Jump to content

schultz og larsen demper, bra eller dårlig??


Jeger88

Recommended Posts

Jeg skal nå anskaffe meg min første lyddemper, jeg har egentlig alltid sagt att demper skal jeg aldri ha, men har blitt overtalt til å prøve:) har itte tenkt å legga så altfor mye penger i dætta, og har sett att schultz og larsen har noa billige dempere. Men der det no kvalitet over det?? Synes det virker å være vel billig, eller er det rett å slett ett kupp??

Håper noen har noe bra erfaringer å synspunkter på dette:)

Link to comment
Share on other sites

svarer på veldig tynt grunnlag her, jeg har bare en demper, og har bare prøvd den selv. men jeg har etter hvert lest folk snakke litt om dempere her på forumet og gjorde min del research før jeg gikk til innkjøp.

jeg endte rett og slett på noe av det billigste på markedet, en sonic 45. det eneste negative jeg har å si om demper generelt er at det kan gjøre rifla litt framtung om du har ei lett børse fra før. i mitt tilfelle var dette en tikka t3 lite ss som veier litt mer enn et par blaute raggsokker. andre sier at det gir de bedre balanse i rifla, men det kan jeg tenke meg de som bruker mer "stasjonære" rifler.

 

når det er sagt, så kan jeg ikke huske å ha lest noen fraråde å kjøpe en eneste demper. det kommer helt an på hva du skal bruke rifla til. jeg for min del jakter i "utfordrende" hjorteterreng og vektlegger lav vekt og at demperen bygger mest mulig bakover på løpet, noe sonic 45 er såvidt jeg vet en av de beste på markedet på. det er sikkert dempere som tåler mer og demper en tøddel bedre, men for meg så er ikke det verdt å bruke dobbelt så mye penger på.

 

uansett så er den viktigste jobben til en demper å dempe rekyl og redusere munningsflamme, at den demper noe av smellen er en ren bonus.

merker jeg vandra litt bort fra det konkrete spørsmålet ditt, men håper det gjør jakten på den perfekte demperen til din bruk lettere. :)

Link to comment
Share on other sites

Vel Pedersen, finner du slikt i nattborskuffen til fruen, da er du inne på et område jeg ikke vil vite noe om.

 

Jeg har brukt den som lyddemper og er fornøyd med den til det bruket.

 

Stålinnleggene gjør at den tåler magnumladninger uten at baflene eroderes bort. Det ser jeg som en fordel.

Dempingen er tilsvarende andre dempere med samme volum.

Jeg bruker lydemper for å slippe å jakte med hørselvern, og jeg har tatt bort moduler slik at den demper tilstrekkelig til jaktbruk. Da er den ikke så lang at våpenet blir uhåndterlig.

Link to comment
Share on other sites

Har vert noen S&L dempere som har "tatt seg en tur", har sett det.

Dette stemmer godt med de første modellene. Hadde selv en av de mye omtalte "dildo-demperene" og den lekte prosjektil mer enn en gang. Om de nye, som forøvrig ser mye bedre ut, har det samme problemet veit jeg ikke, ikke har jeg sett noen tråder på forumet som har nevnt det heller (men har ikke lett etter det heller :wink: ).

 

Selv har jeg byttet til en Sonic 45 nå, og med tanke på demping merker jeg ikke noen stor forskjell fra S&L demperen som forsåvidt fungerte godt, om man så bort fra skuddene når den ble til prosjektil. Kunne godt tenkt meg å prøvd den nye utgaven av den, men så lenge Sonicen fungerer gidder jeg ikke kjøpe enda en demper. :)

Link to comment
Share on other sites

Veldi fornøyd med dempingen twistern gjev på mitt 375 H&H løp.Skåte cirka 200 skudd å da ha fungert utmerka.snillt smell å lite rekyl.har forøvrig både br-reflex til 22-250 og 300 win mag,a-tec på 270win,lang hausken på 308 win,standard hausken og whisper til 6,5*55 og a-tec på 458 socom.E vel egentlig fornøyd med alle dei demparane.E vel eigentleg vekt og bruk som har spelt størst rolle for meg ved valg av dempar.alle dempar godt nok til ikkje å få den skadelege skarpe smellen e mi erfaring :)

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på du tenker på den gamle s&l hardcore demperen, eller den nyutvikla sonic demperen?

Har sjølv ein sonic 45 på min a-bolt 3006. betalte 1200,- for denne for ca eit år sidan.

Sonic 45 demparene har liten folenging av våpen, 11 cm (trur eg) stålinnlegg for å hindre utbrenning, sjølvstramming

for å hindre avskruing, og den har som det blir spurt om tilpassing i bakre ende(POM ring) for å betre tåle slag ol.

Finn ikkje noko negativt å sei om den. Kor godt den dempar i forhold til til andre veit eg ikkje, men om du vel denne vert du

fornøgd, og det til halve prisen! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på du tenker på den gamle s&l hardcore demperen, eller den nyutvikla sonic demperen?

Trågstarter skriver :schultz og larsen demper, bra eller dårlig??.............og da vil jeg tro han mener hverken sonic, a-tec, hausken eller noen andre :winke1:

Shulz & Larsen har en "gammel" modell og en ny. Den nye heter Tvister og er den som strammer seg til ved skudd :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har en S&L TMD45 (eller var det tdm?). Iallefall den som kom etter dildovarianten.

Gjengeinsatsen løsna da jeg skrudde av demperen når den var varm.

(mulig at fastbrent olje på gjengene bidro til dette, men det er flere enn jeg som har opplevd dette)

Jeg bare skrudde det ihop igjen og demperen har siden slukt ca 1000 308win, 500 av disse er nato..

To av modulene er samensvidd, så få tak i no ordentlig høy-temp smøremiddel og bruk fra dag en.

Jeg vil tro at dette er er noe som vil plage alle alu-dempere uansett fabrikat ved hard bruk.

 

Full demper (alle moduler på) gjør min Remington Seven en smule 'ubalansert' og fremtung,

men rem 7 er ei lett børse. Mulig at jeg vil skaffe meg en lettere demper etterhvert til jakt, da uten stål-innlegg, hvilket selvfølgelig vil gå på bekostning av varmetoleranse.

 

Med alle modulene på og etter at det har grodd litt 'pels' inni modulene er dempingen meget god.

For en med selvpåført RocknRoll -tinitus, demper den bra nok til at jeg ikke er redd for ytterligere skade på hørselen.

 

Alt i alt så er den bra.

 

 

Blir forvirret av postingene i denne tråden: Er Sonic det samme som S&L??

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har både A-Tec maxim og S&L TMD 35 (Ny modell).

 

S&L 35 kjøpte jeg til 6,5 av tre hovedårsaker:

- Den veier bare 250 gram og den gav god balanse i børsa uten å kappe løpet.

- Den tar også bort det meste av skadelig lyd.

- Den skal ikke brukes til mengdetrening og derfor kjøpte jeg en billig en med OK kritikk. (Mirage på denne er betydelig større enn maxim)

 

Alt i alt må jeg si meg meget fornøyd.

 

Min neste demper blir forøvrig Sonic pga. av pris og det faktum at den hindrer at jeg får øresus.

 

 

EDIT: Nå skal det nevnes at jeg ikke bryr meg katta om hvordan demperen ser ut, jeg setter ikke på demper for at børsa skal se bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...