Jump to content

Beste .22LR


kjottkake1

Recommended Posts

CZ 455 har jeg også.. Fornøyd med den.

Litt kort skjefte, men men..

Finnes bot for det.

_____________________________________________

 

Mig 22

Skulle jeg kjøpt en 22Lr i dag, ville jeg hatt denne.

Med blå, som avbildet.

mig22-target.jpg

DSC09348.JPG

mig-22-standard_51182.jpg

 

The Mig 22LR is like no other rifle in the world. Only aircraftgrade billet aluminum and billet machined steel parts are used. No plastic. No die cast aluminum parts. It’s built to last and performs like a match-grade rifle right out of the box. It can shoot .500” groups at 50 yards and has an ultrasmooth 2-pound trigger

Link to comment
Share on other sites

Den er ikke tilatt til jakt i allefall...

Og den er helt ulik alle andre .22 rifler her i verden med unntak av alle som er like da... 8)

En ruger 10/22 i en Nordiccomponent stock f.eks...

 

Har CZ 452 american. Har vunnet Metalsilhuett produksjon med den. Kongebørse.

Eventuelt er Anschütz en mulighet.

Link to comment
Share on other sites

Som alt annet her til lands, Det som er kult å morro!

"Er nokk desverre ikke lov

Sludder og vås!

Det handler om at man ikke gidder å gjøre det som kreves for å kunne holde på med det man vil.

Skal du kjøpe deg ei børse for morroskyting så er det ikke jakt som er den beste veien.

Jeg har ikke hatt noen problemer med å få innvilget verken ruger 10/22 eller Chiappa M4 Halvautoe i .22 lr. Og jeg tror jeg skal ha meg en 10/22 til...

 

Les loven

Les forskriften

Les forbundenes regelverk

 

Ikke syt

:)

Link to comment
Share on other sites

+ 1, Hassel! Det går an å ha det moro selv om børsa ser "ukul" ut. Ei børse MÅ ikke se ut som noe superdupertactical militærlignende greier. Nå er jeg snart 43 og ikke snart 14, så jeg er sikkert gammeldags, men... :wink:

 

Trådstarter er på utkikk etter ei børse som skal brukes på jakt og blinkskyting. Med blinkskyting oppfatter jeg det som om han skal trene til jakt. Da er det blinker som er poenget, ikke brusbokser og kongler eller noe annet. Det går for øvrig an å ha mye moro med en boltrifle og da. Om det er jakttid på brusbokser og lisensfelling på kongler, er det bare å sette i gang!

 

Kjøp like gjerne brukt rifle. Salongrifler er nærmest uslitelige. Det er jo bare bly som passerer gjennom løpet, så de holder jo evig. Sjekk for sprekker og rust. Tennåler kan være dårlige om de er klikket med litt vel mye, men har ikke sett det selv noengang.

 

Min gamle Anschütz er fra ca 1987 (brodern kjøpte denne, og han ble 18 rundt denne tiden), og den må da ha fått minst 20 000 skudd gjennom løpet gjennom disse årene. Like god enda.

 

Ta en kikk her: Mitt førstevalg om jeg skulle hatt ny salongrifle til en gunstig pris: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33531256. Her er det voldsomt mye pang for penga. Løp og kjøp.

 

Om .22 Wmr kan være aktuelt (litt dyrere å skyte med, men du kan jakte rev og tiur med den, som du ikke kan med .22 lr): http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33503995. Sako er bra saker.

Link to comment
Share on other sites

Den er strengt tatt ikke forbudt... men den er heller ikke på lista over godkjente halvauto .22 rifler. Men jeg er litt usikker akkurat nå om hvorvidt kravet om godkjenning av halvauto .22 er blitt iverksatt eller ikke.

Når det gjelder jaktbruk, så er miltært utseende våpen uglesett av Direktoratet for Jakt og Naturvern, så den vil neppe bli godkjent der.

 

Pistolgrep og stokk har ingeting med rifler å gjøre.

Det er bestemmelser fra et litt forvirrende skriv om hagler.

Link to comment
Share on other sites

Måtte hvertfall være noe med enkel mekanisme syntes nå jeg. Er selv litt ute etter en Anschutz / CZ / Brno / Ruger til høsten så jeg får mengdetrening ut av en annen verden. 2500kr for 5000 skudd i stede for 25000kr for 5000 skudd det må være bra!

Link to comment
Share on other sites

For å være saklig, og ikke komme med piss om alder og umodenhet osv.

(jeg har et lass med tacticoole børser jeg)

Årsaken til at DN ikke ønsker rifler med militært utseende til jakt, er at man tenker langsiktig i forhold til hvordan den store andelen av ikke-jaktende mennesker vil oppfatte jegere og jeger tradisjonen i Norge. Selve våpenets egenskaper spiller ikke noen rolle her.

For oss som kan en del om våpen osv, er det ikke noe som skiller en ruger 10/22 i trestokk og samme børsa i en AR-15 stokk frs hverandre. Men for den turgåeren som plutselig møter en gjeng med glade kamuflasjekledde gutter, som har et våpen som minner mer om det man ser på tv, en det onkel pleide å ha hengende på veggen på gården er det forksjell.

 

Ønsker dere å kjøpe et våpen for morro (og en sålenge er rekreasjonsskytter et begrep i norsk lovverk) gles dere opp på riktig regleverk og kjøp det som lystes.

 

Står det ikke i forskriften at alle halvauto .22 per def. er tillatte, da.

Mener så absolutt det...

Absolutt ikke. 22 halvautorifler har ikke vært nevnt i det hele tratt og har derfro som en sedvane blitt holdt utenfor. Men den siste forskriften endret på dette.

Link to comment
Share on other sites

Siden denne tråden egentlig handler om "beste" 22LR så tillater jeg meg å spørre.

Hvilken av Brno2 og Anschutz 64 har best presisjonspotensiale?

 

Det ligger nå en Brno2 på finn til 1250kr, en Anschutz 1413Rep (mod 64 med magasin) til 3500kr og en Anschutz 64 til 1500kr.

Hvilken av de er det beste kjøpet mtp presisjon?

 

Jeg er egentlig ute etter en Anschutz 54, men de ser ikke ut til å være så enkle å oppdrive.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...