Jump to content

Hvis du skulle designe en riflepatron.


Polardego

Recommended Posts

Explosiv akutt diaré etter tredje skotet med RFK

 

Har skutt mye RFK, aldri merket noen diare, gliste hele veien..............

 

Merket heller aldri noe til diaré, men etter skyting oppdaget jeg at mobiltelefonen i brystlomma på feltjakka hadde ringt til Ungarn helt på egen hånd... :lol:

Link to comment
Share on other sites

En 222 necket opp til .308.

Designet spesifikt for lettere FMJ-kuler, som feks http://www.hjemmelading.no/produkter/1188467871/1207568112/1213889946/1214918058.

Samme bruk som Tretvoll skisserer. En "222-30 Tiur" for bruk i rifler med kort kasse, feks Vixen :smile:

 

Skulle også funke bra på rådyr med SP i tilsvarende kulevekter. Ikke noe til bruke på druge hold.

300 Whisper gjør vel noe av det samme, men jeg tipper at hastighetspotensialet øker litt ved å bruke 222 Rem-hylser.

 

Edit

Den fantes fra før:http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.mobile/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/132239&Locale=no_NO

Link to comment
Share on other sites

Da jeg oppdaget at det faktisk fantes die-set å få kjøpt til det "lure" jeg hadde tenkt ut, kom jeg på en tråd jeg hadde lest på Robsoft. Tråden heter "Jakten på den perfekta patronen..." og brukeren Internationelle Mats gjør noen funderinger:

 

Det här med vildkatter kan liknas vid pizzor...

 

På samma sätt som Benny Ballistik sitter och mentalonanerar fram Den Perfekta Patronen med ursprung från en standarddito sitter Stefan Skräpmat och filar på Den Ultimata Pizzan:

 

"Asså, en Hawaii saknar ju nåt... Det kan jag fixa!"

 

År förflyter, med taskiga hemmaexperiment och avancerade beräkningar... Åtskilliga "fem krona for ekstra ingradiens" betalas, kubikmeter med Coca-Cola sköljer ned tragiska smakkombinationer medan allt metodiskt antecknas och utvärderas.

 

Slutligen anser han sig säker och vaggar ned till den lokala grillrestaurangen där han andfått vrålar "Ahmad! Jag handlar för en tusenlapp i veckan hos dig, du får fan ge mig en egen pizza - den ska heta STW; Steffes Totala Wärsting! Tänk dig att du börjar med en Hawaii, sen slänger du på bananer och CURRY!!!"

 

"Du menar en Opera?"

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 11 years later...
bobby skrev (På 13.5.2012 den 21.34):

Min egen "designe" er meget enkel: ... En nedstrypt 8x57is patron til kal.308 og kun for bruk med 165grains kuler.

 

En helt unødvendig kreasjon... javisst, men en meget vakker og harmonisk sådan. :)

 

bobby

👌🙂...for eksempel i en helstokket mannlicher.

Link to comment
Share on other sites

6.5x33 carbine. Uten gassdrift naturligvis. M1 carbine som rettrekker med integrert demper. Fuglepatron for relativt korte hold. Forkortet magasin permanent festet i låskassen, så sving eller hakemontasje.. unødvendig tøys, men sånn er det med villkatter.. hmm, .300 British, en 30-303 i en no.5? Eller 6.5 Luger, nedstypt .30 Lugerhylse... i en Lugerkarabin, nei, dette har jeg ikke lottomillioner nok til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...