Jump to content

Rådyrjakta 2012


alixero

Recommended Posts

Er kanskje i tidligste laget, men gleder meg allerede til rådyrjakta.

Har en bukk i terrenget jeg har en høne å plukke med :lol: Har tittet på den et par år og håper den er like stor i år som i fjord eller enda større :D

Så blir en spennende åpning på bukkejakta, skal prøve å lokke mer enn tidligere og se om jeg får det til så det blir spennende å se om det kommer noe på lokken :mrgreen: Blir også en artig høst som vanlig med jaktlaget og rådyrlos i skogen, bedre musikk finnes ikke :D

Her kan det diskuteres alt ved rådyrjakta :) Blir en spennende høst :D

Har dere en bukk dere har tittet på?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Blir bra vet du :) har planer om å satse mest på lokken de første dagen etter hvert blir det postering, smyg :)

Er det bra med rådyr hos deg? her er det mye, men generelt i kommunen har det blitt mindre med åra, for lite predatorjakt :(

Men satser på å få skutt noen rev når jeg sonderer terrenget og øvelokker litt i juli :) Beklager litt off topic :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så den største råbukken jeg noensinne har sett sist november. Da den hadde felt oppsatsen vet jeg ikke noe om størrelsen på den,men spennende blir det I alle fall. Satser på litt forsiktig lokking første kvelden, så får vi se. Skal sette opp en ground blind ved saltstein også.

Link to comment
Share on other sites

allerede kommet godt igang med tosifret antall rådyr i skottland i vinter. blandt annet en fin bukk med 7 tagger. den kunne blitt virkelig stor til skottland å være. blir nok ikke helt det samme med hjorteviltjakt i norge i år heller.

Link to comment
Share on other sites

Da kunne jo du ha laget en "kammerjakt" og forbarmet deg en smule over disse som ikke har rådyrjakt tilgjengelig. Kunne blitt et fint kursopplegg for nye jegere også, om du satte feks halve kvota av til sånt. Der er det jo litt penger å tjene på deg/dere som grunneiere, og likevel nok dyr igjen til at du kan kose deg hele høsten og vel så det! :D

 

Det er hva jeg ville vurdert iallfall. :)

Link to comment
Share on other sites

Da kunne jo du ha laget en "kammerjakt" og forbarmet deg en smule over disse som ikke har rådyrjakt tilgjengelig. Kunne blitt et fint kursopplegg for nye jegere også, om du satte feks halve kvota av til sånt. Der er det jo litt penger å tjene på deg/dere som grunneiere, og likevel nok dyr igjen til at du kan kose deg hele høsten og vel så det! :D

 

Det er hva jeg ville vurdert iallfall. :)

 

Tidligere har vi leid ut deler av jakten til en fast gjeng som har jaktet hos oss i mange år, men de har nå bestemt seg for å gi seg.

Fatter'n skal ha (sine årlige) to-tre dyr og resten tar jeg.. I år tar jeg med en kompis og to kollegaer på jakt. De er erfarne hjortejegere, men har aldri vert på rådyrjakt!

Link to comment
Share on other sites

Har hatt opp til 40 dyr på eit jorde kvar vår,litt minkande kvart år etter 2007, for så å ende opp med 9-10 dyr nå.....gjeng sikkert fleir enn dei eg ser,men gaupa rev og vinter har forsynt seg grovt desverre.

I år har eg bare hatt 5 dyr på foringa,mot 10-20 dyr i beg. av 2000 talet.

 

Men det har vore ein fin vinter for rådyra i år,så det burde vel slå positivt ut på både bestand og gevirene på bukkene??

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg bor i Trondheim, og er på utkikk etter terreng. Skulle aller helst blitt med en erfaren gjeng, siden jeg aldri har skutt storvilt før. Har en strihåret dachs som skal trenes til spor/ettersøkshund før jakta er i gang. Om noen har tips eller forslag, mottas de med takk, siden det virker vanskelig å finne noe på egen hånd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er er fersk Jeger som har siden høst, etter jaktprøven fylt våpen skapet slik at jeg er klar for jaktåret 2012. har veldig lyst at mitt første dyr skal være rådyr. har veldig lyst å felle en bukk med 458lott :lol: men 308 duger den å.

 

Noen som har kvoter i Rogaland å har lyst å selge en bukk til meg? :P

Link to comment
Share on other sites

vi har fri kvote på rådyr på valdet mitt men problemmet er når hjorte jakta staret da skal det omtrent ikke skyttes rådyr fordi man skremmer vekk hjorten men etter mi meing har jeg sett flere gang at dyr har tendes til komme ut på plasser det er blitt skutt på både hjort og rådyr tilmed elg som veldig skremt kan de da ikke bli men kansje det er jeg som har sett syner også men da er det litt rat at man har felt rådyr og hjort på samme plass med et litte tidmellom rom

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Skjøt en trebent ungbukk i ettermiddag, var på vei heimover etter endt første elgjaktsdag da jeg observerte noe i øyekroken. Jeg tenkte vel nesten automatisk hjort så vi stoppet ved nærmeste avkjørsel/gård og jeg ruslet smått tilbake for å sjekke disse dyra. Kom nesten dit jeg fikk et glimt av dem og sneik meg opp en skråning for å få høyde til å se dem skikkelig, da ser jeg at det er 2 rådyr og ikke hjort. Ligger litt for å se på dem og observerer ganske fort at det ene ikke er helt patent i ganglaget, det går bare på tre ben. Bestemmer meg ganske umiddelbart for å ta ut dette dyret. I skuddet spretter det rett til værs og ruller rundt med bena i lufta. Det andre dyret rykker i veg en timeter før det kommer tilbake for å sjekke kompisen, det stikker i veg med en gang jeg gir meg til kjenne. Det viste seg at trebeningen hadde beinbrudd i høyre framfot, omtrent midt mellom kneledd og nederste ledd i foten. Fin form å se til ellers, fint slakt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde den råeste rådyrjakta i mitt korte liv i kveld :D Gikk ut ved halv sju tiden og la avgårde mot et jorde ca kilometer unna der jeg bor, etter et par minutter begynte det å regne og jeg håpa at det ville gi seg så rådyra trakk ut for å spise og tørke pelsen i åpent landskap. Jeg gikk i greit tempo og halveis til jordet sluttet det å regne og jeg tenkte jess nå er sjangsene maksimale for at rådyra trekker ut på jordet. Jeg begynte å gå så stille som mulig 50 meter fra jordet, snek meg opp til jordet og speidet utover, ikke et dyr å se.... kanskje det ikke skulle bli dyr i dag? Men jeg snek meg mot ene øya som var på jordet for å få oversikt over et område jeg ikke så, snek meg de 30 meterne. Når jeg var kommet på enden av øya og fikk oversikt bak så jeg en lys flekk jeg ikke fikk til å passe inn i terenget, jeg tok rifla og kikket og der sto deg jaggu et smaldyr og jaggu sto en lite 6 takker der og. Pulsen økte betraktelig. Jeg sto å tittet på de litt og plutselig satte de fart 100 meter ut på jordet til en flekk med hvete som ikke var tresket rundt en kum. Jeg la opp en taktikk for å komme på skuddhold siden det var bare var oversiktlig jorde 200 meter rundt rådyrene. Jeg gikk tilbake og snek meg bak øya og videre til en liten øy med to små graner på. Da la jeg meg ned og så på dyrene igjen, det var cirka 300 meter til dem så holdet var altfor drøyt. Jeg begynte å åle meg framover mot dyrene. De lyttet og tittet litt før de begynte å spise igjen. jeg snek meg videre når de ikke var på vakt. Vinden var perfekt. Jeg ålte meg forsiktig framover og de beitet seg sakte vestover på jordet. Det begynte å bli mørkt og jeg begynte å lure på om jeg rakk å komme på skuddhold før det var for sent. Jeg lå og ventet og ålte meg framover i 30-45 minutter, mens de beitet seg vestover. Når jeg hadde kommet meg til stedet jeg hadde sett meg ut at jeg var nærme nok for skudd var det såpass mørkt at jeg ikke så hvilke dyr som var hva med øynene når de sto på 100-130 meter, jeg kikket i kikkerten og tittet, men så heller ikke nå hvem som var hvem, jeg skrudde ned på 6x zoom og studerte dyrene litt før jeg plukket ut det som var bukken og konsentrerte meg om han siden jeg vil spare de produktive dyra i terrenget mitt. Jeg skrudde opp på 12x zoom igjen og satt på rødprikken i siktet. Lå og ventet på at den skulle snu seg med breisida til siden den nå beitet seg sørover så jeg så bare rumpa på bukken. Endelig snudde deg seg og sto rolig og tittet, men jeg var for skjelven og dyret gikk et par skritt før det dreide med rumpa mot meg igjen, jeg ventet i det som virka som en evighet før dyret snudde seg med breisia til på nytt og jeg la prikken høyt i bogen på dyret, pustet dypt 4-5 ganger og holdt pusten, prikke lå rolig høyt i bogen og jeg trakk rolig og kontrolert av. Pang! Jeg ble blendet av munningsflammen, tok et raskt ladegrep, jeg så hodyret skjøt avgårde inn i i bjørkekrattet på sørsida, lette litt i kikkerten og så bukken ligge i stubben der jeg skjøt på den, reiste meg opp og gikk bortover, nå var det blitt så mørkt at jeg ikke så dyret i stubben med en gang måtte gå litt å lete, men fant deg ganske kjapt, der lå en pen liten 6 takker. Det var en spennende annsmygning og skuddet satt der jeg siktet og tok begge lungene og ryggraden. Jeg skjøt med federal fusion i 6,5x55 og resultat ble et pent slakt med minimalt med ødeleggelser. Jeg hadde høy puls fra jeg så dyrene til en stund etter at dyret lå på bakken. Alt i alt var dette en fantastisk jaktkveld :mrgreen:

 

Edit: Dyret datt ti på åtte

Link to comment
Share on other sites

Hadde den råeste rådyrjakta i mitt korte liv i kveld :D

 

Den opplevelsen vil jeg og ha! :D

 

Vært ute noen dager nå, men vært mye regn så da ligger de vel å slapper av i skauen? Første gangen jeg jakter rådyr og jeg jakter alene uten hund. Er det noen triks jeg kan ta med meg på turene? Jeg har prøvd både å postere samt å smyge meg litt gjennom skauen, men føler at dyra hører meg leenge før jeg kommer. Jeg har hvertfall ikke sett et eneste dyr i skauen der jeg har gått. Vet at det er veldig mye dyr i området da jeg pleier å se et par dyr i uka som passerer veien når jeg kjører forbi.

 

Har prøvd meg med litt Buttolo lokking, men det fungerer kanskje bare under brunsten tidlig i bukkejakta?

 

Tips tas imot med stor takknemmelighet! :)

Link to comment
Share on other sites

En veldig bra ting er hvis det regner og så blir det opphold, da trekker dyra ut på åpne områder får å tørke seg og spise :) Jeg har et par jorder jeg vet de er utpå på kveldingene og noen ganger på morgenen :) og ta det rolig og ikke stress, da er det mindre sjangs for å støkke dyra, var sånn jeg kom innpå bukken og smaldyret, smyge, ligge rolig en stund, smyge litt til, ligge rolig en stund osv, det tar tid men det fungerer :)

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en kjempe flott opplevelse alixero! Kan nesten ikke vente til jeg kommer hjem i høstferien og får jaktet rådyr med bikkja :D Skal prøve å filme litt også. Trenger flere opptak med rådyrjakt til en film jeg holder på med :)

 

Har laget en liten teaser foreløpig :wink: Kommenter gjerne hva dere synes om den :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=DY-d2F2R ... ture=g-upl

Link to comment
Share on other sites

klipp, klipp

Når jeg var kommet på enden av øya og fikk oversikt bak så jeg en lys flekk jeg ikke fikk til å passe inn i terenget, jeg tok rifla og kikket og der sto deg jaggu et smaldyr og jaggu sto en lite 6 takker der og.

 

Ikke bruk riflekikkerten til å finne ut hva ting er er du snill, få deg en egnet kikkert til det bruket.

 

Ellers lykke til med rådyra, ser ikke ut til at det blir noe på meg i år.

Link to comment
Share on other sites

Drever`n tok ut 2 killinger rett utenfor stuedøra i ettermiddag. Alt så ut til å gå veien denne gangen. Han far sto klar på go`posten og fulgte med bikkja og rådyra gjennom glissen furuskog og over et jorde... Rett i mot meg. Selvfølgelig måtte jeg flytte beina litt akkurat da, så dyra vinklet 90 grader og bort vekk. Etter litt om og men, fikk hunden igjen kontakt og fortsatte sin sedvanlige runde. Men denne gangen gikk losen litt lengre mot naboen, og det uungåelige skjedde. Naboens Boerboel kom med tenna først og skremte vannet av dreveren. Denne gangen kan jeg kanskje ikke si noe siden hunden min strøk over naboens eiendom... men gudene skal vite at den bikkja lever farlig.. Men i morra er det på`n igjen.. Da alene med rifla på post:)

Link to comment
Share on other sites

Fikk skutt to firtaggere når jeg var på besøk hos svigers i halden tidligere i uka :)

 

Den første kom stille og rolig sammen med en geit og et kje. viste seg først på 250 meter, og beitet seg rolig nermere, til den til slutt stilte seg opp med bredsiden til på 120 meter og fikk en 150 grn barnes ttsx igjennom bogen. sprang en liten runde på ca 30 meter før den la seg ned få meter fra skuddplassen. Har en Petit Basset valp på tre og en halv mnd, så fikk dama til å komme med den før vi gikk bort på fallet så den skulle få sitt første møte med et rådyr. Noe som tydeligvis var litt skummelt til å bynne med, men, virker som interessen våknet kraftig etter et par minutter :D

IMG_1009.jpg

IMG_1016.jpg

 

Dagen etter prøvde jeg meg i samme området igjen. satt et par timer og fulgte med på to geiter og et kje som beitet, men, fikk aldri noen skuddsjanse. så hører jeg plutselig det knekker i en kvist 10 meter bak meg, å i det jeg snur meg står det en bukk 2 meter unna å kikker på meg. den står der noen sekunder før den piler av gårde utover et jorde. jeg hiver meg ned bak børsa, finner den i kikkerten og roper hei. Bukken stopper opp et lite sekund og får en 150gn barnes ttsx inn bak venstre framfor, og ut rett foran høyre fremfot. den springer 20 meter før den stuper og blir liggende.

 

PA100584.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaa !

I går falt endelig rådyret. Smøg langs jorde kanten da jeg fikk se ei fin rådyr rompe på ca 50m. Snek meg enda 10m for å få bedre utsikt. Da hadde det oppdaget meg å stirret usikkert i min retnig. Det er nå eller aldri tenkte jeg å satte meg ned på rompa, forsiktig opp med rifla å ga den en 168 grn TSX i sia. Hørte et svusj fra demperen da skuddet gikk og ca. en time senere (virket ihvertfall sån :mrgreen: ) hørte jeg et flott klask i rådyret. Men hvor ble det av? Jeg reiste meg opp å der så jeg det. Den hadde gått ned i smellen. 8)

 

Det var ei fin gjeit. Var ihvertfall fet som f**n. var en knall opplevelse. Nå gleder jeg meg mare til neste år :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...