Jump to content

Første salongrifle, noen anbefalinger?


heisenberg

Recommended Posts

Morn, morn!

 

Skal ta jegerprøven i juni og tenker også å skaffe meg salongrifle så fort som mulig.

Den første tanken er at salongen skal gå til kråkejakt. Etterhvert blir det kanskje litt rype også.

 

Har en halvveis god tofot som jeg tenker å sette på. Etter hvert vil jeg nok vurdere å sette på en rimelig demper.

 

Har ikke spesielt mye penger så tenker at salongen ikke burde koste mer enn 5000, men tips med pris over dette er også takknemlige.

 

Har sett på litt ulike salonger, men har jo ingen erfaring. Er det noen som har noen tips og anbefalinger å dele? Har ikke så utrolig mye peiling, så hadde vært greit med litt grunninnføring.

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Kunne du helst tenkt deg halvauto eller repeter?

 

Ruger 10/22 er en rimelig, morsom og sikker halvauto. Finnes en rekke saker og dingser (stokker, magasiner, sikter, deler, løp... you name it). Disse ligger på rundt 3000 for standardmodellen. Standard 10/22 er kamra for .22LR, men du kan få tak i pipe til .17HM2, som er lillebroren til .17HMR.

 

Cz (Brno) produserer noen meget flotte boltrifler. 452 er den tidligere standardmodellen med fast løp. 453 er litt simplere i avtrekk osv for folk som kun behøver en rifle som funker, og 455 er den nåværende standardmodellen med løpsbytte, litt bedre avtrekk og frittflytende løp. 455 ligger på rundt 3500-5000 avhengig av modell (Standard, Varmint, American, Thumbhole, Lux og FS er vel de som finnes i Norge). 455 finnes i .22LR, .22WMR og .17HMR. Kjøper du en i hvilket som helst av de tre kaliberne kan du senere kjøpe piper i en av de to andre. For å bytte løp så fjerner du noen skruer, løfter kasse og løp ut av stokken, skrur ut to skruer til, drar ut løpet, setter i nytt og skrur fast. Det er ei lita blokk som settes i magasinbrønnen om du bruker .22LR, siden den er en del kortere enn de to andre kaliberene.

 

Selv så tok jeg jegerprøven i mars og venter nå på søknader til både en 10/22 og en 455 i .22LR med ekstra pipe i .17HMR. Ventinga er gørrkjedelig! :lol: Kjøper nok 10/22en først og Czen+pipe litt senere i år/til våren.

 

 

Lykke til med valget uansett hva du velger. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Du har nok rett der. :wink: 453 forbinder jeg automatisk med Farmer-modellen som er "forsimplet". Når jeg ser på CZUB så ser at det finnes to andre utgaver også (Lux og American).

 

Dog så trodde jeg at 452 blir utfasert for fordel til 455? Det er bare noen få modeller av 452 som er igjen hos CZUB. Antar at når 455 kommer i links så blir 452 egentlig utdatert?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer i hvert fall aldri til å kvitte meg med min Ruger 77/22, all weather utgave. Hatt den i over 15 år og den har aldri gjort annet enn å virke. Let etter dem på finn.no for de er all for dyre om du vil kjøpe ny.

Link to comment
Share on other sites

I mitt syn så er løpsbytte kjekt å ha grunnet følgende faktorer:

 

.22LR er billig og morro å skyte, men har begrenset bruk til jakt. Her i kongleriket er .22LR kun lovlig for vilt opp til hares størrelse (men ikke hare). Storebrødrene .17HMR (Hornady Magnum Rimfire) og .22WMR (Winchester Magnum Rimfire) er "mye" kraftigere, da de har lengre hylser og desto større kruttladning. Det er mange som bruker .17HMR til rev og lignende vilt.

 

.22LR er en kortfeit, "svak" patron. Den har veldig lite krutt i, kula er lita og lett og dermed er kaliberet veldig følsomt for vind. .17HMR og .22WMR er mer flattskytende og du kan lett strekke holdet dobbelt så langt som med en .22LR.

 

Selv kjøper jeg Cz 455 fordi de er pene og gode rifler, og løpsbytte er kjekt å ha. På ettermiddagen kan du skyte opp fire esker .22LR som du betalte kroner 200 for, og så kan du bytte løp til .17HMR og gå på revejakt på kvelden. Altså er du ikke begresent til "dyr" jaktammunisjon eller morropatroner som ikke er lovlig til så veldig mye.

 

Dempere til .22LR passer også (i de aller fleste tilfeller) .17HMR og .22WMR, slik at du kan bruke samme demper.

Link to comment
Share on other sites

.22WMR har en rett hylse og har ei kule med diameter .224"/5,7mm. .17HMR er basert på .22WMR, har flaskehals (smalner inn) og har kulediameter .172"/4,4mm.

 

Siden .17HMR har nærmest samme kruttladning, men mindre og lettere kule, oppnår den veldig høye hastigheter. Den går rundt 5-600 fot raskere i sekundet (2350-2550 kontra 1900). De overfører litt mindre energi enn .22WMR.

 

Vanlige patroner i .17HMR koster rundt 2-3-4 kroner pr stykk. Billig .22LR koster fra 30 til 70 øre per patron. .22WMR har jeg aldri vært "interessert" i, så jeg er usikker på priser der, men det er nok rundt .17HMR og kanskje billigere.

 

Med mindre du er som meg og leser ballistiske diagrammer og tabeller dagen lang, så er det vel egentlig det samme hva du velger for ordinært bruk. Det er ikke snakk om noen massive forskjeller.

 

250px-Rimfire_Family_2.jpg

Her er en sammenligning av randtenningskaliberne (Rettigheter tilhører Wikimedia og personen(e) som lastet filen opp).

Fra venstre til høyre er det .22 Short, .22 Long Rifle, .22 WMR, .17HM2 og .17HMR.

 

.22LR har ofte bare blykuler, kontra .17HMR og .22WMR som for det meste har mantel (kopperlag utpå blyet). Derfor tærer de to store (og spesielt .17HMR) litt mer på løpet enn .22LR som har veldig myke kuler som går "sent".

Link to comment
Share on other sites

bare en liten tilleggsopplysning ang 22wmr som jeg har selv. man får kjøpt varmint kuler til den også.da er kulene lettere og hastigheten er høyere og mer flattskytene enn standard hp kuler. cci tnt ligger på 2200fps i 22wmr. veldig effektiv"lys slukker" men det er fint lite i gjen av due steika..... derfor er vanlig hp/gamepoint et godt valg till allt småvilt.

Link to comment
Share on other sites

Som Mr Drilling sa så har Varmint-modellen tykkere løp enn American. American har også tykkere løp enn standardmodellene. :wink:

 

Stokken på varmint har et mye bredere og flatere forskjefte enn American, som har avrundet forskjefte. Både Ameri og Varmint har mye rettere kolbekam enn standard (svinerygg, Bayersk kolbe, svinekam (kjært barn har mange navn)), så det er lurt å gå for noe sånt om du skal ha kikkertsikte..

 

Selv skal jeg ha Thumbhole-versjonen, som er en kasse med Varmint-pipe men i laminert tommelhullsstokk. Denne er vel egentlig en miks av Ameri og Varmint.. vannrett kam men avrundet forskjefte.

 

rimfire-cz-455-thumbhole-cal-22lr_2312.jpg

CZ455-Thumbole-22LR.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen på 17HMR og 22WMR da?

 

Kort fortalt er det enklere å skyte bra over varierende hold med 17 hmr, da den faller mindre og blir mindre påvirket av vind.

Mens 22 wmr har en fordel energimessig dersom holdene blir (for) lange.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp hva du vil,bare det er Brno(CZ)eller Ruger.Er svoren fan av begge,lager våpen med det beste fra tidligere våpenprodusenter uten nymotens gimmics.Litt gammeldags,sjø!

 

Brno 502 6,5x55-12/70

BrnoZKK 601 .308W

Ruger 10/22

Ruger 77 308W

Lanber Victoria Auto

S&W mod.14

FN Browning HP Practical

Uberti Colt 1860 Army

Link to comment
Share on other sites

Hva med det justerbare avtrekket? Har american det?

 

CZ 455 American har juserbart avtrekk :)

Originalt ca 1,3 kg, men justerbart.

 

Jeg har lenge sett på en salongrifle. Kom egentlig frem til Cz 455 American i 17HMR, men så kom jeg plutselig over en CZ/BRNO fox mod.2 i kaliber .222, så det ble nok den i stedet!

 

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Cz 455 har ikke justerbart avtrekk,det må moddes hos børsemaker.Men det går an å få kjøpt andre fjærer men er usikker på hvor "trygg" den blir etterpå.sikkerhet er viktig våpen er ikke leketøy,selv om det er morro å skyte..Kjøper du derimot en brukt brno mod 2 er det justerbart avtrekk og gjerne et godt kjøp :P

Har selv en 455 med 22lr løp(heldempet) 17 hmr og ei varmintpipe i 22 lr som skal kappes og gjenges for demper (en og samme demper passer alle løp)..Men ser nå at 2 forskjellige rifler hadde gjort samme nytten pga knotet med bytting av løp og justering av kikkersikte.Nå har jeg en innskutt kikkert med fester til hvert løp for å slippe innskyting hver gang..

Og når du leverer søknad før på de våpen/ kaliber du ønsker det koster nemlig det samme :D

Og billige våpen kan skyte mer enn godt nok,det er skytterens dyktighet det kommer an på :D

Link to comment
Share on other sites

Cz 455 har ikke justerbart avtrekk,det må moddes hos børsemaker...klippe klippe...

 

Neivel?

 

Siterer fra deres egne sider, som olepolet viste til :

Trigger mechanism operation: adjustable

Ja uansett så måtte jeg til børsemaker med min og han brukte både fil og smergel og denne børsa er kjøpt for et år siden men om du ikke tror meg så ring børsemaker selv...

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke salongen til jakt, og heller mest mot CZ Varmint, bør du lese gjennom denne tråden.

 

Har ikke fått lest hele tråden, men greia er at varminten har en tendens til å kaste det første skuddet mens american ikke gjør det, om jeg har forstått det riktig?

 

Har en følelse av det vipper litt mot american nå. Skal få på et kikkertsikte, noen som har no tips? Har en BSA Essential 3-9x40AO på luftgeværet mitt, kan jeg bruke dette eller burde jeg gå til innkjøp på noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Ja uansett så måtte jeg til børsemaker med min og han brukte både fil og smergel og denne børsa er kjøpt for et år siden men om du ikke tror meg så ring børsemaker selv...

 

Skal ikke krangle eller kverulere på det, jeg bare siterte fra nettsiden deres. Det kan jo hende den fins i begge deler, hvor den nyeste modellen har med justerbart avtrekk. Ikke vet jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Har satt opp litt forskjellig utstyr i excel som jeg tenker jeg kanskje trenger.

 

-Salongrifla CZ 455 American kr 4 290,00

-Håndkikkert MacKenzie 8x42 kr 1 299,00

-Reim MacKenzie sort kr 99,00

-Lyddemper A-TEC CMM-4 Rimfire kr 449,00

-Kamuflasje ASG camo tape 450x5 cm kr 59,00

-Kamuflasje Ghillie drakt kr 374,80

-Ammunisjon TopShot 22LR pris per eske, 50 stk. kr 19,50

 

Kamuflasjen er kanskje ikke helt nødvendig ennå, men dette er mest noe jeg sikler litt etter og som hadde vært fint å ha.

 

Er takknemlig for alle innspill og tanker rundt dette. Er det noe mer jeg ha?

Link to comment
Share on other sites

Eg har skutt med 3 forskjellige CZ 452 Varminter i 22lr på bane,og har tilgode å erfare at noen av dei kaster første skuddet. Trur dette fenomenet er ein myte,eller at noen har vært uheldig å kjøpt såkalte mandagsprodukter. Kan trygt anbefale Varmint,trenger kun eit nytt avtrekk eller ein tur til børsemaker for avtrekkstuning.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på to ting:

 

1. Finnes det en CZ 455 med syntetisk stokk? (original)

 

2. Som jeg nevnte over (tror jeg) så har jeg en BSA Essential 3-9x40 AO på luftgeværet mitt. "Holder" denne optikken eller burde/MÅ jeg skaffe meg noe nytt og bedre?

Link to comment
Share on other sites

Cz 455 har ikke justerbart avtrekk,det må moddes hos børsemaker...klippe klippe...

 

Neivel?

 

Siterer fra deres egne sider, som olepolet viste til :

Trigger mechanism operation: adjustable

Ja uansett så måtte jeg til børsemaker med min og han brukte både fil og smergel og denne børsa er kjøpt for et år siden men om du ikke tror meg så ring børsemaker selv...

Avtrekket på CZ 455 er justerbart.. Men om du tar den med til en børsemaker kan selvsagt han gjøre mer enn å bare justere avtrekksvekten.

Link to comment
Share on other sites

Ligger vanligvis på rundt 500 kroner og oppover. Kanskje 7-800 hos en "god" børsemaker. Selv betaler jeg heller 800 hos Rafdal enn 500 hos XXLs børsemaker.. :roll:

 

Tror jeg dropper demper i første omgang siden gjenging koster mer enn dempern, så da blir hele demper-opplegget til over tusenlappen. Salongen vil vel ikke smelle så mye uansett, eller?

Link to comment
Share on other sites

Demper vil jeg påstå er verdt den tusenlappen - du kan skyte døgnet rundt til krampa tar deg, uten at noen blir forstyrret. Med subsonic smeller det MYE mindre enn et luftgevær, og du trenger heller ikke ha på deg hørselvern uansett hvor mange skudd du har tenkt å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Demper vil jeg påstå er verdt den tusenlappen - du kan skyte døgnet rundt til krampa tar deg, uten at noen blir forstyrret. Med subsonic smeller det MYE mindre enn et luftgevær, og du trenger heller ikke ha på deg hørselvern uansett hvor mange skudd du har tenkt å skyte.

 

Smeller den så mye at jeg trenger hørselvern om jeg ikke bruker demper?

Link to comment
Share on other sites

 

Smeller den så mye at jeg trenger hørselvern om jeg ikke bruker demper?

 

Ja, jeg tør å påstå at du trenger hørselvern dersom du skal trene med salong. Skal du snike deg inn¨på ei kråke f.eks., og dermed kun skyte ett skudd, går det nok bra uten, men skal du skyte mer :arrow: hørselvern.

Blir litt som med en dempet .308; man kan jakte uten hørselvern, men skal man skyte mer, er det nødvendig med ørebeskyttelse.

 

Smellen/frekvensen til 22 LR skal visstnok være temmelig skadelig for hørselen, uten at jeg har noen sikre kilder til å bekrefte dette.

Link to comment
Share on other sites

All smell eller høy lyder skader hørselen, det tar som regel bare litt tid. Eg bruker hørselsvern uansett om eg har demper eller ei. Om eg eg på jakt eller trener. Du vil savne den når du ikkje har den lenger.

Ja det kan jeg skrive under på og tinnitusen er plagsom så bruk hørselvern (klokker )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...