Jump to content

Labrador som ikke spiser.


S.Arnesen

Recommended Posts

sliter med at min 7mnd gamle labrador har mistet mye av sin matlyst. Di første 3 månedene spiste han som en labrador pleier, rakk såvidt å se at han spiste, men nå spiser han bare bittelittegrann for vær gang han får mat. tenkte han var forlei så jeg kjøpte to forskjellige fortyper til for å variere litt, men hjalp lite. Var hos dyrlegen for å tatt avføringsprøver og slikt for en måned siden i forbindelse med en forsinket 5mnd sjekk å da var alt bra med mage og nyrer osv, så skal ikke være noen fysiske årsaker til dette. noen som har noen gode råd? Kjøpte en sånn 300gr pedigree våtfor boks å blandet den med endel tørrfor, og da var labradoren tilbake igjen.

 

alle tips tas imot med stor takk. Han er så aktiv + at han jo er i voksefasen, så vil jo gjerne at hans skal få i seg mest mulig tørrfor...

Link to comment
Share on other sites

Sikkert bare matlei, har en gammel gordon som er slik. Kun tørrfor servert så hopper hun glatt over 1 dag eller 2 men så snart det smaker litt av annet enn tørre pellets går maten ned på et blunk. Dette utenom jakt da behovet ikke er allverden, litt hard bruk så går hva som helst ned.

 

Jeg pleier å kjøpe billig tunfisk i vann og blander i , 2 for 10 på spar og en halv boks holder fint pr måltid, skader neppe med litt fisk i kosten heller :)

 

En kan selvsagt stå steilt på at bikkja skal ete det den får og da gjør den nok det, etter en stund, men det koster ikke allverden med litt ekstra og hunden har ikke vondt av det.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp inn ett par pølser med Vom og hundemat m/laks og halvbland med tørrfôr.

Pleier som regel å gjøre susen det :) Da får hunden i seg nok energi også.

Funker det så er det bare å fortsette med den fôringa. :)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en slags saus som kommer på spruteflaske som er beregnet på å gjøre tørrforet mer "delikat" for bikkjene. Jeg brukte det med god effekt når bikkjene mine var yngre. Fordelen er at det tar 10 sekunder mer enn enn å servere rent tørrfor i stedet for å blande med våtfor. Doseringen blir enklere også når man bare har en fortype å forholde seg til.

Link to comment
Share on other sites

Vi sleit litt med noen som gikk lei tørrforet,starta og fore med Vom og hund og bikkjene er i ekstase når måltidet nærmer seg :smile: Vi gikk gradvis over og forer nå stort sett bare med det,med unntak av en og anna foring med tørt. Men da blir sjelden skåla tom,så litt bortskjemte blir de nok. Men syns det er trivelig og sjå at bikkjene gleder seg til maten :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har en neg som har vært slik siden første dag. Han er no 20 mnd. Virker fryktelig matlei. Men prøver og være konsekvent med å la matskålen stå nede kun 15 min i løpet av døgnet. Spiser litt, men sjelden alt. Hvis han ikke får noe i lag med foret, da går det ned på høykant :shock: . Men han virker noe generelt i god form, så jeg bryr meg ikke så mye med det. Fikk no beskjed av dyrlegen en gang jeg spurte at " friske hunder svelter aldri i hjel ved matskålen".

Link to comment
Share on other sites

Et klassisk triks er å bruke litt stekesjy e.l. fra matlagingen, ikke bare gir det variasjon i smaken men lukter også som maten dere spiser. Bare det kan hjelpe litt på ting. Som KnutH sier vil ikke et friskt dyr sulte ihjel om den får spiselig mat, men det er jo fint om de liker det de får.

Link to comment
Share on other sites

Vi faller i den gropen en gang i blant, gir han litt middags rester for å få opp matlysten. Jeg tror han skjønner det at hvis han bare holder seg noen dager, så blir det noe godt. Jeg vet ikke, men jeg tror man gjør seg selv en bjørne tjeneste med å tilsette noe godt i maten når de har gått noen dager med lite spising.

Link to comment
Share on other sites

Prøv Norwegian Polar

 

http://www.norwegian-polar.no/" target="_blank" target="_blank

 

Bra for`som de fleste spiser. Lukter også godt ( har smakt det selv :lol: ) Godt

 

Våre Rottweilere går på PRO PLAN / kylling & ris . Har nettopp begynt med POLAR og all maten går ned blandet med kuler. Greit å blande inn slikt for , så slipper hundene å bli matleie.

 

Har du Røntget din Hund ? kan jo være den har svelget noe fremmedlegme og mister matlyst ?

 

Mvh AWS

Link to comment
Share on other sites

Min slutta og spise et par ganger når han var ca et år. Jeg fikk jo helt sjokk første gang, er jo helt galskap at en labrador ikke spiser. Dyrlegen sa det var fordi han hadde fått i seg noe annent rart, pinner sokker og alt mulig rart dem putter i kjeften så fort man snur seg.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel neppe noe feil i det, hvis hundene får den næringen de skal. Men jeg tror at hvis man gjør det, så får man en hund som sparer seg hvis han får kun eks tørfor. For han vet at det blir servert noe kjempegodt kansje neste dag.

Noe jeg har fått fortalt er at hvis man forer med "feil" for, eks menneske mat. Så kan Elghundene bli brunaktig i pelsen. Og pels kvaliteten ikke blir som den skal være. Noe man ser på enkelte. Men om det er noe i det skal jeg ikke begi meg ut i.

Men jeg ble no fortalt at det beste var at jeg foret med hundefor og kun det.

Men når det er sakt så de hundene vi hadde i min barndom fikk vel aldri hundefor, det var kun rester etter middag etc. Og det ble no hunder av de også :D

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste er jo at de spiser rent for, vår fillebikkje fikk Felleskjøpets kraftfor i alle år og ble aldri lei. Hun fikk likevel litt rester som belønning.

 

Det jeg har problemer med å kjøpe er at hunder evner å se flere dager frem i tid, de fleste jeg har vært borti kan ikke engang planlegge en fis. Jeg tror nok de ikke spiser fordi de ikke er sultne eller er lei maten, ferdig med det.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har problemer med å kjøpe er at hunder evner å se flere dager frem i tid, de fleste jeg har vært borti kan ikke engang planlegge en fis. Jeg tror nok de ikke spiser fordi de ikke er sultne eller er lei maten, ferdig med det.

 

Mulig det..

Kansje man skulle prøve vom en periode for å se om det blir bedre. Kjøper dere inn store parti i gangen? Må man kjøpe seg egen hundefor fryser?

Link to comment
Share on other sites

Vom og hundemat selges i de fleste dyrebutikker og selges i 0,5-1 eller 5kgs pølser eller i 20 kgs blokk.

Bare å putte i frysern sammen med annen mat.

Holder 3-4 dager i kjøleskapet etter tining.

Jeg putter bare en pølse i en tom iskremboks.

Ingen sjenerende lukt på det foret heller :)

Link to comment
Share on other sites

Har en labrador(ish), og opplever akkurat det samme. Spiser som oftest normalt igjen etter et par dager.

Er det ille blandes litt av billigste type tunfisk i foret, så går alt ned.

 

Hjelper noen ganger midlertidig å bytte for, men har gått lei absolutt alle tørfor-varianter jeg har prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper av en som driver med trekkbikkjer i nærområdet. Blokk a 20 kg(ca 50*40 cm og 10 cm tjukk)

kjøper inn for noen måneder om gangen.Så litt fryseplass må man ha. På en gjennomsnittlig gråhund har du jo for i 40 dager + pr blokk ved fullforing. Så den holder jo en stund

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å vite hva som rører seg i hodet dems, men holder en liten knapp på "ikke så veldig snadder, venter jeg så får jeg kanskje noe bedre".

Om man ikke ønsker å sette hardt mot hardt, så kan man jo bare gi samme maten fra hånden, har aldri sett en hund som ikke spiser opp mat den blir håndforet med.

Link to comment
Share on other sites

Siden det er en Labrador vi snakker om så er det nok kanskje ikke bare at den er matlei som er problemet, fortsetter dette så hadde jeg nok tatt en tur til dyrelegen hadde jeg vert deg.

 

Til info så elsker Labradorer all mat og de blir nok ikke matleie, de hadde tvertimot spist seg i hjel på hva som helst vist de hadde fått tak i nok mat, de mangler nok ett eller annet i hjernen som sier i fra at nå er jeg mett så hadde dette skjedd med min Labb så hadde jeg blitt bekymret.

Link to comment
Share on other sites

Vår "halvlabrador" skal være bra sulten før han setter tennene i tørrforet. Jeg har begynt å lure på om den andre halvparten av han kan stamme fra en hund som har tilhørt Hellstrøm, for større gourmetbikje har jeg aldri vært borti :lol:

Men bare for å ha sagt det, jeg skjønner godt at bikja ikke vil ha tørrforet :wink:

Link to comment
Share on other sites

" men jeg tror man gjør seg selv en bjørne tjeneste med å tilsette noe godt i maten når de har gått noen dager med lite spising."

 

 

For noen dager siden - ville ikke min TJT spise noe særlig.

Og bekymret ble man jo.

 

Var det noe galt med henne?

 

Før jeg "tok" veterinærregningen - fikk hun til overmål koteletter med god fettrand (gråt nesten når jeg ga fra meg de :lol: )..

 

Bjørnetjenesten viste meg at det ikke var noe galt med henne :wink:

 

De neste dagene ble det vanlig kost igjen - noe hun selvsagt ikke satte noen høy pris på :shock: .

 

Men sulten overvann staheten - og hun er nå på normalen igjen.

 

Bjørnetjenesten sparte meg ihvertfall for en veterinærregning :)

 

Så jeg tror at trådstarter kan ta det med ro - inntil lab`en ikke kaster skygge :) .

Link to comment
Share on other sites

Alle friske hunder er i utgangspunktet glupske og "altetende". Samtidig er de ekstremt tillpassningsdyktige og smarte. Finner de svakheter hos eier så vet de å utnytte det. En hund som lever uten konkurranse fra andre hunder og et labert aktivitetsnivå kan lett bli utspekulert i matveien. Et ekstremtilfelle jeg vet om spiser hunden kun fløtepudding fra en spesiell produsent. :lol:

 

Gi bikkja en 3 km svømmetur og for den sammen med noen artsfrender så blir den glad for alt som serveres. :P

 

Å øke smaklighet med sauser og middagsrester blir bare tull. Det eneste du oppnår er en kresen hund som fiser 24/7. Unngå å la hunden leve et rutineliv. Gi den mat på ulike tidspunkter og gi den fysisk trening 2-3 ganger i uka som er såpass anstrengende at den virkelig blir sliten. Hunder som gnager i stykker ting, nekter å spise osv. er et signal om at hunden kjeder seg og at det må taes grep. Har du mulighet bør du kutte ut tørrfor og gå over til Vom og Hundemat eller Norwegian Polar.

Link to comment
Share on other sites

Om man ikke ønsker å sette hardt mot hardt, så kan man jo bare gi samme maten fra hånden, har aldri sett en hund som ikke spiser opp mat den blir håndforet med.

- Ingen regel uten unntak! :mrgreen: Her tilbyr jeg bikkja rått bjørnekjøtt, og han rygga tre skritt bakover og så forskrekket på kjøttbiten. Dette ville han slett ikke ha! :lol: Etter å ha stekt kjøttet måtte jeg si meg enig med han, det smakte jo pyton! :mrgreen: Men bikkja spiste det stekte kjøttet. :roll:

 

244152_1690131337924_1762275_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Siden det er en Labrador vi snakker om så er det nok kanskje ikke bare at den er matlei som er problemet, fortsetter dette så hadde jeg nok tatt en tur til dyrelegen hadde jeg vert deg.

 

 

Enig med Sportskytter her .

 

Ellers så er ett topp for ` å anbefale kontra de billige. Vi byttet fra Flatazor til Pro Plan og kunne se forskjell etter 8-9 uker.

Pelsen er penere og helt sort ,samt ingen flassing lengre. Vi bytter smak på sekkene vi kjøper inn, slik at de får en forandring .

Ellers blander vi inn Norwegian Polar etter behov . Vi er glad i Rottweilerene våre ,så av og til så koker vi Kyllingfileeter uten salt og hakker opp i matskålene. Reine festen :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

riktig nok så er det en spaniel vi har. den er 8mnd, var ikke altid den ville spise heller.

men hun spiser mye bedre om hun får maten på gulvet enn om det ligger i skålen, prøvd forskjellige skåler, vanlig stålskål rører hun ikke.

kjøkken talerken funket bra lenge, men gulvet er tydelig vis best.

så er ikke altid det er maten heller, merkelig som de dyra er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...