Jump to content

krigs ammo/historisk ammo


joakimrus

bruke eller ta vare på  

85 members have voted

  1. 1. bruke eller ta vare på

    • taes vare på i en samling?
      60
    • eller brukes?
      25


Recommended Posts

Det må du bare avgjøre selv. Men det kan være lurt å ta vare på ei pakke eller to uåpnet for moro skyld i hvertfall.

Om du kommer over større partier, uåpnede kasser for eks, kan det godt være at samlerverdien overtiger bruksverdien.

 

Ofte vil så gammel ammo ha varierende presisjon og pålitelighet, særlig om den har vært lagret under varierende forhold. Korrosive tennhetter er også noe å være obs på.

 

Jeg er i hvertfall ekstra oppmerksom på klikk og ettertennere når jeg bruker slik ammo.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår meget godt hva du mener. Selv fikk jeg forleden dag en eske med 1 kg Nittedals svartkrutt.

Inneholdende 10 stk karduser á 1 hg til en pris av kr 1,- pr stk !

Denne var helt orginal og ikke åpnet engang. Samlerverdi? Ja selvsagt!

 

Men hvordan i hule H..te oppbevarer man "musealt" svartkrutt??

Pakken vil nok bli åpnet og kruttet brukt tenker jeg, men at det vil skjære i hjertet, ja det vil det!

Link to comment
Share on other sites

Har masse Norsk 7,92x57 ammo fra 30 tallet. Denne er vel laget for de Norske Colt Maskingeværene. Bytter de gjerne i nyere 8x57IS ammo eller andre kaliber. Penger er også noe jeg bytter de i :wink:

 

Om det skulle være av intresse. Ellers så fortsetter jeg å skyte de opp :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Patroner jeg har lite av kan jeg godt la vær å bruke. Men har man et våpen i et halvkurant kaliber, og tilgang på brukelige ammokvanta fra forna dar ser jeg ingen grunn til å ikke bruke den opp.

Hadde tidligere et par No4 Enfield som var trofaste følgesvenner på bane og jakt i noen år, før de tok turen over til nye venner på andre kanter av landet.

 

Nå sitter jeg her å kan få tak i ca 1000 7,92 x 57 i ymse forfatning. noe i esker og noe løst i krukker og spann. Kjenner jeg får litt lyst på en Mauser :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har masse Norsk 7,92x57 ammo fra 30 tallet. Denne er vel laget for de Norske Colt Maskingeværene. Bytter de gjerne i nyere 8x57IS ammo eller andre kaliber. Penger er også noe jeg bytter de i :wink:

 

Om det skulle være av intresse. Ellers så fortsetter jeg å skyte de opp :mrgreen:

Med HVA skal du skyte de opp om de er designa for maskingeværer? :mrgreen:

 

Jeg har selv liggende endel "skoleammunisjon" stempla 1936 i 30-06, vet ikke hva jeg skal gjøre med de annet enn å ha noen på hylla...

Link to comment
Share on other sites

Ettertenning har jeg opplevd i .303 og kal 8.

Men min eneste hylseseparasjon skjedde gudskjelov i i en Mauser 98 med Federal 150gr blyspiss rett fra butikken...

 

Kaliber 8en er forøvrig ikke antikk, det dreier seg om en winchester industrikanon og industriell super-x ammo.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Av slippammo,n til Lee Enfield synes jeg Winchester ammo,n er best.Den lader jeg også om igjen.Da snakker jeg om ammo som ser grei ut ikke grønn av irr.Hylseseprasjon i Lee Enfield er vel viden kjent på grunn av gjenerøse toleranser.Derfor funker de i snø og sand.Uten tvil den beste boltrifla laget for krig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 4 weeks later...

Hører at du kjøper ammo fra før 1945. Har ammo fra 1919 som er godt bevart i safen siden den gang. Vet ikke noe annet om den eller hvor den er produsert. Det står kun: R P 3 1919 på den.

Jeg har også ammo som jeg ikke vet når er fra men som lå på samme plassen.

Er ikke gærn på pris lurer bare på om du er interresert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har liggende endel patroner fra et dødsbo i kaliber 303 british(mener jeg). Det er en stund siden jeg fikk de, men det er både klips og esker med patroner. Disse gir jeg vekk hvis noen gidder å hente de. Aner ikke om de har noen samle verdi eller bruksverdi, men jeg har ikke bruk for dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...