Jump to content

Nye regler på erhverv av praktisk rifle ?!


PerStian

Recommended Posts

DET er det minste problemet. Norge flommer over av campinghytter, hoteller, pensjonater osv osv, det er pokker ikka mange flekkene i norge som ikke har en del sengeplasser innenfor en liten times kjøring - og det er akseptabelt for de fleste.

 

Skaff bane og meld interesse, og det vil være fullt mulig å få folk både til å hjelpe til med arrangementet og til å delta!

 

LIII er forøvrig et internasjonalt stevne, LII er et nasjonalt.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Jeg var faktisk til sted ved overrekkelsen av NOU'n og lovutvalgets leder poengterte nettopp NFPS inntiativ og samarbeidsvilje.

Dette i sammenheng med at man prøvde å forklare pressen hvorfor halvautovåpen ikke ble foreslått forbudt...

Ja, det er bra at de ikke ble foreslått totalforbudt.

Men det var bare første runde.

Nå har vel POD bedt NFPS om en liste over "egnede" rifler i flere år. Stod det ikke noe om det i brevet om hagle saken fra 2009 også?

Så at de laget en liste over egnede våpen, FLOTT!!!

(Selv om jeg ikke er helt enig i listen, savner FN FAL der)

 

Reglene påvirker ikke de ca 2500 riflene som plager POD fordi de ikke skyter stevner, Uansett har de ikke gjort noe med problemet, de riflene som ikke er på stevner (i den grad det er et problem).

på siden-jeg vet av flere slike rifler som eierene gjerne vil selge, men pga lista er de ikke salgbare (FN.FAL, M14, sånn "sivil ag"); forståelig nok vil de heller ikke skrote våpnene og dermed står de i skapet.

Og her er også den andre biten av problemet.

Nesten alle L3 stevner er på østlandet, og "alle" rifle stevner nesten er i Bergen, Stavanger og Tronheims området.

 

Og, ja de som har slike våpen, noen til og med kjøpt til jakt, for mange år siden, den gang det var lov.

 

I idretten generellt er det en almen akseptert sannhet at "Uten bredde- ingen topp", dette er noe som NFPS godt kan legge seg på minnet.

Veldig enig i det meste av det Flashman skriver!

 

Men, det ser ut til at det første slaget er vunnet, takket være forrige styre. Praktisk rifle som gren og som våpen typer, er ikke foreslått forbudt. Så kan vi vel heller evaluere og se på hvordan den veldig strenge rettningslinjen fungerer. Det er nok enklere å lette opp i ettertid, en å å prøve å kjempe mot et forbud.

Ja, men historien viser at å vinne slag er ikke det samme som å vinne en "krig".

Vi har fortsatt sterke krefter i mot og jeg frykter veldig en ny forskrift. Vi kan fort (nok en gang) ende med å ikke få være konkuransje dyktige internasjonalt.

 

Enig det Flashman(?) skrev om å bruke bolt og mini rifle som rekruterings form. Har skrevet det samme før om mini rifle.

 

Syns man skal fjerne L3 krav, eller si et L3 på to år.

Og gi mulighet til å oppnå stevne poengene med L2.

Jeg har også tidligere skrevet at jeg syns man kanskje burde få poeng for å være med å arrangere også, det gjør det faktisk mye mer attraktivt, og lettere å få hjelpe mannskaper.

Men et annet spørsmål, hvis jeg skytte mye pistol, burde jeg da, få ha rifle som brukes lite?

Hva skal jeg gjøre med riflene som da er lovlige kjøpt, men ikke kan får solgt igjen?

Link to comment
Share on other sites

Bolt kan man få hvis man går via jegerprøven.

-> Jegerprøven går jo over 4-5 dager, og en kan legge inn søknad hos politiet før prøven er tatt, deretter å ta ut våpen-godkjenningen dagen etter jegerprøva er tatt (kompis gjorde dette), så er merkelig hvis en må ha 2år for å erverve en boltrifle via en praktisk-klubb.

Link to comment
Share on other sites

Fra retningslinjene:

Spesiell karantenetid ved erverv av rifle til NFPS sine programmer:

Det gis ikke anledning til erverv av våpen til NFPS rifleprogrammer før medlemmet har minimum 24 måneders medlemskap i NFPS.

 

Skiller ikke på mekanismen ut fra det jeg leser, så 24 måneder gjelder også bolt.

Link to comment
Share on other sites

De så vel ikke på det som spesielt relevant for reglementet i og med at ingen skyter bolt ;)

 

Skal man få mere boltskyting tror jeg man må arrangere rene boltstevner, jeg kunne godt tenkt meg å skyte det, men ikke på de "store" stevnene hvor det er halvautodivisjoner.

Link to comment
Share on other sites

Fra retningslinjene:
Spesiell karantenetid ved erverv av rifle til NFPS sine programmer:

Det gis ikke anledning til erverv av våpen til NFPS rifleprogrammer før medlemmet har minimum 24 måneders medlemskap i NFPS.

 

Skiller ikke på mekanismen ut fra det jeg leser, så 24 måneder gjelder også bolt.

 

I brev fra NFPS datert 260911, er det i oppsummeringen av inneholdet i kulepunkt 1 skrevet:

24 månders karantenetid før erhverv av halvautomatisk rifle.
så da kan jeg anbefale ytterligere lesing... :wink:
Link to comment
Share on other sites

men i norge så har vi IKKE tilbakevirkende kraft.

 

Hva med formuleringen "erverve, eie eller inneha", jf f.eks. våpenforskriften annen del, spesielt § 7: Godkjenning av halvautomatiske skytevåpen.

 

Det sitter en og annen eier av håndvåpen med kulediameter over .455 tommer rundt som rammes av denne bestemmelsen i dag. Finner man ut at f.eks Bushmaster eller Mini 14 skal ut av listen over godkjente halvautomater havner du under formulering "forbudt å .....eie eller inneha". Dette er i min begrepsverden det samme som tilbakevirkende kraft.

 

En annen ting som kan skremme litt er hvor lite POD egentlig kan om våpen. På stevne i går var det en som skjøt med en 460 S&W magnum. Han fortalte at POD ikke bare skulle ramme 500 S&W mag med dette forbudet mot kulediameter over .455 tommer, men også 460. Pod hadde bare ikke fått med seg at kulediameter på 460 er .452 tommer :lol: (Begrunnelsen for å forby 500 S&W var at det er et så "kraftig" kaliber. 460 S&W mag er faktisk kraftigere, slik også 444 Marlin er :roll: )

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kan noen linke disse "lov" endringene? Slik jeg har forstått det er dette kun en anbefaling fra NFPS og blir ikke tatt i betraktning hos politiet. Det er opp til hver enkelt skyteleder om han/hun vil skrive under papirene og drite i NFPS sine anbefalinger. Altså en anbefaling, ikke en LOV., men rett gjerne på meg med noen kilder, ikke bare synsing.

Link to comment
Share on other sites

Finner man ut at f.eks Bushmaster eller Mini 14 skal ut av listen over godkjente halvautomater havner du under formulering "forbudt å .....eie eller inneha". Dette er i min begrepsverden det samme som tilbakevirkende kraft.

Ja, men det er er ikke det "ikke tilbakevirkende kraft" betyr. Det betyr at du ikke kan straffes for å ha eid d.eks en mini 14 før det eventuelt hadde blitt forbudt å eie en. De har full rett til å forby gjenstander som det nå er lovig å eie.

 

@Michand

Du har helt rett at det ikek er snakk om noen lovendringer (De er jo faktisk ikke endret enda)

Men NFPS har endret sitt regelverk slik at man ikke er godkjent som praktisk rifleskytter før man har oppfylt spesifike krav. Får man har gjort dette, er man altså ikke godkjent til å konkurrere med egen (Halvauto konkuranse) rifle og har heller ikke behov. Man kan selvsagt låne våpen av andre eller klubb og detela med disse som et ledd av godkjenningsprosessen.

 

Det er selvsagt mulig å spikke fliser rundt dette og "Sette hardt mot hardt". Men den mest sannsynlige konsekvensen av det, er at man enkelt og greit forbyr erverv av halvauto rifler til konkurransebruk. Spesielt om NFPS's egne medlemmer viser at de ikke akter å følge den veieldning og regelverk som forbundets ledelse har forhandlet frem, for å kunen beholde rifle som IPSC gren i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Hassel:

Slik jeg tolker innlegget ditt, så kan jeg erverve f.eks en mini14 på grunlag av jegerprøve, bruke den på klubb treninger, men ikke få lov til å konkurere med denne pga feil ervervelsesgrunn & at jeg ikke har 2år med et konkuranse'deltagelses'nivå'som'jeg'aldri'kan'få'pga'jobben'min.

 

Lest i våpenloven at et våpen skal kun brukes til oppgitt grunn, og ikke kunne brukes til f.eks konkuranser, til tross for at enkelte politidistrikt oppmuntrer til dette for å få ned antall våpen.

Link to comment
Share on other sites

Da har vi samme forståelse av regelverket. (det betyr ikke at jeg syns det er fint og flott)

Det essensielle er at forbundet har satt en grense (Som pr i dag) du ikke oppfyller. Dermed har du ikke et formelt ervevrsgrunnlag, da du ikke har behov for en halvautomatisk rifle til konkurransebruk. Og for deg, er jo det selvsagt dumt.

Men for sporten og muligheten til å drive den, er jeg redd det kyniske svarte er slik. Valget var å ofre de få som ikke klarer å fylle behovskarvet for erverv, i stedet for å oppgi praktisk rifle fullstendig. Igjen, dumt for deg, men fint for oss andre.

Men om du ikke kan konkurrere, så har du ikke behov. Forhåpentligvis vil jo situasjonen endre seg positivt for deg, om vi holder oss på matta før ny våpenlov er på plass. Vidre oppfordrer jeg til å lese det forbundet har skrevet nøye.

Link to comment
Share on other sites

@Hassel: Dette må du nok finne noen flere kilder på. Skal NFPS liksom nekte meg å konkurrere fordi jeg ikke oppnår deres "krav" ? Hvordan skal jeg oppnå kravene deres om poeng hvis jeg ikke får konkurrert? For jeg er jo ikke godkjent rifleskytter etter det du sier?

Edit: Ja, jeg ser du skrev jeg kan låne. Kan jeg bruke mini-14 i 2 år i henhold til NFPS sine forskrifter da? Vet at ingen av klubbene jeg er i kontakt med har noe problem, men hadde vært interessant å få vite NFPS sine hensikter med disse vanskelig "forskriftene" som bare skremmer vekk interesserte.

Link to comment
Share on other sites

Umm...

Skal NFPS liksom nekte meg å konkurrere fordi jeg ikke oppnår deres "krav"

Det er vel neppe noen andre som eventuelt skal kunne nekte deg å konkurrere en det forbundet som administrerer de skyteformene som gir ervervsgrunnlag for de våpen du ønsker å kjøpe... Følger du ikke rettningslinjene som er lagt ned, er det mulig forbundet kan komme med reaksjoner ja. Når det er sagt og skrevet er det ikke intensjonen å holde folke bort fra konkuranse (slik jeg har forstått det) men at man kan delta i manuell klassene eller med F.eks andre egnede våpen man eier.

Jeg tregner vel ikke noe kildehenvisning på dette, forbundets rettningslinjer er om ikke helt klare, i det minste tilgjengelig på NFPS.no.

Hvordan skal jeg oppnå kravene deres om poeng hvis jeg ikke får konkurrert? For jeg er jo ikke godkjent rifleskytter etter det du sier?

Svært lett (Og dette gir meg et sterkt inntrykk av at du bare klager uten at du i det hele tatt har satt deg inn i saken) du konkurere med pistol. Så etter to år, med 12 stevne poeng og minst 2 level 3 stevner er du i mål og er godkjent til å kunne erverve halvauto rifle med høy magasinkapasitet til konkurranse bruk

Link to comment
Share on other sites

@Hassel: Dette må du nok finne noen flere kilder på. Skal NFPS liksom nekte meg å konkurrere fordi jeg ikke oppnår deres "krav" ? Hvordan skal jeg oppnå kravene deres om poeng hvis jeg ikke får konkurrert? For jeg er jo ikke godkjent rifleskytter etter det du sier?

 

 

det er diskutert mange ganger. Og retningslinjene kan lastes ned på forbundet sider............

 

Du blir ikke nektet å konkurrere men kan ikke kjøpe rifle uten aktivitet i 2 år. Og du samler poeng med pistol eller evt med lånt rifle.

Link to comment
Share on other sites

@Hassel: Jeg skal konkurrere med pistol? Nå går vel du utifra at jeg er 21 da. Jeg er nemlig bare 20, og kunne jo like gjerne vært 16? Og jeg mener det er feil å belage seg på andre for å kunne drive med en sport. De fleste vet vel også hvor dårlig disse gamlekarene i klubber er til å ta med pistoler og gidde å ordne for folk. Nei, for meg er det ikke et problem for jeg har en far som er meget aktiv og har det meste, så jeg bare låner av han:P Men er lov å tenke på dette som en sport som trenger flere aktive medlemmer og for meg virker det som NFPS bare skremmer bort alt av interesserte.

Link to comment
Share on other sites

@Hassel: Dette må du nok finne noen flere kilder på. Skal NFPS liksom nekte meg å konkurrere fordi jeg ikke oppnår deres "krav" ? Hvordan skal jeg oppnå kravene deres om poeng hvis jeg ikke får konkurrert? For jeg er jo ikke godkjent rifleskytter etter det du sier?

 

 

det er diskutert mange ganger. Og retningslinjene kan lastes ned på forbundet sider............

 

Du blir ikke nektet å konkurrere men kan ikke kjøpe rifle uten aktivitet i 2 år. Og du samler poeng med pistol eller evt med lånt rifle.

 

Man kan kjøpe rifle uten å ha vært aktiv i to år, som sagt tidligere er dette kun NFPS sine ANBEFALINGER og blir ikke tatt hensyn til av politiet.

§ 13. Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

Link to comment
Share on other sites

Nei det er ikke en "anbefaling" men som Hassel sier, en krystallklare retningslinjer.

og brudd på retningslinjene kan straffes med:

 

Sanksjoner ved brudd på retningslinjer:

Klubbleder har personlig ansvar for vurderinger og utstedelse av skjema for anbefalelse. Hvis

klubbleder utsteder skjema i strid med disse retningslinjer, vil dette kunne medføre eksklusjon fra forbundet. Klubbleder er fri sitt ansvar, hvis denne har fått godkjennelse fra styret i NFPS i spørsmål som har voldt tvil.

Medlemmet er personlig ansvarlig for de opplysninger denne fremlegger i forbindelse med søknad om anbefalelse. Hvis medlemmet oppgir uriktige opplysninger i forbindelse med søknaden, vil dette kunne medføre eksklusjon fra NFPS.

 

Dvs ignorerer du dette, kan du eksluderes og da har du iallefall ikke "behov" etter loven og må levere inn våpen....

Og forøvrig har stryet sendt forespørsel til POD om dete og du kan regne med det kommer presisering fra dem om at dette skal følges.

 

 

 

 

Så du mener den beste hadde vært om NFPS ikke hadde gjort dette (som de tok med POD før 22 juli) men kjørt på som før. Våpenlovutvalget hadde så kommet med forslag om forbud mot slike rifler.

Deretter skulle så NFPS kjempe for å omgjøre dete forbudet igjen. Tror du dette hadde vært måten å gjøre det på?

Link to comment
Share on other sites

Vi får vel ta din unge alder til forklaring for den manglende forståelsen av sakens kjerne. Å tro at styret har gjort noe annet en å anstrenge seg til det ytterste for at man skal kunne bedrive praktisk rifle i Norge er ignorant og i bestefall uvitende. Dette går da tydeligvis hånd i hånd med tanken om at man skal kunne ødelegge for alle andre, når man ikke får sin egen vilje.

Jeg har ingen i min famile som driver konkuranseskyting, så jeg måtte pent vente tiljeg var 21 før jeg fikk kjøpe pistol...

Link to comment
Share on other sites

@Hassel: Bra gjort å komme med personangrep og så dømme MIN kunnskaps evne fordi jeg er 20 år, jeg holder meg ihvertfall for god til personangrep. Du er tydeligvis også ifølge deg selv mer opplyst enn meg innen det meste, men det får vel du streve med. Og hvis det er sånn at man ikke skal få begynt før man er 21, er vel dette en god forklaring på hvorfor Norge ikke hevder seg i praktisk skyting, Adam Tyce var vel verdensmester når han var 21?

 

Men å komme med nedlatende kommentarer synes jeg du kunne holdt deg for god til. Behøver ikke være noe smartere enn meg bare fordi du er eldre, kanskje svært sannsynlig tvert imot?

 

Edit: Bare fordi jeg ikke har samme synspunkt som det betyr vel ikke det at jeg ikke har forstått saken?

Link to comment
Share on other sites

Hr. Hassel; tviler ikkje på din kompetanse og kjenner deg ikkje personlig (verken kan eller vil uttale meg om deg som person, for alt eg veit kan du være den snille og sympatiske lillebroren til Gandhi), men kan du gjøre meg en bitteliten tjeneste.. Kan du være så snill å lese gjennom dine innspill før du trykker "ok"? Veit ikkje om det er bevisst eller ikkje, men enkelte utsagn er litt for ofte litt for preget av nedlatende utsagn og hersketeknikker, og ikkje bare i denne tråden. Selv om enkelte er uenige eller tar feil så er det ingen grunn til å gå rett i strupen på han/ho.

 

Når det er sagt, tilbake til topic; personlig avskyr eg dypt og intenst de nye retningslinjene for rifle, er redd for at nyrekruttering (grunnlaget for vår videre eksistens) vil synke som ein stein og at det kombinert med naturlig frafall vil føre til at praktisk rifle sakte men sikkert forsvinner. MEN inntil vi får ny våpenlov er det kanskje lurt å gå stille i dørene, samarbeide og leke pent med både POD, storting og andre pr-kåte aktører som mer enn gjerne bruker "fæle våpenfreaker med maskingevær" for å få oppmerksomhet og stemmer fra velgere som tror alt de leser i Dagbladet. Og når vi så får ny våpenlov uten utallige foreskrifter, retningslinjer og mailer fra Faremo; da kan vi heller studere/myke opp omtalte interne retningslinjer. Kort sagt, har man valget mellom et nesten garantert tap ovenfor POD/media/storting og å få lov til å skyte litt, sjøl om vi er færre som skyter er det vel et "enkelt" valg uansett hvor jævlig og ubehagelig det er.

Men et punkt gir eg meg ikkje på, og det er KRAVET om L3-stevne.. For 70-80% av oss som skyter praktisk rifle/ikkje bor på det sentrale østland er det nærmest umulig å gjennomføre i praksis. Men 2-3 L2-stevner i stedet for 1 L3, da snakker vi..

Link to comment
Share on other sites

@Hassel: Bra gjort å komme med personangrep og så dømme MIN kunnskaps evne fordi jeg er 20 år, jeg holder meg ihvertfall for god til personangrep. Du er tydeligvis også ifølge deg selv mer opplyst enn meg innen det meste, men det får vel du streve med. Og hvis det er sånn at man ikke skal få begynt før man er 21, er vel dette en god forklaring på hvorfor Norge ikke hevder seg i praktisk skyting, Adam Tyce var vel verdensmester når han var 21?

 

Hassel skriver at du ikke får kjøpt pistol før duer 21 ikke at du ikke kan begynne med praktisk før.

Ingenting har egentlig endret seg her!

I MANGE, MANGE år har normal vei til praktisk vært at man skyter pistol i vanlig pistolklubb. Kjøper eget våpen og tar kurs. Begynner så å skyte praktisk pistol, og kjøper rifle etterhvert.

Å tro eller å lokke med AR15 og lign våpen for å rekruttere medlemmer til praktisk er iallefall IKKE veien å gå!!

 

Og hva mener du forbundet burde ha gjort da?

 

 

Adarma, er heller ikke helt enig med deg om vanskeligheten om å delta på ett L3 stevne. Det er snakk om vilje og prioriteringer...

Link to comment
Share on other sites

@Cardinal: Det er ihvertfall ikke riktig å gjøre alt så vanskelig som det skal bli nå. Jeg ville heller hatt samme system som forsvaret har, man får skyte sålenge man består en psykisk test og har vist man kan behandle våpen. Gjør disse 2 årene en person noe mer moden med våpen? Finn gjerne en kilde på det.

Alt som skjer nå i NFPS er pga ABB. Still dere spørsmålet; hadde noe vært annerledes hvis lovene hadde vært tilstede før 22/? Eller er dette kun spill for galleriet?

Link to comment
Share on other sites

@Cardinal: Det er ihvertfall ikke riktig å gjøre alt så vanskelig som det skal bli nå. Jeg ville heller hatt samme system som forsvaret har, man får skyte sålenge man består en psykisk test og har vist man kan behandle våpen. Gjør disse 2 årene en person noe mer moden med våpen? Finn gjerne en kilde på det.

Alt som skjer nå i NFPS er pga ABB. Still dere spørsmålet; hadde noe vært annerledes hvis lovene hadde vært tilstede før 22/? Eller er dette kun spill for galleriet?

 

 

Sorry men som Hassel sa, er det tydelig at du ikke kjenner bakrunden her.

 

1. Dette har vært en "issue" lenge. POD har vært lei av de som kjøper rifle og aldri dukker opp på stevner. Modenhet har ikke noe med saken å gjøre, problemet (i PODs øyne) er dem som kun begynner med og kjøper rifle for å ha ett "kult" våpen.

2. Dette er IKKE pga POD. Styret har jobbet med dette lenge og presenterte dette for POD FØR 22/7!! Det har vært kommentert flere ganger bl.a. på forbundstinget.

 

 

Lederen for våpenlovutvalget sa klart at hadde det ikke vært for at forbundet tok skritt for å "rydde i eget hus", så hadde de gått inn for forbud.

Spørsmålet må evt være om man hadde oppnådd det samme om man byttet ut kravet om L3 stevnene med noen flere L2 men det kan ikke jeg svare på...

Link to comment
Share on other sites

Dette er diskutert i en annen tråd, men siden vier godt i gang igjen her ha rjeg ett sprøsmål.

 

Hvor mange praktiske skyttere, har under 2011 oppfyllt NFPS kravene for på erverv av praktisk rifle?

(sånn røft regna)

 

@michand, NFPS har følt seg tvunget til slike strenge regler fordi att Politiet ikke gjører jobben sin. Dvs følge opp våpeneiere og sjekke aktiviteten til dem. Dessverre har NFPS samtidigt på lang sikte drept en idrettsgren. Nyrekryteringen kommer at bli meget lav og når de som nå har rifler ikke lenger er aktive er praktisk rifle som idrettsgren historie og POD har fått som dem ville.. (Så lite våpen som mulig i samfundet)

Dette løpet er dessverre allerede over..

 

Litt off topic nå, men er det ikke litt mer "action" pregede skytegrener som er på fremmarsj? PPC og IPSC/praktisk? I min mening er det her fremtiden ligger for skytesporten. Praktisk rifle ville ha vart en av dem.

Link to comment
Share on other sites

@Michand

Beklager om du tok min kommentar om din alder som et personangrep. Det var overhode ikke ment slikt. Men du er ung, du er entusiastisk og frustrert over at du må vente lenge på det du har lyst til. Hadde situasjonen vært lik for meg når jeg var på din alder, så hadde jeg sikkert regart på samme måte. Mitt poeng er at du mangler litt innsikt i hva som har skjedd og forutsetningen for dette, at du rett og slett argumenterer ut i fra følelser og ikke kun på fakta. Blant annet viser den innblandingen din av terroristen fra 22/7 angrepene at du mangler litt nødvendig informasjon om den prosessen som har ledet fram til retningslinjene fra NFPS. (Noe som startet rund 2000 og innføringen av restriksjoner på halvautorifler)

 

Angående "ny-rekrutering" til rifledisiplinene. Jeg ser dette argumentet plopper opp som et forsøk på å undergrave NFPS styrets retningslinjer (Personlig er jeg ikke enig i den linjen de har valgt heller, men jeg støtter forbundet). Men det er meningsløst... i utgangspunktet er NFPS marginale disipliner tallmessig og "ny rekeruttering" har aldri vært et viktig punkt. Sporten finnes, og det er plass til de som ønsker å delta - tradisjonelt kommer disse fra andre disipliner og har skutt en del før man begynner med praktisk. Det postive er at etter noen runder med lov og forskriftsarbeider, så har vi fått opp aktivitetn på riflefronten merkbart, og med nye krav om aktivitet så håper jeg på enda mere aktivitet og muligheter for å skyte rifle. Og med mer aktivitet, tror jeg faktisk vi vil få fler rifleskyttere også.

 

Satt på spissen er saken at forbundet har måtte velge mellom å begrense tilgang på halvauto konkuranserifler, vi a begrensing av godkjenning av skyttere som fyller behovet, eller å legge ned rifle som disiplin i NFPS.

 

At man syns og mener det finnes andre og bedre løsninger er greit, og da kan man jobbe for det fremover. Det vil være adskillig enklere å endre på et forbundsregelverk i fremtiden, en det vil være å endre et forbud.

 

@Ken admas

Lurer du på hvor mange Praktisk skyttere som har 12 "starter" hvorav 4 starter kommer fra et level 3 stevne? Det tror jeg er en stor prosentandel av NFPS medlemmer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kloke ord fra Cardinal. Skal praktisk rifle bestå må vi nok ha et aktivitetskrav, og aktiviteten må syneliggjøres. I løpet av den siste tiden har matchkalenderen hos NFPS vokst seg stadig større, noe som syneliggjør det vi driver med. Det er etter mitt skjønn fortsatt huller i dekningskartet, så kanskje vi på grasrota må ta tak. Det vi behøver er riflestevner. Argumentene om mangel på bane og mannskapsmangel er fremtredende, tidsklemma likeså. Dette bør ikke kunne stoppe oss, bare gjøre oss mer nytenkende. Baner kan leies, skogen er stor og 4-5 stk kan fint arrangere en Level 2. Ønsker man Level 3 har NROI ressurser som kan leies inn. Tidsklemma derimot, har jeg ingen kur mot. Det handler om den enkeltes prioritering, men å sette av ett par dager i løpet av året burde i de fleste tilfeller gå bra. Når det skytes riflestevner jevnt og trutt over landet er det ikke sikkert att Level 3- kravet er "hogget i stein".

 

Y

Link to comment
Share on other sites

@Hassel, Cardinal: Javel, da har jeg ikke satt meg nok inn i saken. Og takk for at du klarerte det med alder, virket mye bedre i siste innlegget ditt. Jeg må bare si at jeg ikke vil undergrave NFPS sine retningslinjer, men som 20 og "ung" er jeg veldig opptatt av at jeg og mine venner skal ha samme muligheter til å synliggjøre oss i skyting på samme linje som vi kan i andre idretter, men med disse forbudene og aldersgrenser osvosv blir dette svært vanskelig. Man må jo tenke at rekruttering må til for at idretten skal bli bevart.

 

Takk for at dere klarerte en del ting ihvertfall!

Link to comment
Share on other sites

Om det er noen trøst, kan jeg fortelle deg at de samme problemene har unge skyttere også i NSF. Ja, det er hemmende for rekrutteringen.

Uansett vil du kunne ha det svært mye morro med praktisk pistol, og det du lærer her, vil di ha nytte av når du en gang begynner med praktisk rifle.

Det er dessuten langt fra bortkastet å lære generelle rifleferdigheter i DSF, NSF eller NJFF.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Det er mye forvirring her angående de nye reglene for erverv av praktisk rifle, men det var vel forventet at det ble slik i begynnelsen. Hvis jeg får litt bedre tid i fremtiden så skal jeg se om jeg ikke får laget en liten beskrivelse av tankegangen og prosessen som førte frem til disse reglene, da jeg har noe kjennskap til dette, og ingen ting av det er hemmelig på noen måte.

 

Men, inntil videre så ber jeg dere merke dere innleggene til Hassel, Cardinal og Blackops92 da de også er relativt velinformerte om temaet.

 

Men, en opplysning/klargjøring som jeg ikke har sett tidligere vil jeg gjerne komme med.

 

Level 3 stevner er bevist valgt i de nye forbundsreglene om erverv av rifle av den enkle grunn at Level 3 stevner holder et vist nivå, da de er sanksjonert av IPSC sentralt.

 

Det ble diskutert om man skulle gå for bare lv2 stevner i kravspec. men, basert på noen dårlige erfaringer med lv2 stevner rundt om i Norge så ble dette ansett som for svakt (dette er ikke for å fornærme noen, de fleste level 2 stevner er ypperlige, men noen få burde av forskjellige grunner muligens ikke hatt denne statusen).

 

Det ble også uttrykt en bekymring for at man ved kun lv2 krav ville få en mengde lv2 stevner som strengt tatt ikke fortjente denne statusen bare for å få noen raske poeng. Mulig de som lagde reglene er paranoide, men slik er nå verden en gang.

 

En annen grunn til lv3. kravet var at deltagelse på lv3. gir god erfaring for deltakerne, noe de vil ta med seg hjem til moderklubbene og dermed utvikle de videre (det er heller ingen hemmelighet det finnes noen NFPS klubber der ute i det ganske land som nok kunne hatt godt av litt mer, tja, hva skal man kalle det, erfaring med hvordan stevner blir avholdt).

 

Det er også andre grunner til at lv3 ble satt opp som krav, men det får jeg komme tilbake til senere.

 

Som en sluttkommentar så vil jeg bare legge til at disse reglene ble ikke laget for å skvise ut noen eller ødelegge rekruttering, denne problemstillingen var åpenbar også for de som laget dette regelverket. Men dilemmaet var, som sagt mange ganger før, hvor langt må man gå for å sikre at rifle som gren i Norge overlever og tro meg, det var og er fortsatt et reelt spørsmål om rifle overlever i Norge (noe jeg håper at det gjør da IPSC-riflegrenen er noe av det som jeg syns er absolutt morsomst å drive med innenfor skyting).

 

mvh

slowgun

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...