Jump to content

hvordan sorterer dere engangsskutt hylser og flergangsskutt?


hunter97

Recommended Posts

Ganske enkelt - legg de i plastbokser med lokk, og skriv på lokket hvor mange ganger de er skutt eller omladd. Og så bruker du f.eks 100 hylser i slengen, lader opp og skyter de til de ikke er tilrådelig å bruke lengre.

Link to comment
Share on other sites

man må nok ha en kasse med engangsskutt, en med oml 1 gang, en med oml 2 gang, en med oml 3 gang, osv.

Hylser jeg er usikker på om er oml 2 eller 3 ganger, går i 3g kassa for sikkerhetsskyld.

Jeg har ca 5000 hylser i bruk pr i dag i samme kaliber. Å 3 våpen, så jeg har slike 1g-2g-3g-4g kasser til 2 av våpna. :)

Link to comment
Share on other sites

Onkel bruker å ha litt farge på hylsa.

 

Grønn = Skutt 1 gang

Blå = Skutt 2 ganger

Rød = Skutt 3 ganger

 

Det blir fargerike patroner etterkvart :mrgreen:

 

Eg kauper inn 50 patroner, putter dei i ein mtm case guard, sett på ein klisterlapp på boksen som eg merkar med ein ny strek for kvar gong dei er skotne, (Fyrst I, Så II, å III, Så IIII, osv.)

prodmainimg1965.jpg

 

PÅ den måten holder eg også lot ene frå kvarandre. i staden for å slengje dei i kasser

Link to comment
Share on other sites

Onkel bruker å ha litt farge på hylsa.

 

Grønn = Skutt 1 gang

Blå = Skutt 2 ganger

Rød = Skutt 3 ganger

 

Det blir fargerike patroner etterkvart :mrgreen:

Tja. Man tromler vel hylsene? Da forsvinner vel tusjen.

 

Jeg sortere ikke. Iallefall ikke på pistol til praktisk. Der går alt i sammen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg hadde kommet til å blande hylser skutt to ganger med hylser skutt fire ganger, feks, ville jeg behandlet alle som om de var skutt fire ganger. Jeg ville ikke tenkt mer på det, bare tatt det som en lærepenge.

 

Jeg oppbevarer hylser i "lynlåsposer" med skrivefelt. Skriver på hvor mange ganger de er skutt, og også om de er trimmet. Poser får du kjøpt hos "Binders" og lignende forretninger som har kontorrekvisita.

 

Når jeg har ladet opp en boks med skudd, fyller jeg ut en klistrelapp med alle opplysninger om hylser, kuler og krutt og limer den inne i boksen. Klistrelappene har jeg kjøpt på rull fra Midway en gang i tiden, enormt mange på rullen. Kan være de fins hos hjemmelading på Notodden også.

Link to comment
Share on other sites

Eg kauper inn 50 patroner, putter dei i ein mtm case guard, sett på ein klisterlapp på boksen som eg merkar med ein ny strek for kvar gong dei er skotne, (Fyrst I, Så II, å III, Så IIII, osv.)

prodmainimg1965.jpg

 

PÅ den måten holder eg også lot ene frå kvarandre. i staden for å slengje dei i kasser

Funker nok fint når man har så få hylser at alle han ha et eget navn. Værre for oss som har 100 ganger så mye hylser i et kaliber. Da er kasser/bøtter løsninga ;)

 

...

 

Men om man virkelig skal ha kontroll, bør man ha en eske til hver hylse, gjerne med en loggbok som forteller hvilken ladning som var brukt, om hylsa ble halspresset eller helpresset, om man har trimmet litt, dato for lading og skyting, om det var kaldt eller varmt, om hylsa falt på snø, sand eller betong, og andre morsomme anekdoter man opplevde i forbindelse med hylsa. (jeg er litt ironisk nå, men da hadde man hatt full kontroll) Det blir jo kansje litt feil å sammenligne en hylse ladet 5 ganger med pusleladninger med en som er ladet max og vel så det 5 ganger?

Link to comment
Share on other sites

trenger man og sortere hylsene etter gang de er skutt?
Har noen svart ham på dette? Mange har svart på hvordan man kan holde de adskillt, men er det nødvendig?

 

Selv gir jeg F. og sover godt om natten. Føler jeg har god og jevn nok ammo til det jeg driver med. Elgbane, jaktfelt og jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det blir jo kansje litt feil å sammenligne en hylse ladet 5 ganger med pusleladninger med en som er ladet max og vel så det 5 ganger?

 

Det er ikke antall omladninger som er det viktigste men antall ganger de er trimmet (i det minste mtp sikkerhet). Jeg kjører på patronbokser pga moderat mengde, men prinsippet er det samme om en har 50 eller 5000 hylser. Jeg liker å notere halspressing (feks en strek), helpressing (kryss) og trimming (kryss med ring rundt). Etter 4. trimming regner jeg de som oppbrukte. Dette systemet er enkelt og lar deg bygge opp en god magefølelse for levetid på hylser.

 

Når det gjelder sortering etter skyting så må man ha et eller annet system. Det mest kritiske er som sagt å sortere etter antall trimminger, hvis ikke risikerer man å kjøre hylser til hodeseparasjon, og da er det enklest og sikrest å kjøre hylsene i sett eller i det minste å ikke ha med hylser som er trimmet forskjellig på banen. Man kan feks ha en bøtte med ferske hylser, man bruker av de til de må trimmes og hiver de da i en egen bøtte. Når det er tomt for ferske hylser går man over på bøtta med 1. trimming, etc.

Link to comment
Share on other sites

Erlend meyer: Siden jeg nesten utelukkende halspresser mine 6,5 hylser, å aldri trimmer de, så vil det da ikke være no vits å sortere de etter antall omladninger, iallefall ikke mtp sikkerhet etter det du skriver her.

Men alikevel vil jeg påstå at et visst antall omladninger begynner å gi forskjellige tegn på at hylsene er slitne. Sprukne hylsehalser og romme hettelommer er et par ting som begynner å dukke opp blandt de hylsene jeg har pr i dag som er ladet om flest ganger og med hardest ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Vel, strengt tatt sorterer du også på antall trimminger (0) :mrgreen:

 

For en nybegynner er det viktigste å holde kontroll på antall trimminger, men det er klart at man må ha mer kontroll for max presisjon. Nettopp derfor er det så greit å kjøre sett med hylser og behandle alle likt, da har man full kontroll på absolutt alt.

Link to comment
Share on other sites

da jeg har ca 1000 av akkurat de RA hylsene så holder de vanligvis hele livet til løpet med necksizing etter at jeg har helpressa de så de pasa i løpet i utgangspunktet. Når løpet er ferdig må jeg kansje helpresse de så de passer i neste løp. så kan jeg necksize de der så lenge det løpet varer... å da er de kansje ladd 10 ganger....

 

Ellers pleier jeg helpresse de når jeg bytter løp om det nye løpet har trangere kammer enn det gamle.

Link to comment
Share on other sites

Eg lever i den tru at hylsene skal ha mest mogleg uniformitet, om ein har ein lot som er snillt lada, og ein som er hardt lada, ville eg ikkje blanda samen hylsene av desse.

Det er i allefall lurt å ha eit system på antall omladningar,og trimming då er det mykje enklare å sortere ut ein lot med hylser som har byrjing på hylseseperasjon. samt samle erfaringar rundt levetida på hylsefabrikat, kor mykje hylsa strekker seg etter kvar omlading osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...