Jump to content

Hvor kjøpe karbonfiber?


Tika

Recommended Posts

Har iallefall god erfaring med de ang kjøp av epoxy og glassfiberduk.

Ble brukt til båtbygging.

 

Er en del forhandlere av båt og fiskeutstyr har WestSystem i butikken. Kan være lurt å ringe WestSystem og høre hvem som er nærmeste forhandler.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vet hva du holder på med så er Biltema en god nødløsning. Bruk West System hvis du ikke har fryktelig dårlig tid. Ikke nøl med å ringe til de direkte med spørsmål om valg produkter og prosedyrer. Mye informasjone er tilgjengelig på nettsidene og de har også mye litteratur.

Link to comment
Share on other sites

Vanlig med 2 lag rund baut pluss kanskje så mye som 5 lag der belastningen er størst (pistolgrep, låskasse).

 

Her er en svensk tråd, hvor "Fresan" har laget ny stokk til banesaueren sin. Beskriver det meste man kan støte på av problemer, samt en del hint om hvordan man f.eks lager skruefester.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=52957

 

- Øivind

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Godt fyllstoff er kjernemateriale slik som PVC skum-plater fra Diab, Dette er ei plate med konsistensen som ligner på herdet PU-Skum(byggskum). Hardhet på kjerna burde være minst 60. Har jobbet med vakuminjisering av karbonfiber og bygging av katamaraner i karbonfiber.

 

Alternativt ville jeg foreslått balsa, som også er en god løsning.

 

Når en skal velge duk, ville jeg valgt en duk med diagonal bonding, da denne er lettere å få på plass.

lykke til med spennende prosjekt!

Link to comment
Share on other sites

Relativt kostbart, men sikkert nok til mange stokker, hvis du bor nær en båtfabrikk, så kan du jo tigge noe kapp.

 

http://www.trebaten.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=garden_flypage&product_id=4010&option=com_phpshop&Itemid=1

 

Vanskelig å finne så store biter med balsa, men du kan jo laminere 20mm-biter, balsa limes lettest med noe lynlimgreier (Zap). Vil du øke styrken på kjernen kan du jo legge fiberduk mellom hver balsaplanke. Mulig man da før bruke hvitt trelim heller.

http://www.nortrading.no/default.asp?page=481&product=4377&p4377_v=1

 

NB! Veldig viktig å forsegle balsaen ordentlig, den trekker fuktighet som en svamp.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Når jeg bygde modellfly bygde jeg et i tynne balsaplater uten spanter og så la glassfiberduk oppå.

Det ble stokk stivt! Jeg har ikke jobbet mye med divinycell men jeg inbiller meg at det er en fordel å ha noe som er lett å forme med sandpapir og kniv før du legger glassfiber utenpå. Når du har fått ferdig stokken er det lett å fylle porene i balsaen med epoxy. Et annet tips er å velge så tynn glassfiberduk som mulig. Da er det mye lettere å brette rundt hjørner og slik. Vil tro at du greier deg med balsa og et lag med tynn glassfiber over det hele. Så må du nok legge en del ekstra lag under låskassa. Min største bekymring er at låskassa knuser stokken når du skøyter. Det er krefter ute å går om det er en grov børse du skal ha stokk til.

 

 

http://www.modellers.com/har 20*100*1000mm balsaflak til 97 kr så det er ikke uoverkommelig.

 

Noe anna de selger er carbonfiber rør og stenger. Det er solide greier helt til det knekker.. Men fram til da er de stokk stive.

 

Når du skal starte å legge glass er at anna triks å varme epoxyen litt. Da flyter den lettere og trekker bedre inn i glasset og balsaen.

 

Lykke til med prosjektet. Og ta bilder vær så snill... De beste trådene er de som gir et godt eksempel til etterfølgelse.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.....Mange gode råd her..bruk divinicell H60 (somregel grønn) formes meget lett og gir en mer stabil stokk.i motsettning til treverk som trekker vann, for d vil den gjøre uansett....D beste hadde nok vert og lage form. rundt låskassen bygger du opp med carbon og epoksy,for så og tilpasse den ned i stokken og limes fast med epoksy.Husk og ta av stokken 2-3 mm rundt omkring for å få rett dim på ferdig stokk...I løpskanalen fjerner du divinycell`n,og legger ca 2 lag med db 600 ....HUFF!!! dårlig og forklare. :oops: bygget en slik for mange år siden."funker" godt enda.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Er helt i starten på et prosjekt.

Har planer om å lage meg en glassfiberstokk.

Planen er å forme en stokk av divinycell for så å legge et lag eller to med glassfibervev utenpå.

I låskasseområdet tenker jeg å bruke opphugget glassfiber og epoxy.

Slik at jeg bedder inn hele låskassen.

 

Har skaffet noen plater med Divinycell H60.

Men de er kun 1 cm tykke. Så jeg må laminere sammen flere lag slik at de blir ca 5 cm.

Må jeg legge et lag med glassfiber mellom hver plate, eller kan jeg lime divinycell mot divinycell?

Skal bruke WestSystem epoxy.

 

Noen som har tips?

Hvor mange lag med glassfibervev bør jeg ha utenpå kjernen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått tak i divinycell via en kompis på NTNU.

Glassfiber og epoxy kjøpte jeg fra WestSystem.

 

Det jeg lurer på er om jeg kan lime divinycell platene direkte mot hverandre eller om jeg bør legge et lag med glassfiber mellom hvert lag?

 

Og hvor mange lag bør jeg legge utenpå den ferdig formede kjernen?

Link to comment
Share on other sites

jeg ville droppet og bruke fiber mellom kjernematerialene.. noe voldsomt stivere blir det heller ikke.

når du skal utforme stokken vil det være noe dritt med de harde lagene du vil møte...

 

Jeg ville divilette, eller blandet inn luftbalonger i epoksyen.

 

har bare testet west epoksy en gang, og denne hadde tilsatt noe for at den skulle være elastisk. (west systems har vel primært produkter som brukes mellom tre og glass.)

Jeg synnes dette laminatet ble alt for mykt, og vil deffinitivt være for mykt for karbon.

men på en annen side, bør dem jo ha noe som passer til dette bruket også da..

 

bare mine 5 øre.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips Fulmen og Lopez.

Jeg skal utføre noen tester iløpet av uken.

Får vel lage et prøvelaminat med duk mellom og et uten. Så får jeg teste hva som blir stivest.

 

Skjønner problemstillingen til Lopez ang harde lag i laminatet.

 

Epoxyen jeg har fra WestSystem blir dønn stiv når den er stivnet. De har mange ulike typer, og den jeg har skal fungere utmerket til laminering.

 

Oppretter en egen prosjekttråd når jeg har kommet litt i gang.

Nå er det eksamen som står i fokus. Men er godt å koble av litt med noen tanke prosjekter.

Link to comment
Share on other sites

M67: Hvilket fyllstoff er det du reffererer til som glassfiber-filler?

Har en bøtte med nr 406 silica. Dette blir brukt til å justere konsistensen på epoksyen.

 

Hva bør jeg bruke for å lage sparkel? Microballons?

Tenker hovedsaklig for å sparkle overflaten/ justere feil før siste puss og maling.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi enige. Det er den erfaringen jeg også har. Er nesten umulig å håndslipe silica.

 

Får vel kjøpe noe microfiber evt den 407 low density filleren West har.

Ser at de selger microballonger på biltema. Kan det være noe å satse på?

Link to comment
Share on other sites

Tika, du kan lime platene sammen med noe trelim som ekspanderer. Husker ikke hva det heter i farten, men det sitter godt. Ville ikke lagt glass inn. Har spekulert litt på et lignende prosjekt selv, må bare få ut fingern.

Hvis du ikke vil begynne å kødde med å lime platene så send en PM så kan jeg prøve formidle til noen som kan hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Vannebo.

Tar nok sjansen på å lime de sammen selv. Det er jo mitt lille vinterprosjekt så er artig å gjøre alt selv.

 

Snakket med WestSystem på tlf i går.

Pratet med en svært hjelpsom kar som gav meg mange tips.

Han mente at det gikk helt fint å lime platene rett mot hverandre med epoxy.

Men han sa at han ville ha lagt duk mellom lagene da jeg ville få et stivere laminat.

 

Og at jeg kun trengte ett lag med 200grams vevd duk utenpå.

Kommer jo uansett til å legge inn forsterkninger i låskasse omr.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hei , har drevet endel med epoxy og glassfiber (mest epoxy).

helst ikke bland disse mot hverandre (egentlig bare å glemme glassfiber da det er for ubehagelig å jobbe med til dette).

 

Det utrulig hva du kan lage bare du tar tida til hjelp og planlegger litt på forrhånd.

 

Epoxy er ikke så sterkt i seg selv men med de riktige tillsetningene blir det knallsterkt les skjemaer og tabeller på tilsettninger og matter/plater.

 

anbefaler dere å ta en tur innom http://www.fibreglast.com/ å lese bruksanvisningene dær.

 

Lykke til.

 

phillip_presley___1_of_2.jpg

 

phillip_presley___2_of_2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har lest forskjellige steder virker det som dette er noen momenter:

 

Lag en form i Divinycell som tar høyde for et par mm med epoxybygg. Da er det mest ens egen skaperevne som setter begrensningene.

Hvis en må laminere Divinycell så anbefales ikke å legge epoxy og fiberduk imellom pga vanskeliggjøring av bearbeidingen etterpå.

Tynne fiberduker er lettere å fome enn tykke, så en kan få bedre resultat av flere tynne enn få tykke. Et til to lag skal visst være nok på de ikke mest utsatte stedene.

Ved å legge ett lag glassfiber og ett lag karbonfiber får en et hybridlag som kan være bedre enn to av samme slag.

Etter at skallet er støpt kan en forsterke omerådene ved kasse og pistolgrep med et lag duk til. Tilpassning til kasse fylles med beddemasse.

 

Noen spørsmål:

Hvor mye duk og epoxy må en regne med for et skjefte?

Er 100-130g/m2 duker mest egnet?

Hva gjør en med skjøtene av fiberduk? Overlapper skjøtene ved hvert lag? Eller har to lag der lagene har skjøtene forskjøvet?

Blir det virkelig så stivt med denne fremgangsmåten at det ikke er noe vits med søyler til skjefteskruene?

Hvor har dere kjøpt utstyr hen?

Er den mest fornuftig måten å lage fester til rembøylene ved å legge litt ekstra duk der og bedde skruegjenger med slippmiddel?

Hvor mye dårligere må en regne med det blir om en ikke vakuum-bagger, men bare legger lagene "på frihånd"?

Link to comment
Share on other sites

På linken jeg posta i sta skal det være pakker med alt du trenger , smal pakken skulle være tilstrekkelig

 

Gå inn på learning senter eller how to, så finner du det du lurer på .

 

Forøvrig så funker den lilla isoporen veivesnet legger i bakken bra som form på andre deler, har ikke testa den mot varme men tipper den er bra, har en bitte liggende etter et skjermutbyggerprosjekt så kan teste den i mårra, hvilke temperatur er ønskelig?

ellers er det greit å bare bestille en blokk i 1x1fot med xps i stedet for å lime plater mot hverandre også (poenget er at der det er limt vil du få en topp når du sliper, noe som forsurer skapelseslysten.)

 

Om du har fjernet for mye materiale er det bare å legge på en low densety filler, den er lett å forme å slipe.

(jada er ikke helt stabil i å skrive engelsk)

 

 

Hvor mye duk og epoxy må en regne med for et skjefte? overflata på skjeftet x3 om du skal overlappe og ha to lag ca

 

Er 100-130g/m2 duker mest egnet? det er mange forskjellige det kommer an på materialet ....

 

Hva gjør en med skjøtene av fiberduk? Overlapper skjøtene ved hvert lag? Eller har to lag der lagene har skjøtene forskjøvet? ca 33- 45 graders overlapp (men er avhengig av duken veving og material)

 

Blir det virkelig så stivt med denne fremgangsmåten at det ikke er noe vits med søyler til skjefteskruene? ja om det er gjordt riktig.

 

Hvor har dere kjøpt utstyr hen? norge og usa (billigere i usa og større utvalg av fiber)

 

Er den mest fornuftig måten å lage fester til rembøylene ved å legge litt ekstra duk der og bedde skruegjenger med slippmiddel? vet ikke helt. finnes nokk mange løsninger, tror jeg hadde støpt inn løsgjenger i alu eller stål

 

Hvor mye dårligere må en regne med det blir om en ikke vakuum-bagger, men bare legger lagene "på frihånd"? mye om det er mange lag og du ikke får ut all luft før herdeprosessen starter....men til småting er det enkelt å vakumbagge.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser det er mange som har tenkt å prøv å lage noe av kunsfiberduk. Har selv laget noe småtteri med ganske godt resultat men har tenkt å prøve vakum bagging.

Det jeg lurer på da er hvordan plast skal en bruke?

Legger en slippmidel/voks på siste laget eller er det bedre med duk og lite epoxy?

 

Skal lage noen detaljer og da tenkte jeg at vakum bagging må være lurt for da blir allt luft borte og forma blir fylt godt ut.

 

Tips og råd motas med stor takk :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt malebeskyttelsesfolie fra Biltema som slippfilm i mitt hjemmemekka vakuum oppsett.

Den jeg har brukt kom på en oransje rull, og er behandlet med en impregnering som har fungert bra som slippmiddel. Den er ikke elastisk, men har fungert fint på flere prosjektet jeg har syslet med.

 

Vakum posen har jeg laget av plastfolie av typen dampsperre og ”gaffa” teip.

Når fiber og epoxy er lagt opp, har jeg brukt biltema folien som slippfilm.

Til å begynne med så brukte jeg en løs filt som ”breather” lag, men den ga noen ganger rynker, som igjen gjorde avtrykk i støpen, så jeg fant ut at vanlige vatt slik du får kjøpt i sømbutikker gir et bedre resultat.

 

Her er et bilde av en avstøpning av en kjølseksjon på en kajakk. Her har jeg lagt glapakk på kajakken istedenfor å bruke voks, og posen ble tapet rett på kajakken med gaffa teip.

 

bagg.jpg

 

Vakumpumpa kommer fra et gammelt reprokamera, og koblingene både til pumpa og baggen er fra biltema. Jeg har montert en kuleventil på vakumslangen slik at pumpa ikke må stå og gå hele tiden, når baggen er tett og ikke mister trykk.

 

Ordentlig hjemmemekk, men artig å holde på med.

Link to comment
Share on other sites

Se der gitt var det en som gir et godt svar.

Skal prøve det samme men har en vakum pumpe fra kjøleska og ei fra anleggsmaskin(til å vakumsette hydrauliksystemet) som jeg skal prøve.

Har brukt vanlig bil voks på plater før og det fungerte godt men er den folien du prater på innsat med imprignering fra butikk?

Det er morro med noen hjemme prosjekter :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Man legger opp som ved vanlig glasfiberstøping, men man kan legge litt tørrere fordi, det krever mindre epoxy eller polyester. Man kan helt sikkert uten problemer gjøre dette på en riflestokk med styrofom som innmat. Jeg har hatt flere kajakkårer som er laget på denne måten.

 

Når man skal lage en gjenstand hvor fiberduken skal brukes som en dekorativ effekt, så må de ytterste lagene være nøye tilpasset før man legger de på, og man må planlegge oppbyggingen av lagene.

 

En annen ting er at både epoxy og polyester ikke tåler uv-stråling så godt, så etter at en gjenstand er ferdig så bør den mattes ned, og flere lag med lakk med uv-filter bør påføres.

 

Man kan også gjemme små feil og få en penere overflate på denne måten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...