Jump to content

Soting på hylse! Hjelp en ny hjemmelader


Dusty

Recommended Posts

Hei. Ble anbefalt å stille spm mitt i denne tråden.

 

. Har ladet 140 grs match king til min tikka t3. Splitter nye norma hylser som jeg først presset i dien . Tok utgangspunkt i raufoss 140 grs mtp lengde. Ladet i 43, 44, 45 og nå 46 grs n160. Dien jeg brukte er en ny rcbs-die . Hva er galt når jeg får soting på alle ladingene .? Ca på 1-2 av 5 patroner. Kanskje skuldre er presset for lang tilbake..?

Hvis du leser hele tråden, så tror jeg du får svar på det meste du lurer på :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja da var jeg hjemme igjen etter en tur på banen. Hadde på forhånd ladet opp 9stk med Nosler BT og 3 stk med Nosler Partition.

 

BT specs:

Hylse - Norma (helpressa og trimmet med neddreid ekspander)

Hette - Remington

Krutt - 47grn N160

Col - 67,2mm

Kule - 70grn Nosler Ballistic Tip

Slik så hylsene ut til slutt:

54caa158-2c1c-2f03.jpg

54caa158-2c2a-03a5.jpg

 

Første hylsa var det bare sot på halsen og skulderen, så skøyt jeg 2 hylser til som hadde sot nedover hele hylsa. Så dukket det opp blanke hylser sporadisk innimellom de som var sotete. Så dette skjønner jeg ikkeno av. Altså 4 hylser med sot kun på hals og skulder og 5 hylser med sot hele veien ned.

 

Så til Partition spec's:

Hylse - Remington (helpressa med neddreid ekspander og trimma)

Hette - Remington

Krutt - 44grn N160

Col - 69mm

Kule - 85grn Nosler Partition

Slik så disse hylsene ut:

54caa158-2de8-33f9.jpg

 

Disse var det jo kun bittelitt sot på halsen som jeg anser som helt normalt. Så da begynner jeg å undre på om det er Normahylsene som gjør at det soter slik på BT kulene??

 

Begge kulene samlet veldig godt i rifla mi! Så dette er trolig en ladning som jeg vil gå for uansett. Det jeg dog merket var at treffpunktet på partition kula er 5cm høyere enn BT kula. Hva kommer dette av? Trodde en lettere kule ville gå høyere enn en tyngre kule??

 

Noen som har innspill her? Skjønner ikke en pøkk selv.

Link to comment
Share on other sites

Javel? 5 av 9 hylser med BT kula er det jo masse sot på?!

I og med att du nå har nok kulehold og merker mer motstand når du setter i kulene, (etter neddreing av ekspander),

må eneste mulighet for sot på hylsekroppen være att du ikke har nok trykk til å tette i kammeret?

Husk att Norma hylser er normalt romsligere (større innvendig volum enn andre fabrikat).

Det beste er å bruke ett hylsefabrikat og utarbeide alle ladinger for dette.

Link to comment
Share on other sites

Aha... takker for innspill.

 

Så det som faktisk kan være scenarioet her er at 47 gr (som er maksladningen for denne kula med dette kruttet) kanskje ikke er nok i ei normahylse? Er det da bytting av krutt som er oppskriften eller er det å eksperimentere med forskjellige ladninger og kanskje også gå over "maks" ladning?!

Link to comment
Share on other sites

Aha... takker for innspill.

 

Så det som faktisk kan være scenarioet her er at 47 gr (som er maksladningen for denne kula med dette kruttet) kanskje ikke er nok i ei normahylse? Er det da bytting av krutt som er oppskriften eller er det å eksperimentere med forskjellige ladninger og kanskje også gå over "maks" ladning?!

 

 

Mener jeg fortalte dette litt tidligere i tråden, at jeg må bruke forskjellige ladedata for forskjellige hylser, spesielt norma-hylser. Så det aller beste hadde vært å finne tabell med riktig kuletype i tillegg til hylsefabrikat. Jeg veit at detta kan være vrient, så jeg ville prøvd å øke ladningen fram til sotinga forsvinner og fulgt med på trykktegn underveis :)

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier det igjen....;

 

Til 70grs kuler i 243 W er ikke N160 å anbefale. Prøv med N150 eller evt N140.

"Lette-for kaliberet"-kuler trives best med raskt krutt, og det er oftest lettere og oppnå god presisjon. Raskt krutt bygger opp trykket tidligere, og gir kula en god "dytt" i starten. Det er heller ingen ulempe at kruttet brenner raskere opp i løpet, mindre smell og mer stabilitet for kula ut av løpet...

 

Settedybde/kulehold/friflukt varierer fra børse til børse.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Bra forklaringer folkens! Har ikke glemt rådene deres fra før altså om å bytte krutt, men jeg har ikke funnet ladedata med de andre krutt typene og så føler jeg meg skikkelig kunnskapsfattig når det gjelder dette.

Skal i alle fall prøve å øke kruttmengden med 1grn, men først skal jeg lese meg opp på overtrykks tegn i ladeboka.

Link to comment
Share on other sites

http://www.6mmbr.com/243win.html

 

Her er det en del lesestoff :)

 

Hvis du åpner dette dokumentet får du tilgang til en rekke ladninger for 243 Ackley Improved, en "utblåst versjon av 243 Win.

Ladningene er 5-6% over normalt 243 nivå, så da har du en pekepinn på hvor du kan starte(start f.eks 10% lavere enn for 243AI)

 

http://www.angelfire.com/nd/243ackleyimproved/

 

Jeg har selv 243AI, en morsom og ikke minst veldig presis patron :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært på banen igjen! :)

Gøy å skyte da, men ser jo at kuler og krutt minker ganske fort! ;)

 

I dag har hadde jeg ladet opp 5stk NBT med 47grn og 5 stk med 48grn (altså 1grn over anbefalt maks ladning med N160)

 

Selv om det er små forandringer må eg si det er gode forandringer. På 48grn ladningen var det ikke sot i bunnen av hylsa i det heletatt, mens på 47grn ladningen var det sot på bunnen av hylsa på alle 5patronene.

Nå har det seg slik at det blir umulig å lade mer enn 48grn da hylsa blei full på dette målet. Så konklusjonen da er vel at jeg bør prøve en annen krutt type med denne hylsa og kula. Jeg skal prøve med samme krutt og kule, men med en annen hylse også for å se om det kun er hylsa som gjør at det soter.

 

Her ser dere hylsene.

54caa158-a9d3-9886.jpg

54caa158-a9df-c8c8.jpg

54caa158-a9e9-6a45.jpg

 

Som dere ser så er 47grn hylsene øverst på bildene.

 

Legger også ved bilde av treffpunkt på skiva. Ladningen gir i allefall veldig god presisjon.

Alt er skutt liggende på 100m med Stoney point tofot.

Var heldig med Fusion samlingen, den ammoen går generellt sett godt i børsa mi har jeg lagt merke til. Spredningen på NBT skuddene er nok i hovedsak min skyld.

54caa158-ab0c-d747.jpg

Og bare for å rette opp i skrivefeilen på blinken dere ser så er det noterbart at samlingen i midten + slengeren ut til høyre er 48grn ladningen! Ikke 47grn ladningen som jeg har skrevet!!

Link to comment
Share on other sites

Sliter litt med soting selv i 6,5, og sporadisk i andre kalibre, men det er helst pga kule og krutt.

Kan man si det slik at mandreng/ekspanderknapp(L. expandere=>utviderknapp) bør være 3% mindre enn kulediameter uansett kaliber? Eller gidder noen å lage en sticky med alle diameterne?

Ellers ser jeg ofte oppfordring om å sette kula dypere. Det bør da fremkomme at noen kuler har en slik form at de mister holdet når man setter de for dypt, ofte skjer dette forbausende tidlig, noen ganger før kaliberhold og krymperille etc. (Også med utviderknapp, altså ikke mandrengens feil)

De vil vel fortsatt tette for kruttgass slik at hylsehalsklebingen bedres, men de kan flytte seg i håndtering og rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...