Jump to content

Nosler accubond i magnumkalibre


PederR

Recommended Posts

hei alle mann og kvinner :)

ser det skrytes en del om AB her på forumet om hvor pene slakt det blir.

men noe jeg alltids lurer på, hvorfor har man ikke bilder av slakta da?

jeg vurderer 200 grs accubond i min 300 winmag men pga aldri noen som har bilder av dyr som er skutt med den (slaktene) så er jeg usikker på å bruke kula og heller bruke swift 200 grs.

noen her som har bilder å vise av slakt skutt med Nosler Accubond i høyhastighetskalibre?

da jeg stort sett bare jakter elg og rådyr vil jeg se bilder av hjortedyr som er skutt med den.

hjorten regner jeg med at er så si lik som elgen kanskje en smule "mykere" en elgen.

 

samt en ting jeg må legge til her da i spørsmålet :) hvordan blir slaktene når du treffer bein? splintres kula noe fryktelig eller holder den bra ihop?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Swift og Accubond er to kuler med noe ulike egenskaper. Hvis du nevner Barnes og Hornady Interlock også, har du fire helt forskjellige kuler. Alle kan brukes i rifla di, men kan gi noe forskjellig resultat.

 

Accubond er ei "bonda" kule. Det er en forbedring av Noslers Ballistic tip, der de har lodda blykjerna til mantelen. Jeg forstår ikke helt hvordan sånt går an, så jeg må nesten bare stole på de som lager kulene.

 

Accubond er ei "bløt" kule i forhold til mange andre bonda kuler, såvidt jeg vet. Nosler holder på noe av prinsippet om at kula skal deformeres og tape litt på vei gjennom dyret. Det avgir energi, og er med på å felle byttet. Mens noen produsenter reklamerer med over 90 % restvekt, tror jeg du kan regne med 60 % restvekt for en Accubond. Dette er det selvsagt umulig å si med sikkerhet, det er tusen variabler ute og går her.

Hvorfor noen synes det er bedre med 90 % restvekt enn 60 % restvekt vet jeg ikke. Du kan uansett ikke bruke kula om igjen. Det viktigste for meg er om byttet ligger på skuddplassen eller rett i nærheten.

Accubond er laget som en forbedring av Ballistic Tip, det er ei kule som egner seg å skyte langt med. Den er litt lenger enn BT, og følgelig enda mer aerodynamisk. Jeg har også fått veldig god presisjon på banen med Accubond.

 

Du må nesten velge kule etter hva og hvordan du skal jakte. En 300 med ei 180 grains Accubond holder for ganske store antiloper på lange hold i Afrika.

Med en 220 grains Swift er du skodd for de mest vanlige skuddene i de norske elgskoger, 30 - 60 meter. Selv om jeg ser for meg at en 200 grains Accubond også vil stoppe elgen.

 

Det snakkes av og til om "kjøtt-ødeleggelse". Det er ikke rare kjøttet du ødelegger dersom du feller viltet med et enkelt rifleskudd. Det viktigste er å bruke ei kule som er forsvarlig til vilttypen du jakter.

Ja, jeg har sett bilder av dyr som ser ut som de er sprengt med håndgranat. Men da tror jeg vi snakker om andre fatorer, som kvist i kulebanen f.eks.

 

Det er like mange meninger om kuler som det er jegere, og dette var litt fra meg. Selv jakter jeg villsvin med ei gammal kule fra 1948, Nosler Partition, men i et standardkaliber.

 

Velg ei anerkjent kule som du føler er god nok, og som går godt i ditt våpen. "Go for it, and never look back !"

Link to comment
Share on other sites

OM du PederR, stikker hodet inn i min 6.5x65 RWS tråd, så ligger der plenty bilder av slakt, skutt med Accubond i 1030 m/sek. Er ikke det en høyhastighets patron, så vet ikke jeg. Kula fungerer perfekt, og etter å ha skutt nærmere 300 hjort, så mener jeg, at det ikke finnes bedre kule til den jobben. Iallefall i kaliber .264.

Link to comment
Share on other sites

KnuteriK

du er så si den eneste jeg har sett som har lagt ut bilder av dyr skutt med AB så deg tar jeg ikke med her :) men er alle de andre som skryter AB opp i skyene og skryter av så fine slakt og alt mulig, er dem jeg er ute etter å få bilder av, har sett bildene dine et par tre tusen ganger så :) greie nok slakt ser det ut for min del

Link to comment
Share on other sites

Bruker bare 160 grs AB i min 7mmRM. Brukes til alt. Gidder ikke å ta bilder, da det ikke er noe oppsiktsvekkende å ta bilde av. Kula leverer det jeg forventer den skal, og da er det ingenting å rope opp om.

 

Skjønner ikke det er nødvendig å se bilder for å velge ei velprøvd kule. Litt av moroa er jo å prøve selv.

Link to comment
Share on other sites

Enig.

Tror ikke det blir noen stor forskjell på slakta uansett kaliber med Accubond. Vi har 2 som skyter med Accubond i 30 kal her hjemme, og slakta er like fine som de som skytes med vanlig 6.5 og min litt raske 6.5. Kommer kanskje til å teste 300 grs Accubond i 338 LM til høsten, vi får se.

 

Så jeg tror man kan legge diskusjonen død.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg bruker 250grs accubond i 338lm. topp presisjon og gode langholds egenskaper samt pene hjorte slakt..har dessverre ikke bilder. Gutta i jakt laget så for seg at jeg kom til å sprenge dyra men der tok de feil..er kjempe fornøyd med accubond.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert ikke spennende info, men:

I min "Loggbok" 7mm.Rem.Mag 24" pipe, Accubond 160 grain. 71.0 grain MRP-2 v/0=875m/s.

Elgku skutt på 50 meter, slaktevekt 155kg. Gjennomskyting begge lunger falt etter 25 meter.

Blodslått slakt, mye klin. (jeg sammenligner med 6,5 og .308) Jeg er ikke så opptatt av slaktet som enkelte andre i laget er. Det viktigste for meg er at dyret ligger i nærheten. :wink:

 

Elgku 155 kg. skutt på ca.10 meter, gjennomskyting begge lunger, falt etter ca.50 meter.

Mer slakteklin enn 9,3x62.

 

Stut 120 kg. slaktevekt. Skutt på 40-50 meter. Treff skrå forran, kula satt i skinnet lenger bak i bogen på andre siden. Kula passerte et sted rett over hjerte.

Restvekt på kule 71,8%. Dyret kom frem til en nabopost rett ved og ble skutt på der også, den falt på naboposten. Dyret ville uansett falt på mitt ene skudd, men slik ble det bare.

Link to comment
Share on other sites

Skal man unngå blod og "klin", så må man nok sette kula endel høyere opp enn de fleste faktisk gjør. Å sende ei kule gjennom masse bein gjør nok ikke noen underverker uansett hvilken kule man bruker. Det er lov å skyte andre steder enn midt i bogen. Bak bogen er det masse lunger, og bare ribbe bein feks. Jeg skyter stort sett så høyt at ryggen ryker, men jeg skyter kun på dyr som står i ro, og som ikke vet at jeg er der. Det er en fordel.

 

Men når avstandene blir så korte som beskrevet over, da ryker det fort en nakke, eller en skalle.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg i at skudd midt i bogen ikkje er det beste om ein er glad i kjøt, men når det gjeld restvekta av kuler etter treff i bein, er nok forskjellen stor på ulike fabrikat.

Sjølv brukar eg helst 180grs oryx i 30-06 på elgen, prøvar å plassere kula rett bak bogen. har gitt gode restvekter så langt.

 

Eg er frista til å prøve accubound i 300 wm, men når eg ser omtalen av den i denne tråden her blir eg usikker.

Link to comment
Share on other sites

hvilken hastighet lader der til i 338lm? tenkt å prøve den på hjorten i år jeg også :winke1:

 

Har skutt endel hjort med 250 grs Accubond i .338 LM,utgangshastighet 920 m/s.

Gode resultat,etter forholdene greie slakt,kjempepresisjon.

Dyrene tegner absolutt godt for skudd også,

Link to comment
Share on other sites

Interessant det du skriver her TF.

Jeg har deltatt i et jaktlag i noen år som tilsammen har nedfelt over 200 elg.

Min egen erfaring er 15 elg med .308 og 7mm.Rem.Mag. ikke mye å skryte av, men jeg har sett og lyttet til mye rundt kuler og krutt angående over 200 elgfall. Mitt inntrykk er ofte at enkelte kulekonstruksjoner best kommer til sin rett ved større diameter/kaliber. En spesifik kule bør ikke ha samme egenskap i et større eller mindre kaliber? Eks.338 Win.Mag og 9,3x62 har jeg sett gjort en bedre jobb enn 7mm.RM. Noen ganger virker det som om 7mm. kuler får en for stor belastning/stresser ved treff og inntrengning, forbruker energien annerledes, belaster kulekonstruksjonen annerledes?

 

Jeg hadde en rar opplevelse en gang:

Jeg skjøt en elgku en gang med en Nosler Parition 160grain. v/o 910m/s. avstand ca.70m.

Kua fikk en rent sideskudd i bogen (noe på skrå inn), så gikk hun litt til og jeg hadde tatt ladegrep og skjøt en gang til siden dyret var på beina og i bevegelse.

Kua falt og alt virket helt normalt, jeg fant ett utgangshull. Jeg regnet med at den ene kula måtte sitte i skinnet på andre siden et sted. Nærmere undersøkelser viste seg at dyret hadde tre skuddhull/sår på den siden jeg skjøt mot! Det ene såret så ut som om jeg hadde skutt hull i vomma! Vomma var uskadd viste det seg. To sår satt der jeg ville treffe. En av kulene må ha tømt første blykjernen i kulekonstruksjonen umiddelbart ved treff, og den bakre restkjernen hadde fulgt skinnet rett på innsiden og penetrert ut av skinnet ved vomma.

Jeg sluttet med denne Nosler kulen etter dette, mulig at denne kulen trives i lavere hasigheter som i en 6,5 eller .308W. Og at den kan ha en annen tversnittsbelastning????

Før i tiden fikk man kjøpt 170 grain Mega til 7mm. Den ladet jeg ned til ca.840 m/s. Denne kula gjorde en pen jobb i denne farten og i mitt våpen. Ikke alle gikk i gjennom dyret, men la alle pent ned med moderate kjøttødeleggelser, til enkelte i slaktegjengens begeistring.

Link to comment
Share on other sites

Har vært med på et par tre hundre elgfall etterhvert.

"Blod og klin" blir det fra alle kuler og kalibre. Mer eller mindre, men nok så tilfeldig.

Treff i bog vil uten unntak gi blod utover i hinner.

Ved treff i bein gir disse så mange sekundærfragmenter at det i seg selv gir større skader.

Skyting bak bog gir gjerne fine slakt, men treff langt bak i lunger gir også gjerne lang fluktstrekning, og så er faren for at vomma skades betydelig. Det er nok at dyret står litt på skrå.

 

Å bedømme en kulekonstruksjon i et gitt kaliber ut fra hvordan ett eller noen få slakt ser ut er i grunnen meningsløst. Jeg har sett premiumkuler gi verre skader en "primitiv"kuler i tilsynelatende like situasjoner så for å kunne gi en rimelig vettug bedømning av ei kules ytelser i forhold til en annen trengs det et temmelig stor antall felt vilt.

 

Etter min mening er fordelen med ei premiumkule at den holder bedre sammen ved treff i bein og derved sikrer god inntregning.

Link to comment
Share on other sites

er enig med vavlo mammut.

i fjor høst skjøt jeg ei hjortekolle og hjortekalv.

kalven ble skutt på ca 120 meter, rett bak bogen og accubond kula ungikk de største bena, litt ødelagt selvsagt, men faktisk mindre enn jeg har opplevd med .30-06

kolla derimot var på ca 30 meter og der traff jeg midt i knokkelen både i inngangen og i utgangen, det var mye søl.

men etter at jeg studerte slaktet så var mye av skadene som oppsto fra benfragmenter, vi fant faktisk benfragmenter i hjertet og gjennom det meste av lungene.

 

ladningen var som følger:

180 grs nosler accubond V0 = 890 - 900 m/s

kaliber .300 win mag

 

skal prøve 200 grs nosler accubond til høsten og mulig Barnes ttsx/tsx

Link to comment
Share on other sites

ok. men sier vi det sånn at til høsten så prøv å få noen bilder av slaktene deres. er mere interessert i bilder en "skryt" av kula :)

tråden er ikke laget for diskusjon eller krangling men slik så man kan få litt dokumentasjon. og da gjerne med litt info om hvilken vinkel dyret stod i og hastighet på kula samt kulas vei inn i dyret. trenger bare bilder fra begge sidene ikke invendig :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg har brukt Accubond i 7mm.Rem.Mag. Det var i 2006 og i 2007.

160gr.kule, v/0=880m/s.Løp 24".

Fra min notatbok:

ÅR 2006: Voksen ku slaktevekt 155kg. Avstand 50 meter, treff var gjennomskyting av begge lunger. Falt etter flukt 25 meter. Blodslått slakt. Kulen gikk igjennom.

ÅR 2007:

Elgku, slaktevekt 155kg. Treff forran i bogen på skrå bakover, treff var hovedvener rett over hjerte. Dyret løp en kort strekkning og fikk et skudd til fra en nabopost. Min kule satt i skinnet og hadde en restvekt på 71,8%.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge en jeg jakter med skulle AB være top of the line, alltid gi pene slakt å lite søl uansett hastighet. Med min manglende erfaring på storviltjakt så valgte jeg jo den kula etter anbefaling. Noen tips til kule som ikke kan sammenlignes med v-max i litt hastighet?

Link to comment
Share on other sites

Synes AB er en fin kule også i 300WM, men dersom du ønsker deg riktig "harde greia", så burde du kanskje gå for Rhino eller North Fork. Min anbefaling er at du først kjøper en pakke med fabrikkladd Trophy Bonded Tip (nesten det samme) for å finne ut om de faller i smaken.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Barnes TSX er en kule jeg syns funger bra/best i litt høy hastighet.. Sender 70 gr TSX ut i ca 1000m/s i villkatten min og den har gitt kjempe slakt på de 4 rådyrene jeg har skutt med den kula, fra 320-5m:) I 9.3x62 sender jeg 250gr kule ut i 790m/s og den har også gitt meg knallfine slakt!

 

Mitt inntrykk er att dette er en kule som liker best litt god fart!

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...