Jump to content

Elghund trolig angrepet av ulv i Birkenes!


Knudi12

Recommended Posts

Bånd eller holde såpass kustus på hunden at den holder seg i synsrekkevidde.. Vet det ikke er båndtvang, og lite sannsynlig med ulv i området. Shit happens, men det betyr ikke at vi skal starte storstillt jakt på rovdyr av den grunn, er strengt tatt vi som trenger oss på de, ikke motsatt..

Link to comment
Share on other sites

Gidder ikke å diskutere dette, ser at du er en JA til ulv fyr..

 

En elghund skal få lov til å løpe rundt å finne elg, ikke gå som en schæferhund rett ved siden eier.

Uansett jeg mener at ulv, hvertfall i disse områdene ikke hører hjemme her! Det er min mening og jeg sier JA til ulvejakt!

Link to comment
Share on other sites

Kunne kansje spart meg for den utalelsen der. Det jeg mente var at det ikke ofte blir sett ulv i området.. Av og til blir det sett lengre nord i kommunen, poenget mitt er det at en hundeeier ikke kan forutse at elghunden skal bli angrepet av ulv, og at den dermed burde ha blitt holdt i band. :

Link to comment
Share on other sites

Skal bli intr for sauebøndene nå. :? Mye gaupe og en ulv som er her nede. Så hvordan det gikk for 2 år siden 50-60 sauer drept på relativt kort. Fikk ikke tak i den før på vintern. Nå har det seg slik at det skal ikke være noen av de store rovdyrene på sørlandet og det er bestemt fra regjeringens side, pga mangfoldig tusen sau som blir slept ut om 1-2 mnd.

Link to comment
Share on other sites

Bånd eller holde såpass kustus på hunden at den holder seg i synsrekkevidde.. Vet det ikke er båndtvang, og lite sannsynlig med ulv i området. Shit happens, men det betyr ikke at vi skal starte storstillt jakt på rovdyr av den grunn, er strengt tatt vi som trenger oss på de, ikke motsatt..

Og med dette sier du at all jakt i fremtiden med løshund er det slutt på :?: Med din tankegang er dette en realitet når vi har fått sommeren/høsten på oss og rovdyrsonen er opphevet.

Her hvor jeg bor (Aurskog/Høland) er det fullt (tre revir med minst en yngling i år), slik at nye ulver som kommer fortsetter gjennom området vårt videre vestover. For et par år siden hadde vi streifdyr innom fra tid til annen, nå passerer det streifdyr ukentlig. Så vel bekomme...... :roll::evil:

Link to comment
Share on other sites

Ja til mangfold, ja til at dyreeiere holder kontroll på dyra sine, uansett hva du argumenterer for så hadde ikke denne hunden blitt tatt om den gikk i bånd..

 

Hunden hadde vært enda tryggere hvis den hadde stått i hundegården - eller aller helst i sofaen hjemme...

Link to comment
Share on other sites

Elghund = jakt hund

Jakt hund = trening og tid i skogen for at den skal fungere, med andre ord, ikke sofa! :)

 

Jeg personlig vil ikke ha ulv her (nabo med knudi12) så vist vist muligheten til og jakte på den byr seg så er jeg med! :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Trist å se at nok en elghund har møtt ulv..

 

Ser at endel mener dette ville vært unngått ved å gå med hunden i band, eller ved å holde en viss kustus på hunden(samme sa de om hunden som ble tatt i oslomarka). Jeg syntes på ingen måte at det virket som denne var ute på ''egenhånd'', men derrimot svinset rundt dem på søndagstur. Selv driver jeg med bandhundjakt, men har alltid hunden løs på tur, han hverken søker eller jager dyr når han går uten sæle og holder seg alltid rundt meg. Han setter seg,blir og kalles inn på håndsignal eller ordre, jeg vil si dette er å ha relativt god kustus på hunden sin..? Men når jeg er ute på luftetur, er det ikke alltid jeg ser han for det (terreng, skog, etc..), det virker jo relativt likt her, med tanke på at alle barna også så ulven på hunden. Dette var ikke bare eieren som spurtet når han hørte et skrik, slik som lignende episoder tidligere..

 

Jeg syntes i hvertfall det begynner å bli ganske skummelt når ulven begynner å ta hunder så nære oss mennesker, og ikke bryr seg nevneverdig om vår tilstedeverelse.

Link to comment
Share on other sites

...

Eksisterer dette problemet i Canada eller andre steder der ulv bor, eller er det unikt for Norge ?

 

Er ikke så vanlig med løse hunder på jakt, men det hender jo turgåere med hunder blir angrepet slik at de må koble fri å ofre hundene for å berge selv var jo en episode i fjor som ble vist på tv, der de hadde forsøkt å forsvare seg med pepperspray men det ble visst for mange ulver så de måtte ofre bikkja til den ene

 

Virker som de blir ganske så lite redd for folk å innpåslitne når muligheten for mat er der

 

Link to comment
Share on other sites

Har pratet med han som så ulven i dag og denne oppfører seg ikke som en vill ulv. I dag gikk den å rota i noe mat søppel langs veien og ved en container. Veldig lite sky. Var kun 5 meter fra bilen hans. Og nei det er ikke en hund. Vedkommende har vært ute en vinter dag før. :wink: Kan bli vanskelig å være sau og lam utover våren her, ser jo ut til at det er fler på vei sørover.

Link to comment
Share on other sites

Har pratet med han som så ulven i dag og denne oppfører seg ikke som en vill ulv. I dag gikk den å rota i noe mat søppel langs veien og ved en container. Veldig lite sky. Var kun 5 meter fra bilen hans. Og nei det er ikke en hund. Vedkommende har vært ute en vinter dag før. :wink: Kan bli vanskelig å være sau og lam utover våren her, ser jo ut til at det er fler på vei sørover.

 

Burde være en smal sak å få kverka den da :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg leste en test i JAKT om en slags "vest" til hunder som var spesial laget for å motstå ulveangrep. laget av kevlar og kunne til og med sette på pigger på ryggen slik at ulven stikker seg når den angriper. (husker ikke nummeret, men husker at den fikk gode kritikker av anmelderne)

 

hvorfor ser vi ikke mer bruk av ett sånt hjelpemiddel spesielt i områder med ulv?

personlig hadde jeg ikke tenkt to ganger om å bruke noen kroner på en slik hvis den kunne reddet min hund.

Link to comment
Share on other sites

Mange i sverige bruker slik ja, men det er ikke lenge siden det var avbildet en hund som var drept med slik vest på. Den var bitt over nakken og ferdig med engang. Så den kan nok være til hjelp mot unge uerfarne, men tror nok det er fånyttes mot en som har vært med en stund.

Link to comment
Share on other sites

Mange i sverige bruker slik ja, men det er ikke lenge siden det var avbildet en hund som var drept med slik vest på. Den var bitt over nakken og ferdig med engang. Så den kan nok være til hjelp mot unge uerfarne, men tror nok det er fånyttes mot en som har vært med en stund.

 

Den du så bildet av er den foreløpig første og eneste som har blitt drept av ulv ved bruk av drakt.

Det skal også sies at denne hunden ikke hadde mer enn 1/3 av beskyttelsen drakta er tenkt å gi, ettersom det ikke var påmontert vargstål (piggene) og at halsbeskyttelese med vargstål ikke var nyttet.

 

Russerstøveren til brutter var i kamp med trolig 3-4 ulver i høst, og kom fra det uten skade.

Grunnen til at jeg sier 3-4 ulver er at vi i vinter har sett at det alltid har vært sportegn av 3-4 ulver sammen med jevne mellomrom forbi der angrepet fant sted.

Kampen varte i ca 15- 20 sekunder og endte i et langvarig smerteskrik av et annet hundedyr.

Russeren kjører full-beskyttelse, dvs kroppsbeskyttelse med pigger fra nakke til kryss, samt fullt beskyttet og piggsatt hals.

Det var flere kraftige bittskader i ytterstoffet til drakta, og drakta ble levert inn til leverandør i bytte mot ny.

Link to comment
Share on other sites

Han syntes uten tvil det var stivt og rart i starten, men etterhvert merker han ikke at han har den på. Nå blir han glad når han ser drakta ettersom han forbinder den med jakt, og er MEGET samarbeidsvillig ved påkledning :wink: .

 

Her er bildelink til noen av skadene som ble påført gammledrakta

http://www.harajakt.com/27141773?i=50129610

 

Bruker samme type drakt på engelsksetteren min samt finnen til fatter, og draktene hemmer ingen av hundene.

At det ser sært ut får stå sin prøve :wink:

 

Jakter midt i ulveland, og foreløpig ser det ut til å virke. Men skal innrømme at angsten for at hunden blir tatt uansett henger ved.

Link to comment
Share on other sites

nær 200 år siden sist - og da bodde det nærmest null mennesker her i forhold til i dag !! dersom det blir en etablering av et par nå i denne marka, vil vi hvert fall oppleve konflikter, om vi ikke har hatt det før - i ett av de mest folketette områdene i Norge. mange folk = mange hunder. har tatt 2 allerede "før de vet" om et par har funnet sin plass. ellers lite med mangfold og dyrevelferd å gjøre å la den etablere seg her, når vi vet hva arten krever av biotoper og selvsagt nok en gang er det rovdyret som taper. et stort dyreplageri, for ulven sin del...

Link to comment
Share on other sites

På en litt større kraftig hund tror jeg dette piggdekkene av kevlar kan redde mange men en gråhund og mindre tror jeg får problemer . Har sett denne i bruk og derfor tror jeg det men den skulle hatt batteritilkoblig og spenning på piggene for og dekket mindre hunder.

Link to comment
Share on other sites

Det man kan håpe ved bruk på de mindre hunderasene er at hvis man hører det skjer, "kjøper seg tid" i det man springer frem for å avverge videre angrep.

 

Har også tenkt tanken på å strømsette drakta.

Tror det er realistisk å kunne lage strømførene duker som legges inn i lommene der de 9 lagene med kevlar ligger (dvs 90 % av drakta). Disse bør da kunne byttes ut etter et evt angrep.

Drakta hadde beskyttet enda bedre med en slik løsning.

Skal sende frem en henvendelse til leverandøren og høre om det er praktisk gjennomførbart (og om markedet dekker produksjonskostnadene :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...