Jump to content

karbonløp?


Recommended Posts

  • 4 months later...

Har et slikt, Christensen Arms, montert i en Ruger m/77 i kal 270W. Sendte børsa med en kompis som skulle til USA for en god del år siden. Kom, dersom jeg ikke husker helt feil, rundt kr 8-10 000. Er veldig godt fornøyd. God presisjon, og jeg synes å merke at det er mindre varmgang. 28" løp, Hi-Tech skjefte, Zeiss Victory 3-12x56 gir en vekt på 3,8 kg. I tillegg til en viss vektbesparelse gir løsningen etter sigende et veldig stivt løp. Løpet er nok 23-24mm i diameter ved munningen, dette tilsvarer visst nok et langt tykkere løp om det skulle ha vært like stivt/sterkt. Og hva hadde vekten blitt om en skulle ha et 28" løp med 23-24mm tykkelse ved munningen?

Mener å huske at det var en av børsemakerne hos J&F som var på kurs og fikk lov å kjøpe "blanks" fra Christensen? Mener og å ha hørt at det er noe hjemmemekka norsk ute og går, så vidt jeg veit så er det en børsemaker som dreier ned løpet og får det deretter omspunnet i samme maskinen som lager SWIX carbon skistaver?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett noen ganske så fine kreasjoner med karbonfiberløp laget av Knut Magne Waagbø - den gang børsemakerelev, nå børsemaker(?) - i Trøndelag. Disse løpene hadde han laget selv, jeg tror det var emner fra LW eller Krieger som var utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt.

Jeg har sett på en rifle med karbonløp fra Christensen Arms. Er det noen som vet om det går an å kappe et slikt et, og sette på demper?

Jeg sikla også på karbonpipe en gang, og da forsto jeg det slik at du måtte ha et parti med stål i full tykkelse ved munningen for å gjenge på. Karbonfiberviklingen er ikke noe særlig å slå gjenger i.

Link to comment
Share on other sites

Har jo Christensen-løp i A-bolten min.

Super duper børse.

Men som sagt, mirage kommer FORT! Derfor kjøler det mye hurtigere ned enn et stålløp.

På jaktfelt er miragebånd lurt.

Mitt er gjenga for demper. Har ikke somla meg til å få laget en ennå. Time will show....

 

I dag er disse pipene svindyre, så når det er utskutt en gang, spørs det om det blir carbon igjen.

Fikk jo mitt for 6K fra USA for en del år siden. + kamring hos børsis'en.

I dag tror jeg de koster 12K fra Sveits... :cry:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...