Jump to content

Skille mellom 1,5 åring Elg ku og voksen ku


Tråa

Recommended Posts

Hei... :D

 

Min største bekymring for elgjakta er situasjonen å bedømme riktig dyr når det f.eks er et enslig ho dyr. Dette er nok den aller vanskeligste avgjørelsen som er

å ta og er man ikke sikker ja så skal man ikke skyte så enkelt er nå det. Ironisk nok var mitt første elgfall en 1,5 årig ku ifjor, men da kom den lamme ei voksen ku så det gjorde det jo avgjørelsen forholdsvis enkel.

 

Men er det noen som vet av nå DVD'er, videoer eller bilder som viser 1,5 åring/voksen ku?

Trening i å vurdere situasjoner tror jeg kan komme godt med for å unngå feil skyting. :)

Link to comment
Share on other sites

Elgoksen er kraftigere bygd og har dessuten et "skjegg" hengende fra haka.

 

Med erfaring kan jeg si at du har egentlig ganske god tid når det kommer en elg taskende bortover og du kan bedømme om du skal skyte eller ei.

 

Du har i hvertfall den viktigste tankegangen innprentet, som veldig mange ikke har, nemlig å ikke skyte før du er sikker. Kjenner til flere "erfarne" elgjegere som skyter først og spør senere.

Link to comment
Share on other sites

Ei kvige (1 1/2 år gammel hu) har kort nese og brun på fargen. Ei voksen ku er normalt mørkere samt har lang neseparti.

Bruk heller litt tid en å gamle på skyte.

 

Oksen har normalt gevir i jakta, så piggokser på 1 1/2 år og andre okser er lett å skille på.

 

Jeg læret av min har som har lært av sin far "man angrer aldri på et skudd man ikke slipper"...kloke ord igrunn med tanke på konsekvensene når man skyter feil.

 

g

Link to comment
Share on other sites

Var på min første elgjakt Ifjor, det skulle da skytes ungku Og piggokse , en av de erfarne gutta banka ned ei voksen ku den ene dagen, den hadde lett synlig lengre neseparti enn den ungkua jeg da ikke kunne skyte da den sto 15m unna meg dagen etter, litt surt :D

Link to comment
Share on other sites

hehe.. Ja det er jo surt da både for deg, jaktlaget og sikker han som skjøt og..

Plutselig i år så får du din sjanse :)

 

Men grunnen til at jeg tok det opp var nettop det, når den kviga kommer alena ... da er det fort litt verre, og kommer den i fart ... ja så skal du stoppe den vurdere og eventuellt skyte, alt det skjer veldig fort... Kan umulig være enkelt for uerfarne jegre som meg selv..... og vet at på jaktlaget vårres opp igjennom tiden har den feilen blitt begått gjentatte gang..

 

Btw.. tar jeg ikke feil så kan godt voksen elg ku ha skikkelig sjegg dem og ;)

Link to comment
Share on other sites

Som sniper-two sa: se på nesegrevet å farge på dyret, ikke gå etter størrelse for det finnes elgkuer på størrelse med kviger også ;) Du kan jo alltids ta med deg en jaktkamerat som har holdt på med elgjakt i er par år, og kjøre dere en tur og se etter elg, da kan du jo både trene og se om det er noen dyr der dere jakter :)

Link to comment
Share on other sites

Har blitt opplært til kortere hode og generellt kortere i kroppen...

Nå er jo også gjerne 1,5 åringer en del større i nord enn de helt sør på, hører de skyter 1,5 år inger som er så vidt større enn års kalvene i nord og sikkert i Trøndelagen og..

Link to comment
Share on other sites

Oksen har normalt gevir i jakta, så piggokser på 1 1/2 år og andre okser er lett å skille på.

 

Skal ha tunga rett i munnen, også med oksene. Har vært med på flere "piggokser" som har vært små 2.5-åringer og flere halvtannetåringer som har hatt betydelig mer enn en pigg på hver side, bl.a både åtte og ti-tagger. Veldig dårlig utvikla gevir, selvsagt. Begge ble skutt som halvtannetåringer ut fra kroppsfasong og størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Ja stemmer det, vi hadde to 6 tagger 1,5 åringer og en 5 tagger 1,5 åring ifjor.

Også kan væll skikkelig gammel okseer også ha bare 1-3 tagger.

Men etter man har skutt, kan man ta kniven på den tredje jekslen i underkjeven, og gi et kakk så detter den ut med engang hos 1,5 åringer. Da er det no ikke nå tvil lengre ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo veldig lite da, sjelden å høre om sånt der oppe i Målselv område, men kan vell hende der og regner jeg med.

Den kviga jeg skjøt ifjor var 175kilo og de 2 andre halvannet årige oksene va 180 og 185kilo...

Glad vi er heldig å ha så store fine slakt der oppe i forhold til helt sør, halvannet åringer nede i under 90 kilo... begge kalvene vi hadde var på 80 og 90 kilo.. TROR en av de største kalvene som er skutt der er på 110 kilo :P

Link to comment
Share on other sites

Det er bare en ting å gjøre. Stopp elgen og be om ID

Eller - hold igjen skuddet når du tviler. Etter et par sesonger blir du rutinert og mer selvsikker, sånn som han fyren en nevnte over her, som banka ned kua. I det hele tatt kan det være vanskelig å definere et enslig dyr, om det er halvannetåring kvige eller ungokse, kvige eller et år eldre ku.

Det er fort gjort å feilskyte, det har jeg gjort selv.

Link to comment
Share on other sites

Vi skjøt en ku sist høst. Skytteren var sikker på at det var en 1,5 åring. Det samme var de mest erfarne jegerne med over 40 års erfaring. Selv etter flåing og uttak av kjeveben var en sikker i sin sak. Ved nærmere analyse av innsendt kjeve viste det seg dog at dyret var 2,5 år. Det må innrømmes at det ikke alltid er enkelt dette.

Link to comment
Share on other sites

Som mange her sier så er det ikke så enkelt å se forskjell i praksis. I vårt storvald har vi derfor innført at dyr under 140 kg uansett går som ungdyr. På den måten er det rom for at en ikke må telle tennene på elgen før en skyter. Da har en uansett en buffer om det er en liten 2.5 åring- og at en ikke blir en forbryter når tennene viser at den faktisk var 2,5 år. :wink:

Enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt samme diskusjon i vårt tildelingsområde, men vi kom fram til at vi måtte såpass høyt i vektgrense om det skulle ha noen praktisk effekt at vi heller vurderer fasong enn størrelse. Jeg synes i allefall det er enklere å se alderstrekkene på ei kvige enn størrelsen.

 

Det som har løst opp mye hos oss, er at vi har begynt å tildele "tabbekyr", altså voksen ku på kvota til de største områdene. Dette har gjort at vi har fått opp fellinga av kviger en del, fordi folk tør å ta litt større sjanser. Det er nok mange, mange tilfeller hvor kviger får gå fordi man ikke blir sikker... Med "ei i bakhånd" detter som regel tvilstilfellene.

Men enkelt? Absolutt ikke. Sist høst ble det skutt kvige på 170 og 3.5-års ku på 136 her i bygda... Forsåvidt vært bedre om den på 170 fikk gå og vi hadde skutt to voksne på 130-140, men...

 

Men det er alltid en fordel med store jaktområder som kan ha fornuftige kvoter, med tildeling innenfor alle aldersgrupper og begge kjønn, istedet for småområder som kanskje bare har ei kvige og en kalv på kvoten.

Link to comment
Share on other sites

Som mange her sier så er det ikke så enkelt å se forskjell i praksis. I vårt storvald har vi derfor innført at dyr under 140 kg uansett går som ungdyr. På den måten er det rom for at en ikke må telle tennene på elgen før en skyter. Da har en uansett en buffer om det er en liten 2.5 åring- og at en ikke blir en forbryter når tennene viser at den faktisk var 2,5 år. :wink:

Enkelt og greit.

 

 

Har det på same måten, men me har enda 10 kg å gå på ;)

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...