Jump to content

Soting på hylse! Hjelp en ny hjemmelader


Dusty

Recommended Posts

Heisann godt folk. Kjøpt meg Lee charger kit fra hjemmelading.no samt noe kuler og krutt.

Nå har jeg ladet mine allerførste patroner og prøveskutt...

 

243win

Specs:

Hylse = Norma engangskutt (i mitt våpen) Helpressa og trimma.

Hette = Remington

Krutt = 45gr N160

Kule = Noslet BT 70gr

Col = 68mm

 

Var på banen nå og skøyt først 4 fabrikkrulla Fusion (hylser til venstre og anvisning på venstre siden av midten samt en høyt). Så skøyt jeg 3 av skudda som nevnt ovenfor. De går godt ser det ut som på samlingen, men hylsene er fulle av sot. Hva kommer dette av? Synes dette var skummelt selv...

Angående "kraterene" på tennhettene så blir alle tennhettene jeg har skutt slik. Enten det er fusion, norma jaktmatch, barnes eller remington corelockt, så tror ikke det skal være noen idikasjon på for høyt trykk i seg selv.

Er det noen som kan hjelpe her?

Jeg har helpressa hylsene med lee hylsefett, så har jeg tørket hylsene rene med en tørr klut for hver hylse. Jeg har ikke vasket hylsene eller noe slikt ellers.

bc9440f8-8be9-9813.jpg

bc9440f8-8bfa-24cc.jpg

bc9440f8-8c0a-baa9.jpg

bc9440f8-8c26-fda5.jpg

bc9440f8-8c3b-5085.jpg

bc9440f8-8c49-93d9.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldri ladet til dette kaliberet, men noe som kan føre til soting er for dårlig kulehold eller for svak ladning/for tregt krutt.

 

Men jeg kjenner som sagt ikke til kaliberet i detaljer, så kan ikke si noe om verken ladningen din, eller settedybden.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Hylsene dine soter pga en blanding av lavt trykk og dårlig kulehold.

70 grs kuler er relativt lett i kal 243/6mm.

45grs N160 passer bedre til 85grs kuler :)

Prøv med N150 krutt og sett kula 1,5mm lenger inn i hylsa. Bruk Ladeboka eller Vithavouri's ladetabell(på Lapuas hjemmeside).

Soting er ikke farlig, det er bare en indikasjon på at trykket er så lavt i hylsa idet kula presses ut at hylsekroppen ikke kleber tett mot veggene i kammeret. Et raskere krutt gir tidligere trykkmax, og vil tette bedre.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Ahh... takk å lov! :P

 

Tusen takk for kjappe og informative svar! :)

Jeg har kun N160 for øyeblikket... Får nok lade med annet krutt i fremtiden muligens, men gikk ut ifra denne siden: http://bushman.dk/sider/genladning/caliber/243win.htm" target="_blank

når jeg skulle kjøpe inn ladekomponenter og så da at man kan bruke N160 for både 70gr BT og 85gr partition.

Det jeg faktisk stusset over når jeg satte inn kula med pressa var at jeg synes det gikk veldig lett i forhold til det jeg trodde at det skulle gjøre. Jeg har jo også satt kula 1,5mm grunnere enn i tabbellen jeg har linket til.

Bare for å få det på det rette ved innstilling av kulesettedia mi, jeg setter inn en patron i holderen, drar i spaken så hylsa er helt øverst i posisjon i pressa. Så skrur jeg dia nedover til jeg kjenner den butter i halsen på hylsa, så skrur jeg dia en 1/4 turn tilbake igjen. Det var slik jeg forstod det utifra det jeg leste i ladeboka og det er slik jeg har gjort.

Hvis jeg øker settedybden så COL blir 66,5mm (som i ladetabellen) og jeg fortsatt for soting, må jeg da undersøke om hylsepressedia har for stor diameter der den skal gå ned i halsen?

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Trodde dette var skikkelig skummelt og greier jeg da, tydeligvis ikke!

 

Presisjonen var jo god den, men pirkete som jeg er så skulle jeg gjerne hatt vekk sotet da. Føler jeg har klart ladejobben noe bedre da kjenner jeg. Er litt spent på om noen har innvendinger om metoden jeg brukte for å stille inn kulesettedia mi da og hva som bør gjøres hvis det fortsetter å sote med dypere settedybde?!

Link to comment
Share on other sites

Bare for å få det på det rette ved innstilling av kulesettedia mi, jeg setter inn en patron i holderen, drar i spaken så hylsa er helt øverst i posisjon i pressa. Så skrur jeg dia nedover til jeg kjenner den butter i halsen på hylsa, så skrur jeg dia en 1/4 turn tilbake igjen. Det var slik jeg forstod det utifra det jeg leste i ladeboka og det er slik jeg har gjort.

 

Det høres rett ut ja. Dersom det føltes for lett, kan det være at mandrellen din har for stor diameter, og må slipes ned. Men dette ville jeg først vurdert dersom justering av COL/Raskere krutt, ikke fungerer.

 

Hvis jeg øker settedybden så COL blir 66,5mm (som i ladetabellen) og jeg fortsatt for soting, må jeg da undersøke om hylsepressedia har for stor diameter der den skal gå ned i halsen?

 

Det er fullt mulig å få soting, selv om en har COL som i ladetabeller. Lapua insiterer på 80mm for 123gr Scenar i 6,5x55. Hos meg blir hylsa som dine med mindre jeg kjører max ladninger. I første omgang ville jeg altså satt kulen dypere og sett hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde metoden som du nevnte ovenfor her og kan ikke si at kula går lett gjennom hylsehalsen. Var litt redd for å ødelegge polymertuppen på kula, men det var ingen fare.

Med pressa så kjenner man knapt motstand når jeg setter i kula.

 

Var ute nå og prøvde samme ladning som i går, men med col på 66,5mm.

Ingen endring, like mye sot. Prøvde også å rengjøre noen patroner med rødsprit, noe som heller ikke hjalp.

Så jeg lurer litt på om mandrellen skal få seg litt puss. Noen som har gjort dette og kan gi tips for hvor mye man skal pusse?! Noen som har mål med toleranser som fabrikken går ut ifra på mandrellen? Dette er ei lee die.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvor i lendet mellom minimum og maximum-data du ligger, men jeg hadde identiske hylser som deg, bare i .300 win mag. Jeg brukte ei kule som ikke sto i ladetabellen og var heller lett. I tillegg har 300 winmag to forskjellige hylsetyper (forskjellig volum), og jeg gikk i tillegg ut ifra feil tabell for å gjøre tabben komplett. Det så da ut som om jeg lada med grillkull og luggen blafra på banen. Jeg forkasta hele ladningen, skaffa meg litt tyngre kuler, og problemet forsvant så fort jeg nærma meg midten av kruttmengden på ladetabellen.

 

Om du er bestemt på å bruke den kula du nevner, ville jeg tro en annen krutt-type / mengde er svaret på problemet ditt :) (Jeg tør ikke svare på hvilken type krutt eller mengde da jeg ikke har ladet dette kaliberet før og har heller snever erfaring)

Link to comment
Share on other sites

Klarte du å presse kula inn for hånd? det skal endel kraft for å få til dette.

 

Jeg prøvde først uten å entre kula med dia, og da klarer jeg ikke presse inn kula, men så prøvde jeg å entre kula med dia, bare så kula står rett i hylsehalsen og da trykker jeg den igjennom inn i patronen ganske lett...

 

Startladningen med N160 på denne kula er 43gr og maks er 47gr. I alle fall på denne siden: http://bushman.dk/sider/genladning/caliber/243win.htm og denne siden: http://www.nosler.com/Reloading-Data/24 ... rains.aspx

 

Så det må jo gå bra med denne ladningen hos andre, så da begynner jeg å lure på hvorfor i all verden det ikke går bra med meg. Det jeg kan tenke da er vel at mandrellen er for stor eller!? Hvorfor bytte til annet krutt når andre får det til med samme krutt?

Link to comment
Share on other sites

Ladetabellene du linka til bruker ikke samme produsent på hylsa, men jeg ville tro det ikke skulle være noe kritisk problem. Men som sagt, så satt jeg skjegget i postkassa og brukte tabell til tunge norma-hylser kontra lette norma-hyler (begge samme kaliber). Når jeg lader med norma-messing må jeg bruke et sett med data, og når jeg bruker winchester-hylser må jeg bruke et annet sett.

 

For alt jeg vet er ikke dette noe problem på .243.

 

Prøv å øk ladningen i 0.5grs steg og se om problemet blir mindre / forsvinner?

Link to comment
Share on other sites

Du kan prøve med mere krutt i 0,5grs stigninger opp til 47-48 grs og se om det hjelper. Ifølge ei ladebok jeg kikker i er 46grs 160 min-ladningen for 80 grs hornady helmantel og max er 47,5 grs. Du kan nok også prøve med n-150. I tillegg så kan jeg si at på alle lee halspressediene jeg har (308w, 22-250 og 338wm) har jeg vært nødt til å pusse av mandrellen med drill og smergel for å få godt nok kulehold. Noen hundredels mm bare. Vet ikke om dette gjelder for helpresserdia

Link to comment
Share on other sites

Har nå ladet opp 6 patroner med 0,5gr stigning fra 44,5-47gr. Turte ikke gå over 47gr da det står som en maks ladning i to tabeller. Mulig det er ubegrunnet, men fersk som jeg er, tør jeg ikke.

Så får prøve ut dette i morra.

 

Hvis det ikke er noen forandring så blir det å pusse ned mandrellen litt.

 

Kommer oppdatering i morra etter testskyting! :)

Link to comment
Share on other sites

Klarte du å presse kula inn for hånd? det skal endel kraft for å få til dette.

 

Jeg prøvde først uten å entre kula med dia, og da klarer jeg ikke presse inn kula, men så prøvde jeg å entre kula med dia, bare så kula står rett i hylsehalsen og da trykker jeg den igjennom inn i patronen ganske lett...

 

Syns da vitterlig dette høres ut som gutten har for lite kulehold gitt!?

 

Har opplevd akkurat samme, men i 6,5x55. Slipte ned mandrellen noen hundredels mm, og problem løst. Gjøres enkelt med en drill og et fiiint pussepapir, og polere til slutt med stålull.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å få det på det rette ved innstilling av kulesettedia mi, jeg setter inn en patron i holderen, drar i spaken så hylsa er helt øverst i posisjon i pressa. Så skrur jeg dia nedover til jeg kjenner den butter i halsen på hylsa, så skrur jeg dia en 1/4 turn tilbake igjen.

 

Bare et kjapt spørsmål, bruker du samme metode på dia du presser hylsene med?

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt, og håper det er greit.....

Alle patroner jeg lader til 6,5x55 soter. Har brukt n160 og n140. Selv en 95 gr V-max med 43 gr N140 (COL 72mm) soter. Her kan ikke trykket være for lavt... Det skal påpekes at det er kun hylsehalsen som soter og presisjonen er god. Kan det være noe feil med die`n?

Link to comment
Share on other sites

Bare for å få det på det rette ved innstilling av kulesettedia mi, jeg setter inn en patron i holderen, drar i spaken så hylsa er helt øverst i posisjon i pressa. Så skrur jeg dia nedover til jeg kjenner den butter i halsen på hylsa, så skrur jeg dia en 1/4 turn tilbake igjen.

 

Bare et kjapt spørsmål, bruker du samme metode på dia du presser hylsene med?

 

Nei, når jeg stilte inn hylsepressedia så sota jeg halsen på den første hylsa, så pressa jeg den gradvis nedover til jeg så at sotingen blei borte på hele lengden av halsen. Dvs så og si helt ned til skulderen. Er dette riktig?

Link to comment
Share on other sites

I og med att du bruker helpressingdie og ikke neck ziser die, har du ingen mandrell, men en utstøterstang med ekspander til å utvide hylsehalsen.

Har målt denne i en die for kaliberet, (243=6,17mm) til 5,86mm. Min gir perfekt kulehold.

Sjekk målene på din med ett micrometer før du begynner å slipe den ned.

Husk også att du må ha 6mm kulehold (ikke medregnet boat tail)

Link to comment
Share on other sites

Supert innspill! Da har jeg noen mål å gå ut ifra i alle fall. Skal teste noen forskjellige ladninger i dag for å se om det hjelper, men holder en knapp på ekspanderen.

Er utdanna finmekaniker selv så skal få målt nøye uansett. :)

Link to comment
Share on other sites

Aha opplevelse på banen nå gitt.

Maks ladningen sota mye mindre enn alle de andre ladningene.

Bilder sier vel alt

bc9440f8-2b6c-ff52.jpg

bc9440f8-2b7c-4dff.jpg

bc9440f8-2bad-a499.jpg

bc9440f8-2bc1-ae49.jpg

bc9440f8-2bd2-2ce7.jpg

 

Alikevel soter den litt, så jeg skal sjekke ekspanderen også!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I og med att du bruker helpressingdie og ikke neck ziser die, har du ingen mandrell, men en utstøterstang med ekspander til å utvide hylsehalsen.

Har målt denne i en die for kaliberet, (243=6,17mm) til 5,86mm. Min gir perfekt kulehold.

Sjekk målene på din med ett micrometer før du begynner å slipe den ned.

Husk også att du må ha 6mm kulehold (ikke medregnet boat tail)

 

Jeg har ca 8mm kulehold nå. Målte nettopp ekspanderen på utstøterstanga mi, og på det tykkeste (helt øverst) måler denne nøyaktig 6,14mm. Vil det da si at jeg bør slipe den ned. Er jo veldig stor forskjell fra din ekspander til den jeg har i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Overasker meg at ingen har fortalt deg dette:

Om du har hatt hylser som har sotet veldig, så vil det indirekte gjøre at de neste patronene du avfyrer vil sote lettere.. De vil ikke klebe like lett til kammerveggene, da disse gjerne er fulle av sot.

 

Så en rengjøring av kammeret etter at patroner har sotet det ned, er lurt.

 

Men det kan uansett se ut til at du bør trimme ekspandereren din noe.. Jeg liker å vite at kulene sitter godt fast akkurat der jeg plasserte dem med dia.

 

Det skal være litt motstand når du setter i kule.

Link to comment
Share on other sites

Overasker meg at ingen har fortalt deg dette:

Om du har hatt hylser som har sotet veldig, så vil det indirekte gjøre at de neste patronene du avfyrer vil sote lettere.. De vil ikke klebe like lett til kammerveggene, da disse gjerne er fulle av sot.

 

Så en rengjøring av kammeret etter at patroner har sotet det ned, er lurt.

 

Men det kan uansett se ut til at du bør trimme ekspandereren din noe.. Jeg liker å vite at kulene sitter godt fast akkurat der jeg plasserte dem med dia.

 

Det skal være litt motstand når du setter i kule.

Hva er det som overrasker deg?

I ditt første innlegg snakker du om å slipe ned en mandrell han ikke har,og i siste innlegg snakker du om

ekspander som han har.

Har du lest mine innlegg?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg dreid ned ekspanderen til 5,91 og polert den samtidig. Synes det var dårlig finnish på den generellt sett.

 

Så da får jeg prøve dette! :) blir spennende å se hvor mye mere kraft jeg må bruke for å sette i kula nå, siden jeg nesten ikke kjente noen motstand før.

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt, og håper det er greit.....

Alle patroner jeg lader til 6,5x55 soter. Har brukt n160 og n140. Selv en 95 gr V-max med 43 gr N140 (COL 72mm) soter. Her kan ikke trykket være for lavt... Det skal påpekes at det er kun hylsehalsen som soter og presisjonen er god. Kan det være noe feil med die`n?

Sot på hylsehalsen er heilt normalt, og ikkje til hinder for god presisjon. Det er sot på kroppen som er (eller kan vera) problematisk.

Link to comment
Share on other sites

God resisering H.K.

 

Dusty, det høres lurt ut å slipe ned litt. Men, det er IKKE et faretegn med litt soring. Jeg får som oftest litt sot på hylsehalsen ved hjemmeladninger, og det d..er jeg i. Så lenge ikke hylsekroppen er sotete.

 

Jeg strevde med det i min gamle drilling, da ble løsningen kortere COL slik at det ble en mer eksplosiv trykkoppbygging. Presisjonen gikk også opp da. Merkelige greier. Du kan lese om det her om du er interessert. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=66125&hilit=sulfina&start=80

Link to comment
Share on other sites

Jeg strevde med det i min gamle drilling, da ble løsningen kortere COL slik at det ble en mer eksplosiv trykkoppbygging. Presisjonen gikk også opp da. Merkelige greier.

Ikkje det minste merkeleg :wink: Betre og jamnare kulehald gir (ofte) jamnare utgangshastigheit. Og truleg (men ikkje så lett målbart for ein amatør) jamnare trykkoppbygging og meir likt slippunkt. Det er nok her me har årsaken til den betra presisjonen. Det er mi bestemte meining at kort friflukt er overvurdert som presisjonsfremjande tiltak, i alle fall til jakt, bane- og feltskyting. Godt kulehald er langt viktigare.

Link to comment
Share on other sites

Mye informativ lesing her. Kommer definitivt til å først å fremst sørge for godt og javnt kulehold, å ha lengre COL får jeg eventuellt forske på i ettertid.

 

Har også forstått at soting på hylsehalsen er ganske normalt ved lading, men nå har jeg slitt med sotin på hele hylselengden noe som fremkommer av bildene.

Dette ble dog redusert kraftig med maksladning for kula/kruttet jeg bruker (47gr N160 bak ei 70gr BT) som jeg skal kikke litt nøyere på nå når hylsehalsen vil holde bedre på kula.

Utifra det jeg har lest kan maksladningen min nå også gi best presisjon da det ved denne ladningen gir fullere hylse av krutt og da får javnere forbrenning av kruttet?!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er mange rifler som trives best med maksladninger. Jeg hadde en 22-250 som var slik, samme hvilken kule jeg brukte så krympet samlingene når trykket steg. det kan selvsagt variere fra kule til kule. Det er dette som er greia med hjemmeladning: Variere en og en variabel til du finner noe som går godt. Hastighet/kruttvekt er en variabel. Kuletype ikke minst! Noen rifler liker bare kuler som er unge for kaliberet, andre kun lette, og atter andre varierer fra kule til kule. Men også totallengde, hettetype, hylsetype og hylseprep (helpressing/halspressing) er variabler man kan endre på for å få god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

I og med att du bruker helpressingdie og ikke neck ziser die, har du ingen mandrell, men en utstøterstang med ekspander til å utvide hylsehalsen.

Har målt denne i en die for kaliberet, (243=6,17mm) til 5,86mm. Min gir perfekt kulehold.

Sjekk målene på din med ett micrometer før du begynner å slipe den ned.

Husk også att du må ha 6mm kulehold (ikke medregnet boat tail)

 

Jeg har ca 8mm kulehold nå. Målte nettopp ekspanderen på utstøterstanga mi, og på det tykkeste (helt øverst) måler denne nøyaktig 6,14mm. Vil det da si at jeg bør slipe den ned. Er jo veldig stor forskjell fra din ekspander til den jeg har i så fall.

8mm kulehold er litt vanskelig da halsen på 243 win er 6,11mm :smile:

Legg kula ved siden av hylsa, se att boat tailen begynner hvor halsen slutter, du har da perfekt kulehold og kan også måle maks lengde på denne kombinasjon kule/hylse. Friflukten gir seg selv, og som andre sier betyr ingen ting

bare den ikke butter i bommene.

Link to comment
Share on other sites

Du kan også bruke skyvelæret og mål bredden på kula. Skru fast og sett en ripe i kula med spissen på skyvelæret på denne bredden. Da kan du gradvis skru kuleisetteren ned til streken forsvinner. Da har du en kulebreddes hold, som er minimum. Alt over dette bør egentlig være unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Det er mi bestemte meining at kort friflukt er overvurdert som presisjonsfremjande tiltak, i alle fall til jakt, bane- og feltskyting.

 

Kunne ikke sagt det bedre selv! For de som driver med BR og forsker seg fram med tidels mm. i friflukt, er det en annen sak, men for oss dødelige, så tror jeg man kan legge seg nært opp til fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

For de som driver med BR og forsker seg fram med tidels mm. i friflukt, er det en annen sak, men for oss dødelige, så tror jeg man kan legge seg nært opp til fabrikkammo.

BR blir ei heilt anna historie. Dei kan skyte "rett frå pressa" og kan skyte med 0 (eller negativ) friflukt om det gir best presisjon.

Jaktammo som "skranglar" rundt i ei lomme heile hausten treng kuler som sit godt fast, og det same er ein klar fordel når det skal skytast seriar med magasinvåpen og relativt korte skytetider.

Eg diskuterte (viss det kan kallast diskusjon når to karar ei heilt einige) dette med ein av våre aller beste DFS-skyttarar nyleg. Han testar relativt mykje og har kome fram til at ein oftast får best presisjon ved å setja kulene akkurat så djupt at det er kontakt i heile halsen, altså det same som kjella seier lenger opp i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Aha, da har jeg lært ennå mere. Skal gjøre skyvelære metoden fra boat tailen og opp på kula og sørge for at det da blir hold på hele hylsehalsen, hverken mer eller mindre.

Dette er jo ganske så gøy å forske på da! :) Skal presse om alle hylsene mine utover i uka med den ned-dreide ekspanderen og så får jeg kanskje tid til å lade litt til uka igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Ble anbefalt å stille spm mitt i denne tråden.

 

. Har ladet 140 grs match king til min tikka t3. Splitter nye norma hylser som jeg først presset i dien . Tok utgangspunkt i raufoss 140 grs mtp lengde. Ladet i 43, 44, 45 og nå 46 grs n160. Dien jeg brukte er en ny rcbs-die . Hva er galt når jeg får soting på alle ladingene .? Ca på 1-2 av 5 patroner. Kanskje skuldre er presset for lang tilbake..?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...