Jump to content

rifle/kaliber til afrikajakt


Trondheim

Recommended Posts

Hei!

Da jeg har noen "dårlige" venner/bekjente som er jevnlig i afrika og reiseskildringer her på kammeret begynner desverre afrikafeberen å herjer i kroppen. Har faktisk fått frua til å vurdere afrika istedet for karibien :D.

Dette medfører at det må anskaffes ei børse i big5 klassen. Jeg har 6,5*55 og 338lm i skapet nå men må vel ha 375++ kaliber for å jakte big5.

Ønsker derfor tips/råd om både rifle/ kaliber og sikte til denne jakt.

Prisleie på rifle er maks 15-20000,- + sikte.

Blir å dra til Namibia eller Sør afrika.

Tips/råd mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Da jeg har noen "dårlige" venner/bekjente som er jevnlig i afrika og reiseskildringer her på kammeret begynner desverre afrikafeberen å herjer i kroppen. Har faktisk fått frua til å vurdere afrika istedet for karibien :D.

Dette medfører at det må anskaffes ei børse i big5 klassen. Jeg har 6,5*55 og 338lm i skapet nå men må vel ha 375++ kaliber for å jakte big5.

Ønsker derfor tips/råd om både rifle/ kaliber og sikte til denne jakt.

Prisleie på rifle er maks 15-20000,- + sikte.

Blir å dra til Namibia eller Sør afrika.

Tips/råd mottas med takk.

 

CZ 550 safari i 505 gibbs :)

Link to comment
Share on other sites

.375 HH er veldig bra, eller 416 og 404 også . RWS lager Woodleigh ammo til .404 Jeffery, pris ca 50 kr snuta fra J&F, og lett å lade , rimelige å bruke med blykuler også og annet.Jeg ville ikke satse på .505 som første rifle for Afrika tur, da 375 heller med mye trening med rimelig ammo og gode kuler til jakt, finne en ladning som er ganske lik med begge kuler og mye trening .

Link to comment
Share on other sites

@Trondheim: Jeg har aldri jaktet farlig vilt, men det slår meg at om man skal jakte på potensielt farlige dyr ville det være smart å velge en rifle av samme fabrikat eller en som ligner så mye som mulig på den riflen man bruker mest.

 

Litt dumt å havne i en vanskelig situasjon og oppleve at man av gammel vane forsøker å trykke på en sikring som ikke er der - fordi afrikarifla er helt annerledes enn hjorterifla... :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Tordenkjeppen: din mening er god, men har allerede 2 forskjellige sikringssystem og om det blir et 3 så er det ikke der problemet ligger.

Får se om jeg får prøvd noen børser i diverse kaliber og bestemme meg for det som er håndterlig rekylmessig og prismessig. Da er det vel bare å trene etterpå for å bli kjent med børsa.

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg ikke nevnte det i første post, men et bare i tenke/lete stadiet ennå. Drar på ferie til jamaica på onsdag så det blir ikke handlet børse før til sommeren. Må spare opp litt kapital først. :D men setter pris på at dere linker til annonser. Krieghoffen blir nok litt for dyr.

Link to comment
Share on other sites

CZ 550 er ihvertfall populær blandt PH`ene... basert på mauser 98 og tilgjengelig i hvilket kaliber du vil...

 

375 "holder" sikkert, men om man ser bort i fra rekylen er det like greit å fleske til noe som begynner på 4 med en gang..

 

Ring Rino og slå av en prat! Han har peil.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja, har prøvd å selge den i 3år uten ett napp. Så det er ikke noe stor etterspørsel etter grovkalibrede våpen.

 

Oplever det samme når det gjelder min Ruger Hawkeye African i 375 Ruger.

Blir vel til at den får leve videre hos meg som dedikert elgrifle.

 

Forøvrig er 375 Ruger et supet kaliber som yter litt mer enn 375 H&H i standard kasse.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke så mye erfaring med .416 Rigby, men har sett på både CZ og ruger i de og pros and con for meg som følger.

 

CZ

 

Pro, controllert mating, stort bra magasin 4+1 8 hvis ikke husken er feil) , lett å finne deler til og tåler mye juling. Gode sikter på den , og godt kraftig pistolgrep for godt grep under mange forhold.

 

Con: krum kolbe fører til mer følt rekyl enn nødvendig, skal ikke opp på mer enn .375 HH i energi for det, finn en annen kolbe hvis den ikke er rett , Mcmillan annen laminat osv.

 

Ruger, lett og hendig å bære, god rett kolbe og fine gode sikter, naturlig pekefølelse, veldig god mating og sikker rifle å bruke. Følger med kikkert ringer ferdig til å skru fast.

 

Cons. Tynn pistolgrep ( for mine hender) , og plast kolbekappe fra fabrikk bytt ut med Pachmayr etc, med en gang du kjøper den hvis ikke er montert på den.

 

jeg har brukt mest Leupold 1-4 på min .404, men hadde ikke skippet på den med en god tysk / østerrisk 1.5-6x gjerne med lys for allsidighetens skyld .

Link to comment
Share on other sites

Går du opp til 40 + kaliber minker nok ettermarkedet betraktelig.

 

Imidlertid er 375 H&H / 375 Ruger også supre elg og bjørnekaliber som gjør absolutt nytte i de norske skoger.

Kjenner flere som også benytter 375 H&H på hjort da dette ofte er våpen med god presisjon.

Det finns også et svært godt utvalg i gode kuler til dette kaliberet

Tror ikke jeg har ladet for et kaliber som gikk så godt nesten uansett hva en puttet i de som i mine 375 H&H rifler.

Husk også at 9,3x62, 9,3x64 og 9,3x66 er godkjent for Big 5 i mange afrikanske land.

 

Sjøl har jeg minimal erfaring med afrikajakt, men på to turer til RSA og en til Namibia har jeg benyttet henholdsvis 375 H&H, 338 Winmag og 375 Ruger.

På planes game (minste steenbok, største kudu) merket jeg ikke noe spesiell forskjell på effekt på disse tre.

Alle gjorde en utmerket jobb.

Egentlig ville jeg sagt at 338 Winmag ville være det ideelle kaliberet til denne type jakt (planes game).

Men i Namibia jaktet vi i dangerous game område (løver og elefant), og vissheten med å ha en 375 Ruger ga en viss komfort i tilfelle "things got ugly".

 

Med bakgrunn i dette tror jeg nok jeg ville gått for ei kurant rifle i enten 375H&H, 375 Ruger eller en av de gode 9,3 kalibrene.

Husk at disse også dobler opp som supre storviltkaliber her hjemme.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Brukte en 338 på mine første afrikaturer men gikk deretter over til 375 H/H og denne bruker jeg fortsatt :wink: det at 375 har mer power og ikke minst er godkjent for dangerus game i afrika gjorde utslaget!bruker den på hjort her på berget og med gode kuler blir det pene slakt og ikke minst lett å finne igjen dyra! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Con: krum kolbe fører til mer følt rekyl enn nødvendig, skal ikke opp på mer enn .375 HH i energi for det, finn en annen kolbe hvis den ikke er rett , Mcmillan annen laminat osv.

 

 

Small sak å bygge om stokken på en CZ til noe mer fornuftig; har desverre ikke bilder her av min 602 som har fått litt båndsagterapi hos børsemaker; men resultatet er meget bra skytemessig; og slett ikke verst å se på heller.

Link to comment
Share on other sites

375 H&H er ikke et dumt afrika jakt kaliber, nå har ikke jeg vært på afrika jakt(ennå), men har ei 375 H&H rifle da. Ikke noe dumt valg!. Lett å lade, meget rikt utvalg av kuler, meget god presisjon, ikke så ille rekyl(og faktisk behagelig å skyte når en har demper), populært kaliber, så om en vil selge senere, er den nokså kurrant å bli kvitt. Så kan en jo bruke den på jakt i norge også. Helt kurrant elg kaliber.

Link to comment
Share on other sites

375 H&H er ikke et dumt afrika jakt kaliber, nå har ikke jeg vært på afrika jakt(ennå), men har ei 375 H&H rifle da. Ikke noe dumt valg!. Lett å lade, meget rikt utvalg av kuler, meget god presisjon, ikke så ille rekyl(og faktisk behagelig å skyte når en har demper), populært kaliber, så om en vil selge senere, er den nokså kurrant å bli kvitt. Så kan en jo bruke den på jakt i norge også. Helt kurrant elg kaliber.

 

Veldig lett å få tak i ammo til og... enten du befinner deg i USA, folldal eller kirgistan..

Link to comment
Share on other sites

Har en BRNO 602 i 375 som er lettere modifisert: rembøyle på løpet, tunet avtrekk, beddet og bygget om stokken. Med Warne QR montasjer og en liten Leupold kikkert er den helt super.

Skal du ikke jakte på big 5 klarer du deg ellers godt med det har da :-)

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha ei børse til alt enten du drar til Afrika på big 5 eller Canada/alaska på Grisly eller "bare" skal jakte elg her hjemme, kjøp deg ei rifle i kaliber 375H&H MAg, den dekker alt du har behov for, jeg vil se den elefanten som ikke går på trynet med et riktig plassert skudd med 375`n, kuleutvalget har også de siste 10 årene bedret seg drastisk, i fra 200 grs til 380 grs du vil garantert finne ei kule som dekker ditt behov i det kaliberet.

 

Jeg har en SAko Finnbear i 375H&H Mag som har vært igjennom en lettere modifisering, denne kommer jeg til å ta med meg i graven bare så det er sagt.

 

Har laget justerbar kolbekam, satt på pachmayer kolbekappe, fremre remfeste med løpsring, skal bytte de åpne siktene til safarisikte med forsikte med løpsring, sitter en Leupold 1-4x20 European på EAW Magnum svingmontasje. Åpne siktene er skutt inn med 300 grs kule (woodleigh PP) børsa spiser alt av kuler og skyter likt med 260 grs accubond. 270 grs A-Frame, går 5 cm lavere med 300 grs Rhino, må understreke at jeg lader all ammo selv slik at jeg kan skreddersy mine patroner., Kulebanen med 300 grs kule er lik med en 200 grs 3006.

 

395891_10150554587481835_529276834_9419599_217571747_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er et annet poeng med 375 H&H. Jeg prøvde en kompiss av meg sin Sako Super deluxe i 375 på banen, og vi fora den med masse forskjellig... den skyter jo godt med alt? Merkelige greier... er det bare denne rifla, eller gjelder det 375 generellt? Var imponert ihvertfall... bekymringsløst kaliber..

Link to comment
Share on other sites

Hehe, er det noe galt med Rogne? Han har alltid fremstått som hyggelig på telefonen... nå har jeg kun kjøpt noen småting for en tusenlapp eller to av han, så kan ikke uttale meg om "storkjøp".

Fikk tilsendt ein splitter nye swarovski habicht av rogne i sumar, då eg opna pakken, såg eg at det var ei stor ripe i objektivlinsa, sendte då kikkerten tilbake til rogne, bare for å få kjeft av han, han meinte at det berre var ripe i coatingen på linsa, men han ordna opp for seg, og eg fekk ein ny z4 i staden.

Link to comment
Share on other sites

Det er et annet poeng med 375 H&H. Jeg prøvde en kompiss av meg sin Sako Super deluxe i 375 på banen, og vi fora den med masse forskjellig... den skyter jo godt med alt? Merkelige greier... er det bare denne rifla, eller gjelder det 375 generellt? Var imponert ihvertfall... bekymringsløst kaliber..

 

Helt enkelt 375`n eter alt og skyter meget godt med alt,

Link to comment
Share on other sites

Var innom Rogne i påvente av søknad på ny Hagle.

Traff Gammern og merkelig nok var han i topphumør forklarte at jeg var ute etter ei Beretta Hagle og ville sondere litt i påvente av behandlingstid.

 

Han holdt en langt foredrag om Grulla sine hagler til en langt høyere pris en hva jeg var ute etter, men fikk kjenne på stasen og var enig i at dette var fine saker.

Da søknaden gikk i boks dro jeg tilbake og bestemte meg for en Silver Pigeon nr I.

Da giddet han knapt å se om hagla passet og da det kom en ny kunde inn i butikken slengte han bare Berettan fra seg og jeg måtte hente ham for å få gjort ferdig handelen.

 

Det viste seg raskt at nederste patron skrapte i støtbunnen på hagle jeg tok den med tilbake, han brummet bare å sa at det skulle ordne seg.

etter fire dager dro jeg tilbake.

han mumlet noe om at det var noen grader på nederste ejektor som måtte files.

Da jeg skulle montere hagla det ut som om noen hadde brukt rørtang mekanismen innvendig, skarpe hakk.

Men for all del hagla funker.

 

Synes dette irriterer og får på følesen at jeg i Rogne sine øyne kjøpte ei billighagle som ikke trengte så fin behandling.

 

Neste gang så blir det fly til Løwenskoildbanen for å prøveskyte før jeg bestemmer meg, har hørt masse lovord om dem

Link to comment
Share on other sites

Takk trapperman, du kom meg i forkjøpet. Ris og ros til forhandlere finnes i en annen tråd på kammeret. Som sagt så blir det 375 ettellerannet, skal begynne å lete når jeg kommer hjem fra Jamaica.

Villreinjegeren: kom på besøk og ta med børsa. Skal grave hull i hagen jeg. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Trondheim, passer det kan jeg ta med min Ruger Hawkeye African i 375 Ruger for en uhøytidlig smaksprøve når du kommer hjem.

Stiller du med skytebane, stiller jeg med rifle og ammo.

To timer fra Aure til Trondheim, og jeg slenger innom byen av og til i andre sammenhenger, så det burde la seg kombinere :wink:

Link to comment
Share on other sites

375 er jo ett ganske selvsagt kaliber med ekstremt stort utvalg i ammo og du får tak i patroner nesten alle plasser mellom Cape Town og Anchorage.

 

Jeg ville sett nærmere på 2 rifler. CZ 550 American Safari Magnum med rett stokk. Denne fås forøvrig i en dullion ulike utgaver fra CZ Custom Shop. Eller Ruger 77 RSM. Den sistnevnte er rett og slett lekker og kryper budsjettet ditt akkurat.

Link to comment
Share on other sites

Ruger M 77 RSM produseres vel ikke lenger,
Jaggu har du rett - jeg som ikke leser alle prislistene godt nok. Gikk visst ut av prod før 2011 sesongen.

 

Men begge de nevnte er uansett gode alternativer, nye elelr brukte. Personlig heller jeg nok litt mot CZ'n grunnet magasinkapasiteten.

Har du en RSM i 375 H&H Mag på lager Sauer 150

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter:

Hvis du kan være litt mer konkret på hva du skal jakte på blir det lettere å komme med gode råd ang. kaliber.

 

Jeg ser du skriver big five. Hvilke dyr? Du kan i enkelte tilfeller, avhengig av hvor du skal jakte og hva du skal jakte, greie deg med de våpenene du allerede har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...