Tika Posted August 5, 2008 Share Posted August 5, 2008 West System har karbon og kevlar duk og alt av epoxy. http://www.westsystem.no/index.php?sideNavn=Produkter&ledd2=352 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tika Posted August 5, 2008 Author Share Posted August 5, 2008 Har iallefall god erfaring med de ang kjøp av epoxy og glassfiberduk. Ble brukt til båtbygging. Er en del forhandlere av båt og fiskeutstyr har WestSystem i butikken. Kan være lurt å ringe WestSystem og høre hvem som er nærmeste forhandler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ko-stens Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 Biltema har carbonfibermatter, carbonfibervev (193g/kvm). Koster 549,- for en kvadratmeter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fourten Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 Hvis du vet hva du holder på med så er Biltema en god nødløsning. Bruk West System hvis du ikke har fryktelig dårlig tid. Ikke nøl med å ringe til de direkte med spørsmål om valg produkter og prosedyrer. Mye informasjone er tilgjengelig på nettsidene og de har også mye litteratur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mekke mikkel Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 prøv pelle nymoen.vet alt om carbon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PangPang Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 har diverse rester liggende 450gr og 800, dbl og lt, som resin så kan du bruke polyester/vinylester, eller det som er sterkest; epoxy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mekke mikkel Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 Har du form? hvordan lager du den? kommer veldig an på hva som er grunnlaget når en skal finne ut hvor mange lag d skal vere,ikke minst må en vite hvor tung duken er... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 (edited) -------------------------------------------------------------------------------------- Edited December 4, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 (edited) Vanlig med 2 lag rund baut pluss kanskje så mye som 5 lag der belastningen er størst (pistolgrep, låskasse). Her er en svensk tråd, hvor "Fresan" har laget ny stokk til banesaueren sin. Beskriver det meste man kan støte på av problemer, samt en del hint om hvordan man f.eks lager skruefester. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=52957 - Øivind Edited August 8, 2008 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PangPang Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 Godt fyllstoff er kjernemateriale slik som PVC skum-plater fra Diab, Dette er ei plate med konsistensen som ligner på herdet PU-Skum(byggskum). Hardhet på kjerna burde være minst 60. Har jobbet med vakuminjisering av karbonfiber og bygging av katamaraner i karbonfiber. Alternativt ville jeg foreslått balsa, som også er en god løsning. Når en skal velge duk, ville jeg valgt en duk med diagonal bonding, da denne er lettere å få på plass. lykke til med spennende prosjekt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 (edited) -------------------------------------------------------------------------------------- Edited December 4, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 Relativt kostbart, men sikkert nok til mange stokker, hvis du bor nær en båtfabrikk, så kan du jo tigge noe kapp. http://www.trebaten.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=garden_flypage&product_id=4010&option=com_phpshop&Itemid=1 Vanskelig å finne så store biter med balsa, men du kan jo laminere 20mm-biter, balsa limes lettest med noe lynlimgreier (Zap). Vil du øke styrken på kjernen kan du jo legge fiberduk mellom hver balsaplanke. Mulig man da før bruke hvitt trelim heller. http://www.nortrading.no/default.asp?page=481&product=4377&p4377_v=1 NB! Veldig viktig å forsegle balsaen ordentlig, den trekker fuktighet som en svamp. - Øivind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barskekarsten Posted August 9, 2008 Share Posted August 9, 2008 Når jeg bygde modellfly bygde jeg et i tynne balsaplater uten spanter og så la glassfiberduk oppå. Det ble stokk stivt! Jeg har ikke jobbet mye med divinycell men jeg inbiller meg at det er en fordel å ha noe som er lett å forme med sandpapir og kniv før du legger glassfiber utenpå. Når du har fått ferdig stokken er det lett å fylle porene i balsaen med epoxy. Et annet tips er å velge så tynn glassfiberduk som mulig. Da er det mye lettere å brette rundt hjørner og slik. Vil tro at du greier deg med balsa og et lag med tynn glassfiber over det hele. Så må du nok legge en del ekstra lag under låskassa. Min største bekymring er at låskassa knuser stokken når du skøyter. Det er krefter ute å går om det er en grov børse du skal ha stokk til. http://www.modellers.com/har 20*100*1000mm balsaflak til 97 kr så det er ikke uoverkommelig. Noe anna de selger er carbonfiber rør og stenger. Det er solide greier helt til det knekker.. Men fram til da er de stokk stive. Når du skal starte å legge glass er at anna triks å varme epoxyen litt. Da flyter den lettere og trekker bedre inn i glasset og balsaen. Lykke til med prosjektet. Og ta bilder vær så snill... De beste trådene er de som gir et godt eksempel til etterfølgelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mekke mikkel Posted August 9, 2008 Share Posted August 9, 2008 Hmmm.....Mange gode råd her..bruk divinicell H60 (somregel grønn) formes meget lett og gir en mer stabil stokk.i motsettning til treverk som trekker vann, for d vil den gjøre uansett....D beste hadde nok vert og lage form. rundt låskassen bygger du opp med carbon og epoksy,for så og tilpasse den ned i stokken og limes fast med epoksy.Husk og ta av stokken 2-3 mm rundt omkring for å få rett dim på ferdig stokk...I løpskanalen fjerner du divinycell`n,og legger ca 2 lag med db 600 ....HUFF!!! dårlig og forklare. bygget en slik for mange år siden."funker" godt enda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tika Posted December 6, 2008 Author Share Posted December 6, 2008 Er helt i starten på et prosjekt. Har planer om å lage meg en glassfiberstokk. Planen er å forme en stokk av divinycell for så å legge et lag eller to med glassfibervev utenpå. I låskasseområdet tenker jeg å bruke opphugget glassfiber og epoxy. Slik at jeg bedder inn hele låskassen. Har skaffet noen plater med Divinycell H60. Men de er kun 1 cm tykke. Så jeg må laminere sammen flere lag slik at de blir ca 5 cm. Må jeg legge et lag med glassfiber mellom hver plate, eller kan jeg lime divinycell mot divinycell? Skal bruke WestSystem epoxy. Noen som har tips? Hvor mange lag med glassfibervev bør jeg ha utenpå kjernen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
20mm cannon Posted December 7, 2008 Share Posted December 7, 2008 (edited) .............................. Edited March 26, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tika Posted December 7, 2008 Author Share Posted December 7, 2008 Jeg har fått tak i divinycell via en kompis på NTNU. Glassfiber og epoxy kjøpte jeg fra WestSystem. Det jeg lurer på er om jeg kan lime divinycell platene direkte mot hverandre eller om jeg bør legge et lag med glassfiber mellom hvert lag? Og hvor mange lag bør jeg legge utenpå den ferdig formede kjernen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted December 7, 2008 Share Posted December 7, 2008 Har grublet litt på et Biltema-prosjekt selv (de har alt en trenger), men vi får nå se. Jeg regner med at du bare kan lime divinylen sammen med epoxy, men et lag eller to med glass vil jo fungere som ekstra avstiving. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lopez Posted December 7, 2008 Share Posted December 7, 2008 jeg ville droppet og bruke fiber mellom kjernematerialene.. noe voldsomt stivere blir det heller ikke. når du skal utforme stokken vil det være noe dritt med de harde lagene du vil møte... Jeg ville divilette, eller blandet inn luftbalonger i epoksyen. har bare testet west epoksy en gang, og denne hadde tilsatt noe for at den skulle være elastisk. (west systems har vel primært produkter som brukes mellom tre og glass.) Jeg synnes dette laminatet ble alt for mykt, og vil deffinitivt være for mykt for karbon. men på en annen side, bør dem jo ha noe som passer til dette bruket også da.. bare mine 5 øre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tika Posted December 7, 2008 Author Share Posted December 7, 2008 Takk for tips Fulmen og Lopez. Jeg skal utføre noen tester iløpet av uken. Får vel lage et prøvelaminat med duk mellom og et uten. Så får jeg teste hva som blir stivest. Skjønner problemstillingen til Lopez ang harde lag i laminatet. Epoxyen jeg har fra WestSystem blir dønn stiv når den er stivnet. De har mange ulike typer, og den jeg har skal fungere utmerket til laminering. Oppretter en egen prosjekttråd når jeg har kommet litt i gang. Nå er det eksamen som står i fokus. Men er godt å koble av litt med noen tanke prosjekter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted December 7, 2008 Share Posted December 7, 2008 (edited) --------------------------------------------------------- K Edited December 10, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tika Posted December 7, 2008 Author Share Posted December 7, 2008 M67: Hvilket fyllstoff er det du reffererer til som glassfiber-filler? Har en bøtte med nr 406 silica. Dette blir brukt til å justere konsistensen på epoksyen. Hva bør jeg bruke for å lage sparkel? Microballons? Tenker hovedsaklig for å sparkle overflaten/ justere feil før siste puss og maling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted December 7, 2008 Share Posted December 7, 2008 (edited) --------------------------------------------------------- K Edited December 10, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tika Posted December 7, 2008 Author Share Posted December 7, 2008 Da er vi enige. Det er den erfaringen jeg også har. Er nesten umulig å håndslipe silica. Får vel kjøpe noe microfiber evt den 407 low density filleren West har. Ser at de selger microballonger på biltema. Kan det være noe å satse på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted December 7, 2008 Share Posted December 7, 2008 (edited) --------------------------------------------------------- K Edited December 10, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
20mm cannon Posted December 7, 2008 Share Posted December 7, 2008 (edited) ................................... Edited March 29, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tika Posted December 7, 2008 Author Share Posted December 7, 2008 Divinycell er et skumkjerne materiale som blir brukt i ulike laminatkonstruksjoner. Mye brukt i båtskrog osv. Her er noen linker: http://www.diabgroup.com/europe/products/e_prods_2.html http://www.seasea.no/SectionList.aspx?CatID=1531 Biltema fører også divinycell, og lamineringsepoxy og div tilbehør. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
V111 Posted December 8, 2008 Share Posted December 8, 2008 Bladet bilsport hadde for noen år siden en skillelig god artikkel om støping av detaljer i kullfiber. kan være verdt å sjekke opp, for jeg mener mye er overførbart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vannebo Posted December 8, 2008 Share Posted December 8, 2008 Tika, du kan lime platene sammen med noe trelim som ekspanderer. Husker ikke hva det heter i farten, men det sitter godt. Ville ikke lagt glass inn. Har spekulert litt på et lignende prosjekt selv, må bare få ut fingern. Hvis du ikke vil begynne å kødde med å lime platene så send en PM så kan jeg prøve formidle til noen som kan hjelpe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tika Posted December 9, 2008 Author Share Posted December 9, 2008 Takk for det Vannebo. Tar nok sjansen på å lime de sammen selv. Det er jo mitt lille vinterprosjekt så er artig å gjøre alt selv. Snakket med WestSystem på tlf i går. Pratet med en svært hjelpsom kar som gav meg mange tips. Han mente at det gikk helt fint å lime platene rett mot hverandre med epoxy. Men han sa at han ville ha lagt duk mellom lagene da jeg ville få et stivere laminat. Og at jeg kun trengte ett lag med 200grams vevd duk utenpå. Kommer jo uansett til å legge inn forsterkninger i låskasse omr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Noe nytt å melde i denne tråden? Spennende lesning...! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole_Netland Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Driver å planlegger så smått på ett noe tilsvarende prosjekt, hvordan ville det vært å brukt isopor i bakerste del da? Tenkte på å bruke gran i pistolgrep/låsekasse område for å få det stivt nok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neowulf Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Hei , har drevet endel med epoxy og glassfiber (mest epoxy). helst ikke bland disse mot hverandre (egentlig bare å glemme glassfiber da det er for ubehagelig å jobbe med til dette). Det utrulig hva du kan lage bare du tar tida til hjelp og planlegger litt på forrhånd. Epoxy er ikke så sterkt i seg selv men med de riktige tillsetningene blir det knallsterkt les skjemaer og tabeller på tilsettninger og matter/plater. anbefaler dere å ta en tur innom http://www.fibreglast.com/ å lese bruksanvisningene dær. Lykke til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Etter det jeg har lest forskjellige steder virker det som dette er noen momenter: Lag en form i Divinycell som tar høyde for et par mm med epoxybygg. Da er det mest ens egen skaperevne som setter begrensningene. Hvis en må laminere Divinycell så anbefales ikke å legge epoxy og fiberduk imellom pga vanskeliggjøring av bearbeidingen etterpå. Tynne fiberduker er lettere å fome enn tykke, så en kan få bedre resultat av flere tynne enn få tykke. Et til to lag skal visst være nok på de ikke mest utsatte stedene. Ved å legge ett lag glassfiber og ett lag karbonfiber får en et hybridlag som kan være bedre enn to av samme slag. Etter at skallet er støpt kan en forsterke omerådene ved kasse og pistolgrep med et lag duk til. Tilpassning til kasse fylles med beddemasse. Noen spørsmål: Hvor mye duk og epoxy må en regne med for et skjefte? Er 100-130g/m2 duker mest egnet? Hva gjør en med skjøtene av fiberduk? Overlapper skjøtene ved hvert lag? Eller har to lag der lagene har skjøtene forskjøvet? Blir det virkelig så stivt med denne fremgangsmåten at det ikke er noe vits med søyler til skjefteskruene? Hvor har dere kjøpt utstyr hen? Er den mest fornuftig måten å lage fester til rembøylene ved å legge litt ekstra duk der og bedde skruegjenger med slippmiddel? Hvor mye dårligere må en regne med det blir om en ikke vakuum-bagger, men bare legger lagene "på frihånd"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neowulf Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 På linken jeg posta i sta skal det være pakker med alt du trenger , smal pakken skulle være tilstrekkelig Gå inn på learning senter eller how to, så finner du det du lurer på . Forøvrig så funker den lilla isoporen veivesnet legger i bakken bra som form på andre deler, har ikke testa den mot varme men tipper den er bra, har en bitte liggende etter et skjermutbyggerprosjekt så kan teste den i mårra, hvilke temperatur er ønskelig? ellers er det greit å bare bestille en blokk i 1x1fot med xps i stedet for å lime plater mot hverandre også (poenget er at der det er limt vil du få en topp når du sliper, noe som forsurer skapelseslysten.) Om du har fjernet for mye materiale er det bare å legge på en low densety filler, den er lett å forme å slipe. (jada er ikke helt stabil i å skrive engelsk) Hvor mye duk og epoxy må en regne med for et skjefte? overflata på skjeftet x3 om du skal overlappe og ha to lag ca Er 100-130g/m2 duker mest egnet? det er mange forskjellige det kommer an på materialet .... Hva gjør en med skjøtene av fiberduk? Overlapper skjøtene ved hvert lag? Eller har to lag der lagene har skjøtene forskjøvet? ca 33- 45 graders overlapp (men er avhengig av duken veving og material) Blir det virkelig så stivt med denne fremgangsmåten at det ikke er noe vits med søyler til skjefteskruene? ja om det er gjordt riktig. Hvor har dere kjøpt utstyr hen? norge og usa (billigere i usa og større utvalg av fiber) Er den mest fornuftig måten å lage fester til rembøylene ved å legge litt ekstra duk der og bedde skruegjenger med slippmiddel? vet ikke helt. finnes nokk mange løsninger, tror jeg hadde støpt inn løsgjenger i alu eller stål Hvor mye dårligere må en regne med det blir om en ikke vakuum-bagger, men bare legger lagene "på frihånd"? mye om det er mange lag og du ikke får ut all luft før herdeprosessen starter....men til småting er det enkelt å vakumbagge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KH-Precision Posted September 22, 2009 Share Posted September 22, 2009 Slik kan det se ut - utført av profesjonelle Vi synes nå det er litt tøft vi da Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laikajeger Posted November 18, 2009 Share Posted November 18, 2009 Ser det er mange som har tenkt å prøv å lage noe av kunsfiberduk. Har selv laget noe småtteri med ganske godt resultat men har tenkt å prøve vakum bagging. Det jeg lurer på da er hvordan plast skal en bruke? Legger en slippmidel/voks på siste laget eller er det bedre med duk og lite epoxy? Skal lage noen detaljer og da tenkte jeg at vakum bagging må være lurt for da blir allt luft borte og forma blir fylt godt ut. Tips og råd motas med stor takk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lærlingen Posted November 18, 2009 Share Posted November 18, 2009 Jeg har brukt malebeskyttelsesfolie fra Biltema som slippfilm i mitt hjemmemekka vakuum oppsett. Den jeg har brukt kom på en oransje rull, og er behandlet med en impregnering som har fungert bra som slippmiddel. Den er ikke elastisk, men har fungert fint på flere prosjektet jeg har syslet med. Vakum posen har jeg laget av plastfolie av typen dampsperre og ”gaffa” teip. Når fiber og epoxy er lagt opp, har jeg brukt biltema folien som slippfilm. Til å begynne med så brukte jeg en løs filt som ”breather” lag, men den ga noen ganger rynker, som igjen gjorde avtrykk i støpen, så jeg fant ut at vanlige vatt slik du får kjøpt i sømbutikker gir et bedre resultat. Her er et bilde av en avstøpning av en kjølseksjon på en kajakk. Her har jeg lagt glapakk på kajakken istedenfor å bruke voks, og posen ble tapet rett på kajakken med gaffa teip. Vakumpumpa kommer fra et gammelt reprokamera, og koblingene både til pumpa og baggen er fra biltema. Jeg har montert en kuleventil på vakumslangen slik at pumpa ikke må stå og gå hele tiden, når baggen er tett og ikke mister trykk. Ordentlig hjemmemekk, men artig å holde på med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laikajeger Posted November 18, 2009 Share Posted November 18, 2009 Se der gitt var det en som gir et godt svar. Skal prøve det samme men har en vakum pumpe fra kjøleska og ei fra anleggsmaskin(til å vakumsette hydrauliksystemet) som jeg skal prøve. Har brukt vanlig bil voks på plater før og det fungerte godt men er den folien du prater på innsat med imprignering fra butikk? Det er morro med noen hjemme prosjekter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HK416 Posted January 4, 2010 Share Posted January 4, 2010 Lærlingen: Kan du forklare hvordan du legger det opp lag for lag når du bruker vacum? Og vil det funke å bruke vacum på en hel riflestokk med styrofom som "innmat"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lærlingen Posted January 4, 2010 Share Posted January 4, 2010 Man legger opp som ved vanlig glasfiberstøping, men man kan legge litt tørrere fordi, det krever mindre epoxy eller polyester. Man kan helt sikkert uten problemer gjøre dette på en riflestokk med styrofom som innmat. Jeg har hatt flere kajakkårer som er laget på denne måten. Når man skal lage en gjenstand hvor fiberduken skal brukes som en dekorativ effekt, så må de ytterste lagene være nøye tilpasset før man legger de på, og man må planlegge oppbyggingen av lagene. En annen ting er at både epoxy og polyester ikke tåler uv-stråling så godt, så etter at en gjenstand er ferdig så bør den mattes ned, og flere lag med lakk med uv-filter bør påføres. Man kan også gjemme små feil og få en penere overflate på denne måten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HK416 Posted January 4, 2010 Share Posted January 4, 2010 Den er god, er det noen som vet om alternativer til slipp-film da denne bør vel helst være elastisk ved støping av en riflestokk med alle konturene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.