ligger da i nivået 2-5 poeng bort i feltløypene i fin.

 

Skytter kjøper seg en sykt opphora Para Ordnance P13 (45acp), våpenet går godt, men krever trening for at skytter skal prestere. Skytter sliter med å oppnå prestasjoner han føler ligger på det nivået han allerede har fra Finfelten. Etter som nivået med Milfelt våpenet stiger, synker finfelt nivået (treninga blir lagt på det nye våpenet).

 

Skytter kjøper seg en S&W 586. Finfelt nivået synker ytterligere litt etter anskaffelse av våpen nr 3. Treninga (det lille som er) blir nå delt mellom revolver og milfelt pistol.

 

Men skytter har ikke tatt seg tid til å fortsette den målrettede treningen fra vinteren før, og den sporadiske treningen går til de nye og ukjente våpentypene.

 

Skal man bli noenlunde til skytter, må man trene de grunnleggende med både 22lr, og de andre våpnene man bruker.

 

Skytter i eksemplet holder seg i A-C nivået ved å delta på det meste av stevner, og bruker alle stevner (NM innklusive) til treningsrunder. Men kunne klart ha avansert i prestasjonene med målrettet trening.

Det er vel ingen bombe om jeg avslører at eksemplet er basert på meg selv. :wink:

 

Nøkkelen er trening, trening, og atter trening. De som gjennomfører ett treningsopplegg på en god måte, vill alltid prestere.

Link to comment
Share on other sites

tjaha til siste taler, om man omtrent fyller ei feltløype med .22 så skal man tro på julenissen om man forventer å fylle med en .45

Grovere kaliber trenger mere skyteerfaring å mestre, alle feil ganges opp x antall ganger utifra kulevekt/hastighet.

Men det er klart, trener man med kun ett våpen så blir man jo bedre med det våpenet forhåpentligvis.

Spørsmålet er også om man er i stand til å ta til seg lærdom, nøkternt reflektere over hvorfor det ble slik når man skyter med mer rekylerende våpen. Når man har skutt en stund, vil man gradvis skyte bedre med "vanskelige"våpen. Jeg har akkurat forelsket meg i .45 acp, trodde aldri jeg kom dit, og vil ikke anbefale en nybegynner dette kaliberet fremfor 9mm, men tror jeg selv nå er voksen nok til å skyte greit med det. Jeg vet det blir vanskeligere, men å fylle en feltløype med .45acp er et mål.

Og faller prestasjonene med .22 etter at grovere saker er kommet i hus, er ikke grunntreningen god nok.

Link to comment
Share on other sites

tjaha til siste taler, om man omtrent fyller ei feltløype med .22 så skal man tro på julenissen om man forventer å fylle med en .45

Nå var det ikke det jeg skrev da. :wink:

 

Jeg skrev om nivået man forventer å oppnå, uten å spesifisere fylle løypa (noe jeg forøvrig nesten gjorde på en god dag i midtnorsk 2010 med nevnte 45 ett år etter innkjøp). :wink:

 

Du har selvfølgelig rett i at man ikke kan forvente all verden, og det gjorde jeg heller ikke. Det jeg ikke forventet var at blinke tendensen jeg hadde trent som fy for å bli kvitt kom igjen, samt andre følgeskader av rekylredsel. Kort sagt så kom mange uvaner og feil som var trent bort med 22. tilbake, og da med alle våpen (også rifle).

 

Poenget er at uansett grunntrening med 22lr, så er man ikke garantert at ting ikke faller i grus når en introduserer grovere kalibre i konkurranse sammenheng.

 

P.s. Angående 9mm/45acp:

For egen del har jeg alltid foretrukket den myke rekylfølelsen i hjemmeladede 45acp, fremfor den skarpe i de fleste 9mm våpen. For meg var rekylen i min 45acp (med hjemmeladninger) betydelig enklere å håndtere, enn rekylen av 9mm i vanlige våpen (Glock, P38, CZ75, 1911 o.s.v.). Etter å ha skutt endel med Sig X-Six, har jeg begynt å venne meg til 9eren. Men hadde det ikke vært for kostnaden med å mate 45en, hadde jeg ikke skutt 9mm i felt.

Link to comment
Share on other sites

P.s. Angående 9mm/45acp:

For egen del har jeg alltid foretrukket den myke rekylfølelsen i hjemmeladede 45acp, fremfor den skarpe i de fleste 9mm våpen. For meg var rekylen i min 45acp (med hjemmeladninger) betydelig enklere å håndtere, enn rekylen av 9mm i vanlige våpen (Glock, P38, CZ75, 1911 o.s.v.).

 

Du er ikke alene om slike erfaringer! :wink:

Link to comment
Share on other sites

I "gamle dager" mens jeg fortsatt var HV-mann deltok jeg flere ganger på militært NM. Alle ganger bortsett fra en, vant Petter Bratli. Samtidig var han blant landets absolutt beste skyttere i ISSF-øvelsene, der han skjøt standard/fin/hurtig fin med Unique, grov med Unique eller Manurhin revolver og hurtig grov med Unique. Han trente for det meste .32, pluss noe standardtrening. Fin og hurtig fin trente han såvidt jeg vet ikke, og Glocken trente han med ei eller to uker før NM. Likevel var han medaljegrossist.

 

Jeg er ikke i tvil om at det var grunntreningen i .32 som i hovedsak dannet grunnlaget for prestasjonene. Det samme gjelder de andre FSU-skytterne som alltid gjorde det bra på mil. NM.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg først nevnte "blinke" (flinching?) tendenser o.l. Så tar jeg disse ved først å trene endel med salongrifle med lyddemper (tvinger meg selv til å holde ønene åpne), og fortsetter med 22lr pistol når jeg føler jeg har avprogramert "blinke" tendensen nok til at jeg kan fortsette treningen med pistol. Deretter trenes det litt med 9mm/38spl o.l.

 

I det hele krever det meste en har fore seg med våpen, endel "grunntrening" før man merker resultater.

 

Var forøvrig litt nervøs for at Mag 1/2 på NM, skulle få frem igjen "Blinkingen" (det hender inneimellom at slikt dukker opp). Men har så langt ikke merket mye til problemet (var litt problemer med Mag1/2, men ikke med milfelt).

 

"There are no substitute for trigger time" heter det seg.

 

Så lenge man sørger for å gjøre en ting riktig, og gjentar denne en 10000 ganger eller så. Så får man ett godt muskelminne, og ett godt utført avtrekk gjør underverker i alle våpen (ikke minst i grovere kalibre).

Link to comment
Share on other sites

...............................

 

...........I det hele krever det meste en har fore seg med våpen, endel "grunntrening" før man merker resultater.

 

..........................."There are no substitute for trigger time" heter det seg.

 

.........................................., og ett godt utført avtrekk gjør underverker i alle våpen (ikke minst i grovere kalibre).

 

 

Dette er tre "naturlover" som alle nybegynnere bør merke seg!

 

Jeg blir "litt oppgitt" når nybegynnere stiller på banen og kun har ønske om 9mm Glock eller Colt 1911 i Cal.45. I utgangspunktet må jo folk få lov til å gjøre som de vil, men jeg vet jo at de fleste av disse vil falle fra etter ganske kort tid ford i de vil oppleve at de "ikke oppnår noe" på banen. Bare smell uten treff blir kjedelig etter en tid. Og slik framtiden blir med tettere oppfølging fra Onkel Blå hva gjelder aktivitet ender nok mange av disse våpnene på Finn.no.

 

For egen del har jeg nå etter snart 40 år kommet tilbake til start. Sist anskaffede våpen er en luftpistol. Blir nok mye brukt i kommende innendørssesong, nettopp for å gjøre som Vingemutteren sier: trene opp et godt avtrekk! En luftpistol tilgir ingen avtrekksfeil, de vises med en gang. Og slik jeg ser det er av samme grunn .22 mye bedre som begynnervåpen enn en 9mm eller 45. Man har med .22 en fair sjanse til å lære grunnleggende ferdigheter som er mye vanskeligere å tilegne seg med de grovere kalibrene. Jeg sier ikke at det er umulig å bli en god skytter hvis man går rett på 9mm eller 45, det vil bare ta grusomt mye lengere tid og forutsetter en rimelig god konto for kjøp av ammo. Det blir dyrere per smell med grov ammo og man behøver mange flere smell for å lære det man raskere og billigere lærer med .22.

 

Og ja jeg høres nok ut som en kjedelig gammel kaill ! :winke1: Men dessverre er nok ikke livet slik man ser det på film, eller kanskje heldigvis? :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...