Jump to content

Sleidestopper brakk


Mauser vz 24

Recommended Posts

Kompaktversjonene har en kortere, stivere fjær. Jeg har kjørt store menger sint .40 S&W gjennom en uten noen brekkasjer.

 

Jeg har forøvrig en 85 Combat som har gått noen titusener med samme sleidestopp. Den har riktignok fått nye fjærer av og til og jeg kjører hardere fjærer enn fra fabrikk.

Link to comment
Share on other sites

som nevt over er sleidestopp noe man bestiller to av, en i reserve. har vært borti at sleidestoppen på en eldre CZ75 hadde fått så mye juling( støt fra pipa) at våpenet ikke lot seg demontere på normalt vis. måtte legge våpenet på siden og slå med en dor på stoppen for å få den gjennom ramma. det lå spon igjen på benken etterpå.. heldigvis fra sleidestoppen.

så det kan være en ide å inspisere stoppen med gjevne mellomrom for å se etter skevheter og lignende.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Den vi solgte til Trondheim (Butikk) fra Møre for noen år siden?

 

I så fall er det en B der børsemakeren som hadde den inn presterte å bytte om løp og sleide fra en eldre modell under service på den som helt ny (Var svært lite brukt da den ble solgt med tilpasset Kadett sett, som var grunnen til servicen).

Kameraten min som solgte den tapte noen kr på dette da det først ble oppdaget da vi skulle selge den.

 

Mener det var den originale B stopperen på den.

 

I følge CZ finnes det ikke noen overgangsmodell med B ramme.

Link to comment
Share on other sites

Samme nummer på løp, ramme og sleide, det er ikke den pistolen. Ang overgansmodeller så ble de produsert 93-94, men jeg har en '95. Og etter å ha studert bilder så er det 75B ramme med 75B sleidestopp- og sikring- hendel. Det som karaktiserer overgangsmodellene er nettopp en 75B ramme og 75 interiør.

 

http://www.czfirearms.us/index.php?topic=14699.0

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 2 såkalte "overgangsmodeller" uten tennstempelsikring så det er neppe så fryktelig skjelden ;)

Sleidestopperen som selges i dag har litt avvikende utseende utvendig, men den delen som er inni våpenet er den samme enten det er en "B" modell eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Varsler?? Muligens i Kongsberg 1914 manualen, men sleidestopp er nok det korrekte i dag på samme måte som ordet rar har endret betydning på norsk. Om jeg ringer til min våpenbutikk og sier at jeg skal ha en varsler til min 9mm kan jeg nok gå ned på posten til uka å hente en laddkammer indikator(Et ord så nytt at M1914 manualen ikke har det) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fjernet sitering av overstående innlegg. Fredrik

Hehe det var ment som en spøk

 

CZ er bra våpen i mine øyne, men akkurat det med slidestopp er tydeligvis en svakhet på noen av dem, selv erfarte jeg aldri dette på min Shadow.

 

Du får mye våpen for penga :)

Link to comment
Share on other sites

Aldri prøvd med pinnen i løpet, det er som telefonsex, hullene er for små ( for de som faktisk har hatt gamle hustelefoner, gjerne grå, med dreieskive.)

 

Metallsløyden endte opp med et 5mm bor kappet og dremlet til original look, da sveising smeltet det tynne godset. Jeg vet hva jeg ønsker meg til jul. 6-700,- for ny på Midway, uhørte priser, skulle vært gratis. Prøveskyting i morra, med hjemmelaget rekyldemper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...