Jump to content

Valg av 22lr pistol


Darkbull

Recommended Posts

Hallo alle sammen. Skal søke på pistol neste månde :D har vært aktiv 6 månder da. Men så fikk jeg ødelagt armen ved hoggsten i år så har fått en sabla skjelving i armen så greier ikke skyte med ei hånd lenger. så lurte på pistol i 22lr som er grei og bruke begge hender med og åssen klasser kan jeg skyte i, så vis dere har noe bra tips så si i fra.

Fant ikke så mye om dette når jeg søkte så velger og laget et nytt emne.

Link to comment
Share on other sites

Hørtes sabla vondt ut :? Akkurat pga skytingen jeg holder meg langt borte fra sånne redskaper :P

 

Personlig ville jeg valgt en GSG 1911, føles som en "ordentlig" pistol (kjennes ikke ut som en 22). Er ei klone av den kjente Colt 1911. Siden du må bruke begge hendene, så slipper du nok å tenke på de fleste rørtangpistolene som er laget for enhåndsskyting.

 

Men er ikke lett å finne ut av hva du burde gå for, fordi jeg vil si at A er bra, nestemann vil si at B er bra og nestemann der igjen, vil påstå at F er bedre enn både A og B, samt D :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har selv GSG 1911 AD-OPS, den har picatinny rail under, sånn at man kan feste både laser/lys etc. Man kan også sette på ei skinne på denne railen under, slik at du kan bruke kikkertsikte og sånt på.

Monterte et vertikalgrep for å teste, så jo sabla tøft ut, men hjalp ikke noe på presisjonen, så det gikk fort av :D

 

Ville valgt denne istedenfor den du nevnte. Grepene er jo lette å bytte om.

 

Bilde av min GSG-1911

gsg1911golden.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du kan bruke alle .22LR-pistoler til feltskyting. Det finnes noen størrelses og vektbegrensninger, men jeg kjenner i farten ingen pistoler som ikke holder disse kravene. Pistoler i kaliber .22 brukes i finfelt. Problemet for deg vil være at opp til 8 av 10 standplasser må skytes enhånds.

I klassen "Spesialpistol" i spesialfelt er det ofte ikke mer enn en av 10 standplasser som skytes enhånds. Spesialpistol er små "lommepistoler" med begrenset størrelse og vekt.

Link to comment
Share on other sites

Slik har det blitt (sedvane) felt NSF:

Finfelt og grovfelt: 7-8 enhånds, 1 liggende, 1-2 tohånds.

Militærfelt og Revolverfelt: 7-8 tohånds, 1 liggende, 1-2 enhånds

Spesialfelt SP/SR: Omtrent som mil/revolver

Magnum 1+2: Kun tohånds.

 

Stort sett. Det finnes sikkert varianter som kan kommenteres og utbroderes for de som har slike behov.

 

endret pga korrekt påpeking av feil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Slik har det blitt (sedvane) felt NSF:

Finfelt og grovfelt: 7-8 enhånds, 1 liggende, 1-2 tohånds.

Militærfelt og Revolverfelt: 7-8 tohånds, 1 liggende, 1-2 enhånds

Spesialfelt SP/SR: Omtrent som mil/revolver

Magnum 1+2: Kun tohånds.

 

Stort sett. Det finnes sikkert varianter som kan kommenteres og utbroderes for de som har slike behov.

 

endret pga korrekt påpeking av feil

En liten kommentar: Mange arrangører praktiserer også stillingen "stående fri" der du sjøl kan velge om du vil holde med ei eller to hender.

Link to comment
Share on other sites

Du har selvsagt helt rett. Det er kun i Magnum 1+2 at det er tohånds. Resten en stående fri. Siden jeg antok at trådstarter var en nybegynner som har problemer med å skyte med en hånd, trodde jeg betegnelsen tohånds var mer pedagogisk.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg bor, har vi også stillingen "stående med to hender" på fin/grov/mil/revolverfelt. I tillegg til "stående fri" og "stående med en hånd". Men det er kanskje spesielt for Nord-Norge? Det er mange år siden jeg har skutt felt sør for Polarsirkelen.

Link to comment
Share on other sites

Til inspirasjon: http://www.britannica.com/EBchecked/topic/581102/Karoly-Takacs

 

"Takács, a sergeant in the Hungarian army, was the European champion and a member of his nation’s world championship pistol shooting team. At age 28, however, a grenade exploded in his right hand, leaving him without its use. He taught himself to shoot left-handed and, 10 years later, set a world and an Olympic record with 580 points to win the gold medal at the 1948 Olympics in London"

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd litt, men ikke så lett og vende seg til :lol:

 

Mye øving så fikser du det glatt.. :) Bare å ikke gi seg.

 

Neste søndag skal jeg prøve enhånds og Venstre! Se hva som blir resultatet sammenlagt mot siste skyting.

 

Er høyrehendt på alt..

Men var høyrehånd i en annen gren som ikke nevnes mye.

I dag er jeg Venstre...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Benelli har en konkuransepistol med symetrisk skjefte som egner seg for både 1-2 hender.

Mener også at denne kan utstyres med et anatomisk skjefte vist man senere skulle gå mere

over til 1-hånds skyting. http://www.benelli.it/Articoli/Armi.asp?ID=133

 

Men problemet ditt er at med 22, så er det ikke mange øvelsene som tillater 2-hånds

skyting med unntak av spesial pistol i 22. Men det får du da bare brukt der det er

spesial på programmet.

Link to comment
Share on other sites

Hallo i gjenn. valget står mellom disse 3 pistolene, har fått kikka på de på banen/nette.

http://www.pvas.no/?PageID=1000&ItemID=701" target="_blank

 

Den som står igjen, så legger du mellomlegget opp til Berettaen i ammo. Ingen av våpnene blir du norgesmester med, men Buckmarken er vel det mest brukte klubbvåpenet i Norge og er driftsikkert og stabilt. Mer enn godt nok til du finner ut hvilke skytterinteresser du har og godt nok til å fortsette lærekurven med en stund mens du pønsker på hva du egentlig vil med skytingen.

 

Hvis du skulle komme til at skytingen allikevel ikke er noe for deg, er tapet antagelig i størrelsesorden ikke mer enn 1500 kroner, kontra 5-6000 spenn for en reinspikka konkurspistol...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...