Jump to content

Walther P22 Target til trening/ konkurranse?


Chrisgjae

Recommended Posts

Hei.

Vurderer å kjøpe Walther P22 Target som førstegangsvåpen til trening og kanskje litt konkurranse.

Er det noen som har erfaring med denne og åssen presisjonen/påliteligheten er? Eller burde jeg styre unna denne?

Vil gjerne ha tilbakemeldinger fra folk som har den sjøl eller som har erfaring med den, ikke fra hvermansen som har lest om den i et eller annet blad eller sett den på youtube...

Har skjønt det har vært litt kluss med tidligere modeller, men ønsker i tilfelle å kjøpe en ny hvor dette etter sigende skal være eliminert.

Erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Blant de jeg har eid, P22, Beretta 87T, S&W 22a, er det P22 jeg har skutt desidert mest med, og som jeg ville savne mest hvis jeg kvittet meg med den. Kjøpte min brukt for litt over 1000 kroner. Har hatt en del felfunksjonering med den med CCI standard og annen svak ammo, men den fungerer adskillig bedre med f.eks Mini-Mag, hvor den aldri har feilet. Rimeligere ammo som er ca like bra er Federal Champion. Fungerer også 100% med cci standard og lyddemper.

 

Presisjonen er ok når du lærer deg å skyte med den, da avtrekket er en smule hardt, men ellers bra.

 

Nå skriver du førstegangsvåpen. Søk på denne som spesialpistol, så kan du kjøpe det som alle anbefaler seinere, Ruger eller Buckmark. Når det er sagt, hvis Ruger og Buckmark var eineste alternativ så hadde jeg ikke giddet skyte.

Skal også sies at jeg vurderer å selge min, og se om den nye P22Q er bedre funksjonsmessig. Hovedsakelig pga at utvalget i ammunisjon her jeg bor er begredelig.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Vurderer å kjøpe Walther P22 Target som førstegangsvåpen til trening og kanskje litt konkurranse.

Erfaringer?

Vet av folk som har kjøpt denne fordi den er relativt billig, og bære "Walther"-logoen.

Våpenet er sine nykker, og spesielt var avtrekket uegnet på de to eksemplarene jeg har prøvd.

 

"El Gringo" anbefaler lenger opp i tråden andre alternativer. Et spesielt godt forslag i henhold til at du er ny i sporten.

En P22 fra Walther kan i verste fall kurere din interesse for pistolskyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarte haverere min skytekamerats P22 når jeg skule pröve den så har begrenset med erfaring. (tennåla knakk, var ett brukt våpen med ukjendt fortid)

Men jeg ville helt klart valgt noe annet, mye heller en Ruger Mk1-3 eller en Browning Buckmark hvis du nå vill (må ha) ha en billig pistol.

Walthern ser töff ut, det er vel positive jeg kan si om det våpnet.

Var også litt kröll med ammon, den var vistnok litt kresen.

Link to comment
Share on other sites

Tja, vil anbefale den som veskepistol til eldre damer... Men trening/konkurranse? Nei.

 

Avtrekket: Som å klemme en stein sammen.

Grepet: For mine never (middels til store) så er det ikke godt grep.

Presisjon: Haha, er seriøst på grensen til at jeg skulle stått forran blinken (men ikke ved siden av da det er der kulene fyker forbi).

 

Men, presisjonen kan man gjøre noe med. Om man skaffer seg Target versjonen, eventuelt kjøper det settet med langt løp og dingsen du setter på sleiden, så vil det nok hjelpe litt.

 

Mine ellers personlige erfaringer med P22: Opplevde mye klikk med den om jeg ikke pusset den etter 100 skudd. Mange skorsteiner. Fikset en del problemer ved å file der sleiden og rammen tar i hverandre. Avtrekket har jeg gitt opp å gjøre noe med.

 

Som andre skriver, kjøp heller en Browning eller Ruger. Disse ligger i samme prisklasse og du vil få mer glede ut av disse.

 

Personlig liker jeg bedre Buckmark'en enn Ruger, men går på smak og behag :-)

Link to comment
Share on other sites

Tjaaaaaaaa, presisjon på P22n er faktisk ikke så ille, den går ganske godt, men den krever langt mer trening enn endel andre pistoler for bli god med. Utenom P22 har jeg Hammerli X-esse, som jeg er svært fornøyd med, denne kan jo og anbefales som et alternativ til Ruger og Buckmark. Det skal sies at jeg forøvrig er svært begeistret for Ruger etter å ha prøvd en kamerat sin med langt løp og avtrekksjobb (Mk3 Hunter tror jeg)

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det faktisk, presisjon er mer enn god nok til f.eks spesialfelt, skulle fint klart å unngå sisteplass selv på finfelt....meeen

 

Funksjonssikkerheten er hinsides akseptabel. Den har matefeil og utkastfeil og klikk i ett sett, slett ikke til å stole på (det skal sies at det går an å smi seg vekk fra de fleste av disse problemene)

 

Avtrekket er det vel verre å få gjort noe med og på en så liten og lett pistol så ødelegger det fryktelig mye. Avtrekket er VELDIG uforutsigbart og jeg vil beskrive det som å dra en kaffekjel igjennom en steinur.

 

Men når den funker...og man mestrer avtrekket...morro!...og prisen er dritlav da, og det florerer av brukte til en svært billig penge (de som har gitt opp P22)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både lang (target) og kort modell. Jeg mener at dersom du skal kjøpe en P22, skal du kjøpe kort modell. Den kan du bruke i spesialpistol i spesialfelt. Det finnes de som gjør det utmerket med denne (tror faktisk det ble et NM for noen år siden).

 

Den lange modellen er kun lovlig i finfelt og i fin-øvelsene på bane. Der er den helt ubrukelig sammenlignet med andre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Walther P22, som jeg fikk av en skytter kolega for et par år siden.

Han kjøpte den ny, å hadde brukt den veldig lite, jeg tok den i mot da han skulle ha en pistol som funket.

Nå sitter jeg å vurderer å "kaste" den til fordel for en PPK, da jeg har skutt endel med et par sånne med stort hell.

Jeg har også en Ruger MKIII 22\45, som nevnt som kandidat tidligerer i tråden, denne er helt kurrant å skyte med, spesielt etter den fikk nytt avtrekk.

Stort sett blir ikke P22en med på banen da den sjelden virker som den skal, å hvis den først gjør det så går det sjelden veien uansett hvor mye du jobber med den.

Så styr unna, er mitt råd. Hadde det ikke vært for at jeg ikke har hjerte til å sende den driten videre skulle jeg gitt den bort til første å beste.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd en kompis` p22 på banen, og må si jeg syns pistolen var driitgøy å skyte med! Skal handle en slik i juni, det er helt sikkert. Og jeg skal banne på at jeg kan få den til å fungere mye bedre enn hva de gjør org. med ei fil og litt utstyr. Men avtrekket har jeg hørt mange sakt at man kan gi opp å forbedre. Men de skal kunne moddes til å gå mer eller mindre feilfritt!

Link to comment
Share on other sites

Ormlår: Fikk den jeg har i skapet til å gå feilfritt, ved å file kontaktpunktene mellom sleiden og rammen, på selve sleiden. Bruk litt kraftig ammo, Remington Yellow Jacket funker veldig bra.

 

Avtrekket kan du glemme å få gjort noe særlig med. Anbefaler dog å kjøpe target-versjonen eller kit'et som forvandler din p22 til en p22 target.

 

Men å komme på pallen med den? Hahahahaha! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt:

1. Har hatt.

2. Har solgt.

3. Leketøy.

4. Styr unna.

 

Samme her.. med unntak at punkt4. Det var aldri noe galt med P22'en min (etter at jeg startet å bruke litt kraftig ammo(tunderbolt)) MEN, det er og blir en lekepistol i mine øyne.

I etterpåklokskapens navn vi jeg si det er en veldig kraftig soft gun.

Kjøpte meg en Ruger mkII etter den og det var noe helt annet.

 

Skulle jeg kjøpt meg en .22lr pistol nå ville jeg tatt en titt på ruger mk2/3 eller beretta.

P22 fungerer med rett ammo, men det finnes så mange andre som ikke bare er bedre, men også gir litt mer kvalitetsfølelse når du holder den.

Link to comment
Share on other sites

En i klubben har en sånn en. Vi skyter for det meste cci standard, og denne går greit med denne ammoen.. Vi har ruger mk2 og buckmark som klubb pistoler, og jeg vil si jeg treffer bedre med p22 enn klubb pistolene.. eneste jeg synest er for dårlig på p22 er for lite grep for mine hender.. men det gjelder også mk2 som jeg føler er som å holde et bøyd sugerør....

Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg fyllt en feltløype og tatt KM gull i spesial med den, så man skal ikke ignorere pistolen.

 

Det første jeg vil si er å kjøpe pistolen ny, ikke noe "ræl" noen ønsker å kvitte seg med fordi den ikke fungerer. Det finnes mange pistoler der ute som bare er søppel.

 

Kjøp en pistol produsert etter 2007/2008, for å luke ut "barnesykdommene" med pistolen, dette kan man se på pipen.

(AA=2000 AB=2001 osv.)

Pistolen må pusses etter hver skyting, også magasiner. Hvis ikke får man funksjonsfeil og ekstra slitasje siden materialvalget i pistolen er billig.

 

Jeg bruker kun CCI Standard, og det fungerer bra i min P22: Men da jeg fikk den kjørte jeg pistolen inn med 200stk CCI Mini Mag, dette er kraftigere ammo. Lese meg opp på at dette blei anbefalt å gjøre.

 

Mulig jeg har vært heldig, men mitt avtrekk er ganske bra. Føles glatt og "rullende" ut. Har prøvd en gammel P22, det var som sand i avtrekket.

 

Anbefaler ikke target modellen siden den ikke går i spesialklassen. Skal du ha en "target" pistol i normal utførelse er Buckmark, Ruger, Hämmerli, Beretta ect. mye bedre valg.

Det finnest også mye bedre spesialpistoler enn P22, men den er ikke så stein hakkande gale som enkelte vil ha det til.

 

Det er ingen evighetsmaskin, den holder nok ikke flere 10k skudd. Men så koster den jo bare 2900kr ny, bruk og kast. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var litt slapp med puss på min avtrekk var ugjevnt pga store mengder kruttslam osv. Presisjonen ble også veldig dårlig etterhvert, når jeg demonterte den kunne jeg ikke se igjennom løpet pga blyavleiringer haha. Var nok ikke våpenet sin feil da ;)

Link to comment
Share on other sites

P22 er for viderekomne, jeg kjøpte en slik en når de kom, å den er en vanskelig pistol å skyte med pga den korte pipa. Presisjonen er god men å skyte med den er en annen ting. Min har funger uten de store feil å fungsjonerer meget bra, det kreves at våpenet blir regelmessig rengjort. Jeg føler at den er en pistol til avstand 15-20 meter for presis skyting. Skal du skyte lenger å få god samling må du montere lyddemper på den for å få den mere stabil.

 

Skal ikke se vekk i fra at matchpipen til denne vil hjelpe på 20 meter pluss avstand.

Jeg vil anbefale pistolen til folk, det er jo en jævla gøy pistol å skyte blikk bokser med på 15 til 20 meter. Dette er en gøy pistol, ikke konkuranse pistol, å den funker meget bra. Ser kul ut også spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har akkurat kjøpt MartinJ sin P22, skjøt 2 skudd før den ikke ville mer, trodde det var tennålen som knakk men etter en skikkelig rengjøring med elektrorens så smeller den som bare pokker igjen, tror nok disse er veldig vare på skitt i sikringsmekanismen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Etter en liten rens så gikk den ihvertfall 50 skudd med subsonic og lyddemper uten noe tull, i dag blir det mere skyting og innkjøp av en liten flaske nitro solvent, regner ikke med å få mere krøll med den da, takk for en god handel Martin :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lurer litt på budsjettet til trådstarteren, valg av 22 kommer jo helt an på hvor mye du kan bruke.

 

Og som tidligere nevnt er det ofte bedre å kjøpe en brukt kvalitetspistol enn en ny.

 

S&W 41

Hammerli 208

Hammerli X-esse Sport

 

Disse ligger i prisklasse 5000 - 8000 som brukte og er våpen du vil ha glede av i mange år, kan nesten selges for samme pris hvis du passer godt på de ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...