Jump to content

Bra fabrikklada 6,5x55 til rådyr?


tunderbrd

Recommended Posts

Federal Premium med 140grs Trophy Bonded (har kjøpt på Jaktdepotet tidligere). Bra, solid kule som også tåler en mindre optimal skuddvinkel og større dyr. Holder også stoviltkravet iflg data på esken.

 

Ellers er Federal Fusion presis og billig, og holder fint sammen så lenge skuddene treffer bra, men jeg har funnet en del fragmenter og ikke fått gjennomskudd når kulen har truffet større bein. Denne holder ikke stoviltkravet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd Fusion. Fikk gjennomskyting, men det ble ganske mye søl. Traff der jeg skulle, men måtte skjære vekk ganske mye rundt sårkanalen. Ble faktisk litt overrasket over at det skulle bli så mye. Skaut fra ca 25 meter.

 

Axiom

Link to comment
Share on other sites

Se det!

Jammen fikk jeg en del forskjellige svar i en fart.

Takk skal dere ha, skal få testa ut alle sammen og se hvordan de går i børsa.

Greit om jeg finner en som går likt treningsskuddene.

Ellers bytter jeg treningsskudd til jeg finner noen som matcher jaktammoen, selvfølgelig! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Drar denne litt opp igjen,

har nå fått meg et terreng på 80000mål og null form for kvoter, og for meg som aldri har skutt et rådyr, ble det nesten knute på hjernen hehe

 

Men jeg lurer litt, til nå har jeg kun brukt rifla til revepels med Nosler BST , og det er kanskje ikke den mest optimale rådyr patronen:)

 

Fikk anbefalt fusion da jeg kjøpte rifla en gang i tiden med det argument at den var billig og bra.

 

Men det er der det skurra for meg, den var billig og bra.. Er billig ammunisjon bra?

 

Noen flere synspunkter på bra ammo i 6.5x55 til rådyr?

 

Eller gjør fusion jobben på en bra og godkjent måte?

 

Vil nødig at mitt første rådyr skal bli lapskaus..

Link to comment
Share on other sites

Nosler BT er etter mitt syn ypperlig på rådyr. Bra presisjon og bra ekspansjon. At de ekspanderer mye ser jeg bare på som en fordel. Kuler som ekspanderer mye gir bra blodspor og ganske ofte faller dyret på stedet eller rett ved. Selv har jeg vel felt omtrent 30 rådyr med Nosler BT, og jeg har ingen planer om å bytte kule. Sånn jeg ser det er solide kuler mer en ulempe enn en fordel på rådyrjakt; ihvertfall i normalkalibere som 6,5x55. Noen bevere, noen rever en hjort og en villrein har jeg også brukt BT på, og det har gått fint det også. Selv om jeg foretrekker mer solide kuler til rein og større vilt.

 

På et lite rådyr blir det uansett ikke så mye kjøtt som går til spille, og maksimal kjøttødeleggelse har en når man ikke finner igjen dyret. Så hadde jeg vært deg hadde jeg gjort det enkelt for meg selv, og fortsatt med den patronen du allerede bruker, om du ikke skal skyte større dyr enn rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Fusion er bra til prisen, men av erfaring vet jeg at kulen ikke holder perfekt sammen dersom du skyter en bukk diagonalt gjennom ryggen slik at kulen moser 10cm ryggrad.

 

De rådyr jeg jeg skutt "snilt" inn/ut bak bogen etc har sett fine ut.

 

Dersom jeg ikke ladet selv ville jeg overveid å fortsette med Fusion til rådyr om ikke Trophy Bonded var å få tak i, og så lenge man ikke skal skyte ne større. TB koster vel 2-3x så mye men det skal skytes en del dyr før denne forskjellen har noen større betydning rent økonomisk. En annen fordel med TB er at jeg ikke har noen betenkeligheter med å skyte elg eller annet med disse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tror nok trygt at du kan bruke den til både rådyr og rev . Bruker disse selv både på rådyr , rein og dåhjort . Har også brukt de på kronhjort , men foretrekker kuler av annen konstruksjon - til kronhjort og større dyr.

Link to comment
Share on other sites

6.5x55 er genial på rådyr. Men, klart overkill! Du kan skyte rådyr med nesten hva som helst av ammo. Klart, skyter du dyr på 25 meters hold så risikerer du søl, uansett kule. Men kula skal ødelegge vev, må nødvendigvis det for å få dyret i bakken, og da blir det søl av og til. Mitt råd til deg er å skyte med den kula som børsa di liker best. Altså, prioriter presisjon. Unngå lette varmintkuler, det blir mye graps, ellers fungerer alt i 6.5 på små rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Som du skjønner er det ikke så nøye hvilken kule du velger til rådyr. Du sier at det ikke er ønskelig at ditt første rådyr skal bli lapskaus, men det aller viktigste er at ditt første rådyr faller. OG faller så fort at du finner det igjen. Mitt råd til nybegynnere er ei kule som ekspanderer godt, fordi på et lite rådyr gir den litt mere å gå på. Skyt midt på bogen, og ikke bry deg om du så må kaste begge to. Det er masse flott kjøtt på rygg og lår!

 

Når du har blitt mere dreven, og lei av alt blodsølet, kan du prøve mere solide kuler.

Link to comment
Share on other sites

.. klippe

 

Når du har blitt mere dreven, og lei av alt blodsølet, kan du prøve mere solide kuler.

 

Og du kommer nok til å plassere kula rett bak bogen, etter hvert. Du tar lungene og får hurtig avlivning, med minimal kjøttskade. Problemet er selvsagt at skyter du for langt bak tar du magesekken også, med ufyselig søl som resultat. Enda litt lenger bak og du tar bare magesekken, og da risikerer du ufyselige ettersøk... Det er skudd som passer når du har full kontroll på situasjonen og god tid. Og, erfaring... Inntil man er sikker er det best å knalle til i bogen. Resultatet er gitt og det er mer margin for feil.

Link to comment
Share on other sites

Midt på dyret er vel litt dumt å skrive, han har vel jegerprøven og veit kor han skal skyte :winke1: men prøv å styr unna nosler bt, har sjøl skutt 2 rådyr me de, faktisk dei eneste og. Første va ein bukk som eg skaut på ca 40m, den sto 45grader skrått mot meg, perfekt treff og knall og fall effekten til di grader, gjekk bort til dyret og snudde de og der va de til min store forundring ingen gjennomskyting ( aldri skutt nåke annet en fugl med rifle før dette) var eit søl uten like inni :(. 2 dager etter kom kje'et som eg hadde løyve på, dette stilte seg med breisida til på ca 70m, skuddet gjekk og der låg dyret, når eg kom bort så viste de seg at skuddet satt mulig ein liten tomme for langt bak, men kula hadde skifta retning i dyret og gått ut vomma, meir trenge eg ikkje skriva og min erfaring med nosler bt på rådyr. Eller jo, aldri meir den kula på rådyr :D

Link to comment
Share on other sites

Norma ORYX eller Federal FUSION det er nok det beste av fabrikkammo å til 6,5.

 

Begge kulene er loddet og slipper da ikke blyet fra mantelen ved treff. Det gir fine slakt og god effekt ved skudd. Har skutt ca 10 rådyr med oryx i 6,5. Ingen har vært noe søl, men skyter da rett bak bogen i lungene.

 

Fusion er litt billigere og er 9 gram mot oryx på 10 gram. Så den holder nok ikke kravet hvis du skal prøve hjort/elg.

 

Tilslutt har di også Lapua MEGA. Som er ei 10 grams kule solid og gjør også bra jobb. Er vel den beste blyspisskula på markedet som ikke er lodda. Men den har mekanisk blylås tror jeg de kaller det fra produsent, så den skal nok heller ikke separere seg ved treff i et lite rådyr.

 

Velger di en av disse spesiellt de 2 første blir du ikke skuffet.

 

God jakt!

Link to comment
Share on other sites

Men ang. baltip, har tenkt litt på dette og det står jo på nosler.com at den er beregnet til hjortvilt, MEN i de revene jeg har truffet bein, har de jo blitt vrengt og vomma og partert til det ugjennkjennelige nærmest, kanskje og overdrive men.

tok en 15 juli og den hang bare i ribbeina på ene siden. var på 10m hold vel og merke men hehe

 

Og en voksen rev er kanskje ikke like stor som et rådyr, men dog..

 

Er det noe og satse på?

 

Har som sagt aldri lagt ned et rådyr så jeg aner ikke.

Link to comment
Share on other sites

Het kandidat til beste all round ammo i 6,5 er vel Nosler Trophy Grade med 140 Accubond. Bra balistikk, bra kule og nesten lovlig hastighet
Enig i denne, har bittelitt erfaring med denne kula i hjemmeladd. Når det gjelder rådyr med 6.5 mm. er det kansje like greit å nevne dårligere ladninger til rådyr da det meste er ok med dette kal. og dyr.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...