Jump to content

Bushbukk


Wolverine67

Recommended Posts

11. august går ruren igjen til SA. Skal prøve bua på denne turen, og den går til Koedoeberg safaris I North West province, like ved Pilanesberg national park. Målene er blue wildebeest, vortesvin og bushbukk. Kanskje stor kudu, dersom en på 50" pluss viser seg.

Bushbukk er min nemesis, men er etter min mening et av de peneste dyrene på denne kloden...

Tragelaphus_scriptus_%28male%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eg er heilt einig med deg i det, er et av de peneste dyrene på denne kloden tett følgt av Nyala og så Kudu.

Eg var så heldig at eg fikk fellt denne i 2009

IMG_2176web.jpg

Me såg at den sto oppe i toppen av eit høydedrag og etter eit par timer med sniking kom eg meg inn på 30m :D

Då me var nede nå i februar så skaut eine karen i gruppa, ein på 15" på samme toppen.

Link to comment
Share on other sites

11. august går ruren igjen til SA.

Bushbukk er min nemesis, men er etter min mening et av de peneste dyrene på denne kloden...

 

God tur :)

Helt enig med deg, bushbuck er en av de flotteste og faktisk et dyr jeg godt kunne tenkt med i "full mont" i stua.

Link to comment
Share on other sites

Må bare slutte meg til de som syns bushbukk er vakker.

 

Det å snikjakte langs breddene av gamle Limpopo River etter denne sky og vare antilopen er av de jaktopplevelsene jeg husker aller best.

Når en samtidig vet at den er i familie med bla kudu og nyala er det ikke rart det er en nydelig liten antilope.

 

Min Limpopo Bushbuck.

Afrika2008018-1.jpg

 

De tre som vi tok i 2008.

Trofebilder2008011.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva koster en slik tur inkl alt bortsett fra det du har med i stolsekken når du sjekker inn på den lokale flyplassen her i Fædrelandet til du atter er tilake i stova med et trofe eller flere på stueveggen?

 

en tur med 7 effektive jaktdager (9 dager) vil koste ca 17000,- så kommer det fly ca 7000,- innenfor her vil det være variabler på ca 2-3000,-

Så har du trofeene du skyter de varierer fra 1200 og oppover nærmest ubegrenset, så er det tip i kampen ca 5% av det du har brukt dette er også veldig røfflig

Pack & Dip (trofepreparering for export og dokumentasjon ca 600,- pr trofe,, frakt ca 1000,- ppr trofe. og så kommer utstopping her hjemme som også varierer en del ut i fra art. men fra 3000 og oppover pr dyr. Dette er veldig røflig.

 

Du betaler ikke alt på en gang, slik at du har tid til å spare opp imellom.

du betaler ca 40% i depositum ved bestilling, resten ca 90 dager før du drar, så kommer flybilletten, dyra du skyter betaler for før du drar hjem, etter noen måneder så vil du måtte betale pack & dip, oog en stund etter dette kommer regninga på frakta.

 

Håper dette forklarer en del

Det du må gjøre er åå se på aktuelle tilbud og se på trofeprislista deres og vurdere ut i fra det

Link to comment
Share on other sites

Se der var det en flott Cape bushbukk også. Nydelig!

 

Fra den minste spiralhorn antilopen til den største, de er nydelige alle sammen. Apropo den største, sakset denne fra AH:

watermark.php?file=26795&size=1

 

54/56 tommers Lord Derby giant eland....

 

Hvis bare linken ville virke....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"The bushbuck will hardly ever be found in an area of close proximity to nyala as Nyala will always drive them away. Game Farmers in southern Africa found this out the hard way when they tried to introduce the two species in the same area; the bushbuck being driven away by the nyala."

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Bushbuck" target="_blank

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har vel kanskje postet dette bildet før, men her ble min bushbukk fangst;

 

Bushbuck-side-20110816.jpg

 

Bushbuck-trophy-20110816.jpg

 

Montasjen av bukken ble dessverre ikke som forventet, men jeg vil ikke si noe mer enn at jeg ble skuffet over resultatet. :( Avventer respons fra taxidermistselskapet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"The bushbuck will hardly ever be found in an area of close proximity to nyala as Nyala will always drive them away. Game Farmers in southern Africa found this out the hard way when they tried to introduce the two species in the same area; the bushbuck being driven away by the nyala."

 

Nils-Ole

 

Dette stemmer ikke med min erfaring. På terrenget jeg jaktet i Eastern Cape var det gode bestander av både Nyala og Bushbuck. Og de holdt til i de samme områdene av terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Bushbucken er et utrolig vakkert dyr og står vel egentlig øverst på lista mi når jeg drar nedover med buen min i Juli i år.

Der jeg skal, lever Nyale og Bushbuck sammen. Har også veldig lyst på en Nyala, men jeg føler at den koster litt mer enn jeg har råd til nå desverre.

 

Trist å høre om montasjen din Trond :(

Jeg har som du vet også dårlig erfaring med slett arbeid på det området.

Jeg skulle prøve å fikse Impalaskallen min som ble skadet under frakt her om dagen, og oppdaget da først at også den har dem gjort horibelt arbeid med.

Den er totalt feilkappa i to omganger som overhode ikke er på linje og som sannsynligvis var årsak til skaden under frakt da den overhode ikke klarer å ligge plant på plata..

Link to comment
Share on other sites

Takk Bjørn Egil. Det som irriterer meg er at dette selskapet som er en av de største i Sør Afrika ikke en gang svarer på klagen min. Derfor kan jeg nå si at det dreier seg om Big Buck taxidermy i JB.

Her er et bilde av montasjen, legg merke til den store hårløse flekken.

 

download2x.jpg

 

Varslet eieren av Koedoeberg (safariselskapet), Willem Faul og han lovte meg en gratis erstatningscape til montasjen. Fantastisk service! Han var temmelig oppgitt og lite imponert over Big Buck...Det er jeg også... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Du bør ta i betraktning at det ofte er i campen at problemene begynner pga dårlig salting/feil salt/gammel salt.Surflekker/hårtap kommer gjerne av at dyret ble flådd for seint eller lå i sola for lenge...Bushbuck hanner har også gjerne en hårløs ring rundt halsen pga alder....Big buck taxidermy har jeg besøkt og ja hva skal jeg si!!de holder ikke særlig høy kvalitets nivå... :| Uansett for jævlig å få noe sånt som denne igjen...

Link to comment
Share on other sites

Det med nakken var jeg klar over, siden den var slik når den stupte.. :D Har sett det på de fleste bushbukker.

Nå var ryggskinnet perfekt, uten hårslipp, så jeg tviler på at feilen har skjedd i campen eller i felten. De har gjort noe feil med capen hos Big Buck, det er jeg sikker på. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

"The bushbuck will hardly ever be found in an area of close proximity to nyala as Nyala will always drive them away. Game Farmers in southern Africa found this out the hard way when they tried to introduce the two species in the same area; the bushbuck being driven away by the nyala."

 

Nils-Ole

 

Dette stemmer ikke med min erfaring. På terrenget jeg jaktet i Eastern Cape var det gode bestander av både Nyala og Bushbuck. Og de holdt til i de samme områdene av terrenget.

 

Ikke min erfaring Oddemannen, sitatet er hentet fra game farming association of SA. Har selv sett begge artene sammen ved en par anledninger, uten de helt store konfrontasjonene. Er vel også ganske nærliggende å tro at plass og størrelse på hegna ( og ikke minst antall vannhull + mengde støtteforing ) er med på å påvirke adferden?

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Takk Bjørn Egil. Det som irriterer meg er at dette selskapet som er en av de største i Sør Afrika ikke en gang svarer på klagen min. Derfor kan jeg nå si at det dreier seg om Big Buck taxidermy i JB.

Her er et bilde av montasjen, legg merke til den store hårløse flekken.

 

download2x.jpg

 

Varslet eieren av Koedoeberg (safariselskapet), Willem Faul og han lovte meg en gratis erstatningscape til montasjen. Fantastisk service! Han var temmelig oppgitt og lite imponert over Big Buck...Det er jeg også... :evil:

 

Ikke nok med at den har mistet mye hår. Jeg synes også generelt sett ut ifra bildet at den ser for jævlig ut ellers også.

Jeg ville ikke tippet at det var en bushbuck ved første øyekast på bildet.

 

Jævlig kjedelig.

 

Og når vi snakker om dårlige taxidermister i Sør Afrika, så anbefaler jeg at folk holder seg langt unna Kotoko Taxidermy.

Link to comment
Share on other sites

Vi har benyttet Taxidermi International i Gauteng, og er godt fornøyd (to turer og tilsammen seks jegere).

Det de var dårlige på var å holde kontakt med kunden underveis, men arbeidet deres er bra.

 

Uansett...blir det noengang en tur til Limpopo igjen, er bushbuck på ønskelista :)

Link to comment
Share on other sites

Litt tidlig å anbefale noe kanskje, siden jeg ikke har fått mine hjem enda, men basert på hva jeg så i verkstedet til Wild Africa Taxidermy (East London og Port Alfred) var det virkelig bra arbeid. Men som sagt, jeg har ikke fått mine hjem enda, og kan derfor bare dømme av hva jeg har observert på plass.

 

sm__MG_9424.jpgsm__MG_9426.jpg

sm__MG_9398.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke en av de gode norske taxidermistene?

 

Litt dyrere blir det, men, da har man også "en man kan dra innom og ta i kragen om det blir nødvendig" som en kamerat så malerisk utrykte det da vi diskuterte netthandel for noen dager siden. :lol:

 

Sånt som du fikk igjen der er noe man ergrer seg over helt til det blir fiksa.

 

Jeg leverte et pent rådyrgevir og fikk det montert hos en av de flinkeste taxidermistene i Norge. JEg skulle da kjøpe hodeskinnet av ham.

Den bukken jeg fikk var såpass pjuskete at jeg ble gående å ergre meg, så dro tilbake etter tre dager og klaget.

Han tok igjen montasjen, uten å mukke, og noen måneder etter fikk jeg igjen en virkelig flott bukk!!!

 

Det kaller jeg virkelig god service, og jeg har ingen som helst kvaler om å få montert et trofe der igjen, når behovet melder seg.

Nå har jeg stort sett endt opp med blekede skaller, snarer enn å legge mye penger i hodemontasjer.

Man er langt på en ny jakttur med de pengene.... 8)

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok til at jeg må bruke en Norsk taxidermist for å få fiksa opp denne når jeg får erstatningscape ja.. :twisted: Skulle vel ha brukt Norsk ekspertise i utgangspunktet, men er for gjerrig... :mrgreen: Uansett var dette utrolig irriterende og skuffende tatt i betraktning at dette var det dyret jeg hadde så utrolig ønske om å skyte og endelig fikk tak på. snakk om å redusere skjønnheten til et fantastisk vakkert dyr med riktig skrøpelig håndtverk. :cry:

Kanskje noen kan si meg om jeg kan bruke opp igjen forma, eller er skinnet limt så fast at jeg må bruke ei ny ei? Regner med at skallen er kappet slik at en brukbar skallemontasje er umulig?

forøvrig fiksa jeg bildene lenger opp i tråden....

Link to comment
Share on other sites

Karl Human og Wild Africa Taxidermy (East London og Port Alfred) - er samme mann/firma.

 

Vi har mottatt elefanter, nesehorn, flodhester (you name it) fra denne/disse - som vi synes har vært proffesjonellt gjort.

 

At noen blir misfornøyd av og til - er nok ikke usannsynlig.

 

Sånn er det bare :smile:

 

Den flotteste utstoppede bushbuck`en min (forøvrig taxidermert av forrige eier av WAF) - ligger ennå på loftet (ikke pakket ut av plasten ennå) - da jeg ikke har plass til mer på veggen :trist:

(samt noen andre trofèer).

Link to comment
Share on other sites

Mauser 69, er den east cape bushbukken skutt på bredden av Nahoon river? Flott bukk! :D

 

 

Hei!

 

Den er skutt ved bredden av Kei River. Jaktet i 3 dager etter denne spesifikke bukken, og fikk den endelig en morgen. Den kom ned for å drikke:) Legg merke til hvor tynn og "skranglete" den er til tross for det fine trofeet. PH'en mente den ikke hadde overlevd kommende vinter.. Da er det godt å ta den ut. Spennende art å jakte på.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...