Jump to content

Hva er beste sikte til praktisk rifle?


MMY

Recommended Posts

Har skutt praktisk rifle noen år nå, men har fremdeles ikke funnet det perfekte sikte. I forbindelse med at jeg har bestilt ny praktisk rifle ønsker jeg innspill på hva som er det beste oppsettet optisk på en praktisk rifle. Har tidligere brukt Eotech samt 1-4 kikkert... Er nå på utkikk etter det ultimate oppsettet :D

 

Alle noenlunde kvalifiserte innspill mottas med takk :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hassel; vet ikke om en til salgs vel :winke1:

 

Har en Millett 1-4 på en av riflene pr i dag, men vurderer å oppgradere til Zeiss (jada, vet jeg er gammeldags, men Zeiss er nå engang Zeiss :winke1: ) eller annet sikte, alt etter som hva slags innspill som kommer. Når det er sagt er jeg imponert over Ior sin 1-4x :shock:

Link to comment
Share on other sites

Kva trur folket om den nye Leicaen då? Nokon som har prøvd Leica Magnus 1-6,3x24 ?

Har prøvd Magnusen når Leica hadde med demoeksemplar sist gang jeg var på kurs. Nydelig kikkert, men for meg blir den nok litt for dyr. Men det er jo snart jul :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en swaro 1-6 med rød prikk på jakt rifla. Den sitter nå med arms picatinny montasje slik at jeg kan sette den på praktisk rifla.

Anser dette som mye bedre en det andre jeg har av eotech, aimpoint og trijicon.

Det koster mye med er helt rått . Stort og godt synsfelt og så rett opp på 6 ganger til lange hold.

Anbefaler at du ser på et sånn i en butikk.

Link to comment
Share on other sites

Postet spørsmålet i en annen tråd, men passer vel bedre her:

 

Hvor godt vil f.eks en Aimpoint Comp M4 med 3x med FTS-montasje, eller en Eotech 5xx med 3X og FTS-montasje gjøre seg i IPSC? Siden det virker som det er så mye varierende hold, og at de fleste velger enten rødpunkt med variozoom, eller kikkert og rødpunkt ved siden?

Link to comment
Share on other sites

Syntes ikke Swaro er spesielt krevende mtp øyeavstand. Du får også en meget liten "sort ring" som tar lite av synsfeltet ditt. Hadde en CQ/T fra Leopold tidligere, men det ble en annen verden å se gjennom Swarovski. 6x er også greit på 300m på små plater og skiver dekket opp av PT.

 

Vil anbefale deg å prøve de du tenker på får du bestemmer deg, om det er mulig. Drar du på et stevne, så lar de fleste deg få se gjennom kikkerten i alle fall..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg har Variopoint 1.1-4 i dag, prøvde Swaroen men syns den blir for kilen på øyeplasering samenliknet med Zeissen (og den eneste gangen jeg har følt behov for mere en 4x var i Oulo på nordisk, med brune IPSC skiver mot sand bakstopp på 300 meter og paddeflatt lys). Vurderer å teste Leica, men ender vel opp med å vente på den nye fra Zeiss. Er ikke sikkert jeg gidder bytte da heller.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kopierte bare de som sto :)

Snakte med dei og de sa at de var et kjempe sikte til den prisen

Har selve de sikte som er 1.1X4 til min mini-14. kjøpte de brukt til 2000kr her på kammeret.

Syns de var et bra sikte, ikke at jeg har en kjempe referanse på kikkerter.

 

Men de kom nettopp en brukt en her

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... 4&kwUnica=

1 stk pent brukt Trijicon 1-4 kikkertsikte m/ ubrukt montasje 7000,-

Kikkerten har rødt triangel, de fleste som selges i Norge har gult.

American Defence Recon montasje (ubrukt).

Link to comment
Share on other sites

Som trådstarter er jeg vel forpliktet til å fortelle hva jeg falt ned på :smile:

 

I likhet med Badger skal jeg denne sesongen gå for kun rødpunkt - etter forrige sesongs blandingsbruk av 1-4 og rødpunkt - rett og slett fordi det er mindre å konsentrere på og derav mindre som kan gå galt. Mener at jeg har mer å hente på å møte opp på matchene med godt innskutt rødpunkt enn å ha kikkert med variabel forstørrelse - så får jeg heller konse litt ekstra på holdene over 200 m. :D

Link to comment
Share on other sites

Prøvde tidl. med 3x m/vippemontasje og aimpoint, kjapt, men fikk problemer med at rød prikken delte seg i 2! Andre som har opplevd det samme?(hadde også Eoetech og 3x, same story) Derfor skrinlagt.

 

Er aimpointen innskutt på 100m, er det "bare" å legge rødprikken rett over toppen av ipsc skiva på 300m.

En fordel med aimpoint er at en ikke trenger å ta hensyn til øyeavstand og parallakse under kinkige skyteposisjoner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

http://www.amazon.com/Scope-Illuminated-Crosshair-Ballistic-Reticle/dp/B0035M1HNY/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1363262537&sr=8-1&keywords=trijicon+rmr+acog

 

Dette burde vel tilfredsstille både korthold og langhold (4x)?

 

Har selv mulighet til å hente inn diverse saker fra USA så er jo en betydelig besparelse. Capsicum selger jo denne til 21 000, og da bare til Forsvar og Politi.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har aldri kikket gjennom den, men dorulleffekt, kresen på øyeplassering osv. er stikkord som jeg mener å ha lest. Så det er vel foreløbig fortsatt Swarovski Z6i som er det beste alternativet. Da kjøper jeg heller den enn en dårligere kikkert som går til 8.

 

Hvilken av Leupold 1-6ene er det du tenker på Hassel?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...