Jump to content

Minkfangst 2012


robert

Recommended Posts

Siden ingen andre har satt i gang denne tråden, så får vel jeg gjøre det :D Fangstmann.no har bekreftet at det blir sponset premie i år også. Siden jeg ønsker å være med i en eventuell trekning så får noen andre stå for den, men jeg kan godt administrere tråden og registrere resultater. Fangst med bilde = 1 lodd.

 

MINKFANGST 2012 RESULTATER:

 

Fangstmann Antall mink Antall lodd

 

Robert 3 3

Marine Magnum 1 1

Syver1 1 1

Villminken 1 0

Smyrmel 2 2

Bard 1 1

Krutt2 3 0

Kania 8 4

Lekkim 2 1

Coneken 2 2

Jmonsen 1 1

Sander-lh 3 2

Fredrik 2 2

Foglen 7 7

Ulfhedin 3 3

Kbee 1 1

Misima 1 1

PederR 1 1

_______________________________________

TOTAL 44

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jippi!

I dag satt årets første mink i en kasse med to conibear 120 i! :D Hundefor, ørret og tran som åte. Fella stod under ei bru, ved elvekanten. Fin pels på minken, men halen var spist av, noen som vet om jeg får solgt skinnet for en nogenlunde brå pris på oslo skinnauksjoner allikevel?

 

21kbibn.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da var nr. to for i år i boks. Også dette en voksen tispe tatt i CB 120 med canadagås som åte og Grawe's Musky mink som luktestoff. Har merket en betydelig økning i aktivitet rundt fellene etter at jeg gikk over til dette luktestoffet.

 

21alt3t.jpg

 

9ld4l5.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg har laget 13 kasser til conibear 120 for minken. men siden jeg bor i Li skal jeg vente til isen og snøen har forsvunnet før jeg setter ut fellene.

 

Syver1: Visst jeg var deg hadde jeg latt vær å sende skinnet til Osloskinnauksjoner. prisen på villmink skinn er utrolig lav, så du bør heller beholde det selv.

Link to comment
Share on other sites

Kasser som har stått ute en stund fanger etter min erfaring bedre enn helt nye, så det er bare å få dem ut. Fest dem med tau eller ståltråd så ikke vårløsninga tar dem og kamuflèr dem litt med snø. Og sist men ikke minst: sett dem der du har sett minkspor. Det er lettere å finne gode steder for fellene når det er sporsnø.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en tur ut for og sjekke fellene. Hadde ikke den helt store forhåpningen siden de kun har stått et døgn. Noen mink ble det ikke, men et svært beist av ei go gammeldags brunrotte hadde endt sine dager i ene fella, så fikk vertfall testa at fellene virka :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hei!

Jeg har tenkt å sette ut 2 minkfeller i morgen (conibear 155) i kasse. Stedet er ved en elv som renner ut i sjøen, ved elvautløpet bruker det å være mye fisk, åtet skal være steinbit, ørret eller makrell, Har snakket med en som sier det skal være mink der også. Men er det noen flere ting en dette som er vesentlig får å lykkes??

Link to comment
Share on other sites

Et tips kan være å bruke noe slags luktestoff for å trekke minken til selve fella. I et slikt område rundt en elveos er det ofte svært god tilgang på mat for minken, så det kan hjelpe betaktelig på fangsten om minken kan kjenne lukta av mer enn bare mer mat. Fangstmann.no har minkeurin. Denne kan du skvette litt av på fellekassa og minken som holder til i området vil bli nyskjerrige. Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Har drevet AKTIVT med mårfangst i mange mange år, men aldri med minkfangst!! Nå i vår tok jeg hjem noen av mårfellene å satte ut et par i ei lita elv like ved huset, å etter ei uke har jeg fått 3 mink. Så dette må videreutvikles ut med fler feller å utvide horisontn, er jo like spennende om det er mink eller mår i fella!!!

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Er klar over at minken kan jaktes året rundt. Har også tatt min del mink i felle. Er heller ikke meningen å rakke ned på noen, men en liten etikkdiskusjon kan vel ikke skade. Jeg brukte å avslutte fangsten i april for så og starte opp igjen i juli. Jeg orket ikke tanken på små unger som sultet ihjel. Er det andre som er like "bløt".... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jo det er jo argumentet DN bruker også. Men er det virkelig noen som tror vi noensinne vil bli kvitt minken igjen? Dersom man virkelig ikke tror det, skal vi da drive uetisk fangst i all evighet? Det eneste argumentet som holder vann er jo for å redusere minkbestanden mest mulig og for å gjøre det trenger vi vel ikke å drive uetisk. Hvorfor ikke bruke gift, eller fotsakser? Jeg ønsker minst mulig mår i skogen også, hvorfor kan jeg ikke fange mår i mai?

Link to comment
Share on other sites

Fordi mår har det vært i Norge siden tidenes morgen, minken ble innført her for ikke så alt for lenge siden og det har gitt katastrofale følger for sjøfugl.

Men personlig synes jeg det burde vært lik jakttid på mår som det er for rev, nå er den alt for kort.

Link to comment
Share on other sites

Ser den forskjellen, er bare ikke sikker på om det bør påvirke etikken? Er jo det samme med villsvina, men ikke med canadagåsa.....logikken svikter.Hvor lenge skal en dyreart være til stede før man innser at den faktisk er en del av økosystemet? 100 år, 1000 år? Tror uansett det er viktig å ta etikkdiskusjonen. Om noen år har vi antagelig samme problemstillinged mårhund.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt var jo at villsvinet også er fredløst pga redsel for skader på landbruket, mens canadagåsa som gjør skade er fredet i yngletida. Ikke misforstå meg, jeg mener det er viktig å drive fangst på mink og jeg mener det vil bli viktig å beskatte mårhund så mye som mulig, men kanskje ikke med hvilke som helst virkemiddel. Først på 70 tallet begynte det å komme fiskemåke til fjellbygdene. Mange prøvde å beskatte dem hele sommeren til lite nytte. Nå er det måke i alle fjellvatna og måkemarken er blitt vanlig hos fjellørreten. Hvor mange rypekjuklinger de tar må gudene hvite. Nå plutselig har DN plassert fiskemåka på rødliste....Forstå det den som kan. I mine øyne er den en inntrenger i fjellområdene. Årsak, vår elendige søppelhåndtering på 50, 60 og 70 tallet.

Av og til tror jeg ornitologene har kuppet DN....

Link to comment
Share on other sites

Er klar over at minken kan jaktes året rundt. Har også tatt min del mink i felle. Er heller ikke meningen å rakke ned på noen, men en liten etikkdiskusjon kan vel ikke skade. Jeg brukte å avslutte fangsten i april for så og starte opp igjen i juli. Jeg orket ikke tanken på små unger som sultet ihjel. Er det andre som er like "bløt".... :winke1:

 

Merker at jeg har blandede følelser her. Her om dagen fant jeg et område med mange tydelige minktråkk, og en god del hull inn under trerøtter og inn i steinuren. Tror også jeg fant et hi med unger. Ganske sikker på at jeg hørte noen forsiktige pip når jeg rotet litt i vegetasjonen rundt inngangen. Fant også en del rester av småkrabber utenfor flere av hullene.

Er fremdeles litt usikker på om jeg skal sette opp en felle her eller om jeg skal vente til ungene

er uavhengig av moren.

Klarer ungene seg uten moren fra juli? Når begynner de å bevege seg ut av hiet?

Tenker at det er litt fælt at ungene skal sulte ihjel, men samtidig det beste å gjøre for norsk fauna. Kansje prøve levendefangst og heller avlive de på humant vis?

Link to comment
Share on other sites

Female minks give birth in the month of April, usually and have between four to six babies at a time. They give birth in the spring. The nest or lair can be found in hollow trees under tree roots, under rocks or in old nests. By the end of their first summer, the young can feed themselves, and after 12 months they have established their hunting territories and they can reproduce their own family.

 

Vil tro du er ganske sikker slutten av august.

Link to comment
Share on other sites

Siden dere er inne på etikk så har jeg en sak jeg har nevnt før. Jeg ferdes MYE med motorbåt på sjøen og ser en del mink hist og her. Men skyte den kan jeg ikke for jeg befinner meg i en båt på 5,5 tonn med motor.

Burde det ikke være et unntak i fra denne robåtregelen akkurat for minken. Jeg er jo tross alt ikke på jakt, jeg er på ferie med båten min. Salongen min kunne fint vært med på turen og gjort en god jobb for den norske faunaen. Å sette meg i robåten for å jakte mink gjør jeg ikke, det blir som å ro rundt etter nåla i høystakken.

 

Går det an å søke om et unntakk? I så fall, hvem skulle jeg sendt søknaden til?

Link to comment
Share on other sites

Er enig at det burde være et unntak her ja! Eller ihvertfall mulighet for å søke om det, men dette har vell vært diskutert før.. Og folk mente vell stort sett at det sansynligvis vil være vanskelig å få lov til dette, da det gir en "unnskyldning" for å ha med våpen for å jakte annet vilt fra motorbåt.

Er jo bare å gjemme evt skutte fugler i en sekk eller noe og kun vise frem skutt mink ved en evt kontroll. Tviler på at det er vanlig praksis med full ransakelse av båten ved slike kontroller med mindre det er mistanke, og dermed blir det lett å lure seg unna loven.

 

Men det er vell bare å prøve å søke? Må vell være DN som er rette stedet å sende en slik søknad?

 

For øvrig er vell hagle et bedre alternativ en salongrifle, siden du må skyte mens den er i vannet for å felle den lovlig uansett motor eller ikke.. Eller kansje det burde gjøres unntak her og? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg satt ut 5 minkfeller. Det er kasser med Sleepy Creek 600 "samme størellse som conibear 120". Den ene er ei gjennomgangs felle uten åte, og de 4 andre er ladet med egg.

Det sto allerede ei strupefelle der jeg satte ut den siste fella, den var spent så jeg skal se om det er noe åte i den neste gang. hvis ikke løser jeg den ut og så ser om den blir spent opp igjen. Her jeg bor fanger man så lenge man kan, så fella kan ha ståt der i flere år mens eieren har dratt på gamlehjem. Jeg tror jeg vet hvem som har brukt den, men han har vert død i flere år.

Jeg skal sjekke felene på onsdagen igjenn når jeg er ferdig med NORSKEKSAMEN så får se om det har blit noe fangst på meg.

 

Angående etikk så har jeg ikke noe imot å jakte på mink, måse og mårhund i paringstida. men til måsen stikker jeg hull på eggene eller brekker naken på ungene, siden det er for risikabelt å bli tatt med hagla i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har hatt feller ute lenge nå, uten å få noe. derfor tenkte jeg det var like greit å utsette kontrollen litt, men under sjekk i dag lå det en mink der gitt. Dessverre hadde den ligget litt lenge så maggoten var stor og fin... Da blir det ikke skuddpremie med den minken i hvertfall..

Burde samlet maggot og dratt rett på fisketur...

 

Men uansett en mink mindre!

 

Lekkim

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Stille på denne tråden for tiden. Er helt fersk med minkfankst og har laget fire kasser med belisle 120 feller i som er dyet og klare til å sette ut. Det klør etter å begynne men lurer litt på om det er litt tidlig enda. Klarer ungene seg selv nå?? Har observert 2 minker den siste tiden på stedet jeg skal sette fellene så det er ikke rart det klør. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...