Jump to content

Krutt til 223


Rs.1600

Recommended Posts

Det vil neppe være optimalt med samme krutt til 35 som til 70grs kuler.

Jeg har null erfaring med 35grs kuler, men til 70 (og 62gr Berger FB) og oppover i vekt fungerer Vithavuori N550 veldig bra. Til 80 og 90grs kuler er det nok det kruttet som gir størst hastighet, og iallefall i min rifle blir det også spektakulær presisjon.

Du vil helt sikkert få høre at N550 er alt for saktebrennede for .223 - spør da om de har prøvd...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt bra (om enn ikke så veldig mye) erfaring med V-N135 til .223 halvauto på fra 55 til 75 grains kuler.

135 finner en og i Vihtavuoris ladetabell på kuler fra 45 til 80 grains: http://www.lapua.com/view_reload_tables.php?relodata=5&relocaliber=44〈=en&siteid=products

 

Driver nå å tester ut V-N550 og 77 grains kuler, blir artig å se om det er brukandes til halvauto med 40 cm pipe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har kjøpt 200 35 gr v max kuler, men kommer nok til å hovedsaklig til å holde meg til 55- 60gr kuler, men skal teste 70gr

Siden du spør om 35 gr V-max: Norma 201 26 gr gir ladninger som går bra i mi børse. Beste er 9mm/3skudd på 120 meter. Da blir blinkskyting på avokadostein ganske festlig.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått ladeboken i posten ennå og tenkte å bestille noe krutt, men er usikker på om jeg skal kjøpe 130, 133 eller 135 eller alle.

 

Har kjøpt 200 35 gr v max kuler, men kommer nok til å hovedsaklig til å holde meg til 55- 60gr kuler, men skal teste 70gr

 

Siden du ønsker og prøve ut hele spekteret med kuler fra 35 Gr til 70Gr tror eg nok troligens at du må basere deg på og innvestere i et tilsvarende spekter i krutt.

Hadde du valgt et bestemt kule vekt hadde du nok troligens kunne begrensa innkjøpet av krutt noe.

Har selv kjøpt 130, 133, 135 og 140 som blir brukt til ulike kulevekte og ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Har god erfaring med N140 og 55gr kuler, blir som nevnt ikke toppfart, men du verden for en presisjon!

 

Kan også gå god for denne. 55 grs Sierra HPBT eller SBT Gameking gir helt

vanvittig presisjon med N-140 i min 223.

Sleit ut originalløpet i 223en for endel år siden, men Shilenløpet som ble satt inn

viste seg å gi enda bedre presisjon med denne kombinasjonen.

Fikk akkurat en ny forsendelse med 55 grs HPBT Gameking og gjorde en liten test

med andre krutt for å sammenligne. Forsøkte N-130, Norma 201 og N-135 med diverse

ladevekter og alle gav god presisjon. Snitt på +-20mm for samtlige, men

N140 var et godt hakk hvassere presisjonsmessig.

 

Ladningen er moderat mtp fart, men vel verdt et forsøk:

 

55 grs Sierra HPBT Gameking (1390) - Evt. 55 grs SBT (1365)

26 grs N-140

Lapua Match hylser

CCI 400 hetter

COL: 56mm

 

 

Skjøt 3x3 skudd som gav samlinger 10, 12 og 15, snitt på 12mm.

 

Hvis du skal begynne med 35 grs kuler så går det fint å lade med f.eks N-135 eller Norma 201/202, men du får ikke full spiker før ladningene er komprimert med f.eks 202. På andre siden er min erfaring at nettopp komprimerte ladninger eller fulle hylser med krutt som i utgangspunktet virker for tregt ift. ladetabeller vil gi best presisjon. Har ladd 40 grs Blitzking med både N-130 og N-135. Var oppe i 1180m/s med N-130 og samlinger på rundt 25-30mm. Tok til fornuft og ligger nå, med N135, på 1050m/s. Kråker, skjærer blir fortsatt sprengt og skyter ikke gjennom reven uansett. I tillegg er preisjonen bedre med 3 skudd på mellom 15 og 20 mm. Lykke til med et veldig artig kaliber! :)

Link to comment
Share on other sites

N110 fungerer helt fint til de letteste (30-40 grs) kulene og gir overraskende bra fart og veldig ofte meget god presisjon. Jeg har ladet massevis av skudd til rifler i 222 og 223. Men, det må brukes med omhu, trykktaket kommer fort, ved riktig bruk er det imidlertid helt uproblematisk og jeg har aldri sett noen "stygge" tendenser.

Jeg har jaktet på en kommunal søppelfylling i mange år, der blir holdene sjelden over 200m, for å spare løp og krutt er N110 perfekt når en ikke trenger "full pupp" ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Takk for god info:-)

 

Har fått lest litt i ladeboken og har bestilt 201 og vv 133 blir vel å bestille vv130 og 135 også

og vv160 for å lade 30-06 når jeg begynne å vite hva jeg driver med.

Er mye sette seg inn i dette.

 

Har i tillegg kjøpt ett gammelt lee ladesett for 12 cal og støpetang og skal teste noen haglepatroner, kjøpt Hogdon Longshot krutt til dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker utelukkende N-130 til min 223, sammen med CCI 400 hetter er det en knallformel. Jeg ser ingen poeng i å ha masse krutt typer så jeg finner en formel som funker.

 

Dermed bruker jeg;

 

Vihtavouri N-130 Krutt

CCI 400 hetter

Hornady 55 grs FMJBT til fugl og all annen helmantel bruk, Ladedata fra Vihtavouri sin lade tabell, kulene fra Midway

Nosler Ballistic Tip 50 grs til rev og annen varmint, Ladedata fra ladeboken 6, kulene fra Midway

Rhino 50 grs Solid Shank til rådyr, Ladedata fra ladeboken 6, kulene fra hjemmelading.no

 

Det dekker alt behovet mitt, og dermed er det alt jeg lader til 223. Da slår jeg opp i min testede data fra ladedata ovenfor utifra hvilke tomhylser jeg lader, og lader opp det jeg trenger. Ikke hauger av skyting for å teste skytedata for ett nytt krutt.

Link to comment
Share on other sites

Remington UMC Helmantel Kal. 223 , 55grs. MC til kr 76.- for 20 enn å kjøpe tomhylser, regner med att hylsene er helt greie.

 

Disse hylsene funker :)

 

Har brukt VVH N540 (og Norma N11) til 80grs kuler, men N550 kan fungere bedre, om du da får plass til nok krutt. Rem-hylsene har faktisk god volum, mener å huske jeg målte dem til 30,4grs i såkalt water capacity (hvor mye vann målt i grains en får plass til innvendig i hylsene).

Link to comment
Share on other sites

jeg lurte på det samme som trådstarter, da jeg kjøpte min 223, og etter masse lesing i flere ladebøker, endte jeg opp med å kjøpe vv135. dette har jeg brukt til 40gr kuler, og opp til 64gr kuler. får super presisjon jeg. veldig fornøyd. jeg hadde hvertfall ikke brukt tregere krutt en det. 140 er ikke optimalt til de lette kulene. lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...