Jump to content

Zeiss Victory RF vs Leica Geovid


Jendor

Recommended Posts

Har lenge tenkt på å kjøpe en kikkert med avstandsmåler. Var innom xxl her om dagen og fikk teste Leica Geovid. Har egentlig bestemt meg for dette merket. Men så dukket jo Zeiss Victory RF opp for meg og prisklassen var jo rundt den samme.

Har aldri fått testet Zeiss Victory RF og heller ikke hørt særlig om den sammenlignet med Leica Geovid.

Fikk demonstrert funksjonen av at linsen hos zeiss som har multicoating og LotuTec belegg å det så jo veldig lovende ut i forhold til å bruke kikkerten under regntunge dager.

 

Er det noen her som har testet disse opp mot hverandre,eller har erfaringer med Zeiss Victory RF.?

 

 

 

Takker for utfyllende svar :D

 

 

Jendor

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Noen som vet når Zeiss RF 10x45 faktisk kommer til landet?

Har bestilt min for 3 måneder siden.

 

Er ikke veldig imponert over Zeiss som har reklamert i månedsvis for et produkt som ikke finnes i salg.

 

Hei

Denne finnes i salg, vi har 8 x45 på lager, 10x45 er midlertidig tomt, dvs vi har solgt alle vi fikk inn.

 

MVH

Jan

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om dere godkjenner dette som en testrapport, men jeg har hatt min Zeiss Victory RF 8x45 i etpar uker nå og har gjort noen erfaringer:

 

Som forventet meget skarp og lyssterk som kikkert.

 

Har målt avstander opp til 1475 meter enda spesifikasjonen sier kun 1200 meter.

Fasiten kommer svært raskt, rett etter at knappen er trykket ned.

I tett tåke fikk jeg kun målt avstander opp til 30-40 meter forståelig nok .

 

Innstillingen av det røde lyset som viser avstanden sliter jeg litt med.

Den røde sirkelen som markerer målepunktet er alltid sylskarp, men sifrene blir noe uklare i kantene.

I tillegg er faktisk intensiteten litt svak, særlig midt på dagen når det er lyst ute.

Da kan man risikere å miste målingen da de røde sifrene blir borte.

Noe stort problem er dette ikke, men jeg kunne ønske meg en mulighet for selv å regulere styrken på den røde skriften.

 

Den balistiske kalkulatoren liker jeg.

Den treffer riktignok ikke 100% på ammunisjonen jeg bruker, men til storviltjakt er det nøyaktig nok med 2-3 cm feilmargin på 200 meter for meg.

Kun 6 ulike kulebaner å velge mellom.

 

Til skyting på lange hold, eller på sejakt/toppjakt hvor jeg er helt avhengig av korrekt kulebane regner jeg uansett ut nødvendige klikk selv.

 

Alt i alt er jeg fornøyd med kjøpet så langt.

Og alle som ser hva det er vil ha en titt.

Gøy!

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg er enig der.

6 kulebaner blir litt snaut.

Det er vel derfor de har satt grensen til 500 meter.

HIGH står det bare når holder blir lenger enn dette.

 

Uansett blir det å regne ut selv og ta med tabelen for gjeldende ammunisjon når det skal skytes på lengre hold enn 500, eller når man trenger det 100% riktig.

 

Jeg bruker det mer veiledende sålangt.

 

Kan informere om at storviltprøven ble gjennomført på 107 meter nettopp!!

Standplassleder måtte innrømme at han ikke hadde målt skikkelig, men satt det opp på gammel vane......

 

:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En liten erfaringsutveksling:

De siste årene har jeg brukt en Swarovski SLC 10x42 mye. I tillegg har jeg brukt Leica Geovid, både 8x42, 10x42 og 8x56 under toppjakt og bukkejakt.

Jeg har vært svært godt fornøyd med Geoviden, og særlig 10x42 utgaven. Jeg liker høy forstørrelse, og foretrekker 10x fremfor 8x. Under bukkejakta i Polen i vår opplevde vi flere ganger at detaljer i gevir og lignende var umulig å se i en Geovid 8x56, mens det var tydelig i en SLC 10x42.

Før reinsjakta i år gikk jeg til anskaffelse av en Zeiss 10x45 RF. Jeg var spent på hvordan vekta ville oppleves (den er ca 100g tyngre enn en 10x42 Geovid, kontrollveid flere ganger), men selv lange dager i fjellet med kikkerten rundt nakken har gått helt fint. Det finnes også en ny, tykkere og luftcelle polstret bærerem for de som evt sliter med vond nakke, men denne har jeg ikke prøvd.

Kikkerten er optisk minst like god som 10x42 SLC´n min, og SLC´n er bra! I skumring utgjør den større objektivdiameteren en merkbar forskjell ift SLC´n, og detaljer kan sees om lag 10minutter lenger i RF-en enn i SLC-en på en overskyet kveld.

I Geoviden har jeg flere ganger opplevd at elektronikken i kikkerten blir synlig når kikkerten brukes i motlys. Dette synes som et rødlig skjær, der man faktisk ser kretskort reflektert i synsbildet. RF-en har så langt ikke vist slike tendenser.

Avstandsmålingen går lynraskt, og den virker å være mindre følsom for ”skjelving på hånda” enn Geoviden. Jeg har målt 1356m med den, så den overgår hva den lover ift måleområde. Til jaktbruk ser jeg ikke det helt store behovet for det innebygde ballistiske informasjonssystemet (BIS), men det er jo ”kjekt å ha”, og stemmer svært godt i praksis for den ammoen jeg bruker i min .308 Win (165 grs Swift A-frame), i det minste ut til 300m, som er det lengste holdet jeg har testet denne på.

Lotutec-coatingen er jo kjent fra tidligere, og den er helt suveren også på denne kikkerten.

Alt i alt vil jeg si at Zeiss med denne modellen har gitt Leica kraftig konkurranse på toppen. Leica Geovid er også fortreffelige kikkerter, men Zeiss trekker det lengste strået!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 5 months later...
  • 2 months later...

Kommer en ny utgave av Geovid snart. Geovid HD med fluoridoptikk som skal gi bedre definisjon, briljans og kontrast. Sprekere laser som måler opp til 1300 m (1200 på den gamle).

Villedene pris starter på 22 k! men den blir vel billigere enn det de fleste steder vil jeg tru.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt min Leica 10x42 noen år nå - og er strååååååålende fornøyd :D .

 

Men jeg kunne tenkt meg en 10x`er som hadde vært noe mindre i størrelse/lettere i vekt ( med like god optikk/stabilitet/like lite anstrengende å se med) - da jeg kun bruker denne til dagjakt.

 

I dårlig lys - bruker jeg en gammel Zeiss 8x56 Classic T* - og har sammenlignet med nyere utgaver - og har ikke funnet noen grunn for å skifte ut :D

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

 

Har målt avstander opp til 1475 meter enda spesifikasjonen sier kun 1200 meter.

Fasiten kommer svært raskt, rett etter at knappen er trykket ned.

I tett tåke fikk jeg kun målt avstander opp til 30-40 meter forståelig nok .

 

 

Alt i alt er jeg fornøyd med kjøpet så langt.

Og alle som ser hva det er vil ha en titt.

Gøy!

 

1475m er bra . Kunne vært interressant å vite hvor langt de egentlig rekker.

Har brukt min RF 10 x45 nå i snart 2 uker og 1548 m er det lengste til nå i klarvær.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...