Jump to content

Tips og råd til innskyting av rifle


jkjersem

Recommended Posts

Før du reiser på skytebanen kan det være lurt å pusse løpet, det kan ligge lagringsfett eller smuss i løpet.

 

Fremme på skytebanen:

Sikt mot midten av blinken og skyt, deretter justerer du kikkertsiktet helt til du treffer midten. Bruk gjerne stødig anlegg under innskytingen.

 

Deretter er det bare å skyte :D

Link to comment
Share on other sites

om du ikke er på skiva de første skuddene legger du børsa stødig på en sekk eller noe lignende, tar ut sluttstykket og ser igjennom løpet. legg løpet sånn at du ser rett på det sorte i skiva og se i kikkerten uten å røre våpenet. juster på kikkerten til du er på tier og dobbeltsjekk igjennom løpet. da kan du prøve en 3 skudd serie og se hvor du er, og finjustere på kikkert deretter. sparer deg mye bomskudd om du ikke er på skiva med nymontert kikkert.

lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

plagdes litt med den metoden der man skal se igjennom løpet, å stille kikkerten deretter.

Gjorde noe feil, men aner ikke hva :P

Ta med deg børsa til nærmeste våpenbutikk, så får du grovinnstilt kikkerten med laser dersom du ikke kjenner noen som har en slik.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, men det jeg mente var det med innskyting av selve løpet, har hørt att man skal pusse løpet etter hvert skudd, og skyte eit skudd og så la løpet kjøle seg med osv.. hva mener dere ?:))

 

 

Og dette har vært diskutert mange ganger her på forumet. Søker du finner du nok de trådene.

personlig mener jeg det bare er tull og er bortkasta penger og tid...........

Link to comment
Share on other sites

Enig med Cardinal.

 

Når jeg kjøpte min .223 så gikk de 3-5 første smellene med på å finjustere kikkerten, som så 10 til, totalt 15 smell, pusset så løpet og kjørte på med 15 til.

 

Med rifla i benk den dag i dag skyter den 5 høl i høl.

 

Så dette med ett smell og så pusse og ett nytt smell og puss på nytt har jeg ikke trua på gitt.

Link to comment
Share on other sites

når jeg skyter inn kikkerten så klister jeg en lapp som du pleier å lappe skudd på blinkene med i halsen på reinen elr noe så kjører jeg bare ut blinkene på 50 m for å finne skuddene og grovstiller de så kjører jeg den ut på 100m og og tar 3 skuds serier og stiller helt til jeg har skuddene i lappen..grunnen til jeg tar 3 skudd er for de at da ser jeg ei samling på skuddene..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er ny rifle i hus(9,3x62 elgvelter) og etter mye nett-glaning osv, er jeg inneforstått med at man bør skyte inn en ny rifle, uten at jeg helt forstår hvorfor man skal gjøre det.

Det jeg lurer på i denne sammenheng, er hvorfor man gjør det, hvordan man gjør det og hvor mye man bør gjøre det :?:

All info tas imot med takk!!

 

Mvh Mats

 

 

Slått sammen to like tråder. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Her nede kaller vi "å skyte inn ei rifle" å stille inn siktet.

 

Den vanlige metoden: Bruke billig ammo og stille etter hvert 3 skudd etc til den sitter midt i på 100m.

Den "avanserte" metoden: Bruke en bore sighter for å grovstille siktet, for deretter å ta noen skudd i skiva og stille deretter til den sitter midt i på 100m.

 

Hvorfor: Ja, du vil jo ellers ikke treffe noe særlig :mrgreen:

 

Om det er for å "brekke inn løpet/våpenet", kort fortalt, noe vås (om dette er et fabrikknytt våpen). Og er vel egentlig en unnskyldning man serverer til seg selv, eventuell kjerring etc for å kunne gå og teste ut den nye rifla si! :D

 

Når du faktisk skal "brekke inn løpet" har det en praktisk betydning når det gjelder presisjonsskyting. Har vært ute for at en revolver som det var 3 løp med til at man etter å ha byttet til et av de andre løpene, måtte fyre av et skudd før de andre samlet som de skulle. Hvorfor? Aner ikke.

Link to comment
Share on other sites

Puss ihvertfall før du skyter første gang.

 

Jeg har pleid å pusse grundig før første skudd og mellom de 10 første skuddene. Om pussing mellom skuddene betyr noe? Aner ikke-men det skader ihvertfall ikke; og gammelbørsa skyter da like bra i dag som da den var ny i februar -92 (20år-2-2500 skudd siden).

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å lese den en gang, men ga ganske fort opp. Var en dårlig oversatt utgave av boken, med total mangel på komma, punktum, store bokstaver og det meste av det han norsklæreren dreiv å gnåla om den gang jeg dreiv å lagde faenskap på skolen. Skal gi den et nytt forsøk, når jeg får tak i en edru oversettelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...