Jump to content

Priser på krutt i Norge?


jaktdalen

Recommended Posts

Sitter og ser litt på priser krutt i USA.

 

4kg krutt tilsvarende N140 koster 150USD som blir ca 900 NOK. Det er en pris pr kg på 225,-

 

N140 koster nesten 800,-/kg her i Norge.

 

Hvorfor så himla stor forskjell??

 

Er det kvalitet??

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor så himla stor forskjell??

Jeg vil jo si at noe av årsaken helt sikkert er at folk faktisk kjøper krutt itl 6-800kr/kg... En lokal våpenhandler har drevet og tatt nesten 600,-/kg for et bestemt krutt, mens man kan få det for under 500 andre steder. eneste måten å oppdra forhandlere på, er å ikke kjøpe - for det folk faktisk betaler, det er det som er markedspris. Hvorfor skulle de ta mindre?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om folk setter eg ned å sjekker hva det faktisk koster å sende krutt langs veien i Norge skal jeg love deg det blir fort stille om hvor dyrt det er å kjøpe småkvanta. Bestill 3 kg og sjekk hva lovlig frakt koster.

 

Da blir 550,- billig hos din lokale forhandler.

 

Sammenligning med USA blir jo litt søkt da de ikke har mva annet enn i enkelte stater. 150*6,1*1,25=1143,- Landrø pris 1395,-?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikkje nødvendigvis den norske økonomien som er problemet. Viss ein har eit lovverk som regulerer transport av krutt som blir definert som "farleg" så blir transporten fort dyrare. Eg veit ærleg talt ikkje om eit dyrt krutt er eit teikn på ein grådig kruttseljar eller ein snill snill kruttseljar som har gjort alt etter boka og sel eit krutt med minimal forteneste. Eg ærleg talt veit ikkje, men ser for meg at alt er muleg.

Link to comment
Share on other sites

Som regel er N140, N150 og N160 billegare, trur listeprisen på desse ligg på rundt 520 kr pr. kg. Dei andre kilopakningane har listepris på 720 kr/kg, medan krut som blir selt i boksar på 0.5 kg ligg på rundt 400 kr.

520 kr for 1 kg N120 er billeg, kven sel dette?

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel den norske økonomien i sin helhet hvor alt er giret for maksimal profitt.

 

Problemet er vel heller Verdens Rikeste Land og alt det medfører av prisnivå. Skal du sammenlikne priser med feks USA bør du også ta med lønnsnivå og levekostnader (inklusive helsetilbud). I tillegg må man se på markedet, Norge er et lite land med mange aktører. Alt i alt synes jeg ikke vi lider noen stor nød.

 

Jeg ble nesten litt glad av ryktet om at VV skulle stenge, for da ville kanskje markedet for amerikansk import blitt større.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

XXL har prisgaranti på varene sine!

Då er det å finne ein butikk som har ok pris. (Best pris)

Beste pris på Norma N4 N11 N15 og N19 0,5 kg boks er vel hjå Jakt og friluft til 202kr

Gi beskjed om dette når du handler,så får du samme eller bedre pris! :-)

Link to comment
Share on other sites

Glitrende ide, da får de som IKKE presser prisene salget :roll:

 

Jeg skjønner fordelen om tilbudet ligger i andre del av landet, men det er likevel som å pisse i buksa for å holde varmen. De som benytter seg av prisgaranti spekulerer i at folk flest IKKE sjekker prisene først, og det øyeblikket de ikke har konkurrenter som holder prisene nede flår de deg mens de ler hele veien til banken.

Link to comment
Share on other sites

Kan tyde på at det ble solgt med (for) lav fortjeneste. Det er ofte nødvendig når en vil inn på et marked, men om en ikke får opp volumene vil en ikke kunne tjene penger. Og da blir det bare sporadiske satsinger som dør ut over tid.

 

At det er (bortimot) samme krutt som Norma er i utgangspunktet ikke negativt, Normas krutt har alltid levert topp ytelse. Men på den andre siden gjør de ikke noe mer enn de kruttene vi allerede har, så det er bare prisen som er salgsargumentet. Og folk flest skyter ikke nok til å bytte hvis ikke tilgangen er minst like bra.

 

Og for å være helt ærlig, hva er det man ikke klarer å få til med enten Vihtavuori eller Norma? Begge produserer gode krutt (VV har flere krutt i hagle/pistol-klassen, Norma noe bedre ytelse) som dekker det aller meste, eneste kruttet jeg har hatt glede av utenom de var WW296 til 357 Mag. Jeg har selvfølgelig ikke noe i mot større utvalg, men da ville jeg helst sett andre krutt hvor det fantes ladedata for feks hagle eller krutt som dekket hull i dagens utvalg.

Link to comment
Share on other sites

Det er utrolig hvor mye det kan spekuleres, skrives og uttales i saker der den som kommer med informasjon ikke har noen innsikt i og heller ikke har noe som helst grunnlag for å uttale seg i. Synes det er ganske vanvittig hvilke historier og sannheter som kan spinnes ut fra ingenting og hvor lav terkselen er for å legge slik informasjon ut som sannhet i ett offentlig fora.

 

Så nettmesterne, Leveringssituasjonen med Rhino krutt har ikke opprinnelse i Norge uansett hva dere med skrivekløe mener å vite. Og siden jeg er ansvarlig for importen mener jeg å ha litt mer grunnlag enn alle andre for informasjonen jeg kommer med.

 

Mener jeg hørte den svenske leverandøren ikke var helt fornøyd med oppgjøret for Rhino kruttet. Ble visst også solgt til inn pris ;-)

Hmm nysgjerrig jeg også nå. Hvor har denne nøyaktige informasjon sin opprinnelse?

 

 

Jeg mener å ha hørt at Lederen ikke betaler regningene sine, sniker på trikken gjør han også.....

:lol:

 

Rart at det ikke har kommet mer Rhino krutt. Billig alternativ

 

Ja billig og godt alternativ. Og så snart Rhino er istand til å levere kommer vi til å ta dem inn igjen.

 

Men det er mulig at det blir 2014 før ny produksjon er oppe å går.

Link to comment
Share on other sites

Litt utenom emnet men lell:

 

Hvorfor er det farlig/koster det så mye å sende et par bokser krutt mens det samtidig kan selges ubegrensede mengder bensin til den som måtte ønske det? På bensin er det ikke aldersgrense engang, giftig og ekstremt brannfarlig.

Link to comment
Share on other sites

Og så snart Rhino er istand til å levere kommer vi til å ta dem inn igjen.

 

Og frem til JD får Rhino igjen, kan dere ikke ta inn Vihtavuori da? Kommer ikke til å kjøpe Normakrutt til 440 pr halvkilo når jeg fikk 1kg Rhino til nesten samme pris.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest loudenboomer

Noe nytt på denne fronten? - holder meg selv til N11 til rundt 400kr pr kg, men selv dette kruttet må være overpriset? (uten at jeg kjenner til produksjonskost)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Når det gjelder enkelte typer krutt, slik som f.eks. n140, n150 og n160, har ikke norske forhandlere noen "forhandler pris" fra importør, da dette defineres som "skytterlagskrutt". Dersom en forhandler velger å føre disse typene, må prispåslaget vurderes av den enkelte forhandler, med tanke på profitt og en meget kostbar frakt. I slike tilfeller vil en kunne finne det aktuelle produket billigere hos importør. Hvem selger f. eks. n150 billigere enn landrø selv?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...