Jump to content

Hylser med skarp tennhette.


RolfKr

Recommended Posts

Hei

Da er jeg i gang med et prosjekt med å fjerne 700kuler fra feil produsert 22.250 patroner.

Jeg bruker rcbs sin kule utdrager og kaster kruttet. Da det er usikkert hva det er.

Jeg skal ta vare på hylsene da disse er av god kvalitet og kulene som jeg vurderer og selge billig. Sako 55gr helmantel.

Er ikke sikker på hva som er galt med patronene og vil også fjerne tennhettene.

Er det noen måte og fikse dette på uten og sitte med hjertet i halsen. Med verne utstyr fra topp til tå??

Link to comment
Share on other sites

Er bare å ta på vernebriller '(som vel er på allerede :wink: ) Og kjøre de ut med pressa, enten med en særs hetteutstøterdie, eller ei vanlig sizedie skrudd litt opp.

Det funker fett, sannsynligheten for smell er minimal, og smeller det, ja så skvetter du vel litt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forster pressa og ei lee presse. og har tenkt ut det samme som er skrevet her. At hvis det blir aktuelt og presse dem ut så skal hettene fjernes eller legges i en stor søppeldunk. Så de er langt unna der det kan bli en eksplosjon..

Men nå er det 2-2 her..

Håper på flere svar her!

Er det skadelig på noen som helst måte for pipa og skyte 700 hylser med kun tennhetter??

Hvor stor sjangse er det for at hetta eksploderer når jeg presser dem??

Link to comment
Share on other sites

hvorfor kan du ikke bruke opp igjen hylsene med hettene i da??

presset ut ei hette ved en feiltagelse en gang.. den smalt å kom ut å hånden min blei helt nedsotet med et sår der hetta satt inni... fant ut at jeg hadde svart blod etter det. var ikke noe særlig så jeg gjør ikke det igjen...

Link to comment
Share on other sites

Om ladingen feiler, en er usikker på krutt type, eller vekt er det bare å kvitte seg med det.

Resten er vel greit?

Bruk kule og hylse med tennhette i.

 

Hva er årsaken til at du vil bytte de eller smelle de av?

 

Er mange da...

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner vi og snakke! Takk for mange gode svar!

Patronene er fabrikk ladet og trekt fra markedet av ukjent grunn..

Og jeg fikk dem, mot at jeg ikke under noen omstendiheter skyter dem!

Siden jeg ikke vet hva som er galt. Så vil jeg ta ut krutt og hetter. Så blir jeg helt sikker på at ting er i orden.

Det kan jo være feil krutt,hetter eller dårlig krutt,hetter. Regner med at det ligger der og ikke er feil med kule eller messing.

det er bare å sende pm hvis det er noen som trenger 55gr kuler i 224. Sako kuler.

Det er jo snakk om ganske mye fin messing. Så driver og jobber med det nå. Har fjernet kula på 420 i kveld :) Begynner og bli sår på fingrene :winke1:

Hvis det ikke er noe problem og skyte dem, utenom at det må pusses litt gjør jeg det.

Tor dere at jeg må pusse imellom de 700?

For med 700 kan man vel være sikker på at det smeller en gang... Det værste er vel og sitte og vente på at det kan smelle.

Link to comment
Share on other sites

For med 700 kan man vel være sikker på at det smeller en gang

Tviler jeg sterkt på. Men tenk om det er hylsene det er feil på? Jeg ville nå iallafall ladd om 5-10 stykker før jeg kjørte 700?

 

K

Link to comment
Share on other sites

"Det er noe feil med patronene" men man vet ikke hva...

-kan det være noe feil med kulene? (Matelseparasjon i løpet feks? det kan være særs uheldig)

-kan det være noe feil med kruttladningen? (for mye, for lite, osv? det kan være særs uheldig)

-kan det være noe feil med kruttet? (at det ikke har rett egenskaper, ikke tåler lagring osv? det kan være særs uheldig)

-kan det være noe feil med tennhettene? (At de punkterer?)

-kan det være noe feil med hylsene? (at de sprekker under skyting? om de sprekker nær hylsehodet kan det være særs uheldig)

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være så mangt. Men jeg vil tro at det ligger mest sannsynelig på krutt siden. Da jeg har lagt merke til av de 420 som ble demontert i går at krutt mengen er ujavn på noen av dem.

Så det blir vel til å skyte hettene. Og pusse godt:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke veid krutt ladnigene enda. Skal ta noen i kveld. Men har lagt merke til at det kommer en og annen med betydlig midre krutt. Ca hver 20.

Og utifra det drar jeg en konklusjon at hylsene er trygge og bruke.

Siden dette er litt via via så er kanskje ikke orlyde i mine innlegg helt 100% korekte. Men jeg fikk dem av importør. Importøren hviste hva jeg skulle bruke dem til. Jeg fikk bedskjed at jeg ikke skulle skyte med dem!

 

Til dere dommedags gutta :winke1: Hvordan vet man at noe er 100%... Man gjør vel ikke det! Og jeg har ikke noen prblemer med å skyte de hylsene. Er ikke sikker på alle hylsene som kommer fra div produsenter i bulk heller... Tror ikke alle er rønket.

Link to comment
Share on other sites

Veit du vekta på kruttladningen? litt spesielt at ammunisjonen ikkje måtte skytast under nokon omstendighetar, tyder kanskje på for stor kruttlading i loten. evt. feil med hylser.

Veg kruttet og kula, sjekk opp mot ladetabellane.

 

Du vet jo fortsatt ikke hvilken type krutt som er brukt.

Ta ut kula kast kruttet halspress hylsene lad opp med egnet krutt,rett krutt

og bruk kula.Isteden for og dra av 700 hetter er dette den enkleste måten

iogmed du skal bruke hylsene.Sparer deg for mye pussing.

 

Jan Tore

Link to comment
Share on other sites

Veg kruttet og kula, sjekk opp mot ladetabellane
Du vet jo fortsatt ikke hvilken type krutt som er brukt

Nei, men ein vil fort sjå om det er unormalt mykje krutt i patrona, verdt å sjekke, tek berre 5 minutt.. litt av vitsen er å stille ei diagnose over kva som er feil med patronene.

Link to comment
Share on other sites

For og se om det er for mye eller for lite krutt

må du nødvendigvis vite hvilken type krutt

som er brukt.Om du får en måling som sier 25 grain

eller om du får en måling som sier 27 grain vet du

jo fortsatt ikke om dette er en ladning som er

overkill eller ikke.Det er jo ikke mange kruttkorna i forskjell.

 

Jan Tore

Link to comment
Share on other sites

Nei, men veiing av ladningene kan, hvis det er stor forskjell på de, forklare hvorfor ammoen skulle destrueres og kan da være med på å eliminere bort andre feilkilder. som. f.eks dårlige hylser osv.

 

Edit: Det eliminere vel ikke bort andre feilkilder, men kan gi en forklaring på hvorfor ammoen ikke var trygg.

Link to comment
Share on other sites

Æsj jeg fatter ikke hele problem stillinga,ammoen skulle destrueres. JA så gjør man det..

 

Hjemmeladere er noen sære individer, bruker flere månedslønninger på rifler, kikkerter, klær, bagger ,presser og dritt. Men når man får tak i noen usle hylser så setter man hele verden på hode for å "redde" noen messinghylser fra å bli skrap.

Link to comment
Share on other sites

Her luktar det sluttstykkeklassikar. Fram med vernebriller, popcorn og øl! Til trådstartar: Om hettene går av når du pressar dei ut er det eg ville vore minst bekymra for. Har pressa ut nokre hundre hetter utan smell. Men du veit litt lite om kulene og hylsene. Har du googla detaljane over amerikanske fora? Det er ofte nokon som veit ting.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg veid krutt mengden i 200 hylser.

Og har også veid hylsene. Hylsene var ovraskende jevne og det skilte ikke mange grains. Kulene er også veid og dem er også veldig javne.

Men krutt mengden er en annen historie og gir endel svar hvorfor dem ikke skulle skytes.

Det var 37gr med ukjent krutt som det var flest av. Ellers varierte det fra 35,7-37,9. Kanskje ikke helt hårreisende det. Men som det sto i ladeboka kan små forskjeller gjøre stor forskjell i 22-250.

MEN fant også 7 av 200 som hadde 26gr!!! Mulig at feil er funnet :wink:

 

Hettene blir i hylsene og matet med nytt krutt og kuler av div slag! :D

 

Takk igjen for mange gode svar og en god diskusjon!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...