Jump to content

Vi trenger et samlingspunkt. Norsk Våpeneierforbund?


Woff

Recommended Posts

:D Jeg har i dag meldt meg inn i Norsk Våpeneierforbund. Til tross for flere negative kommentarer i en annen tråd, som muligens er basert på feiliformasjon?, så sjekket jeg LITT rundt dette forbundet.. Og fant ut at kanskje DETTE er det samlingsstedet vi som våpeneiere trenger?

 

Jeg FORSTÅR at det alltid vil finnes uenighet og stridigheter når vi, som har så mange foreninger og forbund å velge mellom, kanskje må konsentrere oss om ETT forbund for å fremme vårt kollektive syn og meninger.

Hvis VI ikke kan stå samlet om felles interesse, så får nok styrende myndigheter en behagelig og lett jobb med å fjerne kruttvåpen fra Norske våpeneiere.

 

Og gi PoD en total kontroll når det gjelder våpenlov og forskrift er jo direkte fornuftsstridig / lovstridig? Regner med at det er oppegående jurister som bør intressere seg for hva som faktisk skjer i Norsk lovgiving.

 

Vel, da har jeg startet noe som sikkert bør få NOEN reaksjoner her?

Link to comment
Share on other sites

:roll: Kopierer over innlegget fra 20mm cannon i en annen tråd her:

Forstår det slik at det er endel misforståelser ute og går når det gjelder Fosjord's sak mot staten i hjemmebesøk-saken.

For det første har Fosjord IKKE mistet våpnene sine.

For det andre så ble Fosjord INSTRUERT av JUSTISDEPARTEMENTET på HVORDAN han skulle gå frem for å få kjørt saken i rettsystemet.

For det tredje ble alle lovlydige skyttere og jegere stemplet som potensielle KRIMINELLE i dommen til Høyesterett.

For det fjerde så ble saken til Fosjord avvist i EMD, fordi Fosjord ikke hadde hatt hjemmebesøk, og dermed IKKE hadde bltt krenket.

Og en ting til: har noen egentlig registrert HVORDAN media prøver å fremstille skyttere og jegere som suspekte skytegærne hillbillys, og dermed også Fosjord.

Så hvis vi skal gå mot hverandre så har vi i hvertfall tapt.

Når det gjelder endel innlegg i medlemsbladet til NV, så har styret i NV lagt seg på den linjen at de IKKE driver å sensurerer leserinnlegg, selv om disse skulle være i strid med NV's linje.

Så foren dere, om det er i NV eller et annet sted.

 

 

:) Jeg kan i løpet av kort tid dokumentere hva som ble nevnt i denne forbindelse, hvis det er noen ønsker om det. Etter en lengere samtale med NV i dag har jeg bestilt kopi av tidligere medlemsblader..

Dette (her på forumet) er forøvrig en 'ikke'sak for NV pr dags dato.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at NV er til langt mer skade enn nytte. Deres profil minner litt for mye om et norsk NRA, og uansett hva en måtte mene om den foreningen er det ikke en modell vi bør følge. I USA fungerer det kanskje bra, men dette er Norge og holdningen blant folk er en helt annen.

 

Vent heller på hva NOJS utvikler seg til, der vil fokuset nok bli litt mer fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

Lurer egentlig litt på dette med NOJS selv; det er på høy tid at det kommer mer info om denne organisasjonen eller stiftelsen. Spesielt etter som det i en tråd nevnes at det fra interims-styret jobbes med noe relatert til den nye våpenforskriften.

Link to comment
Share on other sites

:) Vi trenger samarbeid og samhold i denne saken, og hvis vi skal klare å samles, bør vi jo vite HVOR og med hvilke retningslinjer og hvem som styrer den skuta ja... Jeg er iallefall avhengig av informasjon!
Link to comment
Share on other sites

Vi liker å være litt hemmelighetsfulle. :wink:

 

Selv små ting tar tid. Også i våre dager.... Spesielt når man venter.

Det skjer da noe. Men jeg blir bare nødt til å nok en gang gjenta: Mer info kommer

 

Kos dere med forumet vårt så lenge.

Link to comment
Share on other sites

PT er NOJS sin oppgave å sørge for å sette opp og drifte kammeret.

 

Det er planlagt å ha ett konstituerende møte/Generalforsamling i løpet av første halvår 09 med konstituering av organisasjonen, valg av styre, formulering av arbeidsprogram og annet organisasjonsteknisk arbeid.

 

Men førsteprioritet nå er å sikre driften av Kammeret for fremtiden, dette gjøres stort sett av interimstyret som for det meste består av de samme som tok initativ til å starte kammeret, samt frivillige moderatorer og teknikere.. :D

Link to comment
Share on other sites

Som Bamrud sier vil det komme mer info etter hvert. Men selv om NOJS er helt blodfersk mener jeg at det er bedre å satse på en ny organisasjon som kan oppnå noe på sikt fremfor en som aldri har klart å gjøre annet enn skade.

Link to comment
Share on other sites

:) Foreløpig holder jeg en knapp på NV.... De har iallefall nødvendig informasjon tilgjengelig.

Og det er ikke vanskelig å sjekke ut hvem som står bak der heller.....

 

Fulmen?

en som aldri har klart å gjøre annet enn skade

Da mener du akurat hva for noe?

Link to comment
Share on other sites

NV bommet allerede ved valg av navn. Vi er ikke våpeneiere først og fremst, i Norge har man ingen urokkelig rett til å eie våpen. Det er som jegere, skyttere og samlere at vi eier våpen, og da bør fokuset være på disse aktivitetene og ikke våpnene.

Link to comment
Share on other sites

Gode intensjoner er dessverre ikke nok. Skal man utrette noe fornuftig, må man være spiselig for både andre jeger- og skytterorganisasjoner, media, massene, og myndighetene. NV er ikke dette.

 

Dette er veldig riktig, det er vel pr. dags dato ingen organisasjon som jeg vet av som ser seg tjent med et evt samarbeid med NV. De(NV) har vært alt for "uheldig" i sine møter med media

Link to comment
Share on other sites

Tja, hastigheten er i hvertfall blitt justert noe ned, i forhold til at alle har fulldagsstillinger og vel så det og nesten alle har andre verv.

 

Det blir litt som den børsemakerformelen: Kvalitet, Hurtighet, Billig - du kan velge to... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at NV er til langt mer skade enn nytte. Deres profil minner litt for mye om et norsk NRA, og uansett hva en måtte mene om den foreningen er det ikke en modell vi bør følge. I USA fungerer det kanskje bra, men dette er Norge og holdningen blant folk er en helt annen.

 

Vent heller på hva NOJS utvikler seg til, der vil fokuset nok bli litt mer fornuftig.

 

Kan noe fortelle meg hva NOJS er :?:

Link to comment
Share on other sites

Kan noe fortelle meg hva NOJS er :?:

viewtopic.php?p=21754#p21754

Norsk organisasjon for jegere og skyttere blir en helt uavhengig organisasjon med formålsparagraf som skal fremme jakt og skyting i Norge - altså uavhengig av annen organisasjons/forbundstilknytning. Det vil si at den skal jobbe for jegeres og skytteres interesser - uansett hva de skyter med og/eller jakter på innenfor gjeldende lovverk. Det sier seg selv at nedslagsfeltet dermed blir stort ettersom at det er ganske mye som både favner og påvirker jegere og skytteres interesser. Organisasjonen (Nojs) skal med andre ord jobbe for hele bildet, ikke bare spesialgrener innen skyting eller spesielle jaktformer - og medlemskap her er selvfølgelig velkomment, uavhengig av annen tilknytning.

 

Å fremme jakt og skyting generelt kan gjøres på mange måter, vi har i første omgang tenkt på;

 

* Rekruttering av førstegangsjegere - gjerne i Kammeratenes nærmiljø

* Fadderordning for førstegangsjegere

* Skytekurs/skyteopplæring innenfor alle grener og våpen

* Ladekurs

 

Videre er tanken å bli høringsinstans i saker som berører alt vi driver med, samt å drive informasjonsarbeid rundt dette i et så vidt spekter som det er hensiktsmessig å drive i.

Link to comment
Share on other sites

:oops: Jeg er nok ikke så skarp som jeg trodde.... 8) Og tregere enn Bamrud!

Hvis man SØKER, så finner man MYE på forumet her!

NOJS:

Norsk organisasjon for jegere og skyttere blir en helt uavhengig organisasjon med formålsparagraf som skal fremme jakt og skyting i Norge - altså uavhengig av annen organisasjons/forbundstilknytning. Det vil si at den skal jobbe for jegeres og skytteres interesser - uansett hva de skyter med og/eller jakter på innenfor gjeldende lovverk. Det sier seg selv at nedslagsfeltet dermed blir stort ettersom at det er ganske mye som både favner og påvirker jegere og skytteres interesser. Organisasjonen (Nojs) skal med andre ord jobbe for hele bildet, ikke bare spesialgrener innen skyting eller spesielle jaktformer - og medlemskap her er selvfølgelig velkomment, uavhengig av annen tilknytning.

 

Å fremme jakt og skyting generelt kan gjøres på mange måter, vi har i første omgang tenkt på;

 

* Rekruttering av førstegangsjegere - gjerne i Kammeratenes nærmiljø

* Fadderordning for førstegangsjegere

* Skytekurs/skyteopplæring innenfor alle grener og våpen

* Ladekurs

 

Videre er tanken å bli høringsinstans i saker som berører alt vi driver med, samt å drive informasjonsarbeid rundt dette i et så vidt spekter som det er hensiktsmessig å drive i.

 

 

Er det for TIDLIG å spørre om hvor langt NJOS er kommet? Fortsatt mangler det mye informasjon om framdrift og organisering.. Dette er vel noe som krever resurser? Økonomi ?

Som sagt tidligere så er det nå MANGE som vil være med å dra sånne lass, både økonomisk

og fysisk....

Link to comment
Share on other sites

:DEdward har i en annen tråd vist sin inkompetanse angående NV.. At hans uttalelser

ikke medfører en anmeldelse fra NV forundrer meg litt etter å ha lest litt om dette nå...

Sakset i annen tråd:

Hvis NV har som offisiell linje å slippe til samtlige mentalpasienter i medlemsbladet uten videre, så er de uskikket til å representere noe som helst. Hvordan tror dere det virker på menigmann - eller myndighetene - når medlemsbladet oppfordrer til væpna revvolusjon?

og

Argumentasjonen gikk på at man ikke kunne stole på at politiet kunne beskytte deg 100% av tiden (per definisjon korrekt) og at det derfor er viktig at alle er bevæpnet for å kunne skyte innbruddstjuver (galskap). Så skle det ennå lenger ut, i påstander om at Staten kommer og henter deg fire på morran og kjører deg til Grini.

Har tilgode å lese dette enda.....

 

Uansett er det vel mulig å gjøre et forbund 'spiselig' ved å engasjere seg på møter og påvirke forbundts virkemåte? Istedet for å rakke ned på de fra sidelinjen UTEN å gjøre noe konstruktivt selv?

 

Vi MÅ ha et oppegående forbund som taler felles sak NÅ! Ikke om 2 år...

Link to comment
Share on other sites

:Vi MÅ ha et oppegående forbund som taler felles sak NÅ! Ikke om 2 år...

 

Forsåvidt enig, men det bør ikke bli NV om du ønsker å oppnå noe (positivt). Allerede navnet legger feil føring, og historikken deres har vel allerede ekskludert de som en seriøs aktør. Man kan jo prøve å engasjere seg der for å endre på ting, men jeg tror ikke du får noe raskere resultat enn ved å starte på bunn.

 

Det er faktisk ikke slik at all handling er bedre enn ingen.

Link to comment
Share on other sites

Greit, Woff. Da foreslår jeg som følger: du skaffer samtlige medlemsblader. Jeg finner innlegget jeg meldte meg ut over. Du tar så dette innlegget ut til ti tilfeldig forbipasserende i en storby, lar dem lese det - og deretter forsøker å overtale dem til å la sivile eie våpen overhodet.

Ja det var så ille. Og ja, folk er dumme nok til å tro at et leserinnlegg er den offisielle linja.

Link to comment
Share on other sites

Glem NV, det var en god ide men ble bare surr. Eneste måtte være om en stiller mannsterke på årsmøte og tok over hele sjappa.

 

Men mere kjøtt på beina rundt NOJS synes jeg igrunnen er på tide, tiden går fort og vi trenger noe som kan samle jegere, skyttere og samlere altså våpeneiere:-))!

Link to comment
Share on other sites

8) Der kom du med en god ide Chiefen!

Eneste måtte være om en stiller mannsterke på årsmøte og tok over hele sjappa

Det er jo faktisk SÅNN et forbund / forening fungerer trodde jeg... At medlemmenes mulighet til å

styre retningen på 'skuta' ved å engasjere seg og delta.....

Derfor finner jeg det LITT vansklig å forstå NOJS... Det er litt for lite ull på denne sauen enda..

Hører den breker litt, men den er vond å finne ut av... (Dagens 'bilde'..) Litt lite håndfast.

NV er iallefall noe som eksisterer og kan forstås! Ikke det at jeg TROR at det finnes så mange Nordmenn som engang har HØRT om de, men å dømme de nord og ned uten å delta....

(Husker en gang et lite politisk parti jeg....... Som gjorde uhorvelig mye 'dumt'... Det er nå, noen få år senere, Norges største parti.... FEIL KAN RETTES PÅ!

 

Vi TRENGER kanskje ikke så mange FLERE alternativer enn de som er? Kanskje vi gjør det så mye bedre om vi SAMARBEIDER istedet for å splittes på enda flere forbund og foreninger?

Link to comment
Share on other sites

8) Bare litt kommentarer etter finlesning her: Fulmen sa

Allerede navnet legger feil føring

Hva mener du med det da? Et forbund av Norske våpeneiere... Det er vel DET som er aktuelt?

Vi er i Norge, vi samles i et forbund og vi er da alle våpeneiere? (Okei.. Vi kan sikkert diskutere HVA et våpen er... Og ikke ALLE eier våpenet sitt muligens...)

Videre:

Det er faktisk ikke slik at all handling er bedre enn ingen

Snu litt på den da.. INGEN handling gavner fint lite iallefall....

Til Edward: Det er visst sommerferie rundt om kring, så kopi av medlemsblader fra NV kommer ikke hit før om et par uker.... (Dette er altså bare 'historie' (se sammenligningen i forrige svar) men vi

kan sikkert synse litt for å få tiden til å gå.....)

Vi får kanskje heller bruke felles resurser på framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar av meg hatten for den jobben Woff har begynt på! Personlig blir jeg oppgitt (og ikke så lite forbanna) når jeg hører argumentet om at vi ikke er "våpeneiere", men "jegere og skyttere". Hva i h..... er forskjellen?

Jo, jeg skjønner at det ikke er politisk korrekt å innrømme at en er glad i og interressert i våpen, men vær så snill å ikke snakk som om det er holdningen til alle norske VÅPENEIERE!

STÅ PÅ WOFF!

Link to comment
Share on other sites

NV er iallefall noe som eksisterer og kan forstås!

En bedre overskrift -- til innlegget jeg skulle skrive uansett -- finner jeg vel ikke.

 

Hvorfor ikke NV?

 

Norsk våpenlovgivning bygger på en lang norsk tradisjon med jakt og skyting -- først som matauk for brede lag av folket, og senere som en "folkesport". Vi har usedvanlig mange jegere og skyttere i forhold til folketallet, og minst like viktig har vi blant velgerne en aksept for hobbyene våre som kanskje er uhørt i svært mange andre europeiske land. Norsk tradisjon, og norsk våpenlovgivning, ser på skytevåpen primært som nødvendige redskap for å dyrke tradisjonsrike fritidsinteresser. Lovgivningen gir oss videre privilegiet å eie nødvendige redskaper for disse fritidsinteressene.

 

Norsk Våpeneierforbund gir ikke inntrykk av å dele dette synet. NV gir inntrykk av å se på skytevåpen også som drapsvåpen egnet til selvforsvar - mot både kriminelle og en hypotetisk undertrykkende Stat, og at det er en menneskerett å eie våpen. Dette kan man med litt uvilje lese inn i både mediaopptredener og rettsaken rundt Fosjord og hjemmebesøksparagrafen -- og man kan til tross for den største velvilje lese det i klartekst i NVs medlemsblad.

 

Hvorfor er dette problematisk?

 

1. Lovverk og rettsoppfatning

Norsk straffe- og våpenlovgivning gir ikke stort rom for å bære våpen til selvforsvar; for å skyte innbruddstyver; eller for å erverve til slik bruk. Dermed er oppfordring til slik bruk i strid med lovverket, og jeg vil påstå i strid med vanlig rettsoppfatning.

Å snakke om en menneskerett til å eie våpen, blir med et slikt lovverk søkt. Det er ingen menneskerett å drive en spesifikk hobby. I USA har man lovfestet rett til selvforsvar og til å eie våpen (slik kan ihvertfall en nylig høyesterettsavgjørelse tolkes), og da er det betimelig å snakke om "rett". I Norge har vi derimot et "privilegium".

 

2. Tradisjon

De lange norske tradisjonene med jakt, friluftsliv, og skytesport deles av alle samfunnslag, og nordmenn er generelt svært positivt innstilt til privat eie av våpen. Jeg tipper dette henger ganske tett sammen med at private våpen i forsvinnende liten grad brukes til kriminalitet og vold -- statistisk sett er sivile våpen en ikke-dødsårsak i Norge. Nordmenn griper gjerne ikke etter hagla når man hører junior rane kjøleskapet på morrakvisten, nordmenn trekker ikke pistol når turisten spør om veien, nordmenn skyter ikke etter politiet.

Derfor er det helt naturlig at nordmenn ser på et sportsvåpen som et redskap, og ikke som et mordvåpen.

Det er videre naturlig å anta at dette er mye av fundamentet for at norsk våpenlovgivning er blant de mest liberale i Europa.

 

3. Perception is reality

NV fremmer, bevisst eller ubevisst, en helt annen tanke om våpen: drapsvåpen, båret av paranoide hillbillies til selvforsvar. Assosiasjonene raser umiddelbart hen til NRA -- og takket være Michael Moore videre til KKK, og takket være politisk korrekt indoktrinering derfra raskt videre til Nazi-Tyskland. (Digresjon: Det er selvfølgelig komplett idioti. Men "komplett idioti" ser i såfall ut til å være ganske vanlig.)

 

Hvor mange velgere er positive til sportsvåpen? Hvor mange politiske partier er interesserte i å innskrenke hobbyen til hundretusener av velgere?

 

Hvor mange velgere er positive til mordvåpen? Hvor mange politiske partier er interesserte i å score billige poeng på å "beskytte" millioner av velgere?

 

Jeg mener at koblingen mellom våre sportsvåpen på den ene siden, og mord, vold og kriminalitet på den andre, er like livsfarlig som den er faktisk feil. Likevel ser vi en klar tendens: "Det er viktig å hindre at uegnede personer får tak i skytevåpen. Med den nye våpenforskriften blir det strengere kontroll med skytevåpen i privat eie. Dette gir økt sikkerhet og mer trygghet, sier justisminister Knut Storberget". NV oppmuntrer denne holdningen -- istedetfor å bekjempe den.

 

Så hva vil jeg frem til?

 

Norsk lovverk anser private våpen som et sportsredskap det er et privilegium å eie.

Jeg tror at dette er en nødvendig forutsetning for våpen i fortsatt sivilt eie.

Jeg tror den urettmessige koblingen mellom drap og private våpen er vår aller største utfordring.

Jeg tror at Norsk Våpeneierforbund støtter, bevisst eller ubevisst, denne koblingen.

Jeg tror at denne koblingen er svært vanskelig, om ikke umulig, å fjerne fra offentlighetens bevissthet.

Jeg ønsker derfor å høre minst mulig om, eller fra, Norsk Våpeneierforbund.

 

Det er egentlig helt greit for meg at det finnes noen nordmenn som mener at selvforsvar er en menneskerett -- eller en plikt -- og at man trenger våpen til slik bruk. Men dersom de vil endre loven tror jeg veien går gjennom jurister, borgerrettighetsaktivister, menneskerettighetsorganisasjoner og straffeloven -- og ikke gjennom "våpeneiere", jeger- og skytterorganisasjoner og våpenlovgivningen.

Link to comment
Share on other sites

8) Der var det en som kunne skrive ja!! Skal PRØVE å få med meg litt! :roll:

 

Hvorfor ikke NV?

Avsnitt 1: 100% enig!

Avsnitt 2: Da jeg ikke har sett dokumentasjon er dette bare en manns mening og synsing for meg. (Enda iallefall!)

 

Hvorfor er dette problematisk?

1. Lovverk og rettsoppfatning: 100% enig!

2. Tradisjon: 100% enig!

3. Perception is reality: Nok en gang henvisning til udokumenterte 'tanker' fra NV

Jeg HÅPER at det du sier: Våpen, båret av paranoide hillbillies til selvforsvar... ikke finnes i hodet til normale fornuftige Nordmenn og våpeneiere!

Ille nok at de kriminelle i landet GJØR akkurat dette!

Å kontrolere LOVLIG ervervede våpen er kanskje feil ende å begynne på! Ta fra alfabetgutta og festdeltakere lommerusket FØRST!

 

Så hva vil jeg frem til?

100% enig UNTATT det DU TROR om NV! Dokumenter først, så vi får bevis!

Og også UNTATT et behov for våpen til selvforsvar. DET er en politioppgave, selv om etaten ikke klarer jobben grunnet resursmangel og andre forhold.

 

Hva kan DU lese av dette Edward?

At du og jeg er enig i det meste! At du kanskje har en annen tolkning av NV enn jeg.. Sikkert! Jeg er som sagt tidligere

en 'fersking' som bare har noen få år's fartstid som våpeneier / skytter. Jeg har MYE å lære, men vranglære har jeg IKKE

kapasitet til å ta til meg, så DOKUMENTER gjerne påstandene så er det så mye enklere å bli enige!

Et flott innlegg med få unntak er min mening!

Link to comment
Share on other sites

100% enig UNTATT det DU TROR om NV!

Jeg foreslår da at du kontakter "våpeneiere" du kjenner eller treffer på, jeger- og fiskerforeningene, de politiske partiene, Politidirektoratet, Justisdepartementet og Akersgata, og hører med dem hva slags oppfatning (hvis noen) de har om NV. Så tolker du det i lys av påstanden "perception is reality", og vurderer helt selv om du tror at NV noen gang kommer til å få noen slags positiv politisk innflytelse. Det er selvfølgelig en elendig ide å akseptere mine, eller enellerannen selvutnevnt mentors, standpunkter uten videre kritisk gjennomgang.

 

Når du så først er i gang med de virkelighetsfjerne tankeeksperimentene, kan du også leke med muligheten for at jeg -- selvfølgelig strengt hypotetisk -- tilhører en marginal politisk gruppering, så fjernt fra stortingspolitikken at jeg ikke kan svare på spørsmål om politisk fargetilhørighet, som blant mye annet filosofisk tåkeprat mener at det er en prinsipiell plikt for rasjonelle individer å forsvare sitt eget liv med dødelig makt og en menneskerett å bære våpen -- og at jeg likevel mener man må være mentalpasient for å ytre slikt offentlig som representant for en organisasjon av "våpeneiere".

 

Bare sånn for moro skyld, selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

:!: Joda Edward, jeg gjør akkurat det du sier. Jeg har bestilt tidligere medlemsblader fra NV. Jeg prater med endel våpeneiere, (ikke nok av dere riktignok!) og jeg har begynt en prosess mot politiske partier (på egenhånd, uten å binde dette opp mot forumet her!)

I tillegg har jeg prøvd å få et par avisgutter til å sette seg litt inn i hva som skjer, uten noe hell så langt.

Det du fortsatt tilskriver NV's holdninger til:

å forsvare sitt eget liv med dødelig makt og en menneskerett å bære våpen
vil jeg som sagt se dokumentert før jeg vil begi meg ut på å svare på!

Morro er det jo å diskutere litt uansett! (Så lenge vi holder oss på rett side av injurielovginingen i Norge..)

Link to comment
Share on other sites

Det du fortsatt tilskriver NV's holdninger til [...] vil jeg som sagt se dokumentert før jeg vil begi meg ut på å svare på!

Hvis du fortsetter tankeeksperimentet fra min forrige post, og blander at jeg er et tidligere "misjonerende" medlem av NV inn i den hypotetiske røra om at jeg kunne teoretisk sett tilhørt den sub-promillen av befolkningen som besitter det politiske tankegodset for å prinsipielt dele de holdningene jeg tilskriver NV... får du da noe vettugt ut av det? Sånn rent hypotetisk?

Link to comment
Share on other sites

Istedenfor å skjelle ut noen som tør å stå opp mot POD og myndigheter, og mane til ytterligere splittelse; hvorfor ikke heller prøve å samarbeide. NOJS er sikkert en glimrende idé, men er det virkelig behov for flere forbund? Er det egentlig behov for et forbund for jegere, et forbund for praktisk skyting, et forbund for samlere osv.? Hva med ett forbund?

Og til EDWARD: Den artikkelen du sikter til er et leserinnlegg, og er kun en mann's personlige mening. Jeg ringte også NV og lurte på hva i helvete de holdt på med. Og forklaringen er ganske enkel det at NV ikke driver med SENSUR. Hvis du er uenig er det jo bare å engasjere seg, og skrive et motinnlegg. Det å drive å motarbeide NV vil ikke føre noe godt med seg. Et og annet fornuftig kommer du også med, og det er kjempebra. Jeg setter pris på alle fornuftige argumenter som kan brukes opp mot politikerene. Og du hadde en interesant drøfting når det gjaldt våpen, media og politikk. :D

Link to comment
Share on other sites

Og til EDWARD: Den artikkelen du sikter til er et leserinnlegg, og er kun en mann's personlige mening. Jeg ringte også NV og lurte på hva i helvete de holdt på med. Og forklaringen er ganske enkel det at NV ikke driver med SENSUR.

Sammen med opptredener i media danner man seg et bilde, riktig eller ikke.

Og igjen: hvis jeg reagerer -- hva tror du den gjennomsnittlige velger gjør?

 

Perception IS reality.

 

Propaganda har sørget for at den jevne nordmann ikke ønsker "amerikanske tilstander", hva nå enn det måtte bety.

NRA representerer disse "amerikanske tilstandene".

Med en dårlig PR-avdeling og manglende sensur, skal det ikke mer til enn et par journalister og noen leserinnlegg før koblingen "NV er et norsk NRA" er ubønnhørlig sementert i den offentlige bevisstheten.

 

Klarer NV å riste av seg en slik kobling? Det er nemlig helt avgjørende.

 

Jeg har så langt ikke hatt grunn til å tro at de vil det (eller engang ønsker det), verken på bakgrunn av uttalelser fra NV, fanboysene deres, "våpeneiere" som ikke er medlem, media, eller den jevne nordmann.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at NV er til langt mer skade enn nytte. Deres profil minner litt for mye om et norsk NRA, og uansett hva en måtte mene om den foreningen er det ikke en modell vi bør følge.

 

Hvilken modell mener du NV har fulgt og hva er galt med denne ?

 

NV bommet allerede ved valg av navn. Vi er ikke våpeneiere først og fremst, i Norge har man ingen urokkelig rett til å eie våpen. Det er som jegere, skyttere og samlere at vi eier våpen, og da bør fokuset være på disse aktivitetene og ikke våpnene.

 

Dette er vel omtrent som å si at Norges Automobilforbund bør skifte navn til Norges bilførerforbund (Vi er ikke bil-eiere vi er bilister). Det må være lov å kalle en spade for en spade. Det som skal forene medlemmer i en slik organisasjon er jo nemlig at man eier/bruker våpen eller hva?

 

Ser ikke noe galt i navnet til NV. Og hva med samlere da ? De har jo våpen for våpens skyld - uten noen "fornuftig" bruk ?

 

Gode intensjoner er dessverre ikke nok. Skal man utrette noe fornuftig, må man være spiselig for både andre jeger- og skytterorganisasjoner, media, massene, og myndighetene. NV er ikke dette.

 

Jeg hadde aldri hørt om dette forbundet før jeg leste om det her på kammeret. Og da tviler jeg på at den store gemene hopen har det heller. Derfor tror jeg rett og slett ikke denne organisasjonen har klart å skade seg selv nettopp grunnet manglende gjennomslagsevne og tyngde (Man slår seg ikke så mye når man ikke faller så høyt).

 

Når det gjelder media og massene så vil de lytte til de som har noe interessant å si. Om du spør 10 folk på gata eller 10 journalister om hva NV står for så vil du få til sammen 20 tomme spørrende blikk. Og myndighetene er forpliktet til å lytte på enhver organisasjon som har en viss tyngde i kraft av medlemsmassen. Når det gjelder organisasjonene så vil du ikke få støtte der uansett ! De vil betrakte både NV og en ny organisasjon som en konkurrent. Jeg har (riktignok med et ikke veldig bredt besluttningsgrunnlag) inntrykk av at det er mange som er medlem i NJFF fordi de ikke finner noe annet som "passer". Dersom de får en konkurrent så tror jeg mange vil bytte organisasjon.

 

Glem NV, det var en god ide men ble bare surr. Eneste måtte være om en stiller mannsterke på årsmøte og tok over hele sjappa.

 

Hva er problemet? Om tilstrekkelig mange fra kammeret melder seg inn og møter opp på årsmøte så er det jo bare å stemme fram kammerets medlemmer, eller andre fornuftige folk, inn vervene :?:

 

Men mere kjøtt på beina rundt NOJS synes jeg igrunnen er på tide, tiden går fort og vi trenger noe som kan samle jegere, skyttere og samlere altså våpeneiere:-))!

 

Nemlig - tiden går fort - så hvorfor bruke tid på å etablere en ny organisasjon? Er vel like greit å "kuppe" den som finnes - og få den skuta til å seile riktig vei? Jeg vil tro at det går atskillig raskere enn å starte en ny?

Og igjen - jeg tror ikke de har klar å påføre seg selv så mye skade at det betyr noe. Gevinsten ved å komme fort i gang der er større en ulempen med den ballasten de allerede har.

 

NV er iallefall noe som eksisterer og kan forstås!

En bedre overskrift -- til innlegget jeg skulle skrive uansett -- finner jeg vel ikke.

 

Hvorfor ikke NV?

 

Norsk Våpeneierforbund gir ikke inntrykk av å dele dette synet. NV gir inntrykk av å se på skytevåpen også som drapsvåpen egnet til selvforsvar - mot både kriminelle og en hypotetisk undertrykkende Stat, og at det er en menneskerett å eie våpen. Dette kan man med litt uvilje lese inn i både mediaopptredener og rettsaken rundt Fosjord og hjemmebesøksparagrafen -- og man kan til tross for den største velvilje lese det i klartekst i NVs medlemsblad.

 

 

Og mitt poeng er ganske enkelt - Det skal ett eneste årsmøte til for å endre på alt dette !!

Jeg er stort sett enig i det meste av ditt gode gjennomtenkte innlegg - men alt dette kan endres veldig fort!

 

Hvor mange stemmeberettigete tror du skal til for å oppnå et flertall på NV's neste årsmøte ?? Jeg tror ikke så veldig mange.

 

Og da kan man gjøre NV til det du ønsker at NOJS skal bli eller hva ?

Sammen med opptredener i media danner man seg et bilde, riktig eller ikke.

Og igjen: hvis jeg reagerer -- hva tror du den gjennomsnittlige velger gjør?

 

Perception IS reality.

 

Dette er jeg helt enig i. Min "Perception" av NV er at dette en organisasjon for norske våpeneiere. Og etter å leste denne tråden, at de har hatt noen uheldig utspill tidligere. Det er min "reality". Og Jeg har vært våpeneier siden 1995, og jobbet i media siden 1997. DERFOR tror jeg at dette er din og en del andre i skyttermiljøets oppfattning, ikke den gjennomsnittlige mannen i gata eller politiker.

 

Propaganda har sørget for at den jevne nordmann ikke ønsker "amerikanske tilstander", hva nå enn det måtte bety.

NRA representerer disse "amerikanske tilstandene".

Med en dårlig PR-avdeling og manglende sensur, skal det ikke mer til enn et par journalister og noen leserinnlegg før koblingen "NV er et norsk NRA" er ubønnhørlig sementert i den offentlige bevisstheten.

 

"NV er et norsk NRA" er ubønnhørlig sementert i" bevisstheten til Edward og et antall andre våpeneiere

Den offentlige bevisstheten har ikke hørt om NV!

 

Klarer NV å riste av seg en slik kobling? Det er nemlig helt avgjørende.

 

Det tror jeg er veldig fort gjort....fronte noen saker på skikkelig måte, og jobbe fra "innsiden" og engasjere seg.

 

Jeg har så langt ikke hatt grunn til å tro at de vil det (eller engang ønsker det), verken på bakgrunn av uttalelser fra NV, fanboysene deres, "våpeneiere" som ikke er medlem, media, eller den jevne nordmann.

 

Hvem er "de" da ? Om alle her melder seg inn så er det jo oss - eller hva ??

 

Nei - jeg støtter Woff her - la oss alle bruke de organisasjonene som finnes. ENDA et forbund vil bare bidra til ytterligere splittelse. Når noen har forsøkt å lage et samlende forbund, så tror jeg det beste hadde vært å samle seg om det. Dersom "alle" hadde meldt seg inn der, så ville jo organisasjonen etterhvert speile meningene til flertallet av medlemmene eller hva? Om du da ikke er enig i det som kommer ut så er du jo faktisk i mindretall, og da er det vel ikke så mye håp for "dine" meninger uansett :shock:

 

:D Denne tikket inn på mobilen nå:

 

Gå inn i NV og gjør det til et virkelig NORSK Våpeneierforbund!

HØR, HØR !

 

Grey Ghost

(Våpeneier og "medlem av den offentlige bevisttheten")

Link to comment
Share on other sites

Du tar ikke poenget.

Dersom NV skulle få noen anerkjennelse eller politisk innflytelse, ville det tatt en ondsinnet journalist noen dagers research for å kunne permanent ødelegge alt NV kunne håpe å oppnå.

Perception is reality -- og oppfatningen av NV har NV selv sørget for at er altfor lett å ødelegge. Det helt uavhengig av hva de måtte klare å gjøre i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg skjønner jo hva du mener, jeg bare tror du tar feil :o

 

Jeg mener bare at det du mener om NV ikke er det samme som oppfattes blandt resten av befolkningen og myndighetene. De har bare ikke nok "injurierende kraft" til så skade seg selv så mye som du påstår.

 

Og det er ikke noe problem å snu det negative som evnt. er kommet frem.

 

Og jeg tror ikke DU skjønner hva JEG mener? Ser du ikke at enda en organisasjon bare bidrar til ytterligere splittelse (eller at det er en reel fare for det)?

 

Ser du ikke at vi ikke har 2 år på stable en ny organisasjon på beina?

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke slik at Nojs skal ut å kjempe en sak organisasjonen ikke har mandat for, Nojs ble ikke oppretet for denne forskriftssaken - men for å sikre kammerets eksistens på demokratisk vis så lenge det er vilje til drift overhodet. Dersom det i fremtiden blir medlemmenes vilje å fronte denne saken, vil selvfølgelig det også skje - men som sagt; et slikt mandat har organisasjonen ikke pr akkurat nå. Det siste papirarbeidet er i ferd med å gå i orden i disse dager og organisasjonen stiftes. Da kan samtlige brukere være sikre på at ingen kan dra proppen ut av kammeret etter eget forgodtbefinnende - og da er allerede Nojs formålsparagraf innfridd; å fremme jegere og skytteres interesser ved å gi dem et samlingspunkt - nemlig kammeret.

 

Mer hokuspokus enn dette er det ikke.

 

Skal jeg være helt ærlig, tror jeg ingen verdens ting hjelper før samtlige av de eksisterende organisasjonene for en gangs skyld trekker i samme retning, drar hodet ut av hullet i bakken og endelig innser at et angrep på noen av oss til syvende og sist blir et angrep på alle. Derfor tror jeg ingen organisasjon alene kan løse dette - kun et samarbeid kan tvinge frem løsninger. Som du selv sier, har ingen tid til å bruke to år på få til noe. Men det er heller ikke nødvendig, for kapasiteten og makten finnes allerede - fordelt i våre ulike organisasjoner og forbund. Nå gjenstår bare å se om de alle er villige til å ta alvoret innover seg - ellers er det kanskje på tide at medlemmene de eksisterer for instruerer sine egne om at de skal foreta seg noe?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk av den oppfatning at det er bedre å sitte ned og ti helt stille, enn å stå frem som "våpengale" som "ønsker amerikanske tilstander" -- dersom det er de eneste alternativene.

 

Det er heldigvis flere alternativer, eksempelvis at de eksisterende organisasjonene engasjerer seg. Brev fra NJFF til myndigheter og innlegg fra privatpersoner i avisen er en start.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst til å spørre dere som vil "kuppe" NV: Har dere ryggrad nok til å stå imot presset fra POD? Er dere villig til å satse deres private våpen, samt mulighet for straffeforfølgelse iscenesatt av POD, for å vinne frem med en viktig prinsippiell sak? Har dere de egenskapene som skal til for å kunne møte media, uten å bli fremstilt som NRA og KKK sympatisører? Har dere i det heletatt blitt intervjuet av en journalist noen gang, og sett hvordan intervjuet ditt ikke er til å kjenne igjen etterpå?

Og til EDWARD: Hvorfor skjeller du ikke ut NJFF pga. sin unfallenhet i bly-saken.

Njff er jeg også medlem av selv om de bøyer seg for alt som kommer fra myndighetene, for de vil jo så gjerne fremstå som "seriøse". Og da er spørsmålet: Seriøse for hvem? Medlemene eller myndighetene?

Når du påstår at NV ikke blir oppfattet seriøst er det ganske enkelt myndighetenes metode for å undergrave en motstander som de vet har rett. Dette er en kjent taktikk for å vinne frem med sitt syn. Og kanskje du kan svare meg på hvorfor de ble invitert inn til å delta i forarbeidene til den forskriften som vi nå er blitt forelagt?

Jeg møtte en gang et medlem av FrP som var så forbanna på de milde straffene her i landet. ja han ville sågar sette opp straffene for alle typer forseelser og forbrytelser. Han mente tilogmed at man burde få 3 UKERS FENGSEL for feilparkering. Skulle jeg melde meg ut av FrP av den grunn?

Tenk litt over hva du sier. Innimellom kommer du med virkelig konstruktive ting, andre ganger lurer jeg på om du henter lønnen din hos POD.

Jeg har gjentatte ganger skrevet at vi må samarbeide i denne saken. Skal vi gå rundt å skjelle ut et eller annet forbund eller organisasjon fordi et medlem kommer med en uttalelse som ikke har grobunn i det norske folk, så har vi tapt denne saken en gang for alle. MÅLRETTET SAMARBEID er nøkkelen til suksess.

Bruk energien på det i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Når du påstår at NV ikke blir oppfattet seriøst er det ganske enkelt myndighetenes metode for å undergrave en motstander som de vet har rett. Dette er en kjent taktikk for å vinne frem med sitt syn.

Da forstår du jo behovet for å kontrollere informasjonsflyten?

 

Profesjonelle politikere går ikke uforberedt i møte med journalister.

De får spørsmålene på forhånd, har profesjonell hjelp til å utarbeide svar, svarer kun på de spørsmålene de ønsker, og sier det de ønsker å si helt uavhengig av spørsmålet. Profesjonelle politikere er klar over hvordan en journalist kan vrenge alt de sier -- derfor gir de journalistene, gjennom nøye planlegging, minst mulig ammunisjon som kan brukes mot dem.

 

Det gjentas at årsaken til politisk uspiselige innlegg i NVs medlemsblad skyldes at "NV ikke bedriver sensur". Vel, det er verken en unnskylding eller en forklaring -- det er et problem. Og at styret i NV ikke later til å forstå hvordan dette kan skade informasjonsflyten -- det er et jævlig problem. Problemet er således overhodet ikke en manns paranoide raljeringer i en obskur bladfille. Problemet er at man systematisk legger til rette for "character assassination": dersom NV skulle få innflytelse trenger man hypotetisk 2 mann for å senke skuta for godt; 1 til å skrive voldelige og rasistiske (merk: hypotetisk) ytringer i medlemsbladet, og 1 til å hive det på forsiden av dagspressen. Faktisk trenger man bare 1 person, om man har en journalist med lav nok moral til å fabrikere sin egen story.

 

En profesjonell politisk aktør -- som NV later til å ønske å være -- tar høyde for slikt. Han planlegger all kontakt med presse og har noen få pressetalsmenn, han samkjører den politiske plattformen, og han har en høy grad av sensur på all informasjon som kan tenkes å brukes mot ham. NV, derimot, fremstår som uforberedte amatører som naivt legger hele sitt rykte i hendene på journalisten. Og naive amatører er et lett bytte for garvede profesjonelle -- hvilket både POD og dagspresse består av.

 

Noen av dere argumenterer for å bruke NV til å fronte kritikk av våpenlovgivningen. Jeg klarer ikke å la være å lure på hvilke kvalifikasjoner dere ser i NV -- bortsett fra at de påberoper seg å tale "våpeneiernes" sak, og at de har eksistert i noen år.

 

Eksistens og intensjon? Er det alt dere ber om? Hva er det jeg ikke ser?

Link to comment
Share on other sites

:P Det er iallefall helt tydlig at Edward er total motstander av NV... Uten å kunne

klare å dokumentere disse tenkte problemene han sliter med..

Det er kanskje på tide, Edward, at du prøver å komme opp med noen GODE ideer her, istedet for å rakke ned på dette forbundet?

Kanskje du bør gjøre akkurat som du selv sier:

Jeg er faktisk av den oppfatning at det er bedre å sitte ned og ti helt stille

Vi trenger som sagt et sted hvor iallefall de fleste av oss kan samles med felles interesser.

 

Greit om jeg legger til deg som venn her på kammeret, 20mm cannon? Du virker som en meget oppegående og fornuftig kar! :wink:

Link to comment
Share on other sites

8) Antakligvis forstår jeg deg ikke... Du må ikke skrive SÅ mye da vet du! Jeg er sliten etter 400 km bak rattet i dag! Og en delevis solformørkelse!

Kanskje du heller ikke leser hva JEG skriver? Skal du kanskje komme med noe KONSTRUKTIVT snart?

Vi trenger da for pok**r ikke krangle om NV hele tiden? Jeg tror IKKE du klarer å ødelegge mer

mot de uansett hvor mye du prøver her Edward....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå sitter jeg ned og lurer på om du ikke leser hva jeg skriver -- eller om du ikke forstår det.

 

 

Ny-frelste kan ofte være slik.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er ikke om jeg ødelegger for NV. Spørsmålet er om NV ødelegger for resten av oss.

 

Hvis det ble for mye å lese, kan jeg alltids oppsummere i en setning:

 

gjør hva dere synes må gjøres, men vær jævlig sikre på at dere ikke kan avbildes som gærninger mens dere gjør det.

Link to comment
Share on other sites

8) Kanskje vi skulle få stemt inn Morten V. og Omega i styret i NV? Tenk om

de hadde signert artikkelen sin som medlemmer i Norsk Våpeneierforbund?

I et forbund som omfatter (framtidsdrømmer..) de fleste våpeneiere i Norge...

Et SLAGKRAFTIG forbund.......

(Joda, jeg er nok nyfrelst enda en tid jeg!)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...